Gå til innhold

Namsmannen har bestemt seg å trekke meg i lønn (aleneforsørger)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev om dette, og når dette møtet skulle holdes. Ringte til kontoret noen dager før, de anbefalte meg å sende husleiekontrakt eller lønnsslipp osv. Men så ble det ene barnet mitt sykt, (på sykehus) og jeg har faktisk ikke åpnet postkassa på tre uker nesten. Idag leste jeg brevet om at de har vedtatt å trekke meg 2500 kr i lønn. Jeg klarer ikke å finne ut fra brevet om jeg fortsatt kan ettersende husleiekontrakt f.eks? Det står at de har regnet 7100 kr i boutgifter og 8400 i livsopphold. Jeg er aleneforsørger med to små barn under 4 år. Har en husleie på 14500 kr. Når jeg regner selv så sitter jeg igjen med 1300 kr etter husleie er betalt, bhg, strøm, mat osv..

når de ser at jeg har en høy husleie kan de trekke dette tilbake eller kommer de til å trekke forsatt? Første trekk er 1 mai. Jeg har helt panikk. Vet ikke hva jeg gjør med 1300 kr 

Anonymkode: e235c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her burde du jo sendt inn.... det er nok mulig de vil si at du har for høy husleie og bør finne deg et nytt sted å bo.... men ring de i morgen og forklar situasjonen, så får du se hva de sier :) Nr står på nettsiden til ditt lokale politikammer. 

Anonymkode: 8e02a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på det du spør om, dessverre. Men husleie på 14 500?? Det hørtes jo helt vanvittig mye ut. Du må jo kunne finne noe billigere enn det.

Anonymkode: b7871...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage og vise til faktiske boutgifter. Dersom du ikke svarer på brevet de sender ut, så benytter de SIFO-modellen til utregning. Du har jo egentlig 4 uker på å svare på det, så du har jo vært treg. Men ta med alle papirer og lever de. Hvis du har overskudd på 1300,- så vil de trekke det.

Anonymkode: 4b964...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kan man dra dit direkte å levere papirene? Ja jeg vet jeg har høy husleie, men det er slik prisene er i Oslo for 3 roms. Jeg har prøvd å finne billigere men finner ikke. Og får ikke leilighet så lett heller.

Anonymkode: e235c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså... Man kan jo ikke bare skyve unna alle sine forpliktelser (som post, regninger og ikke minst papirer til namsmannen) fordi barnet er innlagt på sykehus! Det er også en del av forsørgerplikten din. Har du ikke mulighet tilby sjekke posten din selv, får du noen til å gjøre det for deg. 

Og ja, jeg skjønner at det er en følelsesmessig påkjenning, altoppslukende og strevsomt å ha barn innlagt på sykehus, jeg har opplevd det selv, men likevel må man faktisk sørge for de basale behovene for familien sin samtidig. Som å holde mest mulig orden i økonomien din. Det minste du kunne ha gjort er å ringe dem når barnet ble innlagt å forklare saken.

Anonymkode: 9df16...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, altså... Man kan jo ikke bare skyve unna alle sine forpliktelser (som post, regninger og ikke minst papirer til namsmannen) fordi barnet er innlagt på sykehus! Det er også en del av forsørgerplikten din. Har du ikke mulighet tilby sjekke posten din selv, får du noen til å gjøre det for deg. 

Og ja, jeg skjønner at det er en følelsesmessig påkjenning, altoppslukende og strevsomt å ha barn innlagt på sykehus, jeg har opplevd det selv, men likevel må man faktisk sørge for de basale behovene for familien sin samtidig. Som å holde mest mulig orden i økonomien din. Det minste du kunne ha gjort er å ringe dem når barnet ble innlagt å forklare saken.

Anonymkode: 9df16...d6d

HI er kanskje litt gladere i barnet sitt enn det du er?

Anonymkode: 2bd95...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI er kanskje litt gladere i barnet sitt enn det du er?

Anonymkode: 2bd95...e9a

Eller ikke...? Enn om namsmannen hadde trekt mer? Da kunne HI risikert å stått på bar bakke uten leilighet... 

Anonymkode: 472e5...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eller ikke...? Enn om namsmannen hadde trekt mer? Da kunne HI risikert å stått på bar bakke uten leilighet... 

Anonymkode: 472e5...891

Jeg tror HI bryr seg mer om barnet sitt enn enkelte andre, jeg.

Anonymkode: 2bd95...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk brev om dette, og når dette møtet skulle holdes. Ringte til kontoret noen dager før, de anbefalte meg å sende husleiekontrakt eller lønnsslipp osv. Men så ble det ene barnet mitt sykt, (på sykehus) og jeg har faktisk ikke åpnet postkassa på tre uker nesten. Idag leste jeg brevet om at de har vedtatt å trekke meg 2500 kr i lønn. Jeg klarer ikke å finne ut fra brevet om jeg fortsatt kan ettersende husleiekontrakt f.eks? Det står at de har regnet 7100 kr i boutgifter og 8400 i livsopphold. Jeg er aleneforsørger med to små barn under 4 år. Har en husleie på 14500 kr. Når jeg regner selv så sitter jeg igjen med 1300 kr etter husleie er betalt, bhg, strøm, mat osv..

når de ser at jeg har en høy husleie kan de trekke dette tilbake eller kommer de til å trekke forsatt? Første trekk er 1 mai. Jeg har helt panikk. Vet ikke hva jeg gjør med 1300 kr 

Anonymkode: e235c...bc9

Ikke få panikk! Send inn et budsjett, dokumentasjon på utgifter og de må trekke deg mindre. De har satser de må forholde seg til, du skal ha til husleie, mat og andre nødvendige utgifter!

Lykke til, det ordner seg!:)

Anonymkode: 77865...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er tydelig på at man ikke kan trekkes i gjeld dersom man ikke har nok til livsoppholdet sitt. Når du opplyser namsmannen om hva dine faste utgifter og inntekter er, og dokumenterer disse, vil de stoppe påleggstrekket av lønnen din, dersom du ikke har nok til utgiftene dine. Dersom du ikke makter å gjøre dette selv kan nav i din bydel hjelpe deg. Du er kanskje også i behov av økonomisk sosialhjelp i en periode inntil trekket stanses. 

Anonymkode: e8fc7...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Kan man dra dit direkte å levere papirene? Ja jeg vet jeg har høy husleie, men det er slik prisene er i Oslo for 3 roms. Jeg har prøvd å finne billigere men finner ikke. Og får ikke leilighet så lett heller.

Anonymkode: e235c...bc9

Ja, det er dyrt i Oslo. Men du kan greit bo på mindre enn treroms, om du bare har et par-tre unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sug lut skrev:

Ja, det er dyrt i Oslo. Men du kan greit bo på mindre enn treroms, om du bare har et par-tre unger.

Å, tøff i trynet!

Anonymkode: 2bd95...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å, tøff i trynet!

Anonymkode: 2bd95...e9a

Hva mener du med det? Det er ingen ting som tilsier at man fortjener å ha rikelig med plass om man ikke fikser økonomien sin, da må man kanskje ta til takke med lite plass en periode for å komme seg på fote igjen. Det er sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, tøff i trynet!

Anonymkode: 2bd95...e9a

Du er jo helt på bærtur. Sug lut har helt rett. Men det er selvfølgelig ikke du enig i, du som mener at hi er mer glad i barnet sitt enn andre når hun ikke sørger for å betale tegninger og åpne posten sin.

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du skylder penger og må selvfølgelig betale de tilbake.  I tillegg bør du finne deg et billigere sted å bo. Flytt ut av byen eller bo i en to roms. 

Anonymkode: 53bf7...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så klart skal jeg gjøre opp for meg, men ikke akkurat nå.

 jeg kan ikke sette barna mine "i fare" for å betale ned gjelda. Og jeg kan heller ikke bare trylle fram et billigere sted å bo. Leiemarked i Oslo er beinhard. Man kan ikke få en leilighet på dagen, spesielt hvis man ikke er kredittverdig. Jeg har ikke tenkt å flytte heller. Når begge barna har nettopp stabilisert seg i bhg, og begge har utfordringer med hver sin assistent og diagnose. 

Dessutten, så er ikke prisforskjellen stor på 2 roms leilighet i Oslo eller 3 roms. Vi snakker 500-1000 kr. 

Anonymkode: e235c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja så klart skal jeg gjøre opp for meg, men ikke akkurat nå.

 jeg kan ikke sette barna mine "i fare" for å betale ned gjelda. Og jeg kan heller ikke bare trylle fram et billigere sted å bo. Leiemarked i Oslo er beinhard. Man kan ikke få en leilighet på dagen, spesielt hvis man ikke er kredittverdig. Jeg har ikke tenkt å flytte heller. Når begge barna har nettopp stabilisert seg i bhg, og begge har utfordringer med hver sin assistent og diagnose. 

Dessutten, så er ikke prisforskjellen stor på 2 roms leilighet i Oslo eller 3 roms. Vi snakker 500-1000 kr. 

Anonymkode: e235c...bc9

Men du sier du har et overskudd på 1300,- i mnd. Det kan du jo betale, så blir gjelden litt lavere også. Det må jo hjelpe på det? En bekymring mindre og du har sjans til å bli kredittverdig igjen

Anonymkode: 4b964...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI er kanskje litt gladere i barnet sitt enn det du er?

Anonymkode: 2bd95...e9a

Hallo? Så det er bare de som ikke henter poster på 3 uker og får lønnstrekk som er glad i barna sine? Nå henvender jeg meg ikke til HI, fordi det er ikke henne som kommer med idiotiske påstander. Det å ha kontroll på post og regninger er en del av å ha omsorg for barn, og en naturlig del av denne omsorgen er å sørge for at de har mat og et sted å bo!

Anonymkode: 52bea...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men du sier du har et overskudd på 1300,- i mnd. Det kan du jo betale, så blir gjelden litt lavere også. Det må jo hjelpe på det? En bekymring mindre og du har sjans til å bli kredittverdig igjen

Anonymkode: 4b964...4fe

Ja om det hadde vært så enkelt. Jeg har ett par andre saker også, som sikkert også vil trekke meg i lønn. Jeg blir nok ikke gjeldsfri med å bare betale denne ned. Jeg har en gjeld på rundt tohundretusen kr :( 

Anonymkode: e235c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja så klart skal jeg gjøre opp for meg, men ikke akkurat nå.

 jeg kan ikke sette barna mine "i fare" for å betale ned gjelda. Og jeg kan heller ikke bare trylle fram et billigere sted å bo. Leiemarked i Oslo er beinhard. Man kan ikke få en leilighet på dagen, spesielt hvis man ikke er kredittverdig. Jeg har ikke tenkt å flytte heller. Når begge barna har nettopp stabilisert seg i bhg, og begge har utfordringer med hver sin assistent og diagnose. 

Dessutten, så er ikke prisforskjellen stor på 2 roms leilighet i Oslo eller 3 roms. Vi snakker 500-1000 kr. 

Anonymkode: e235c...bc9

Tull. Du betaler 14500? Du får toroms ned i 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja så klart skal jeg gjøre opp for meg, men ikke akkurat nå.

 jeg kan ikke sette barna mine "i fare" for å betale ned gjelda. Og jeg kan heller ikke bare trylle fram et billigere sted å bo. Leiemarked i Oslo er beinhard. Man kan ikke få en leilighet på dagen, spesielt hvis man ikke er kredittverdig. Jeg har ikke tenkt å flytte heller. Når begge barna har nettopp stabilisert seg i bhg, og begge har utfordringer med hver sin assistent og diagnose. 

Dessutten, så er ikke prisforskjellen stor på 2 roms leilighet i Oslo eller 3 roms. Vi snakker 500-1000 kr. 

Anonymkode: e235c...bc9

Etter å ha bodd i Oslo i mange år så er min erfaring en helt annen. Du kommer deg aldri ut av leiemarkedet om du ikke gjør opp for deg. Flytte kan du måtte gjøre uansett da du kun leier og huseier kan si deg opp. 

Ingen menneskerett å bo i Oslo. Bedre for barna langsiktig at dere bor et sted du har råd til slik du kan betale ned på gammel gjeld og deretter kjøpe en bolig som barna dine kan vokse opp i. 

Anonymkode: 53bf7...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=116246508

Her for eksempel, barna får soverommet og du sover i stua

Anonymkode: bae6b...62a

Dette var en hybel, ikke leilighet. Det ene barnet mitt har en diagnose og skriker døgnet rundt. Neppe at det går. Og dessutten en av de sover fint alene, men det andre barnet må ha meg ved siden av så sove i stua går ikke. 

Anonymkode: e235c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om useriøse svar fra Sug lut og så videre. Få en rask oversikt og ta kontakt med namsmann! Lykke til og god bedring til barna dine!

Anonymkode: 423d7...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...