Gå til innhold

Hvordan ville dere reagert? Gjelder utnyttelse av svak person


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min far flytter inn med samboer for 15 år siden. De kjøper leilighet sammen, likt innskudd.  Han er psykisk svak, hun er manipulerende og dominerende. Etter en stund med mye krangling, ønsker min far å flytte ut og får tilbake sin halve del av innskuddet. Det ender med at han likevel ikke flytter - og blir boende. Han er svak, og ønsker ikke å bo alene. Etter en god stund da det ser ut som han skal bli boende der, spør jeg om han har kjøpt seg inn i leiligheten igjen. Det har han ikke. Jeg sier at han må betale seg inn igjen hvis han skal bli boende. Hun er ikke villig til å la han bli medeier igjen, da det var han selv som valgte dette. I de 15 årene han nå har bodd der, har han et eget rom som er sitt. Han har også betalt hele beløpet på felleskostnadene i alle år. Jeg har prøvd å få han til å forstå konsekvensene ved å bo slik, men han ønsker ikke bo alene. I tillegg snakker hun han rundt, og hun er ikke villig til å endre noe. Han vil, men tør ikke konfrontere henne, i frykt for bråk, utskjelling. Jeg har gitt opp denne situasjonen.

Ny situasjon: De kjøpte en helt ny bil sammen for ett år siden. Jeg fikk nylig vite at denne bilen er kun registrert på henne i vognkortet og i kontrakten med bilforhandler (har ringt å undersøkt). Tenkte uansett at han ville kunne dokumentere sin del av innskuddet til bilforhandler. Det viser seg at han har betalt inn kr 175.000 til hennes konto. Hun har innbetalt beløpet i sin helhet (hele kjøpesummen) til bilforhandler - det var i følge henne det enkleste.... 

Hun har ikke livsarvinger, men har satt opp testamente til niesen som skal arve alt hun eier og har. Hun har også en søster som er mye involvert økonomisk m.m.

Disse 3 og min far har satt opp en avtale på bilen - en meget generøs og god avtale til fordel for min far.

Avtalen er slik: Ved hennes død skal han få overta hele bilen, dvs også hennes del av innskuddet. Dette er bare skrevet på et ark som hun har signert. Det er ikke noen vitner som har signert, og ikke satt opp i testaments form. Dette er derfor ikke et gyldig dokument. Dette har jeg gitt klar beskjed om til begge, hun rev det i stykker. Min far sa at han nå hadde tapt en god avtale på bilen. Han er så i god tro at hun er ærlig og ikke vil lure han. 

Hun har vært syk i mange år, og alvorlig syk siste året. Hun er nå pleietrengende. Han hjelper med handling, stell også. Hun tar ikke imot hjelp fra det offentlige......

Jeg er så rasende og oppgitt over hele situasjonen, da de utnytter han på det groveste. De vet han er svak i nervene, og konfliktsky.

Jeg mener at dersom hun faller fra nå, så vil hele arven hennes, inkl bilen gå til niesen da han ikke har noen juridiske rettigheter. Det skal også sies at søsteren og niesen ikke liker min far.

Er det noe som helst jeg kan gjøre?

Hvordan hadde dere reagert, og hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: 9eddf...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt forskjell på å bli utnyttet, og la seg utnytte. 

Klart det er kjipt at faren din tar elendige avgjørelser, men han er samtykkekompetent, og har lov til å kjøre sitt eget liv i grøfta.

Anonymkode: 2dee9...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt forskjell på å bli utnyttet, og la seg utnytte. 

Klart det er kjipt at faren din tar elendige avgjørelser, men han er samtykkekompetent, og har lov til å kjøre sitt eget liv i grøfta.

Anonymkode: 2dee9...bf0

HI

Enig i dette, men han har blitt hjernevasket av 2 sterke personligheter, og er ikke i stand til å se ting klart.

Hvordan hadde du reagert?

Anonymkode: 9eddf...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer mest på at du har så mye innsikt i din fars økonomiske anliggender. Kan jo være fars kone anser deg som vel opptatt av penger og dermed tenker at arven i alle fall ikke skal til deg. Kan være de begge er lei av din involvering i hans økonomi. 

Han har vel penger på konto etter at han fikk innskuddet sitt ut, har han ikke? Han kan sikker klare å skaffe seg et bosted for de pengene så han får verdiøkning også.

Anonymkode: 287ca...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din får får bo i hennes leilighet uten å ha betalt innskudd. Da har han vell pengene dine i behold et annet sted og kan bruke dem som innskudd i leilighet?

Jeg kan godt forstå at hun ikke vil la ham kjøpe seg inn igjen etter at han har kjøpt seg ut en gang før og truet med å flytte ut.

Avtalen om bilen ville sannynlig vis blitt holdt selv om den ikke oppfylte alle formkrav til testamente.

Jeg synes du skal la ham leve sitt liv uten at du blender deg inn i hvordan de løser det økonomisk seg imellom.

Anonymkode: 08722...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt forskjell på å bli utnyttet, og la seg utnytte. 

Klart det er kjipt at faren din tar elendige avgjørelser, men han er samtykkekompetent, og har lov til å kjøre sitt eget liv i grøfta.

Anonymkode: 2dee9...bf0

Dessverre sant. 

Anonymkode: c6207...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reagerer mest på at du har så mye innsikt i din fars økonomiske anliggender. Kan jo være fars kone anser deg som vel opptatt av penger og dermed tenker at arven i alle fall ikke skal til deg. Kan være de begge er lei av din involvering i hans økonomi. 

Han har vel penger på konto etter at han fikk innskuddet sitt ut, har han ikke? Han kan sikker klare å skaffe seg et bosted for de pengene så han får verdiøkning også.

Anonymkode: 287ca...92b

Hun bryr seg naturligvis om sin far. Slik det er nå blir han lurt.

Anonymkode: c6207...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun bryr seg naturligvis om sin far. Slik det er nå blir han lurt.

Anonymkode: c6207...9ca

Alt tyder på at det er samboeren som er opptatt av penger og av å sørge for at verken mann får noe eller at barna hans arver.

Anonymkode: c6207...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil jo kunne bevise at han overførte penger til henne rett før bilkjøpet, så mulig han kan bruke det om noe skulle skje. Ellers så får han be de om å gifte seg med hverandre, da vil jo han kunne arve henne. 

Anonymkode: 42c40...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt tyder på at det er samboeren som er opptatt av penger og av å sørge for at verken mann får noe eller at barna hans arver.

Anonymkode: c6207...9ca

Alt tyder vel heller på at det er hi som er opptatt av penger og ergrer seg over å ikke ende opp med arven både etter faren og hans samboer.

Anonymkode: 08722...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...