Gå til innhold

Når en ansatt i barnehagen må slutte på dagen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En kollega av meg måtte gå på dagen. Hun hadde en tid oppført seg noe underlig, og vi visste at hun slet litt psykisk. Så eksploderte hun plutselig på et møte og kastet bøker, penner, lysestaker og alt annet innen rekkevidde på meg og en kollega, skjelte, skrek, slo og sparket etter oss fordi vi ikke var enige med henne om en filleting. Hun måtte forlate arbeidsplassen en time senere etter en samtale med styrer. Hun ble sikkert sykmeldt, men hun kom aldri tilbake igjen, og fikk klar beskjed om at hun heller ikke var ønsket. 

Anonymkode: 6a476...4a4

 

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en elendig arbeidsplass, i såfall. Hun fikk jo helt åpenbart en form for sammenbrudd. Slikt skal man ikke straffes for!

Anonymkode: bcf45...3ef

 

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte akkurat det samme... Stakkars, hun var jo faktisk SYK, og trenger hjelp.....

Anonymkode: 2187b...86a

 

40 minutter siden, Evablaum skrev:

For en drittplass du jobber på. Elendig personalpolitikk

Akkurat det samme tenkte jeg. Snakk om å svikte en som trenger det mest

Anonymkode: 36a72...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I barnehagen er det en fast ansatt på småbarnsavdelingen som vi fikk beskjed om måtte slutte på dagen så hun var ferdig i barnehagen. 

De kunne ikke si hvorfor, annet enn at hun måtte gå på dagen, tydelig en avgjørelse tatt fra barnehagen sin side.

Hva kan være årsaken til at en 100% ansatt i en bhg må slutte på dagen? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: e2050...3f5

Kan være flere ting.

Underslag fra barnehagens konto eller kontantbeholdning som hun har vedgått. Falske attester/vitnemål som er blitt underkjent. Litt av hvert forskjellig.

Anonymkode: 85955...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For en elendig arbeidsplass, i såfall. Hun fikk jo helt åpenbart en form for sammenbrudd. Slikt skal man ikke straffes for!

Anonymkode: bcf45...3ef

Hvis man utøver vold mot kolleger så skal man jo det... 

Anonymkode: 85955...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det en som måtte gå på dagen,fikk mail fra barnehagen at vedkommende ble avskediget men de kunne ikke si hvorfor. Han hadde hatt sex med en jente på 15 år som hadde anmeldt han..

Anonymkode: 47ac6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en elendig arbeidsplass, i såfall. Hun fikk jo helt åpenbart en form for sammenbrudd. Slikt skal man ikke straffes for!

Anonymkode: bcf45...3ef

Det er klart at hun fikk et sammenbrudd, og hun ble som sagt sykmeldt, men det er ikke greit å gå løs på kollegaer av den grunnen. Jeg hadde aldri satt meg inn på et møterom igjen med den damen. Det er selvfølgelig detaljer i denne historien jeg har utelatt. Bl.a. at hun egentlig ikke hørte til hos oss, men at hun var midlertidig på utlån fra en annen avdeling. Oppfølging fikk hun nok av de hun hadde kontrakt hos, eller av kommunen, men hun var ikke ønsket tilbake hos oss av flere årsaker. 

Anonymkode: 6a476...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

 

 

Akkurat det samme tenkte jeg. Snakk om å svikte en som trenger det mest

Anonymkode: 36a72...f54

Så når du slår, sparker, kaster ting, blant annet tunge lysestaker, skjeller ut og skremmer vettet av kollegaer, så er det den som begår volden man skal ta hensyn til? Ville du sittet på pauserommet daglig med en som prøvde å treffe deg i fjeset med en lysestake mens hun kalte deg de styggeste ting? Eller ville du kanskje vært helt uberørt av hendelsen? Om dette hadde skjedd på et utested på kveldstid eller på Kiwi mot kunder ville vedkommende ha blitt hentet av politiet og anmeldt for vold, men siden det skjedde på et møterom på en arbeidsplass så er det "staaakars damen..."?

Anonymkode: 6a476...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så når du slår, sparker, kaster ting, blant annet tunge lysestaker, skjeller ut og skremmer vettet av kollegaer, så er det den som begår volden man skal ta hensyn til? Ville du sittet på pauserommet daglig med en som prøvde å treffe deg i fjeset med en lysestake mens hun kalte deg de styggeste ting? Eller ville du kanskje vært helt uberørt av hendelsen? Om dette hadde skjedd på et utested på kveldstid eller på Kiwi mot kunder ville vedkommende ha blitt hentet av politiet og anmeldt for vold, men siden det skjedde på et møterom på en arbeidsplass så er det "staaakars damen..."?

Anonymkode: 6a476...4a4

Jeg ser den.

Men samtidig var jeg blant de som reagerte på at damen ble straffet med å måtte slutte på dagen. Det er forskjell på vold utført under (selvforskyldt) rus på et utested og at en arbeidstaker med kjente psykiske problemer plutselig tilter etter min mening. Dama trengte hjelp, og selvsagt må kollegaene hennes som ble utsatt for dette få oppfølging også. 

Hvis hun hadde si en psykotisk episode, er hun ikke strafferettslig ansvarlig. Det gjelder uansett hvor volden skjer. 

Ved alvorlig utagering skjønner jeg godt at det kan bli umulig å komme tilbake til arbeidsplassen. Men «avskjed på dagen» er ikke den første reaksjonen en arbeidsgiver bruker i et sånt tilfelle. Det er i såfall en dårlig arbeidsgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noen år siden var det en som måtte gå på dagen,fikk mail fra barnehagen at vedkommende ble avskediget men de kunne ikke si hvorfor. Han hadde hatt sex med en jente på 15 år som hadde anmeldt han..

Anonymkode: 47ac6...84f

I 2005? Var han godt voksen? 

Anonymkode: 50494...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hjertefru skrev:

Jeg ser den.

Men samtidig var jeg blant de som reagerte på at damen ble straffet med å måtte slutte på dagen. Det er forskjell på vold utført under (selvforskyldt) rus på et utested og at en arbeidstaker med kjente psykiske problemer plutselig tilter etter min mening. Dama trengte hjelp, og selvsagt må kollegaene hennes som ble utsatt for dette få oppfølging også. 

Hvis hun hadde si en psykotisk episode, er hun ikke strafferettslig ansvarlig. Det gjelder uansett hvor volden skjer. 

Ved alvorlig utagering skjønner jeg godt at det kan bli umulig å komme tilbake til arbeidsplassen. Men «avskjed på dagen» er ikke den første reaksjonen en arbeidsgiver bruker i et sånt tilfelle. Det er i såfall en dårlig arbeidsgiver!

Hun var ikke psykotisk. I så fall hadde hun neppe vært så sammenhengende i forbannelsene sine eller roet seg så raskt ned etter at hun forlot rommet. Hun kunne ha valgt å gå før det kokte over, ingenting var mellom henne og døra, men hun valgte isteden å kaste det hun hadde for hånden, sparke og slå. Det er helt klart at hun trengte hjelp. Om hun ble sykmeldt eller suspendert aner jeg ikke. Jeg har aldri snakket med henne igjen, og den ene gangen jeg så henne på biblioteket, så gikk jeg. Du og jeg er uenige når det kommer til at det er arbeidsplassen som skal stå for den hjelpen. Det er forøvrig litt underlig, hvordan mange nikker og sier seg enige i at det er klart at man må gå på dagen når man har snusket penger fra kontantkassen eller vært illojal mot arbeidsgiver, men om man sparker, slår og forsøker å skade sine kollegaer, så er det å måtte forlate jobben på dagen for strengt. Hadde ikke hun måttet gå, så hadde jeg og hun andre det gikk ut over sagt opp på dagen. Det blir jo også et spørsmål for arbeidsgiver hvem man skal verne om. 

Hvordan mener du det skulle ha vært håndtert? 

Anonymkode: 6a476...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...