Gå til innhold

Hva syns dere om 17.mai... egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 17. mai skulle jeg ønske jeg bodde et annet sted enn Oslo. Det blir så alt for mye folk i byen og det er veldig upersonlig. Ellers liker jeg 17. mai veldig godt, med korpsmusikk, barnetog og bunader. Skulle bare ønske jeg bodde på et mindre sted med litt mindre menneskemengder.   

Anonymkode: 303e4...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hater 17.mai hardt og inderlig.. Det er stress og styr og alt for mye folk over alt. Gubben bidrar ikke med forberedelser, og jeg står ofte å stryker til langt på natt. Han kan ikke stryke, påstår han. I fjor klikket han fordi jeg varmet glutenfrie og vanlige rundstykker på samme brett, med folie imellom for å unngå smuler, og han nektet å spise sine glutenfri i fall jeg ikke var forsiktig nok. Han har tidligere varmet rundstykker på samme måte selv. 

 

Vi står opp alle samtidig, alle er sure, vi har alltid dårlig tid, det er dårlig stemning, stress, mas og vi er helt utslitt kl 14. Tre unger som skal hit og dit, komité-jobbing og pliktbesøk.. 17.mai suger! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg elsker 17.mai. Flaggene, korpsene, alle ungene som går i tog, bunadene, pølser, is, påminnelsene om at vi bor i et fritt land, og det er ikke alle forunt. Vi har ingen unger som går i tog lenger, men vi er selvfølgelig i byen og ser på barnetoget på formiddagen og borgertoget på ettermiddagen. Litt lunsj innimellom der et sted, og litt småspising av vårruller, samosa og annet godt som selges utenfor idrettshuset av innvandrerforeningene, og det gjør da ikke noe å stå i kø, for det er så mange glade og hyggelige mennesker. Kvelden tilbringer vi hos mine foreldre med lapskaus og bløtkake, og da er det skjønt å få av seg bunadskoa og slenge beina opp. Hurra for 17.mai! Jeg gleder meg, selv om jeg griner mye den dagen. Jeg griner av småtasser i litt for store uniformer, som knapt kan spille og gå på en gang, jeg griner av "Ja, vi elsker" og av flinke unger som synger og leser dikt. Jeg blir så glad når familier med våre nye landsmenn kommer gående med flagg og brede smil, og når russen subber forbi og tror at dette er det kuleste i livet. Det er rett og slett en fantastisk dag.

Dette! Akkurat sånn har jeg det også!

Bortsett fra at jeg fortsatt har to unger som går i toget, og jeg går selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar det chill. Jeg gidder ikke ta på meg bunad. Jeg og ungen går i kjole og fine joggesko. Vi ser på folketoget, kjøper soft is og går kanskje på tivoli. I år har vi avtalt å grille pølser ved sjøen etter folketoget. Så slapper vi av med kake hjemme. Kanskje vi ser på fyrverkeriet i byen til kvelden. Vi gjør det vi vil.

Anonymkode: 028b7...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda.. jeg må innrømme at jeg står der med en nasjonal klump i halsen.. men klarer vi egentlig å kose oss?

Jeg syns det er et pliktløp som ødelegger hele dagen. Man skal opp tidlig, møte opp i toget, tråkke gjennom byen, Få i seg noe lunsj.. helt sikkert et par timer for sent, før vi må forte oss til skolearrangement. 

Datteren vår koser seg ikke lengre på 17. etter at hun startet på skolen. Fordi hun syns det bare er stress, mange mennesker og kaos. Men vi tenker jo at det er viktig å stille opp på det de andre elevene i klassen er med på. 

Hvordan opplever dere 17.mai? Og kjører dere tradisjonell feiring, eller gjør dere det på deres egen måte?

Jeg drømmer om grillfest med venner og familie hjemme, eller å tasse rundt i byen etter eget ønske og tempo uten å måtte skynde seg et sted.. 

Anonymkode: 36d22...7a2

Jeg har slutta å møte opp på de kaotiske og digre kafe- og leker-arrangementene. Får bare makk av dem. Overpriset hjemmebakst, alt for få bord og stoler, må sitte med folk du ikke kjenner og fetteren deres for overhodet å få sitte, og lekene ute organiseres av tilfeldige tafatte foreldre som ikke har øyne nok i hodet til å se at to-tre brautende sjetteklassinger sniker i køen gjentatte ganger så seksåringene bakerst aldri kommer seg fram. Huff. (Og ja, jeg har selv vært i arrangørgruppa, solgt kaker og organisert sekkeløpet, men jeg tør i alle fall å si fra til dem som lager kaoset.) I fjor begynte ungene mine å gråte etter evenementet. Kaldt og fælt var det ute, trangt og klamt inne... Og i år har jammen to skoler fått den geniale ideen å slå sammen kafeen og holde det i en diger idrettshall. Som om ikke kaoset var stort nok fra før.

Så i år går vi kun i toget, legger vekk alle forventninger, og drar hjem til mormor for å få pølse og bløtkake etterpå. 

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det!!! Ja det er stress og mas og kaos fra ende til annen, men det er nydelig 🇳🇴🇳🇴🇳🇴 Elsker 17.mai!!!!

Anonymkode: cc608...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på dagen og friheten vi feirer. Men selve dagen er mye stress. Her er det også opp tidlig, på med finklær og hun skal gå i barnetoget.

Så er det å se på toget, toget her er langt da alle barnehagene går sammen med skolene. Heldigvis så vil hun ikke på gamleskolen  mellom togene. Så da får en slappet litt av.

Etter maten er det for henne å skifte klær og gjøre seg klar til å gå i borgertoget. Når det er ferdig, er det å forte seg hjem før hun skal i selskap.

Å slappe av på 17 mai har jeg ikke gjort på snart 15 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER 17. mai! 

Se alle de festkledde menneskene, de flotte blomstene, de pynta barna, glade mennesker. Koldtbord med familien, grilling med venner, tivoli, og nydelige flagg og bjørkeris. 

Er høygravid og skal stikke de oppblåste føttene mine i noen sommersandaler og svaie med flagget i hele morgen🇳🇴🎈🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda.. jeg må innrømme at jeg står der med en nasjonal klump i halsen.. men klarer vi egentlig å kose oss?

Jeg syns det er et pliktløp som ødelegger hele dagen. Man skal opp tidlig, møte opp i toget, tråkke gjennom byen, Få i seg noe lunsj.. helt sikkert et par timer for sent, før vi må forte oss til skolearrangement. 

Datteren vår koser seg ikke lengre på 17. etter at hun startet på skolen. Fordi hun syns det bare er stress, mange mennesker og kaos. Men vi tenker jo at det er viktig å stille opp på det de andre elevene i klassen er med på. 

Hvordan opplever dere 17.mai? Og kjører dere tradisjonell feiring, eller gjør dere det på deres egen måte?

Jeg drømmer om grillfest med venner og familie hjemme, eller å tasse rundt i byen etter eget ønske og tempo uten å måtte skynde seg et sted.. 

Anonymkode: 36d22...7a2

Ungene vil ikke være med på aktiviteter på skolen og tog med klassen. Syns det er helt greitt. Det er en fridag og syns man det bare blir stress må det være ok å droppe det...

Anonymkode: 78303...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Twintipp skrev:

Jeg ELSKER 17. mai! 

Se alle de festkledde menneskene, de flotte blomstene, de pynta barna, glade mennesker. Koldtbord med familien, grilling med venner, tivoli, og nydelige flagg og bjørkeris. 

Er høygravid og skal stikke de oppblåste føttene mine i noen sommersandaler og svaie med flagget i hele morgen🇳🇴🎈🙌🏼

Tivoli med bunaden til oldemor.. den stryker vi av lista 😀😀😀

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hater 17.mai hardt og inderlig.. Det er stress og styr og alt for mye folk over alt. Gubben bidrar ikke med forberedelser, og jeg står ofte å stryker til langt på natt. Han kan ikke stryke, påstår han. I fjor klikket han fordi jeg varmet glutenfrie og vanlige rundstykker på samme brett, med folie imellom for å unngå smuler, og han nektet å spise sine glutenfri i fall jeg ikke var forsiktig nok. Han har tidligere varmet rundstykker på samme måte selv. 

 

Vi står opp alle samtidig, alle er sure, vi har alltid dårlig tid, det er dårlig stemning, stress, mas og vi er helt utslitt kl 14. Tre unger som skal hit og dit, komité-jobbing og pliktbesøk.. 17.mai suger! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Det må da for himmelens skyld gå an å planlegge litt bedre? Hvorfor stryker du til langt på natt? Du vet når 17 mai er og skjorter og kjoler kan fint strykes i ukesvis på forhånd. Sett vekkerklokka på en halvtime tidligere og vær ferdig med ditt til de andre står opp og prøv å gi barna dine gode minner fra 17 mai. 

Jeg vokste opp med en mor som aldri såg noe glede i å feire noe som helst, det var stress og sure miner hvert år og jeg hadde sååå dårlig samvittighet for at hun måtte ofre seg for at jeg skulle ha det 'kjekt'. 

Anonymkode: 22bce...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tivoli med bunaden til oldemor.. den stryker vi av lista 😀😀😀

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

kjører ikke karuseller vi voksne, men er med barna, holder premier og er fungerende billettautomat😑🤭🇳🇴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Twintipp skrev:

kjører ikke karuseller vi voksne, men er med barna, holder premier og er fungerende billettautomat😑🤭🇳🇴

Det er barnet som har den. Barnebunad fra hauggammal tid. Og hun insisterer på å bruke den 😊 Det er jo fint å se hvor fin hun føler seg.. men det blir jo som et vandrende museum 😂

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Latterlig. 

17. mai blir hva man gjør det til.

Anonymkode: 6f0b7...a30

Ja.. det er jo nettopp latterlig det er 😊

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke. Bare stress. Og er det virkelig noen som synes det er gøy å gå i tog? Det fatter jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17 mai. 

Hva er det å ikke like? Glade (tilsynelatende da) folk i sin fineste stas, flagg og bjørk, is og kaker, familiekoldtbord og fint pynta sentrum. Klump i halsen av Ja, vi elsker og slitne bein. 

Jeg elsker å gå i tog og er lei meg for at dette er siste året før jeg bare har skoleunger. Men det er fint å se på tog også. 

Vi er bare med på det som passer oss og siden vi bor på en liten plass er det ikke flere arrangement enn at vi rekker alt uten å springe beina av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dagen er veldig koselig, men må faktisk innrømme at jeg savner å ha korpsbarn denne dagen. For selv om det var å levere ungene kl 6 til korpset så var de borte frem til 16. Vi kunne sykle til byen, slippe å stå i bilkø, finne parkeringsplass, rekke togegene, stå i kø for å finne bilen igjen og komme hjem før det startet på nytt når neste tog startet. Ungene syns også dette var bedre enn når de nå skal i barnetoget litt før ni, gå med skolen frem til 13 og vi må plukke de opp. De syns selv dette er mer stressende. 

Men vi legger lista lavt denne dagen. Vår eneste plan imorra er å rekke barnetoget. Hva vi finner på etter dette ser vi ann. Som de fleste andre år vi har hatt samme planer får vi huset fult av venner etter barnetoget, middagen står nemlig i kjøleskapet -lapskaus så den kan varmes til få eller mange personer. Beina på bordet og vi tar livet som det faller seg. Har vi ikke besøk har vi middag i flere dager eller den fryses ned. Vil vi se borgertoget gjør vi det, vil vi ikke gjør vi noe annet. I år blir det ikke borgertog om det er samme tempratur som idag. Ingen av oss orker å være ute i den varmen. Med to migrene barn, holder det med barnetoget i denne varmen også. (Når de gikk i korpset begge to var det ikke noe problem, de gikk fra a til å, uansett om det var varmt eller kaldt. De merket de var slitene eller hadde kraftig migrene når siste note var spilt (eldste spydde bak noen søppelbøtter en gang, men bryte skulle hun ikke. Skikkelig migrene anfall var ikke godkjent grunn menet hun. Hadde dette vært barnetoget hadde hun droppet det før hun hadde startet tenkerr jeg)

Jeg har fylt opp fryseren med is idag, klar for en varm dag og bare kos etter barnetoget. 

Anonymkode: 11de7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i 17 mai. Aldri hatt noe særlig forhold til det. Etter vi fikk yngste, som er en frøken stikk av, er jeg så stresset når jeg skal ha henne med ut i store folkemengder. 

Siste årene har vi kuttet betydelig på hva vi gjør. Møter på kun det vi må. Møtes hjemme til grilling etterpå. Det er langt mer hyggelig for alle. 

Anonymkode: 17a9c...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å like 17.mai, men i bygda her, er det ikke måte på hva småbarnsforeldre må stille opp med av kaker og smørbrød. Slikt tar tid å få i stand, og er vanskelig når du i tillegg skal få 3 frivillige sjeler rene og inn i finstasen. Jeg er ikke husmortypen. Pusse bunadssølv og stryke skjorte, er noe av det verste jeg gjør. 

Anonymkode: 6f5cb...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Latterlig. 

17. mai blir hva man gjør det til.

Anonymkode: 6f0b7...a30

Jeg synes det er latterlig å ikke akseptere at alle ikke synes det er en fantastisk dag! Jeg synes det er slitsomt og kjipt, derfor velger vi å reise bort. Men det betyr ikke at jeg ikke har full forståelse for alle de som elsker denne dagen. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 8d3f8...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...