Gå til innhold

Javisst, du er ufør, ja, det er vi andre som jobber for deg så du kan røyke og reise til Thailand


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nabokjerringa har fått seg en uførhetsdiagnose, hvilket er en hån mot alle som er reelt uføre. Så nå kan den feite kjerringa sitte kontinuerlig og røyke på verandaen og høylytt (vi snakker halve nabolaget) planlegge neste Thailandtur med sine andre tapervenner, hver gang vi er ute på terrassen eller i hagen sitter hun på telefonen, to måneder blir det denne gangen hører jeg, og Kim-Ruben kommer også ja, og 'a Siv-Jeannette og'n Kai-Kenneth er der nede allerede og hun har avtalt med Gry-Laila at hun og 'n Ronny kjøper inn sprit til hun kommer så festinga kan begynne umiddelbart. Og så er det spørsmål om ikke hun skal ta en ny tatovering også mens hun er der. Feste og reise - men ikke jobbe. Flott! Og sånt skal vi fø på.

Anonymkode: 0d668...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke du hvorfor hun fikk uføre, men er enig, det er irriterende å høre slik. På den andre siden er det menneskelig, man får så mye bedre livskvalitet når utgifter til livsopphold er så mye lavere. Håper hun tenker på reiseforsikring.

Anonymkode: 4f9b6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så lei av sånne som deg HI. Skaff deg ett liv!

Anonymkode: d36a8...972

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oser ikke akkurat av høykultur og forfinelse selv, dette innlegget ditt. 

Hva gjør du hvis du selv blir kronisk syk og ikke lengre kan stå i jobb? Sier fra deg alle rettigheter, selger huset og bor på gata? Nei, tenkte meg det.

Anonymkode: 38d42...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Hjertelig takk, o'store skikkelse, for at du finansierer livet mitt. Livet der jeg ikke har noe å vise til, men faller gjennom på absolutt alt. Hva skulle jeg gjort uten deg? 😊 Følt meg bra nok,liksom? 

Anonymkode: b8e64...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del snyltere, men samtidig må jeg si det er en god del av dem jeg er lykkelig over å slippe å jobbe sammen med. Så lenge vi får Norge til å gå rundt er det bare fordeler med å få sendt flest mulig av unnasluntrerene ut av landet så vi slipper å ha dem rundt oss.

Anonymkode: ad761...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Lei av dere som tror dere er så mye bedre enn alle andre. 

Hvorfor hun ikke jobber har vi da ingenting med. Og hvorfor hun sitter på terrassen og skravler om kai-Kenneth og Ronny, så er jo det bare hyggelig. Så bra hun har et sosialt liv og venner rundt seg og ikke sitter hjemme og er ensom i vintermørket. Om hun har kommet gjennom nåløyet på nav, så er det greit for meg. De er ikke akkurat rause der. 

 

Anonymkode: 72e8c...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Men hvorfor skal du se ned på de som er uføre?

Du som har et så rikt liv burde da unne de uføre noen få ting å glede seg over, som venner og turer til thailand når kulda her gjør det vanskelig å være i Norge.

Jeg kjenner ei som er ufør, hun er hundemenneske og har hele sitt liv i hundemiljøet. Skal jeg ikke unne henne det mener du, hun har masse problemer pga sin revmatisme, men hundemenneskene gir henne livslyst og glede. Du mener hun bare skal sitte inne og kjenne hvor vondt hun har og synes synd på seg selv, og bare da skal jeg unne henne trygden?

Anonymkode: 1685f...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Nå er jeg på vei til å bli ufør, har jobbet siden jeg var 13 år, har høyere utdannelse, 2 flotte barn, som begge har planer om høyere utdannelse, gjør det bra på skolen, jeg har sittet i flere styrer, deltatt på alt av dugnad, jobbet som frivillig, aktiv i politikken. Men vet du hva, vi kan bli syke vi og. Jeg valgte virkelig ikke å bli syk, jeg elsker jobben min. Og det var en stor sorg for meg å måtte slutte. Og når barna blir store nok, blir det en god del reising på meg til varmere strøk på vinteren, da min helse blir mye bedre i varmen. 

Anonymkode: a945d...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nabokjerringa har fått seg en uførhetsdiagnose, hvilket er en hån mot alle som er reelt uføre. Så nå kan den feite kjerringa sitte kontinuerlig og røyke på verandaen og høylytt (vi snakker halve nabolaget) planlegge neste Thailandtur med sine andre tapervenner, hver gang vi er ute på terrassen eller i hagen sitter hun på telefonen, to måneder blir det denne gangen hører jeg, og Kim-Ruben kommer også ja, og 'a Siv-Jeannette og'n Kai-Kenneth er der nede allerede og hun har avtalt med Gry-Laila at hun og 'n Ronny kjøper inn sprit til hun kommer så festinga kan begynne umiddelbart. Og så er det spørsmål om ikke hun skal ta en ny tatovering også mens hun er der. Feste og reise - men ikke jobbe. Flott! Og sånt skal vi fø på.

Anonymkode: 0d668...d56

 

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er lei av oss som finansierer og administrerer gildet med 100% jobb, utdannelse, barn som skikker seg vel, verv i frivillighet, oppmøte på dugnader, politisk aktivitet og generell samfunnskompetanse? Nei, det er vel ikke så mange sånne i din omgangskrets som kan minne dere om at dere faller gjennom på absolutt alt.

Anonymkode: 0d668...d56

Forsiktig nå, du der oppå din høye hest. Fallhøyden er stor, vet du. Jeg bare nevner det.

Anonymkode: dd542...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er det greit at uføre gjør, tenker du, HI? Sitte inne hele dagen og se stakkarslig ut? Hva kan de aller nådigst gjøre for at du skal være fornøyd? Bortsett fra å gå forbi huset ditt, de beundrende på ditt perfekte liv og bøye seg i støvet av nesegrus takknemlighet for alt det du gjør for samfunnet og verden? 

Du fremstår som bitter på livet synes jeg. Kanskje du skulle tatt deg en tur til Thailand du også? 

Anonymkode: ce02a...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som virkelig leser første setning da?? "Nabokjerringa har fått seg en uførhetsdiagnose, hvilket er en hån mot alle som er reelt uføre. " Hvis vedkommende godt vet hvem dette er og hva hun står for og at det er "snylt" er jeg enig! Jeg sliter noe forferdelig per i dag da jeg går videreutdanning, men har forkalkninger og søitasje i hytt og gevær (fra øverst i nakken og ned til halebeinet) gammel brist nederst i ryggen som aldri blir bra fordi det aldri ble gjort noe med eller trent opp rett, jeg har også begynnende revmatisme, senskader etter kraftige hjernerystelser og svake psykiske diagnoser da jeg ble misbrukt som barn og voldtatt heftig i tenåra, men AAP og mulig ufør nektes jeg da jeg ikke er syk nok. Min mann datt ned trappa på ungdomsskolen og ødela noen nerver i ryggen og var med i en stygg ulykke i desember 2015 som ødela enda mere nerver, sliter med store smerter han også da han har revmatisme og noe grad ME/MS(har ikke satt meg inn i hvem av de du blir så sliten at du ikke vet hva du heter omtrent), men han blir håna av NAV og beskjed om at det er bare å jobbe og nektes prosentvis ufør enda der har spesialister og overleger sagt han er 60% arbeidsudyktig! Han VIL jobbe de siste prosentene, men klarer ikke 100% som er prøvd ut i masse forskjellige jobber siden 2008 så jeg skjønner HI godt hvis det er snakk om noen som kan å jobbe, men har lurt systemet. Det ER et hån mot de som er reelt dårlige! 😡 

Anonymkode: e1f17...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til da at om vi noen gang klarer å få systemet på vår side blir det utenlandsturer innimellom på oss også minus all den tullete festinga hele ferien... vi kommer til å sette av slik at vi annenhvert år kan ta en kort ferie, altså lang-weekend eller en uke alene med gode middager og noen dager noe godt i glasset, og andre året ordentlig familieferie med barna på 14 dager-3 uker, men alt det spjåket hi snakker om dersom det er prat på ofte og hver gang skjønner vel dere også at er på trynet?! Man HAR faktisk ikke overskudd til å feste i flere dager/2 uker og alt det hvis man er reelt ufør, men en fest eller to mens man er der skjønner jeg at naboen unner seg.

Anonymkode: e1f17...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit at jeg er ufør da, HI? Jeg røyker ikke, foretrekker prosecco eller en liten cognac om jeg skal drikke alkohol, og jeg har aldri vært i Thailand, men er glad i å dra til Italia eller på storbyweekender i Europa. Jeg har høyere utdannelse, jobber litt enda, sitter i ett styre og dett beste jeg vet er å dra i operaen. Jeg har ingen venner som heter Ronny eller Kai-Kenneth, men jeg har en nabo som heter Anette. Er det innafor å bli forsørget av deg da?

 

PS:

Hvordan vet du at akkurat dine skattepenger forsørger noen som er uføre? Kanskje pengene fra deg ble to cm motorvei eller lønn til en barnehagelærer? Om det gjør dagene dine litt bedre, og ikke så fulle av grums, så bør du tenke at dine skattepenger betaler pensjonen til han i nabolaget som sto i jobb til han var 70, fostret opp tre barn og var oppmann for fotballen i 35 år. 

Anonymkode: 30a12...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt du blir irritert. Når man hører sånne, så tenker man «Svindler» rimelig kjapt. Det ville jeg også gjort. Naboen din høres ressursesvak og mindre intelligent ut. Litt sånn harry-dame, rett og slett!

Anonymkode: d3d36...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun må ha varmere strøk for og holde sykdommen i sjakk ? 

Du veit aldri! Så lenge folk har usynlige sykdommer blir dei dømt. 

Jeg synst det er bra hun er sosial, og kan reise på tur. Skulle ønske jeg kunne gjort det samme. 

Men jeg lever et typisk uføre liv, sitter kun hjemme. Rydder, ser TV, sover litt,osv. Også opp igjen det samme neste dag. 

Har ikke vert med venner på 11år.

Kanskje du kan bli venn med henne, og spør hvile sykdom hun har, i stede for å sitte på et forum og trykke hun ned?

Anonymkode: fe049...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er ufør, leste dere mer enn overskriften? Det HI skriver om er faktisk til hjelp til dere også. Grunnen til at det blir vanskeligere og vanskeligere å få uføretrygd er jo at myndighetene må gjøre alt mulig for å luke ut de som prøver å lure systemet. HI er jo ikke ute etter sint på reelt uføre, men de som svindler det til seg. 

Jeg vet om i alle fall  tre som svindler nav på den måten, og ja har varslet men det er ikke skjedd noe. Joda jeg vet det er de som snakker om usynlige diagnoser, men det er det ikke snakk om her, to av de jobber svart i utlandet og har mer enn 100% stilling så da kan man begynne å lure.  

Anonymkode: d7909...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjedelig med snyltere, og noen vil det vel alltid være.. Problemet er vel at det krever så mye å føre skikkelig kontroll med dette. 

Anonymkode: 51fb0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen blir bedre av å komme til varmere strøk. Men er dette spritinntaket også med på å bedre helsa? 😠

enig med HI, sykt irriterende med folk som snylter til seg trygdepenger og gjør alt vanskeligere for de som er reelt uføre.

Anonymkode: 9b183...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt du blir irritert. Når man hører sånne, så tenker man «Svindler» rimelig kjapt. Det ville jeg også gjort. Naboen din høres ressursesvak og mindre intelligent ut. Litt sånn harry-dame, rett og slett!

Anonymkode: d3d36...0e3

Dette tenker jeg også. Jeg forstår ikke at så mange her reagerer på hi, det hun beskriver er jo (dessverre) vanlig. Alle disse ressurssvake som kun har som mål å ende opp ufør, også kaster de vekk livet på røyk, alkohol og forbruk. Jeg blir også irritert over slike, det kjennes urettferdig ut at de kan gjøre akkurat hva de vil, skrike opp om alle rettighetene sine og hva de har krav på og kreve, kreve, kreve.. Men om dere syns det er ok og innafor, så er vel dere bedre mennesker enn meg.

Min mann er på vei til å bli ufør, og jeg kjenner andre som er reelt ufør, og ingen av dem er røykende, forfyllede tapere som koser seg med alle gratis pengene. De jeg kjenner er normale oppegående mennesker som aller helst skulle ønske de kunne leve et normalt liv, men jobb og egen inntekt. 

Så dere her i tråden som er eller er på vei til å bli ufør er jo tydeligvis samme type mennesker som hi beskriver siden dere følte dere så truffet. For det handler jo ikke om at uføre skal gjemme seg bort for seg selv og aldri delta i samfunnet, for da misforstår dere. 

For min del handler det om disse ressurssvake menneskene som er storfornøyd så lenge de får alt de har krav på, og når de får den forståelsen de mener de har rett på.

Anonymkode: d200c...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du den egentlige årsaken til at hun er uføretrygdet, Hi?

Og hvis det er slik at du virkelig, virkelig vet at hun er frisk nok til å jobbe - da er det faktisk bare å melde fra til Nav om det. Hvis du vet om noen som snylter uten å gjøre noe med det så aksepterer du jo også snyltingen.

Heller enn å ta en enkelt uføretrygdet (de fleste har gått en lang vei og har blitt undersøkt herfra til evigheten før Nav godkjenner en uføretrygd - det er ikke noe man bestiller...) så tenker jeg det er langt mer konstruktivt å ta en diskusjon om hva hver enkelt kan gjøre for å spare samfunnet for unødvendige utgifter og for å holde seg lenger i jobb. Helsedirektoratet beregnet for 5-6 år siden at hver nordmann som slutter å røyke, holder seg fysisk aktiv nok og som holder seg normalvektig fremfor overvektig, vil spare samfunnsøkonomien med 7,5 - 12,5 millioner. Altfor mange røyker eller snuser fremdeles. ALTFOR mange er overvektige eller er i kategori fedme - og nyere forskning viser at selv en moderat overvekt medfører økt risiko for sykdommer og for tidlig død. ALTFOR mange - to av tre nordmenn - er ikke nok fysisk aktiv. De "få" uføretrygdede vi har i dag (som er for mange) er bare en brøkdel av hva vi vil se i fremtiden - fordi folk ikke tar ansvar for egen helse. Dette gjelder for et flertall av befolkningen som foreløpig holder seg friske nok til å jobbe. Altfor mange av dagens tilsynelatende friske kommer ikke til å holde seg friske i fremtiden, men pådra seg sykdommer og uføretrygd pga. at de ikke tar ansvar for egen helse og dermed pådrar seg en hel rekke sykdommer som de ellers kunne unngått. Disse vil koste samfunnet langt mer enn dagens uføre gjør.

Å hetse uføre, slik du gjør, Hi, det er bare selvforherligelse. Javel, kanskje er naboen din en snylter - da melder du henne. Er du like krass mot alle de du kjenner som røyker, er overvektige, ikke er nok fysisk aktive, som ikke har et sunt nok kosthold? Eller bryr du deg ikke om det før de har kjørt helsen sin i grøfta slik at de må ha en uføretrygd også?

Anonymkode: 1fadf...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem i Norge at så mange mennesker er syk/ufør, og det henger jo ikke på greip at det er over dobbelt så mange som er syke her sammenlignet med andre land...også land med høy grad av sysselsetting. Så at mange 1.snylter eller 2.er hypokondere (opplever at de er syke, men egentlig kapable til å jobbe) er faktisk et samfunnsproblem som koster velferdsstaten mye. Jeg synes det er fantastisk at mennesker som er syke skal kunne beholde et anstendig livssituasjon, men synes lite om å sponse permanent ferie for andre, slik at de kan røyke, drikke og feste i thailand. Det handler faktisk ikke om misunnelse, for jeg er sjelglad både i jobben min og at jeg kan delta i arbeidslivet. Men det er engang slik at det oppleves urettferdig at noen skal kunne være gratispassasjerer og få urettmessige fordeler av å stå utenfor arbeidelivet, noe som gjør betalingsvilligheten min til skattesystemeret lavere...og DET er et stort problem for velferdsstaten, for det er faktsik vi som deltar i arbeidslivet som finansierer trygdesystemet.

Og den derre..."du vet faktisk ikke hvorfor hun er syk...det er mange skjulte sykdommer osv"....rull INN. Når noen er bælfeit, knapt har ungdomsskole, røyker og drikker, og SAMTIDIG påberoper seg sykdom i så stor grad at de må få uføretrygd er det ugler i mosen. Det er helt vannvittig at ikke staten Norge setter større krav til at folk tar større ansvar for egen helse og utdanning! Å velge å stå utenfor arbeidslivet bør ikke gi uføretrygd...da har vi sosial stønad.

Anonymkode: 61aa5...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du den egentlige årsaken til at hun er uføretrygdet, Hi?

Og hvis det er slik at du virkelig, virkelig vet at hun er frisk nok til å jobbe - da er det faktisk bare å melde fra til Nav om det. Hvis du vet om noen som snylter uten å gjøre noe med det så aksepterer du jo også snyltingen.

Heller enn å ta en enkelt uføretrygdet (de fleste har gått en lang vei og har blitt undersøkt herfra til evigheten før Nav godkjenner en uføretrygd - det er ikke noe man bestiller...) så tenker jeg det er langt mer konstruktivt å ta en diskusjon om hva hver enkelt kan gjøre for å spare samfunnet for unødvendige utgifter og for å holde seg lenger i jobb. Helsedirektoratet beregnet for 5-6 år siden at hver nordmann som slutter å røyke, holder seg fysisk aktiv nok og som holder seg normalvektig fremfor overvektig, vil spare samfunnsøkonomien med 7,5 - 12,5 millioner. Altfor mange røyker eller snuser fremdeles. ALTFOR mange er overvektige eller er i kategori fedme - og nyere forskning viser at selv en moderat overvekt medfører økt risiko for sykdommer og for tidlig død. ALTFOR mange - to av tre nordmenn - er ikke nok fysisk aktiv. De "få" uføretrygdede vi har i dag (som er for mange) er bare en brøkdel av hva vi vil se i fremtiden - fordi folk ikke tar ansvar for egen helse. Dette gjelder for et flertall av befolkningen som foreløpig holder seg friske nok til å jobbe. Altfor mange av dagens tilsynelatende friske kommer ikke til å holde seg friske i fremtiden, men pådra seg sykdommer og uføretrygd pga. at de ikke tar ansvar for egen helse og dermed pådrar seg en hel rekke sykdommer som de ellers kunne unngått. Disse vil koste samfunnet langt mer enn dagens uføre gjør.

Å hetse uføre, slik du gjør, Hi, det er bare selvforherligelse. Javel, kanskje er naboen din en snylter - da melder du henne. Er du like krass mot alle de du kjenner som røyker, er overvektige, ikke er nok fysisk aktive, som ikke har et sunt nok kosthold? Eller bryr du deg ikke om det før de har kjørt helsen sin i grøfta slik at de må ha en uføretrygd også?

Anonymkode: 1fadf...778

Har du prøvd å melde noen? Det skjer ingenting. Jeg har meldt tre stykker 2 ganger, men det har ikke skjedd en dritt, og siden de jobber 100% svart i utlandet kan de neppe kalles ufør.

Anonymkode: d7909...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...