Gå til innhold

Kaotisk middagsspising


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Middagsspising med familien har blitt så kaotisk at jeg har mest lyst til å spise alene. Vi er 2 voksne og 3 barn på 11 år, 4 år og baby. 

Vi er alle sultne og magen rumler før middag. Stort sett foregår det sånn:

Mor ig far lager middag,  baby kryper rundt føttene og vil ha nærhet,  11-åring prøver gjøre lekser,  4-åring er hyper og stuptrøtt.

Så får vi satt oss. Mor hjelper baby samtidig som hun spiser selv.  Far hjelper 4-åring og spiser selv og veileder 11-åring.

4- åringen veiver med armene, velter glass, faller ned fra stolen, griser med maten, fiser gjentatte ganger, snakker om bæsj og promp, skråler, se for deg en full sjømann.... Må bæsje under middan. Går fra plassen sin og tar på alt med klissete hender. Er så trøtt at gun glemmer å spise seg mett.

11-åring slikker på fingrene, plukker ut det han ikke liker av mat, mister mat, søler og griser, kan ikke skjære orntlig så maten farer bortover, tar på mat på sleiva ig bærer det fra bordet og bort til sin plass så gan mister mat på gulvet og på ryggen til far, må på do, sier takk for mat og tar stort sett vekk fatet og går. Så begynner han å se i kjøleskapet og spørre om å få ditt og datt, evt komm tilbake til middagsbordet og plukke mat med fingrene, f.eks pastaskruer, grønnsaker, fra salatskåla...evt finner seg et tefat og legger på og spiser tilbehøret enda resten ikke er ferdige med å spise.

Vi føler vi er ganske klare på hvordan vi vil ha det ved matbordet, vi irettesetter og forklarer, men vi er sultne og vil spise selv så det er begrenset hvor mye vi kan renne rundt og huke tak i de som "skal bare".

Nå vet jeg ikke min arme råd, hva skal vi gjøre for å få middagen til å gå bra uten søl, griseti og vandring att og fram?

Straff/belønning? Dele opp og spise barn vs voksne på ulike tider?

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel på tide at 11åringen greier å ha helt normal bordskikk!?!? Hadde jeg oppført meg slik da jeg var 11 år på slutten av 90-tallet ville jeg fått beskjed om å gå fra bordet eller sitte pent og spise pent med bestikket. Så lenge det ikke er diagnose i bildet burde det være enkelt for ham å lære vanlig bordskikk. Så det er bare å sette i gang å lære det bort! 

Anonymkode: 04cfc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: å ikke spise sammen med barna fordi de har dårlig bordskikk? 

Anonymkode: 04cfc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det rett og slett ut som dere har kommet inn på et dårlig spor! Jeg ville nok kalt inn til et "familiemøte". Sette alle ned samtidig i stua og forklare hva som forventes av dem fremover. Jeg elsker familiemøter. Ungene syns nok det er rååååteit, men da får man full oppmerksomhet fra alle og de skjønner at den informasjonen som kommer nå - den er seriøs og det gjelder de samme reglene for alle sammen. Dere må jo lage egne regler, men jeg ville nok gjort noe sånn ca slik:

For det første, kan ikke en forelder ta seg an middagen, mens den andre passer ungene? Og den hypre og stuptrøtte 4-åringen, kan ikke hun hjelpe til på kjøkkenet innimellom? Gi henne noen spesielle oppdrag som er hennes ansvar under middagslagingen. Gjør en litt big deal av det, og skryt til både far og 11åringen av at fireåringen skal lage middag.

11åringen kan dere snakke til. Forklar hvilke regler som gjelder for middagen, blant annet at man enten tar med fatet bort til maten eller ber om å få tilsendt maten. Det er ingen som trenger å reise seg fra bordet og vandre rundt når man har satt seg. Må man på do, så må man på do, det må de jo nesten få lov til, men jeg ville sagt tydelig i fra at når noen går fra bordet og rydder vekk blir det ikke mer mat før kveldsmat, og selvfølgelig følge opp. Og om 11åringen sitter å griser undøvendig ville jeg faktisk bare bedt ham forlate bordet, for såppas burde en normal 11åring greie.

Litt søl og griseri må man nok regne med og jeg vet ikke hvor mye søl og griseri du mener, men for meg høres det unødvendig mye ut, spesielt når ene barnet er så stort som 11. Babyen må selvsagt hjelpes, men fireåringen burde klare å spise selv uten hjelp altså, kun med litt hjelp til å skjære opp kjøtt osv, men det tar jo under et minutt. Så dette ville jeg definitivt øvd på!

Og jeg ville definitivt ikke delt opp så barna spiser på et tidspunkt og dere på et annet. Det har absolutt ingen hensikt, barna vil uansett grise og dere vil uansett måtte rydde opp. Dette må dere nok bare stå i og være konsekvente. På tide at 11åringen lærer bordskikk, og som dere ser tar 4åringen etter. 

Anonymkode: b6ee0...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er dere alle oppfostret i en binge bak låven??

Anonymkode: 0b115...dfb

😂😂😂 ikke babyen da. Høres ut som den har god bordskikk. Problemet er vel at foreldrene aldri har lært de andre til å ha bedre bordskikk enn en baby...

(Vil presisere at jeg ikke klandrer barna for dette. Dette er foreldrenes oppgave)

Anonymkode: 04cfc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei, nei. Matsituasjoner skal IKKE være arena for oppdragelse, straff, skam og mas. Her er noen konkrete tips:

1) Taiming. Dere spiser for seint hvis fireåringen har vippet over i vrøvle- og vase-stadiet. Gi henne en banan eller en brødskive i bilen fra barnehagen. Sørg for at hun ikke er helt ødelagt av sult.

2) Arbeidsfordelingen. To voksne trengs ikke for å lage middag til 4. Én av dere gjør det, den andre koser med babyen og fireåringen i påvente av mat. Bytt på.

3) Selve måltidet. Far kan hjelpe babyen, mor kan hjelpe fireåringen. Det kan endre på noen mønstre, for 90% av det du mener fireåringen gjør feil ved bordet er ren oppmerksomhetssøking. Hvis hun er litt mammadalt; se til å gi henne den oppmerksomheten da!

4) Matskikk og bordskikk: at 11-åringen ikke har det helt på stell ville jeg legge lite vekt på akkurat nå. Vent til dere får de andre to litt på fote og får litt ro rundt måltidet. Jobb med dannelsen etter hvert. Ha servietter klare til alle, og fuktig klut i nærheten for de to små sin del. Om nødvendig kan den også brukes på den største! 

Anonymkode: dd9b3...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen er her på samvær 1 uke hver 3. uke så vi prøver så godt vi kan hver gang han er her å fortelle hva som er fos bordskikk og ikke, hva som forventes av hver enkelt, hva som passer seg å spørre og snakke om ved måltider, hvordan man vrir opp en klut og tørker seg, ja egentlig det neste. Ja, er enig i at han ikke oppfører seg som en 11-åring men jeg tror ikke nødvendigvis det er hans feil, og han er ikke utredet for noen diagnose.

4-åringen er stuptrøtt og vi når ikke helt inn til henne om ettermiddagene, så selv om hun i dag hjalp til med middagen, er hun uansett hyper og ganske vinglete og surrete. 

 

Til dere som sier vi ikke har lært dem god bordskikk, så kan dere ikke ha lest innlegghet mitt skikkelig? Vi er konsekvente og ganske klare på hva som forventes og hva som kreves etter alder og slike ting. Dette har vi vært hele veien så det er ikke slik at vi er sløve foreldre som bare "lar det gå", da hadde jeg såklart ikke skrevet dette innlegget og bedt om råd.

Når jeg skriver dele opp middagen til at barna spiser først og de voksne etterpå, så er det et desperat forsøk på å se for seg hvordan vi kan løse dette, at vi rett og slett må sitte og være parat 100% en periode, til å huke tak i vandreren, mat som er på avveie, veiving og styr. Når en forsøker å spise selv, må hente kopptua for å skyndte seg å tørke opp drikken som er på vei ned i gulvet eller spaghettien som er klaska i veggen så er det begrenset hvor mange hender man kan ha. Men jeg føler ikke helt vi kan gjøre det sånn heller,  for vi voksne er jo sultne og vil spise maten vår vi også

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

11-åringen er her på samvær 1 uke hver 3. uke så vi prøver så godt vi kan hver gang han er her å fortelle hva som er fos bordskikk og ikke, hva som forventes av hver enkelt, hva som passer seg å spørre og snakke om ved måltider, hvordan man vrir opp en klut og tørker seg, ja egentlig det neste. Ja, er enig i at han ikke oppfører seg som en 11-åring men jeg tror ikke nødvendigvis det er hans feil, og han er ikke utredet for noen diagnose.

4-åringen er stuptrøtt og vi når ikke helt inn til henne om ettermiddagene, så selv om hun i dag hjalp til med middagen, er hun uansett hyper og ganske vinglete og surrete. 

 

Til dere som sier vi ikke har lært dem god bordskikk, så kan dere ikke ha lest innlegghet mitt skikkelig? Vi er konsekvente og ganske klare på hva som forventes og hva som kreves etter alder og slike ting. Dette har vi vært hele veien så det er ikke slik at vi er sløve foreldre som bare "lar det gå", da hadde jeg såklart ikke skrevet dette innlegget og bedt om råd.

Når jeg skriver dele opp middagen til at barna spiser først og de voksne etterpå, så er det et desperat forsøk på å se for seg hvordan vi kan løse dette, at vi rett og slett må sitte og være parat 100% en periode, til å huke tak i vandreren, mat som er på avveie, veiving og styr. Når en forsøker å spise selv, må hente kopptua for å skyndte seg å tørke opp drikken som er på vei ned i gulvet eller spaghettien som er klaska i veggen så er det begrenset hvor mange hender man kan ha. Men jeg føler ikke helt vi kan gjøre det sånn heller,  for vi voksne er jo sultne og vil spise maten vår vi også

Anonymkode: cee1f...9bc

Da ville jeg rett og slett hatt en klut liggende på bordet til det verste griseriet, og latt resten ligge. 11åringen kan tørke sitt eget gris. Kjøp sånn kopp det ikke kan søles av til 4åringen. Dere må jo få spise dere også, og jeg skjønner velfig godt at det ikke er noe hyggelig å hele tiden løpe frem og tilbake og passe på alt. 

Kan dere la sølet ligge til etter middagen, og sette barna i gang med å rydde etter maten? Kanskje de da til og med skjønner at det lønner seg å ikke grise mer enn absolutt nødvendig. 

Anonymkode: b6ee0...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere spiser for sent...

Gjør det enkelt med ferdiglagede middager i fryseren (som bare varmes opp), matkasse eller lign. Få i deg selv en skive før middag, jeg tar meg alltid en banan eller lign så jeg ikke er skrubbsulten og dermed kan hjelpe barna.

Og den fireåringen høres jo ut som en bajas...😳 Fra første «bæsj,tiss,prump»-stadie her var det ikke lov å snakke sånn ved maten. Og prump med vilje, ikke greit. 

Ha våtservietter klar ved bordet -Alle tørker seg før de går en meter, og tar med sine tallerkner. 

Anonymkode: 315a7...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

1) Taiming. Dere spiser for seint hvis fireåringen har vippet over i vrøvle- og vase-stadiet. Gi henne en banan eller en brødskive i bilen fra barnehagen. Sørg for at hun ikke er helt ødelagt av sult.

Vi spiser kl 17, og får ikke til å spise tidligere dessverre. 4-åringen spiser frukt og knekkebrød før så det er ikke sult som gjør henne stuptrøtt men hun har søvnproblemer.

2) Arbeidsfordelingen. To voksne trengs ikke for å lage middag til 4. Én av dere gjør det, den andre koser med babyen og fireåringen i påvente av mat. Bytt på.

Dette er forsøkt, men pga ulike middager pga diett, tar det lengre tid og mye jobb så vi må være to om middagen. 

3) Selve måltidet. Far kan hjelpe babyen, mor kan hjelpe fireåringen. Det kan endre på noen mønstre, for 90% av det du mener fireåringen gjør feil ved bordet er ren oppmerksomhetssøking. Hvis hun er litt mammadalt; se til å gi henne den oppmerksomheten da!

Vi bytter på å sitte med henne, selv om det stort sett er far. Jeg sitter ofte med henne men det utgjør ingen forskjell dessverre.

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4) Matskikk og bordskikk: at 11-åringen ikke har det helt på stell ville jeg legge lite vekt på akkurat nå. Vent til dere får de andre to litt på fote og får litt ro rundt måltidet. Jobb med dannelsen etter hvert. Ha servietter klare til alle, og fuktig klut i nærheten for de to små sin del. Om nødvendig kan den også brukes på den største! 

Anonymkode: dd9b3...25a

Dette med kluter er nyttig, det har vi til hver, men om de brukes, hmmmm.... :P

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siteringen ble ikke helt riktig i forrige innlegg, svaret mitt er inni siteringen på noe rart vis...

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk skuldrene! Det går over! 

Fortsett å forsøke å lære barna bordskikk. Det når inn til slutt, selv om det ikke alltid oppleves sånn undervegs. 

Jeg er sikker på at dere ikke er så håpløse som du opplevde akkurat i dag. Men enkelte dager blir bare litt kaos. 

Det blir bedre så lenge dere har rett fokus og det har dere!

Hilsen trebarnsmor. 

Anonymkode: 079ab...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

11-åringen er her på samvær 1 uke hver 3. uke så vi prøver så godt vi kan hver gang han er her å fortelle hva som er fos bordskikk og ikke, hva som forventes av hver enkelt, hva som passer seg å spørre og snakke om ved måltider, hvordan man vrir opp en klut og tørker seg, ja egentlig det neste. Ja, er enig i at han ikke oppfører seg som en 11-åring men jeg tror ikke nødvendigvis det er hans feil, og han er ikke utredet for noen diagnose.

4-åringen er stuptrøtt og vi når ikke helt inn til henne om ettermiddagene, så selv om hun i dag hjalp til med middagen, er hun uansett hyper og ganske vinglete og surrete. 

 

Til dere som sier vi ikke har lært dem god bordskikk, så kan dere ikke ha lest innlegghet mitt skikkelig? Vi er konsekvente og ganske klare på hva som forventes og hva som kreves etter alder og slike ting. Dette har vi vært hele veien så det er ikke slik at vi er sløve foreldre som bare "lar det gå", da hadde jeg såklart ikke skrevet dette innlegget og bedt om råd.

Når jeg skriver dele opp middagen til at barna spiser først og de voksne etterpå, så er det et desperat forsøk på å se for seg hvordan vi kan løse dette, at vi rett og slett må sitte og være parat 100% en periode, til å huke tak i vandreren, mat som er på avveie, veiving og styr. Når en forsøker å spise selv, må hente kopptua for å skyndte seg å tørke opp drikken som er på vei ned i gulvet eller spaghettien som er klaska i veggen så er det begrenset hvor mange hender man kan ha. Men jeg føler ikke helt vi kan gjøre det sånn heller,  for vi voksne er jo sultne og vil spise maten vår vi også

Anonymkode: cee1f...9bc

Angående det med rydding av spagetti på veggene osv., så har jeg et råd. 

Da vi bare hadde eldste var jeg veldig på å rydda/ vaska hele tiden under måltidet og var lettere allergisk mot søl. Den metoden gikk i dass da nummer to kom. Hun er nå en meget bestemt og noe rampete ettåring. 

Nummer to er en mye mer kaotisk og sølete type, så klarte rett og slett ikke å holde det like pent under måltidene med henne rundt bordet og det ble bare mas. Hun spiser og er blid, da, det tenker jeg får være bra nok. Også er vi konsekvente på at det er ikke er ok å helle tallerken opp ned eller stikke hånda i koppen.

Nå rydder jeg når alle er ferdige med å spise. Om det ligger et halvt tonn makaroni under bordet mens vi spiser, gjør det strengt tatt ingenting. 

Av andre middagsrutiner så pleier jeg å lage middag og femåringen dekker på imens. Mannen underholder minste i mens/ passer på at hun ikke flyr for mye i beina på meg. Når maten er ferdig kommer ungene som noen lyn til bordet og setter seg sammen med mannen. Han serverer dem mens jeg flyr att og frem til kjøkkenet og får alt på bordet. Det funker aldeles strålende. 

Jeg har alltid våtservietter stående på bordet for å ta det mest akutte. Hvis minsta har på seg noen ekstra fine klær og vi spiser mat som setter farge tar jeg dem av før måltidet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det første og viktigeste er å gjøre noe med at fireåringen er utslitt og kjempesulten! Hvorfor vente så lenge med mat at det bikker over for han? La han få en skive, yoghurt el etter barnehagen og la han slappe av med enten å bli lest for eller sitte på gulvet med han og baby mens middagen blir laget (man trenger ikke to voksne for å lage en hverdagsmiddag) 

Be 11 åringen sitte i ro under måltidet og heller be om å få sendt maten. Går man fra bordet er man mett og trenger ikke mat på en stund. Det gjelder begge de to eldste (do må man selvsagt få lov å gå på). 

Senk skuldrene, la ungene forsyne seg og spise selv og hold ut. Det kommer bedre tider. 

Anonymkode: 00414...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er stress med kleinere fingre hadde jeg hatt kluter tilgjengelig. Vi pleier å legge en våt klut på en liten tallerken ved siden av våre to bhg-barn og den må de tørke seg på før de får gå fra. Du kan jo gjøre det samme med 11-åringen. Ha håndkle klart til når noen søler, så slipper dere løpe rundt når uhellet er ute. 

At en 4-åring snakker om bæsj og promp tenker jeg er innafor. Jeg hadde ikke tatt den kampen nå. Så lenge de sitter nogenlunde pent, så ikke bestikk og glass flyr veggimellom og det ikke blir for mye klin, så er det greit for meg. 

Men den 11-åringen hadde jeg stramma opp. Selv om det helt ærlig ikke er verdens undergang at han sleiker seg på fingrene. Han kan jo få en klut eller en serviett ved siden av seg han også. 

Og så er det sånn at noen perioder er mer hektiske enn andre. Stå bølgen over, om kort tid er det noe annet som gjelder.

Anonymkode: ecdc6...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag middag kvelden før, slik middag man bare kan hive i ovnen el.l. Forslag: Lasagne,ovnsbakt fisk, fiskegrateng, fiskepinner er enkelt å steke i ovnen mens man koker poteter. Sett på ovnen med en gang dere er innenfor døra hjemme, slik at det fort blir mat.

Som andre nevner, ha klut ved bordet, og bruk dem. Hvis dere foreldre ikke spiser samtidig som barna, så har dere tid til å ta kluten å tørke ungene i det de er ferdige å spise.

Mens maten står i ovenen: La 11 åringen gjøre lekser mens den ene forelderen hjelper. Kanskje 1 forelder kan lage mat og hjelpe 11 åringen samtidig. Hvis babyen er rolig kan man passe den samtidig. Den andre forelderen tar 4 åringen på do før middag.

Fortell 4 åringen og 11 åringen hvordan dere vil ha det ved middagsbordet. Praktiser at når man har gått fra bordet så får man være ute av kjøkkenet til middagen er ferdig. Praktiser at det ikke er småspising etter middag, fortell 11 åringen at hvis han ikke spiser seg mett på middagen, så må han vente til kvelds (evt gi et klokkeslett) før han kan få brød.

Anonymkode: f4598...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det første og viktigeste er å gjøre noe med at fireåringen er utslitt og kjempesulten! Hvorfor vente så lenge med mat at det bikker over for han? La han få en skive, yoghurt el etter barnehagen og la han slappe av med enten å bli lest for eller sitte på gulvet med han og baby mens middagen blir laget (man trenger ikke to voksne for å lage en hverdagsmiddag) 

Be 11 åringen sitte i ro under måltidet og heller be om å få sendt maten. Går man fra bordet er man mett og trenger ikke mat på en stund. Det gjelder begge de to eldste (do må man selvsagt få lov å gå på). 

Senk skuldrene, la ungene forsyne seg og spise selv og hold ut. Det kommer bedre tider. 

Anonymkode: 00414...677

Du har nok ikke lest kommentarene mine underveis... Hun (4-åringen) får mat før middag.

Vi må være to voksne for å lage middagen.

Vi sier konsekvent hver eneste gang at om både henne og han går fra bordet. Så er de ferdige og de tar av fatene. Vi sier at spør hvis vi skal sende noe eller om de vil ha mer mat. 

Ja jeg håper der kommer bedre tider puh... Men med 11-åringen har det vært sånn i seks år...

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok ikke lest kommentarene mine underveis... Hun (4-åringen) får mat før middag.

Vi må være to voksne for å lage middagen.

Vi sier konsekvent hver eneste gang at om både henne og han går fra bordet. Så er de ferdige og de tar av fatene. Vi sier at spør hvis vi skal sende noe eller om de vil ha mer mat. 

Ja jeg håper der kommer bedre tider puh... Men med 11-åringen har det vært sånn i seks år...

Anonymkode: cee1f...9bc

Hvorfor må dere være to voksne for å lage middag??

Anonymkode: 36eb0...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må dere være to voksne for å lage middag??

Anonymkode: 36eb0...e63

Har svart lengre oppe men teksten min forsvant inni siteringen... Lager ulik middag pga dietter og det er for mye for en å holde styr på på kjøkkenet og går mye raskere ogsp når vi er to stk

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen :

Vi spiser kl 17, og får ikke til å spise tidligere dessverre.

4-åringen spiser frukt og knekkebrød før så det er ikke sult som gjør henne stuptrøtt men hun har søvnproblemer.

pga ulike middager pga diett, tar det lengre tid og mye jobb så vi må være to om middagen. 

vi bytter på å sitte med 4-åringen, selv om far gjør det oftere.

de har alle kluter som ikke nødvendigvis blir brukt

Anonymkode: cee1f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har svart lengre oppe men teksten min forsvant inni siteringen... Lager ulik middag pga dietter og det er for mye for en å holde styr på på kjøkkenet og går mye raskere ogsp når vi er to stk

Anonymkode: cee1f...9bc

Sikker på at det ikke går raskere hvis den ene underholder barna og den andre kan lage middag i ro og mak? Istedenfor å ha ungene springende rundt bena. Kan jo sikkert være nyttig å øve på også da det helt sikkert kommer en dag en av dere er alene med alle barna en ettermiddag.

Anonymkode: 1f2fe...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver igjen :

Vi spiser kl 17, og får ikke til å spise tidligere dessverre.

4-åringen spiser frukt og knekkebrød før så det er ikke sult som gjør henne stuptrøtt men hun har søvnproblemer.

pga ulike middager pga diett, tar det lengre tid og mye jobb så vi må være to om middagen. 

vi bytter på å sitte med 4-åringen, selv om far gjør det oftere.

de har alle kluter som ikke nødvendigvis blir brukt

Anonymkode: cee1f...9bc

Men da kan dere ikke gjøre noe annerledes og får bare fortsette å leve i kaos. 

Det går altså ikke an å forberede middag på forhånd, det går ikke an å avtale med eldste eller aktivisere mellomste før middag. Det går ikke an å kreve at spesielt eldste bruker klut og det går generelt ikke an å gjøre noe annerledes. Gudhjelpeogbevaremegvel!! 

Anonymkode: 00414...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke barna som må spise først; det er dere. Spis et knekkebrød, en frukt, et eller annet mens dere lager mat, så funker dere bedre under middagen når dere skal jobbe med barnas næringsinntak og bordskikk. Lav energi og irritasjon hos foreldre er svært, svært smittsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver igjen :

Vi spiser kl 17, og får ikke til å spise tidligere dessverre.

4-åringen spiser frukt og knekkebrød før så det er ikke sult som gjør henne stuptrøtt men hun har søvnproblemer.

pga ulike middager pga diett, tar det lengre tid og mye jobb så vi må være to om middagen. 

vi bytter på å sitte med 4-åringen, selv om far gjør det oftere.

de har alle kluter som ikke nødvendigvis blir brukt

Anonymkode: cee1f...9bc

Ok, men hvorfor sover hun ikke blund da? Og hva er diettene, hvorfor er de så helt umulige å lage for én person? 

Anonymkode: dd9b3...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...