Gå til innhold

Javisst, du er ufør, ja, det er vi andre som jobber for deg så du kan røyke og reise til Thailand


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du den egentlige årsaken til at hun er uføretrygdet, Hi?

Ja. Men du synes kanskje at det er forenlig med en ME-diagnose å gå på stupfylla i syden i uker av gangen og røyke som en skorstein.

Anonymkode: 0d668...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å melde noen? Det skjer ingenting. Jeg har meldt tre stykker 2 ganger, men det har ikke skjedd en dritt, og siden de jobber 100% svart i utlandet kan de neppe kalles ufør.

Anonymkode: d7909...d3b

Det er folk som blir tatt etter slike meldinger. At de du har meldt ikke blir tatt er vel fordi det dessverre ikke har vært mulig for Nav å skaffe nok beviser på svindelen. Det er i hvert fall helt sikkert at de ikke blir tatt hvis man ikke melder fra. Å vite om snylting og ikke melde fra er det samme som å akseptere det.

Anonymkode: 1fadf...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men du synes kanskje at det er forenlig med en ME-diagnose å gå på stupfylla i syden i uker av gangen og røyke som en skorstein.

Anonymkode: 0d668...d56

Er hun så aktiv og har den diagnosen er det vel enkelt - du får melde henne til Nav, da.

Men med den kommentaren du kom men her viser du bare hvor lite oppegående du selv er, Hi. Du har i hvert fall ikke evne til å holde en saklig diskusjon. Du er heller ikke ute etter en konstruktiv diskusjon, du er bare ute etter å hetse naboen din og andre uføre du mener ikke burde ha uføretrygd.

Hva mener du om det å ta ansvar for egen helse? Det er ganske påfallende at du ikke kommenterer det i det hele tatt...

Anonymkode: 1fadf...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nabokjerringa har fått seg en uførhetsdiagnose, hvilket er en hån mot alle som er reelt uføre. Så nå kan den feite kjerringa sitte kontinuerlig og røyke på verandaen og høylytt (vi snakker halve nabolaget) planlegge neste Thailandtur med sine andre tapervenner, hver gang vi er ute på terrassen eller i hagen sitter hun på telefonen, to måneder blir det denne gangen hører jeg, og Kim-Ruben kommer også ja, og 'a Siv-Jeannette og'n Kai-Kenneth er der nede allerede og hun har avtalt med Gry-Laila at hun og 'n Ronny kjøper inn sprit til hun kommer så festinga kan begynne umiddelbart. Og så er det spørsmål om ikke hun skal ta en ny tatovering også mens hun er der. Feste og reise - men ikke jobbe. Flott! Og sånt skal vi fø på.

Anonymkode: 0d668...d56

Noen som er i sutrehjørnet i dag ser jeg.

Anonymkode: cbfb8...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Hvorfor må du gå til angrep på noen som svarer deg? Det er fullt mulig å diskutere med vedkommende uten å definere henne som en ressurssvak person, og da spesielt når du ikke har noen info som tilsier at hun er det.

Jeg skjønner at du blir irritert, men det er nå engang slik at vi som ser ting utenfra kanskje ikke har all info til å vurdere om det er korrekt å gi ufør eller ikke til naboen. Jeg skjønner også at du kan blir irritert på at din nabo røyker og er feit, men det er heller ikke stadfestet en direkte korrelasjon på feit og røyk og ME (som du sier er diagnosen), og hvis du bygger dine mistanker på det så er du på tynn is. Vi som betrakter ting på utsiden og legger vår egne følelser inn i våre betraktninger kan bli veldig irritert når vi opplever at noen snylter på samfunnet, men all den tid vi ikke har inngående kunnskap om bakgrunnen for uførheten og all medisinsk begrunnelse så kan vi ikke påberope oss at vi vet bedre enn din nabos lege og NAV.

Og helt til slutt ikke bruk din egen situasjon til å fortelle noen at du er så meget bedre enn andre, det er en hersketeknikk som er veldig lett å avsløre og du fremstår ikke som så veldig begavet og sosialt kompetent.

Anonymkode: 5e994...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en del snyltere, men samtidig må jeg si det er en god del av dem jeg er lykkelig over å slippe å jobbe sammen med. Så lenge vi får Norge til å gå rundt er det bare fordeler med å få sendt flest mulig av unnasluntrerene ut av landet så vi slipper å ha dem rundt oss.

Anonymkode: ad761...085

Norge bruker mer penger enn Norge tjener. Det går i dag ja, men blir et stadig større problem å løse på sikt. Vi blir flere, det jobbes mindre, mindre verdiskapning, mindre skatt pga færre i arbeid og flere på ytelser. Pensjonsfondet gis til pensjon og det blir ingen avkastning på flere hundre millioner som tillater politikere å bruke slik de gjør i dag. Vi tar inn innvandrere som aldri kommer til å bli kvalifisert til de spesialiserte jobbene som samfunnet krever. Søk opp alt av informasjon om bærekraft (eller mangel der av). 

Anonymkode: ad2dc...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men du synes kanskje at det er forenlig med en ME-diagnose å gå på stupfylla i syden i uker av gangen og røyke som en skorstein.

Anonymkode: 0d668...d56

Du er egentlig bare ute etter å krangle du hi

Anonymkode: 936b8...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at man har råd til sånt når man er ufør?? Jeg har ikke råd, og vi er to stk med full jobb... 

jeg kjenner en som er ufør. Ifølge en i familien er han aldri hjemme fordi han alltid må ordne noe. Og når han er hjemme så pusser han opp. Hver dag. Det er rart man kan orke det og ikke jobbe, tenker jeg. Jeg orker ikke å styre rundt i huset hele dagen når jeg he vært på jobb. Jeg kunne sikkert sutra meg til en uførhet jeg og om jeg virkelig gikk inn for det, men hvorfor i alle dager skal man ville det!?

Anonymkode: e790c...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at hun får seg en tur. Det trenger hun sikkert :-) Syns du bare virker bitter og misunnelig. Slutt å døm andre!

Anonymkode: a0cf5...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart at man har råd til sånt når man er ufør?

Du har hørt om forsikring?

Anonymkode: 936b8...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men du synes kanskje at det er forenlig med en ME-diagnose å gå på stupfylla i syden i uker av gangen og røyke som en skorstein.

Anonymkode: 0d668...d56

Hvordan vet du om hun går på stupfylla i syden i flere uker av gangen....??? 

Og man røyke selv om man har ME altså......

Anonymkode: 39b20...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart at man har råd til sånt når man er ufør?? Jeg har ikke råd, og vi er to stk med full jobb... 

jeg kjenner en som er ufør. Ifølge en i familien er han aldri hjemme fordi han alltid må ordne noe. Og når han er hjemme så pusser han opp. Hver dag. Det er rart man kan orke det og ikke jobbe, tenker jeg. Jeg orker ikke å styre rundt i huset hele dagen når jeg he vært på jobb. Jeg kunne sikkert sutra meg til en uførhet jeg og om jeg virkelig gikk inn for det, men hvorfor i alle dager skal man ville det!?

Anonymkode: e790c...f39

Du skjønner at uførhet kan sitte andre steder enn i armene og beina? 

Anonymkode: 30a12...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun 2 som er uføre, ene av dem er snylter i forstand at han fint jobbet svart, men var "for dårlig" til alt annet. Den andre drar på ferier titt og ofte. Klager på hvor dårlig økonomi hun har, men klarer fint å skvise inn minst 2-4 lange sydenturer i året, jobbe deltid og holde på med hobbyer.

Disse personene kjente jeg godt! Førstemann tok jeg avstand fra. Andre her rister jeg bare på hodet over.

Anonymkode: 21ac6...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenker jeg også. Jeg forstår ikke at så mange her reagerer på hi, det hun beskriver er jo (dessverre) vanlig. Alle disse ressurssvake som kun har som mål å ende opp ufør, også kaster de vekk livet på røyk, alkohol og forbruk. Jeg blir også irritert over slike, det kjennes urettferdig ut at de kan gjøre akkurat hva de vil, skrike opp om alle rettighetene sine og hva de har krav på og kreve, kreve, kreve.. Men om dere syns det er ok og innafor, så er vel dere bedre mennesker enn meg.

Min mann er på vei til å bli ufør, og jeg kjenner andre som er reelt ufør, og ingen av dem er røykende, forfyllede tapere som koser seg med alle gratis pengene. De jeg kjenner er normale oppegående mennesker som aller helst skulle ønske de kunne leve et normalt liv, men jobb og egen inntekt. 

Så dere her i tråden som er eller er på vei til å bli ufør er jo tydeligvis samme type mennesker som hi beskriver siden dere følte dere så truffet. For det handler jo ikke om at uføre skal gjemme seg bort for seg selv og aldri delta i samfunnet, for da misforstår dere. 

For min del handler det om disse ressurssvake menneskene som er storfornøyd så lenge de får alt de har krav på, og når de får den forståelsen de mener de har rett på.

Anonymkode: d200c...c2c

Så stygt du skriver om andre mennesker. Tror du virkelig de "ønsker" å bli uføre ut av det blå? At de er såkalt ressurssvake og tapere uten grunn? Du viser null (null!) forståelse for at livet former en, og at vi alle har ulikt utgangspunkt. Men man velger ikke å bli en ressurssvak alkoholiker hvis alternativet er sivilingeniør. Problemet er at et eller annet sted går livet skeis og alternativene skrumper inn. Du kan godt kalle det egne valg, men de blir gjerne tatt på et helt annet grunnlag enn når andre skal kjøpe hus eller velge utdanning. Hvordan kan du ikke forstå dette? 

Anonymkode: b8e64...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at uførhet kan sitte andre steder enn i armene og beina? 

Anonymkode: 30a12...88a

I viljen?

Anonymkode: 61aa5...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I viljen?

Anonymkode: 61aa5...866

Ikke alle som har noe mellom ørene fordi om de er funksjonsfriske skjønner jeg.

Anonymkode: d36a8...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Tror du ikke de som er uføretrygdet heller ville hatt kapasitet til alt dette enn å havne i en økonomisk blindgate? Med uføretrygd er det ikke lønnsforhandlinger, feriepenger, bonus, forfremmelse eller mulighet til å søke på andre jobber. Det er snakk om at hver jævla dag er helt lik den forrige, at verden rundt går videre, utvikler seg og har et sosialt nettverk gjennom jobben. 

Hvem er du uten jobben din? Kollegaene dine? Hvordan ville livet vørt om du ikke hadde en naturlig arena å møte andre mennesker? Selvfølgelig har mange uføretrygdede venner som også er uføretrygdet når folk som deg går rundt å snakker slik om dem. 

Ta deg i sammen og pris deg lykkelig over at du har kapasitet til å forsørge deg selv og å skape ditt eget liv. Det er verdt tusen ganger mer enn de kronene staten har å tilby.

(Nei, jeg er ikke uføretrygdet selv)

Anonymkode: ca85a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke de som er uføretrygdet heller ville hatt kapasitet til alt dette enn å havne i en økonomisk blindgate? Med uføretrygd er det ikke lønnsforhandlinger, feriepenger, bonus, forfremmelse eller mulighet til å søke på andre jobber. Det er snakk om at hver jævla dag er helt lik den forrige, at verden rundt går videre, utvikler seg og har et sosialt nettverk gjennom jobben. 

Hvem er du uten jobben din? Kollegaene dine? Hvordan ville livet vørt om du ikke hadde en naturlig arena å møte andre mennesker? Selvfølgelig har mange uføretrygdede venner som også er uføretrygdet når folk som deg går rundt å snakker slik om dem. 

Ta deg i sammen og pris deg lykkelig over at du har kapasitet til å forsørge deg selv og å skape ditt eget liv. Det er verdt tusen ganger mer enn de kronene staten har å tilby.

(Nei, jeg er ikke uføretrygdet selv)

Anonymkode: ca85a...c2c

Takk :)

Anonymkode: d8753...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart at man har råd til sånt når man er ufør?? Jeg har ikke råd, og vi er to stk med full jobb... 

jeg kjenner en som er ufør. Ifølge en i familien er han aldri hjemme fordi han alltid må ordne noe. Og når han er hjemme så pusser han opp. Hver dag. Det er rart man kan orke det og ikke jobbe, tenker jeg. Jeg orker ikke å styre rundt i huset hele dagen når jeg he vært på jobb. Jeg kunne sikkert sutra meg til en uførhet jeg og om jeg virkelig gikk inn for det, men hvorfor i alle dager skal man ville det!?

Anonymkode: e790c...f39

Tror du virkelig det er bare å troppe opp på NAV og «sutre» seg til en uføretrygd? Jeg har en ryggmargsskade etter en ulykke, jeg har ikke fått det ennå! 

Anonymkode: a7c1f...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke de som er uføretrygdet heller ville hatt kapasitet til alt dette enn å havne i en økonomisk blindgate? Med uføretrygd er det ikke lønnsforhandlinger, feriepenger, bonus, forfremmelse eller mulighet til å søke på andre jobber. Det er snakk om at hver jævla dag er helt lik den forrige, at verden rundt går videre, utvikler seg og har et sosialt nettverk gjennom jobben. 

Hvem er du uten jobben din? Kollegaene dine? Hvordan ville livet vørt om du ikke hadde en naturlig arena å møte andre mennesker? Selvfølgelig har mange uføretrygdede venner som også er uføretrygdet når folk som deg går rundt å snakker slik om dem. 

Ta deg i sammen og pris deg lykkelig over at du har kapasitet til å forsørge deg selv og å skape ditt eget liv. Det er verdt tusen ganger mer enn de kronene staten har å tilby.

(Nei, jeg er ikke uføretrygdet selv)

Anonymkode: ca85a...c2c

Jeg tror du er litt naiv i dine antagelser. Det er her IKKE snakk om de som er ufør, men de som later som de er ufør. De som må få drosjesjåføren til å levere i barnehagen for mor er "syk", men som hver helg danser på byen i mange timer. De som er "ufør", men som jobber så mye svart at ikke en gang jeg hadde orket å jobbet så mye (og jeg jobber fulltid). De som har falsk adresse i Norge så nav ikke skal finne de i utlandet, der de nyter livet og sper på uføre-trygden med å jobbe litt svart her og der. Eller de som er ufør som rett og slett orker å feste 3 uker i Thailand, det er ikke så dyrt å reise dit om man planlegger utenfor skoleferier. 

Joda varmen i sydlige strøk kan hjelpe mange, men da søker du nav om å få reise også sier du ifra om du klarer å jobbe der såpass mye at inntekten er dobbelt av uføretrygden. Jeg synes egentlig det burde vært lettere for uføre som trenger varme å reise, men mulig det burde være en sjekk. 

Anonymkode: d7909...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange av dere som hyler opp om deres egne historie? Dere sier til HI «Du vet ingenting om denne dama!» Nei, men vet dere hva, det gjør ikke dere heller. Og det er faktisk mulig det er snakk om en person som har mer vondt i viljen enn i kroppen. Med mindre dere skal påstå at det ikke finnes snyltere? Vedkommende gir et dårlig inntrykk, og det kan man ikke motsi.

Anonymkode: d3d36...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så mange av dere som hyler opp om deres egne historie? Dere sier til HI «Du vet ingenting om denne dama!» Nei, men vet dere hva, det gjør ikke dere heller. Og det er faktisk mulig det er snakk om en person som har mer vondt i viljen enn i kroppen. Med mindre dere skal påstå at det ikke finnes snyltere? Vedkommende gir et dårlig inntrykk, og det kan man ikke motsi.

Anonymkode: d3d36...0e3

Her er man skyldig til det motsatte er bevist. Jeg føler meg truffet fordi det er helst sikkert de som reagerer på at jeg orker å gå i skogen, pusse opp huset osv. "Offisielt" er jeg ufør pga stoffskiftet og orker lite. Det er også riktig, dagsformen min er veldig variabel. Folk legger ikke merke til alle dagene jeg er inne  og orker lite. De ser meg kun på de gode dagene. Men det som invalidiserer meg mest er psyken. Det er det ingen som vet, utenom de nærmeste. 

Fatter ikke at folk kan dømme når de ikke kjenner hele historien.

Anonymkode: 38d42...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 9.19, Anonym bruker skrev:

Du er slem og lyser av missunnelse! 

Anonymkode: 5ee9e...a96

Nå vet vi selvsagt ikke noe om akkurat denne kvinnen og hennes diagnose. MEN Norge MÅ få opp øyene en gang og skjønne at det må gjøres endringer i «3 dagers ferie/egenmelding, navere og andre uførestrygdede! Hvorfor i all verden er vi så mye sykere enn nabolandene våre? Late og bortskjemte mennesker som jeg skal betale skatt for.

Dumsnille Norge.

Anonymkode: 7e6f9...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke de som er uføretrygdet heller ville hatt kapasitet til alt dette enn å havne i en økonomisk blindgate? Med uføretrygd er det ikke lønnsforhandlinger, feriepenger, bonus, forfremmelse eller mulighet til å søke på andre jobber. Det er snakk om at hver jævla dag er helt lik den forrige, at verden rundt går videre, utvikler seg og har et sosialt nettverk gjennom jobben. 

Hvem er du uten jobben din? Kollegaene dine? Hvordan ville livet vørt om du ikke hadde en naturlig arena å møte andre mennesker? Selvfølgelig har mange uføretrygdede venner som også er uføretrygdet når folk som deg går rundt å snakker slik om dem. 

Ta deg i sammen og pris deg lykkelig over at du har kapasitet til å forsørge deg selv og å skape ditt eget liv. Det er verdt tusen ganger mer enn de kronene staten har å tilby.

(Nei, jeg er ikke uføretrygdet selv)

Anonymkode: ca85a...c2c

Du er rimelig blåøyd..... Tror du seriøst alle som er uten jobb av en eller annen grunn og mottar en god slump penger savner kollegaer?! Det finnes en del andre likesinnede disse henger sammen med på dagene. Ta deg en tur til Grønland i Oslo feks. så kan du se hvor mye de savner et arbeidsmiljø 🤣🤣

Anonymkode: 7e6f9...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er rimelig blåøyd..... Tror du seriøst alle som er uten jobb av en eller annen grunn og mottar en god slump penger savner kollegaer?! Det finnes en del andre likesinnede disse henger sammen med på dagene. Ta deg en tur til Grønland i Oslo feks. så kan du se hvor mye de savner et arbeidsmiljø 🤣🤣

Anonymkode: 7e6f9...ba1

Nei jeg er ikke blåøyd. Jobber tett på denne "gruppen" og får se mye av hverdagen deres. Både til de som er synlig uføre og de som det ikke synes på. 

Dersom man er uføretrygdet, er man da pålagt å gå rundt med sørgeklær og trist mine 24/7, og stort sett holde seg hjemme slik at naboene kan få se at det er maks utbytte av skattepengene? 

Jeg er i mot å skulle slenge dritt om en hel gruppe basert på at det finnes noen få der som fortjener det. "En katt er svart, ergo er alle katter svarte". Det holder ikke.

Er på Grønland flere ganger i uka. Har fremdeles ikke sett noen sitte på kafé eller lignende i arbeidstiden med "jeg er uføretrygdet" tatovert i panna... 

Anonymkode: ca85a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...