Gå til innhold

Når skal vi fortelle barnet at vi skal flytte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i nord og skal flytte til Oslo. Når bør vi fortelle jenta vår på 3,5 år dette?

Det er ikke spikret enda, siden det er mye som skal klaffe, derfor har vi ikke sagt det enda. Jeg vet at barn fanger opp mer enn vi aner og for alt vi vet kan hun ha fanget det opp allerede.

Anonymkode: de7b6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi bor i nord og skal flytte til Oslo. Når bør vi fortelle jenta vår på 3,5 år dette?

Det er ikke spikret enda, siden det er mye som skal klaffe, derfor har vi ikke sagt det enda. Jeg vet at barn fanger opp mer enn vi aner og for alt vi vet kan hun ha fanget det opp allerede.

Anonymkode: de7b6...955

Glemte å skrive at planen er å flytte i august. HI

Anonymkode: de7b6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt er spikret. Kanskje når du sier opp barnehageplassen. Minst 1 mnd før.

Anonymkode: ec78b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før dere forteller det til barnehagen. Så får hun høre det fra dere.

Anonymkode: d2772...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha snakket litt om det allerede nå i positive ordlag, slik at det ikke kom som en overraskelse.

Anonymkode: 856a8...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha snakket litt om det allerede nå i positive ordlag, slik at det ikke kom som en overraskelse.

Anonymkode: 856a8...440

Dette. 

Å si det bare to uker før er direkte slemt.

Anonymkode: b20b6...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha snakket litt om det allerede nå i positive ordlag, slik at det ikke kom som en overraskelse.

Anonymkode: 856a8...440

Det er bare det at en 3,5-åring har ikke tidsperspektiv. Hun spør veldig mye om alt og det er det ikke alltid enkelt å forklare med et svar hun slår seg til ro med. Hva ville du sagt? At vi kanskje skal flytte?

HI

Anonymkode: de7b6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dagen før dere forteller det til barnehagen. Så får hun høre det fra dere.

Anonymkode: d2772...fd9

Barnehagen vet det allerede siden vi har søkt ett års permisjon fra barnehagen i første omgang. HI

Anonymkode: de7b6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare det at en 3,5-åring har ikke tidsperspektiv. Hun spør veldig mye om alt og det er det ikke alltid enkelt å forklare med et svar hun slår seg til ro med. Hva ville du sagt? At vi kanskje skal flytte?

HI

Anonymkode: de7b6...955

Enig med deg HI. Så små barn trenger ikke månedsvis med forberedelse, de har ikke kognitiv kapasitet til å skjønne tidsperspektivet. De vil etterhvert ikke tro på flytting i det hele tatt. Før det plutselig skjer, en evighet etter det er sagt. Bruk heller mye tid i 2-3 uker før. Slik at hun husker og ser hva som skjer, med pakking osv. Vise bilder, forberede på nytt rom osv. 

Anonymkode: f47a5...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg HI. Så små barn trenger ikke månedsvis med forberedelse, de har ikke kognitiv kapasitet til å skjønne tidsperspektivet. De vil etterhvert ikke tro på flytting i det hele tatt. Før det plutselig skjer, en evighet etter det er sagt. Bruk heller mye tid i 2-3 uker før. Slik at hun husker og ser hva som skjer, med pakking osv. Vise bilder, forberede på nytt rom osv. 

Anonymkode: f47a5...196

Da går vi for å bruke 2-3 uker før flytting til å forberede henne 😊 Kan hende det kommer en følelsesmessig reaksjon for henne, men vi får vente og se hvordan det går. 

HI

Anonymkode: de7b6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det. Jeg har ei jente som blir 3,5 i sommer, og hun skal bli storesøster i august. Det har hun allerede visst et par måneder. Det går fint an å snakke mye om det og forberede seg og bli vant til å tenke på det selv om det er frem i tid.

Anonymkode: 1c07d...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da går vi for å bruke 2-3 uker før flytting til å forberede henne 😊 Kan hende det kommer en følelsesmessig reaksjon for henne, men vi får vente og se hvordan det går. 

HI

Anonymkode: de7b6...955

Ville sagt det MINST en måned før. Jo før jo heller

Anonymkode: 1c07d...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville sagt det MINST en måned før. Jo før jo heller

Anonymkode: 1c07d...ae1

Så snart alt er spikret skal vi si det. Hun har garantert skjønt for lenge siden at noe er i gjære selv om vi ikke har snakket om det mens hun har vært våken eller til stede. 

HI

Anonymkode: de7b6...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...