Gå til innhold

Trudde bank id var gyldig legitimasjon når man skal ordne pass, men..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tydligvis ikke. Var hos politiet for et par dager siden for å ordne pass til 2 av barna, mannen kunne ikke være med. Ringte stasjonen på forhånd for å høre om det var timebestilling eller bare møte opp. Da nevnte hun jeg snakket med at jeg måtte ha med skriftlig fullmakt og gyldig legitimasjon.

Fikk mannen til å skrive fullmakt for hånd (har ikke printer for tiden) og fikk med bankkortet hans. Møtte opp, satt vel 45 min i kø, greit nok. Kom i kassa og ga fra meg det jeg skulle, da bare hånlo hun i skranket at denne fullmakten var ikke godkjent og bilde på bankkortet var for gammelt. Hun tok med fullmakten til en kollega og de satt der å lo og sa nei, denne er ikke godkjent. 

Det ble ikke nevnt på telefonsamtalen at jeg måtte printe ut en fullmakt fra politiet sin side eller at man burde ha med pass og ikke bankkort.

Ble jo litt satt ut og følte meg veldig dum der de lo av meg. Jeg var ikke inne på nettsiden deres og så at det stod orginalt fullmaktskjema, burde jo det, men hun sa ikke noe om det på telefon heller. 

Og hvorfor ble ikke bankkortet godkjent? Så da får vi jo bare ta oss en tur til, men noe så kjedelig. Det er kanskje allmenn info og viten at man skal ha en orginal fullmakt? Er ikke ofte vi bestiller pass, så visste ikke dette,men å bli ledd sånn av var ikke gøy. Har lært nå da.

Anonymkode: 9f196...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teit av dem at de lo av deg, men jeg skjønner godt de ikke godkjenner er håndskrevet ark og et gammelt bankkort...

Anonymkode: e8340...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Teit av dem at de lo av deg, men jeg skjønner godt de ikke godkjenner er håndskrevet ark og et gammelt bankkort...

Anonymkode: e8340...f01

Ikke Hi, men hvilken legitimasjon godtar de da? Er jo ikke alle som har annet enn bankkort... 

Og helt enig i at de burde ikke ledd! 

Anonymkode: 0f60f...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man ikke har pass fra før da? Forferdelig uprofesjonelt å le av deg

Anonymkode: 72413...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsattest er gyldig id,  det må du ha med første gangen barnet skal ha pass sammen med fullmakt. Når det er sagt, så har vi fått godtkjent både den på nett og en håndskrevet fra meg. Nå er det et lite lensmannskontor, der alle kjenner alle, men det skal jo ikke ha noe å si.

Anonymkode: 870ac...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Teit av dem at de lo av deg, men jeg skjønner godt de ikke godkjenner er håndskrevet ark og et gammelt bankkort...

Anonymkode: e8340...f01

Det var jo ikke et gammelt bankkort, det er jo gyldig. Hadde jo ikke tatt med et som hadde gått ut på dato, det skjønner jo jeg og. Det står på nettsiden, som jeg har lest nå, at bank id er gyldig legitimasjon.

Hi

Anonymkode: 9f196...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at det skal spille noen rolle at bildet på bankkortet var gammelt. Mannen var jo uansett ikke med...

Anonymkode: dcfae...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo ikke et gammelt bankkort, det er jo gyldig. Hadde jo ikke tatt med et som hadde gått ut på dato, det skjønner jo jeg og. Det står på nettsiden, som jeg har lest nå, at bank id er gyldig legitimasjon.

Hi

Anonymkode: 9f196...f69

Men bank id er vel ikke det samme som et bankkort? En bank id er jo en form for digital legitimasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkeleg uprofft av dei å le.  Om ein lurer på kva identifikasjon som vert godkjend, så er det lurt å ta med pass.  Eg skulle få meg nytt førarkort, men måtte gå med uforetta sak, fordi det gamle førarkortet var for gamalt til å vere identifikasjon.  Då var det kun passet som var godt nok.

Men snodig at dei ikkje godkjenner eit gyldig bankkort, når dei skriv det på sida si.  Som dei har sagt over, så kan vel ikkje dei vite om mannen har endra seg frå biletet, når han ikkje er med så dei kan samanlikne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør altid sjekke på siden til politiet, og pass er egentligt det som er gyldig ID . Du får for eks ikke bankkort viss du ikke har pass først, første gang ..... å kan en printe ut papiret fra nettet hos f eks biblioteket eller annen plass! Planlegging er en fin ting. Og si pass er såpass billig i dag, klarer jeg ikke forstå hvorfor folk ikke bare skaffer seg det, så er det ikke noe problem! Jeg har med mitt og mannens pass og utskrevet fullmakt hver gang barna skal fornye sine pass.

Anonymkode: 8a581...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En bør altid sjekke på siden til politiet, og pass er egentligt det som er gyldig ID . Du får for eks ikke bankkort viss du ikke har pass først, første gang ..... å kan en printe ut papiret fra nettet hos f eks biblioteket eller annen plass! Planlegging er en fin ting. Og si pass er såpass billig i dag, klarer jeg ikke forstå hvorfor folk ikke bare skaffer seg det, så er det ikke noe problem! Jeg har med mitt og mannens pass og utskrevet fullmakt hver gang barna skal fornye sine pass.

Anonymkode: 8a581...d0f

Jeg har aldri hatt pass men har da fått bankkort likevel,så ikke snakk om ting du ikke har peiling på!

Anonymkode: 5cf1f...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankkort er faktisk ikke gyldig ID om bildet er gammelt for de som håndhever dette riktig. Når du skrev under på bankkort med id skrev du også under på at det var din plikt å påse at det var oppdatert bilde på det. Jeg laget meg nytt bankkort for kort tid siden, så leste det første gang da. Banken sender kun bankkort med siste bilde du tok, din oppgave å oppdatere dette. 

Syns å huske det var pass eller førerkort som var gyldig legitimasjon sist jeg måtte ordne pass for ungene. Gikk inn og leste på sidene deres, og kunnne ta kopi såfremt det var rettkopi stemplet og gjort på riktig sted. Posten gjør dette, så ikke så vanskelig å ordne. 

Men dårlig at de lo, men jeg syns det var rart du ikke satte deg litt inn i dette først. Det er nå mange steder der bankkort ikke er gyldig id. For å kunne utføre flere tjenester i posten må du enten ha pass eller førerkort, bankkort forsvinner som id på flere og flere ting. 

Anonymkode: a7f05...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Julie (: skrev:

Men bank id er vel ikke det samme som et bankkort? En bank id er jo en form for digital legitimasjon. 

Hva er bank id da? Trodde og det var bankkort. Føler meg skikkelig grønn nå :sprettoy:

Anonymkode: 72413...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank-ID er ikke et bankkort med bilde, det er en måte å identifisere seg og gi en elektronisk signatur. Det er det man kan bruke for å logge inn i nettbank, altinn og lignende. 

Anonymkode: 9e32e...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er bank id da? Trodde og det var bankkort. Føler meg skikkelig grønn nå :sprettoy:

Anonymkode: 72413...e1f

Bank id er vel det du bruker for å logge inn i nettbanken, signere papirer digitalt, altinn osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen du snakket med i telefonen burde presisert at du måtte ha med det riktige skjemaet, og forklart hvilke ID-er som var godkjent. MEN, du må også lære deg å google. Når du skal gjøre noe du ikke har gjort på en stund, eller ikke gjør så ofte, så google det. Alltid. Har nettopp ordnet nytt pass til toåringen og googlet kravene til foto, dette med fullmakt, hvilken ID som skulle sendes med, åpningstider, parkering osv. Tar ti minutter å forberede seg, vel verdt det mot å miste en eller to timer på bomtur.

Anonymkode: 54110...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du trodde bank id og bankkort var det samme, er litt sløvt. Der skal jeg være ærlig. 

De hadde ikke trengt å le av deg, men ut fra situasjonen så fremsto du nok litt uvitende ;-) Men å le av folk, det er respektløst. 

Anonymkode: 48f4a...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at de burde ha håndtert saken annerledes. Å le av folk som gjør feil, er helt uhørt i en sånn setting, og det kan du godt sende inn en klage på. Det er ingen grunn i dag til å stille opp uten gyldige papirer. Det er bare noen tastetrykk som skal til for å finne det som trengs av nødvendig informasjon om hva man trenger. 

Gyldig bankkort med bilde er godkjent som legitimasjon, men det gjelder jo med alle typer legitimasjon - bildet må ligne (selv om passbilder kanskje er det som ligner minst på eieren, de fleste er jo ut som forbrytere på passbildet...). Jeg lurer på hvordan de kan si at bildet er for gammelt? 

Men uansett hvor mye feil du gjør, så skal de behandle deg ordentlig og profesjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange som ikke skjekker politiets sider før de skal ordne pass for barn og politiet er strenge akkurat der. 

Min samboers eks skulle ordne deres barn pass for første gang da måtte min samboer ned på politistasjonen her ( de bor på forskellige kanter i landet)og fylle ut fullmakt og vise gyldig leg slik at de kunne scanne dette opp til eksens politistasjon. 

En fullmakt til slikt skal ikke være bare skriblet ned på ett papir det skal være fyllt ut med kontaktinfo og underskriften skal matce den på gyldig id. Dette tar max 5 min og fixe, kopi av pass/ førerkort kan tas på offentlige steder som nav, posten og i banken, de stempler da kopien slik at politiet vet at det var ola normann som tok kopi av Ola Normann sitt pass/ førerkort etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med mannens bankkort og fikk ikke problem med det. Hadde riktig nok med det riktige fullmaktspapiret. Da vi søkte om nytt pass til vesla i våres :)

Anonymkode: 79d87...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...