Gå til innhold

Hva syns dere om 17.mai... egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Joda.. jeg må innrømme at jeg står der med en nasjonal klump i halsen.. men klarer vi egentlig å kose oss?

Jeg syns det er et pliktløp som ødelegger hele dagen. Man skal opp tidlig, møte opp i toget, tråkke gjennom byen, Få i seg noe lunsj.. helt sikkert et par timer for sent, før vi må forte oss til skolearrangement. 

Datteren vår koser seg ikke lengre på 17. etter at hun startet på skolen. Fordi hun syns det bare er stress, mange mennesker og kaos. Men vi tenker jo at det er viktig å stille opp på det de andre elevene i klassen er med på. 

Hvordan opplever dere 17.mai? Og kjører dere tradisjonell feiring, eller gjør dere det på deres egen måte?

Jeg drømmer om grillfest med venner og familie hjemme, eller å tasse rundt i byen etter eget ønske og tempo uten å måtte skynde seg et sted.. 

Anonymkode: 36d22...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungene koser seg, jeg gleder meg til 4 år frem i tid. Da er vi ferdig med alle forpliktelser i forhold til å være med å arrangere, da skal jeg kose meg for første gang på mange år.

Anonymkode: 90523...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17. mai! Bunader, korpsmusikk, det at alle deltar i feiringer, samhold, pølser og is. 

Her møter barna på skolen 9, drar til byen og går i tog der, vi ser på toget og møter dem etterpå, spiser litt is i byen før vi drar hjem og spiser litt her med besteforeldre, og så avsluttes det hele på ettermiddagen på skolen, og i år er det vårt klassetrinn som arrangerer så vi skal ha en vakt der. Både barna og vi treffer kjentfolk, jeg synes det er veldig hyggelig. Står og baker og stryker bunadskjorter nå,

Anonymkode: e5df1...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser oss da vi foreløpig kke har barn på skole, kun i bhg. Vi ser barnetog og borgertog i byen. Spiser lunsj med svigers imellom togene. Før vi drar hjem, griller og koser oss hjemme.

Anonymkode: c3359...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det, men har foreløpig bare barnehagebarn hvor oppmøte i tog er helt frivillig (men vi  går likevel altså) og ingen forpliktelser for å arrangere noe. Har nok en annen mening om et par år 😄

Anonymkode: a3b24...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje den fineste dagen i året, fra start til slutt, uansett alder og antall på barn og voksne, uansett dugnad eller ikke dugnad, uansett vær og føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

you are not alone, HI :)

plikter på skolen dreper mye glede

Anonymkode: 28916...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dag med stress, men like vel gleder jeg meg og synes det er en fantastisk dag! Det er så moro at alle pynter seg og at alle er (tilsynelatende) glade. Vet det nok blir enda mer stress når ungene kommer i skolealder, men enn så lenge er det en feststemt dag som feires med glede hvert år :)

 

 

Anonymkode: 878f7...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg ikke liker med 17.mai er at det starter så tidlig! Her starter toget kl 8 på morran , så vi må jo opp ALT for tidlig for å få klar hele familien. 

Etter toget er det bare kos!  Men vi kjører litt vårt eget løp da.  Vi gidder ikke inn til byen for å se barnetoget der, vi koser oss heller hjemme med en god og lang frokost. Så tar vi en liten tur i byen på ettermiddagen når bytoget går, før vi drar hjem og spiser deilig middag og kaker.  Det har ikke vært noe på skole her før, men var første gang i fjor så da stakk vi en kjapp tur innom der på vei hjem. (Er noe forening som ordner det, så slipper dugnad på 17 - så lenge ungene ikke vil begynne med akkurat den aktiviteten da... )

Vi har bestandig gjester både på frokost og middag. 

Elsker 17.mai , synes det er kjempekos! :):)

Anonymkode: 35421...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17. mai!. Først skal vi møte på skolen og stille opp, i år er jeg så heldig at jeg får gå med klassen og vinke til kongen, magisk å gå opp et festpyntet Karl Johan. Så er vi litt på skolen før vi har invitert masse venner på sen champagnelunsj. Gleder meg 🇳🇴

Anonymkode: 67713...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt der:

💜😂😂😂

HI

 

 

Anonymkode: 36d22...7a2

Haha! Herlig! 

Er ikke noen 17. mai-fan jeg heller.  Jeg hatet det da jeg var liten. Regn, gnagsår, ubehagelige klær, køer, køer, køer. Aldri noe sted å sitte, og på toppen av det hele - potet- og sekkeløp. Hurra. 

Så fikk jeg barn selv, og vi legger lista lavt. Gode sko, regntøy hvis det regner, og ingen tvang til å gå på skolearrangementet etterpå. De som vil hjem, drar hjem, og de som vil stå i kø på skolen, gjør det. Uansett lager vi god mat, har deilige kaker og is, og slapper velfortjent av hjemme etterpå. 

Anonymkode: 98052...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner ikke toget før 12 så vi har tenkt å sove lenge i morgen og ha en god frokost før vi går.Jeg synes ikke 17.mai er stress,her koser både barn og voksne seg selv om vi har mye på programmet for dagen. Først barnetog,så på skolen å gjøre aktiviteter der,også 16.30 så reiser vi til oldemoren til småen å tilbringer resten av dagen der.Da er vi hjemme igjen ca 22.00 men da har også alle hatt en kjempe fin dag :) 

Anonymkode: 881b7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for at vi gjør det vi har lyst til og ikke bryr oss om hva andre gjør eller måtte mene om det. Da får de det kjempekoselig som familie, og det er det som er viktig mener vi. Ikke stresse og mase og kjase.

 

døtrene mine har NameIt-festdrakter som koster noen hundrelapper, jeg bruker en enkel blå kjole, og mannen min dress. 

Vi lager ikke fjong og fancy mat, fordi vi heller vil fokusere på å kose oss, ha god tid, være sammen og være ute. Vi spiser pølser (ja! Pølser!), og is. Så den eneste matlagingen jeg bedriver på 17. mai er å varme opp pølsene. Barna er fornøyd, mamma og pappa er fornøyd :)

 

Kjøper gode pølser og mye godt tilbehør til pølsene. Også har vi brus til.

Jeg baker ingenting til 17. mai. Holder i massevis med brus og is.

Og jada, vi har faktisk mastergrad og vi har venner som setter lista mye høyere, men vi klarer å kose oss med pølser og brus og is likevel.

Vi har to jenter på 5 og 2 år. Småbarnsfasen er ikke den tiden av livet vi vil prøve å gjøre ting mest mulig avansert. 

Anbefaler flere å roe ned, gjøre det litt enkelt og stå for den avgjørelsen.

Anonymkode: c9552...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig vært glad i 17 mai. Men jeg har ei på 11 som overhodet ikke liker 17 mai. Hun misliker alt ved det, sier hun, bortsett fra når vi kan gå hjem og kose oss med kaker og grilling.

Anonymkode: f8028...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress, mas og alt for mye folk og støy. For vi fikk barn, pleide vi å reise bort og deltok ikke på noe. Nå er det tog på skolen og opplegg der etterpå. Orker ikke kjøpe noe der fordi det er lange køer og ikke noe sted å sitte med mindre du tar med stoler selv. Drar til familie på pølser og is så fort ungen har deltatt på en lek eller to.

Anonymkode: 69e51...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig elsker jeg 17.mai. Dekke pent pyntet bord,pynte oss i vår fineste stas. Være ute og se hvor pent det er,trærne er grønne og det blir så vakkert sammen med det norske flagget. Alle glade mennesker,få skjemme bort barna med is og brus så mye de vil,selv om det ikke er lørdag. Gjøre morsomme ting i felleskap med andre og rope "Hurra!" Det at vi bor i ett fritt land og kan ha folkefest i gatene gir meg en lykkefølelse,vi er heldige.

Men samtidig...denne dagen er så slitsom! Jeg har sosial angst,og da blir alle disse folkene så skumle! Alle inntrykk blir så sterke,og når jeg i tillegg har pollenallergi som setter meg helt ut i mange uker,da spesielt i mai,blir alt så utmattende. Etter jeg fikk barn "skal" man delta på skolearrangementer,der man skal mingle og være blide i lag med folk som gjerne skuler på deg ved henting og levering morgen og ettermiddag resten av dagene i året (nei,ikke alle foreldre såklart,men det blir så merkbart av de som gjør det..) 

Hvert år gleder jeg meg til 17.mai og tenker "nå er jeg mye bedre,så i år går det lettere" ... men det er ikke sant,det blir verre for hvert år. Så nå har jeg på en måte gitt opp. I fjor (i samråd med datteren,hun ville det selv) droppa vi folketog og skolearrangement. Vi pynta oss bare litt,og pakka sekk med råvarer til middag,og flagg,før vi syklet hjem til bestemor. Hun kom seg ikke ut,og satt mye alene. Hun bare strålte og var så lykkelig for at vi feiret dagen med henne! Og det er gode minner,noen mnd.etter 17.mai gikk hun bort. 

I år blir det å dra på hytta med foreldrene mine. Festbord skal dekkes,ungene har bestemt seg for å bade uansett vær,og vi skal feire,men bare med familien. Vi skal både flagge og rope "Hurra!" så det ljomer i fjellveggene,selv om vi ikke er med på folkefesten blir det bra fest likevel. Ungene har vært med på så mange feiringer i byen og på skolen,at de er fullt klar over hva de ikke er med på,uten at de synes de går glipp av noe,og at det er kjipe mora med angst som hindrer dem. Så ...

Konklusjonen blir vel at jeg ikke egentlig elsker 17.mai. Jeg virkelig elsker 17.mai,når vi får feire på vår måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke 17 mai feiring. Sykes det er masete og veldig stressende. Vi reiser bort hvert år. Tar noen dager på storbyferie i Barcelona, Roma, Paris e.l.

Anonymkode: 8d3f8...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bestemt oss for at vi gjør det vi har lyst til og ikke bryr oss om hva andre gjør eller måtte mene om det. Da får de det kjempekoselig som familie, og det er det som er viktig mener vi. Ikke stresse og mase og kjase.

 

døtrene mine har NameIt-festdrakter som koster noen hundrelapper, jeg bruker en enkel blå kjole, og mannen min dress. 

Vi lager ikke fjong og fancy mat, fordi vi heller vil fokusere på å kose oss, ha god tid, være sammen og være ute. Vi spiser pølser (ja! Pølser!), og is. Så den eneste matlagingen jeg bedriver på 17. mai er å varme opp pølsene. Barna er fornøyd, mamma og pappa er fornøyd :)

 

Kjøper gode pølser og mye godt tilbehør til pølsene. Også har vi brus til.

Jeg baker ingenting til 17. mai. Holder i massevis med brus og is.

Og jada, vi har faktisk mastergrad og vi har venner som setter lista mye høyere, men vi klarer å kose oss med pølser og brus og is likevel.

Vi har to jenter på 5 og 2 år. Småbarnsfasen er ikke den tiden av livet vi vil prøve å gjøre ting mest mulig avansert. 

Anbefaler flere å roe ned, gjøre det litt enkelt og stå for den avgjørelsen.

Anonymkode: c9552...463

Hva i all verden har utdanningsnivå med pølser på 17. mai å gjøre? Der falt jeg helt av. Deilig at dere har funnet en hyggelig måte å feire dagen på, jeg forstår ikke hvorfor du føler at du må forsvare den så iherdig? Men så bor jeg ikke i Norge lenger heller, da, så det er nok bare jeg som har vært for lenge borte fra bunadsmafiaen til å huske hvordan det var... 

Anonymkode: b3701...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17.mai. Flaggene, korpsene, alle ungene som går i tog, bunadene, pølser, is, påminnelsene om at vi bor i et fritt land, og det er ikke alle forunt. Vi har ingen unger som går i tog lenger, men vi er selvfølgelig i byen og ser på barnetoget på formiddagen og borgertoget på ettermiddagen. Litt lunsj innimellom der et sted, og litt småspising av vårruller, samosa og annet godt som selges utenfor idrettshuset av innvandrerforeningene, og det gjør da ikke noe å stå i kø, for det er så mange glade og hyggelige mennesker. Kvelden tilbringer vi hos mine foreldre med lapskaus og bløtkake, og da er det skjønt å få av seg bunadskoa og slenge beina opp. Hurra for 17.mai! Jeg gleder meg, selv om jeg griner mye den dagen. Jeg griner av småtasser i litt for store uniformer, som knapt kan spille og gå på en gang, jeg griner av "Ja, vi elsker" og av flinke unger som synger og leser dikt. Jeg blir så glad når familier med våre nye landsmenn kommer gående med flagg og brede smil, og når russen subber forbi og tror at dette er det kuleste i livet. Det er rett og slett en fantastisk dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg elsker 17.mai. Flaggene, korpsene, alle ungene som går i tog, bunadene, pølser, is, påminnelsene om at vi bor i et fritt land, og det er ikke alle forunt. Vi har ingen unger som går i tog lenger, men vi er selvfølgelig i byen og ser på barnetoget på formiddagen og borgertoget på ettermiddagen. Litt lunsj innimellom der et sted, og litt småspising av vårruller, samosa og annet godt som selges utenfor idrettshuset av innvandrerforeningene, og det gjør da ikke noe å stå i kø, for det er så mange glade og hyggelige mennesker. Kvelden tilbringer vi hos mine foreldre med lapskaus og bløtkake, og da er det skjønt å få av seg bunadskoa og slenge beina opp. Hurra for 17.mai! Jeg gleder meg, selv om jeg griner mye den dagen. Jeg griner av småtasser i litt for store uniformer, som knapt kan spille og gå på en gang, jeg griner av "Ja, vi elsker" og av flinke unger som synger og leser dikt. Jeg blir så glad når familier med våre nye landsmenn kommer gående med flagg og brede smil, og når russen subber forbi og tror at dette er det kuleste i livet. Det er rett og slett en fantastisk dag.

Fantastisk poeng!! :laugh::laugh:

Anonymkode: a3b24...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årets favorittsanger, selv om det starter litt tidlig. Oppmøte 07.45.

Anonymkode: 0531a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket 17. mai da jeg var barn, og spilte i skolekorpset fra jeg var 10 år, så har gått noen mil på 17. mai-er oppigjennom. :-)

Nå når jeg selv har barn, synes jeg det er mye stress og styr. Men de siste 2-3 årene har vi bare vært hjemme, da jeg har et barn med autisme som IKKE liker tog, bråk og masse mennesker. Helt greit synes jeg. Vi ser toget fra verandaen, og ser på nrk. Og så lager vi noe godt å spise, og bare koser oss og slapper av. 

Anonymkode: e8af9...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...