Gå til innhold

Dere som jobber i bhg:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om at far leverer større søsken tidlig i bhg, når mor er hjemme i permisjon og har mulighet til å levere?

Anonymkode: c687c...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber ikke i bhg, men barnehagepersonell kan jo umulig vite hvordan ståa er hjemme hos folk med baby. Vår yngste var en natteravn. Sovnet langt etter midnatt og sov gjerne til kl. 10. Min mann leverte storesøsken før jobb, jeg hentet tidlig kl. 15. Sånn måtte det bli for at vi skulle overleve. 

Anonymkode: 2f726...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med det? 

Vi har det sånn, og det er fordi far selv ønsker det. 

1: Han kjører den veien, så han kan like gjerne gjøre det.

2: Jeg er hjemme hele dagen og gjør alt annet av husarbeid. Far ønsker derfor også å bidra.

3: Hvorfor skulle de ansatte i bhg tenke noe videre over det?

Anonymkode: cebca...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i bhg, men kjenner flere som gjør det. Og de snakker om det! Skjønner det forøvrig godt... jeg har 3 barn og far har aldri levert i bhg når jeg har vært i permisjon. Det er jo bare rart. Bedre å la barna få en rolig morgen med sen frokost først 

Anonymkode: 8804f...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss som jobber i barnehage har barn selv. Vi vet hvordan det kan være å komme seg ut dørene med en baby og et barnehagebarn.

 

ingen reagerer på at far leverer. Vi hadde nok lurt litt om barnet gikk veldig lange dager hver dag ogville nok fisket litt med far/mor om ting gikk greit hjemme. 

 

Det vi reagerer på om mor er hjemme i permisjon er om barnet blir sendt småsyk i barnehagen eller raskt i barnehage etter sykdom når man ser barnet ikke er klar for det.

 

vi trives medbarna i barnehagen og ingen barn trenger å fri eller korte dager for vår del. Jeg jobber heldigvis i en liten, privat barnehage med veldig god bemanning!

Anonymkode: f6e21...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber ikke i bhg, men kjenner flere som gjør det. Og de snakker om det! Skjønner det forøvrig godt... jeg har 3 barn og far har aldri levert i bhg når jeg har vært i permisjon. Det er jo bare rart. Bedre å la barna få en rolig morgen med sen frokost først 

Anonymkode: 8804f...549

Noen barn er faktisk våkne kl 5, de har da hatt en rolig morgen om far leverer kl 7.15.

Anonymkode: f6e21...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Noen barn er faktisk våkne kl 5, de har da hatt en rolig morgen om far leverer kl 7.15.

Anonymkode: f6e21...15b

En kommentar til: for oss i barnehagen er det faktisk bedre at far leverer til fast tid enn at mor alltid kommer inn dørene utpå formiddagen en gang. Noen mødre i permisjon kommer alltid litt for seint pga måtte skifte bleie/amme/baby sov osv. Så må hele barnehagegjengen vente på at barnet skal kle seg klar til tur osv.

 

man bør tenke på barna, ikke hva de rundt tenker. Sover baby og mor faktisk har tid til barnehagebarnet er det godt med rolige dager, men dersom det er baby som får all oppmerksomhet og barnet sitter foran TV/iPad for å ikke forstyrre så er det mye bedre å få være i barnehagen å leke med venner!

Anonymkode: f6e21...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke over det, de er veldig naturlig 🙂, min lille var ikke skikkelig klar for å stå opp før kl halv 11 når han var baby 😉

Anonymkode: 91b8e...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og mener at det er helt opp til foreldrene hvordan de vil levere eller hente barnet /barna sine, så lenge det er innenfor åpningstidene. Men for de yngste barna i bhg vil jeg anbefale å gi de en kortere dag, altså under 7 timer hvis det er mulig. De blir veldig slitne av mange nye inntrykk og mange mennesker å forholde seg til . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber ikke i bhg, men kjenner flere som gjør det. Og de snakker om det! Skjønner det forøvrig godt... jeg har 3 barn og far har aldri levert i bhg når jeg har vært i permisjon. Det er jo bare rart. Bedre å la barna få en rolig morgen med sen frokost først 

Anonymkode: 8804f...549

Hva er rart med det?

Alle er ikke som deg, vet du. «Rolig morgen med sen frokost.» La meg skissere for deg hvordan det ser ut hos oss:

Eldste står opp og setter seg foran tv’n. Mellomste kommer tuslende etter. Minste går rett på badet akkompagnert av skrik og skrål. Pappaen og jeg maser vekselvis på de to eldste om å gå og stelle seg. De ignorerer det sånn ca 10-15 ganger. Alt ender i at jeg tramper inn i stua, skrur av tvn og hiver dem på badet. Hyl og skrik, protester, vann oppetter speil og interiør. Håret børstes og ansiktet vaskes, og så rett i klærne. Frokosten er langt ifra noe bedre. Hyl og skrik, meg, meg, meg, melk utover alle klærne og bordet, og far som kjefter. 

Så mener du at far bare kan dra på jobb, sant? Ehh. Aldri i verden om han slipper så lett. Sko og jakke på, før det er kuslepp ut i hagen. Tre unger i hver sin retning. En i skogen. En på huska, og en som skal til naboen for å få sjokolade. Far sanker dem inn og kjører avgårde. Jeg hører skrik og skrål i bilen i det de kjører ned bakken. 

Dagens deiligste øyeblikk er når døra glir igjen, og det er stille. Helt tyst inne, bare katten som kommer frem fra gjemmestedet. Kaffe! Mmm.

Anonymkode: cebca...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er rart med det?

Alle er ikke som deg, vet du. «Rolig morgen med sen frokost.» La meg skissere for deg hvordan det ser ut hos oss:

Eldste står opp og setter seg foran tv’n. Mellomste kommer tuslende etter. Minste går rett på badet akkompagnert av skrik og skrål. Pappaen og jeg maser vekselvis på de to eldste om å gå og stelle seg. De ignorerer det sånn ca 10-15 ganger. Alt ender i at jeg tramper inn i stua, skrur av tvn og hiver dem på badet. Hyl og skrik, protester, vann oppetter speil og interiør. Håret børstes og ansiktet vaskes, og så rett i klærne. Frokosten er langt ifra noe bedre. Hyl og skrik, meg, meg, meg, melk utover alle klærne og bordet, og far som kjefter. 

Så mener du at far bare kan dra på jobb, sant? Ehh. Aldri i verden om han slipper så lett. Sko og jakke på, før det er kuslepp ut i hagen. Tre unger i hver sin retning. En i skogen. En på huska, og en som skal til naboen for å få sjokolade. Far sanker dem inn og kjører avgårde. Jeg hører skrik og skrål i bilen i det de kjører ned bakken. 

Dagens deiligste øyeblikk er når døra glir igjen, og det er stille. Helt tyst inne, bare katten som kommer frem fra gjemmestedet. Kaffe! Mmm.

Anonymkode: cebca...1ab

Og du har baby hjemme? Skjønte ikke helt.. 

Anonymkode: c687c...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du har baby hjemme? Skjønte ikke helt.. 

Anonymkode: c687c...49a

Nei, baby har begynt i bhg. Han er snart to år. Jeg er bare hjemme.

Anonymkode: cebca...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar lett far levere i barnehage nå som jeg er hjemme med baby. Baby liker å sove siste økta si på puppen fra kl 7 til 8, så da blir det bare styr hvis jeg skulle prøvd å ha en vanlig morgen med storebror.

Henter sønnen vår i tidlig normaltid for vår familie. Ikke ekstra tidlig. Har aldri følt meg dømt av barnehagen.

Og rolig morgen med sen frokost?? Fint for de som klarer det. Hos oss starter dagen uansett kl 6.30 for storebror. Han spiser sin frokost i sitt tempo med far og blir skiftet på og er kjempeklar for å sykle til barnehagen når klokka er 7.45-8.00 som er da de kommer seg ut døra. Ungen er ikke interessert i rolige morgner med sen frokost. Det er et konsept for oss foreldre, og det skjer ikke hvis ungen er i hus. 

I helgene har vi sen frokost og da er ungen innom i fem minutter og gnager på en brødskive før han bare tuller og tøyser ved bordet og er utålmodig.

 

Edit: og 6.30 er sent for storebror. Han vil helst stå opp klokka 6.

Endret av topaz
tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg ikke reagert på.Men når barnet blir hentet rett før stengetid hver dag når vi vet mor er hjemme i permisjon,da tenker jeg hvertfall mitt.Barnet spør også mye om hun ikke blir hentet snart,så tydlig at hun også syns at det blir lange dager i barnehagen.

Anonymkode: 084f4...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber ikke i bhg, men kjenner flere som gjør det. Og de snakker om det! Skjønner det forøvrig godt... jeg har 3 barn og far har aldri levert i bhg når jeg har vært i permisjon. Det er jo bare rart. Bedre å la barna få en rolig morgen med sen frokost først 

Anonymkode: 8804f...549

I noen tilfeller ser en at foreldre har barna mest mulig i barnehage for å slippe selv, men når det er baby hjemme er det mange grunner til det. Min mann tenkte litt som deg og lot meg ta all levering og henting. Hjemme hadde jeg en baby som aldri sov mer enn 10 minutt på dagtid, bortsett fra tidlig morgen og tidlig ettermiddag. Da jeg egentlig burde ha ro rundt baby for å få etablert gode soverutiner og ta igjen egen søvn (han sov også dårlig om natten), måtte jeg altså ut og levere og hente eldste. Eldste var bare to, så jeg kunne ikke ha henne hjemme og hvile samtidig.

Mannen forsto rett og slett ikke alvoret, babyen sov jo litt i helgene (ja, om morgenen og/eller ettermiddag når jeg ellers måtte dra han ut til barnehagen). Jeg hadde ikke overskudd til å søke hjelp for å finne ut av hva som gjorde at babyen ikke sov og var ofte redd for å kjøre fordi jeg sovnet så snart jeg satt med ned. Jeg klarte heller ikke å diskutere saken med mannen når han var så negativ. Han mente at det måtte være mye mer praktisk for meg å ha bilen hjemme. En dag sovnet jeg faktisk bak rattet, det gikk heldigvis bare ut over støtfangeren.

 

 

Anonymkode: fae68...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er rart med det?

Alle er ikke som deg, vet du. «Rolig morgen med sen frokost.» La meg skissere for deg hvordan det ser ut hos oss:

Eldste står opp og setter seg foran tv’n. Mellomste kommer tuslende etter. Minste går rett på badet akkompagnert av skrik og skrål. Pappaen og jeg maser vekselvis på de to eldste om å gå og stelle seg. De ignorerer det sånn ca 10-15 ganger. Alt ender i at jeg tramper inn i stua, skrur av tvn og hiver dem på badet. Hyl og skrik, protester, vann oppetter speil og interiør. Håret børstes og ansiktet vaskes, og så rett i klærne. Frokosten er langt ifra noe bedre. Hyl og skrik, meg, meg, meg, melk utover alle klærne og bordet, og far som kjefter. 

Så mener du at far bare kan dra på jobb, sant? Ehh. Aldri i verden om han slipper så lett. Sko og jakke på, før det er kuslepp ut i hagen. Tre unger i hver sin retning. En i skogen. En på huska, og en som skal til naboen for å få sjokolade. Far sanker dem inn og kjører avgårde. Jeg hører skrik og skrål i bilen i det de kjører ned bakken. 

Dagens deiligste øyeblikk er når døra glir igjen, og det er stille. Helt tyst inne, bare katten som kommer frem fra gjemmestedet. Kaffe! Mmm.

Anonymkode: cebca...1ab

😂 Jeg ser det for meg, helt fantastisk 🙌🏻

Jobber selv turnus, og selv om jeg begynner sent så skal far få lever ja. Barna vet jo ikke at jeg begynner sent, og de gleder seg til å møte kompisene i bhg og vil heller sitte på med faren som drar kl 07.30

...og beste øyeblikket er definitivt slik du beskriver. Å sette seg ved kjøkkenbordet med avis, stillhet, og kaffelukta som sprer seg i huset. 😊☕️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man betaler for en tjeneste som har åpningstid mellom 07-17, så kan man benytte seg av den innenfor det tidsrommet.

Hvordan familielogistikken håndteres er opp til min kone og meg. Det være seg om vi har 1 eller 3 barn. Om barna har korte dager fordi vi tar hensyn til at det kan være slitsomt for barna, eller om det blir lange dager for barna fordi vi jobber mye eller lange dager fordi vi er dårlige foreldre som ikke vil se barna våre.

Barnehageansatte har sikkert sine formeninger, men folk har forskjellige liv, jobber og prioriteringer. Foreldre flest, gjør de beste de kan. Jeg har selv mine formeninger om hvordan noen av de ansatte håndterer f.eks gråtende barn og "konflikter" mellom barn. 

 

 

Anonymkode: 2022a...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes dere om at far leverer større søsken tidlig i bhg, når mor er hjemme i permisjon og har mulighet til å levere?

Anonymkode: c687c...49a

Jeg har aldri skjønt hvorfor mor og den andre babyen må stå opp og pakke seg ut av huset, bare så poden skal få komme én time senere i bhg. Da må det jo være bedre å hente en time tidligere. 

Når det er sagt så kan man gjøre det man føler for. Familier er forskjellige og ikke minst er barnehager forskjellige. Noen barnehager er så hektiske at ungene definitivt ikke har godt av å være der for lenge, mens andre små barnehager med roligere tempo, flotte uteområder og voksent personale, er alfa omega. 

Selv slet jeg meg alt for mye ut på å gjøre de riktige tingene med eldste da han var liten, som å gå til barnehagen med vogna i snøen og hente tidlig og levere sent med baby på slep. Man kan godt senke skuldrene litt. 

Anonymkode: f9a15...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen her var skikkelig natterangler, sovnet endelig rundt 6 og kunne da sove til 9...  Sendte gladelig storesøster med faren i bhg da han kjørte til jobb. Det var da den eneste tiden på døgnet jeg fikk sove mer enn 20 minutter i strekk.

Anonymkode: c03f5...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage setter de ansatte pris på at ungene kommer til normal tid(7-7.30) , slik at ikke det kommer unger dinglene utover hele formiddagen.  Det er svært forstyrrende og ikke minst litt verre å komme inn i leken når de andre har vært sammen i flere timer allerede.

Her er regelen at ungene senest skal komme 9 og da må de ha spist frokost hjemme. Dagen og avdelingene er da i full gang.

Anonymkode: 49673...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far leverer noen dager når jeg er i permisjon. Han jobber turnus og leverer 9.30-10.30. 

De dagene han jobber tidlig leverer jeg. Det er et sant helvete. Prøve å koordinere nyfødt som aldri sover og konstant er urolig, og alltid bæsjer på vei ut døren om det så er kl 8.30 eller 10.30. Storebror i trassalder som har fire raserianfall bare under påkledning. Alt som skal med og den lange veien til barnehagen med en som er sjalu på lillesøster som bæres og en som nekter å ligge i vogn. Jeg elsker de dagene mannen min jobber sent. 

Anonymkode: 65d86...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes dere om at far leverer større søsken tidlig i bhg, når mor er hjemme i permisjon og har mulighet til å levere?

Anonymkode: c687c...49a

Hæ? Det er vel ingen som bryr seg om det ? Ingen har noe med det å gjøre. Barna mine har plass i bhg. Jeg er ufør og er hjemme. 

Anonymkode: c0c33...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg selv og tenker ikke to sekunder over det så lenge jeg opplever at barnet har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette er noe de ansatte skulle tenke over, eller at det er noe du skulle bry deg om at andre tenker over. 

Jeg har ei frøken som syns det er veldig vanskelig å komme inn i leken når hun kommer midt i lekinga. Har fått tilbakemeldinger fra de ansatte om at når hun kommer seint sitter hun gjerne på fanget i en halvtime før hun tørr å leke. Derfor leverer jeg før klokka 08, slik at hun rekker å spise maten sin sammen med de andre barna. 

Jeg regner med at i mitt tilfelle er det nok noen foreldre som lurer på hvorfor jeg "kvitter meg med ungen" så tidlig, når jeg likevel rusler hjem igjen og ikke har noen spesielle planer. Men det bryr meg fint lite egentlig. Det er det som passer best for oss. Til gjengjeld henter jeg tidligere enn de andre og får en lang, fin ettermiddag sammen med henne. 

Anonymkode: 7a8e2...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen tenker at flere og flere foreldre er temmelig udugelige ! De klarer jo ingenting lengre ! De orker ikke levere eller hente de største ungene og de lar de gjerne være 9 timer så de selv kan slappe av. Gjerne når poden er småsyk å . Rart at staten syns det er Ok å finansiere alenetid for så mange late mødre . Finnes heldigvis noen få som leverer i kjernetid . Det er flinke gode mødre :) 

Anonymkode: 6e4ac...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...