Gå til innhold

Datteren min liker ikke å kose


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er 8 år. Alltid fått masse kjærlighet, men sjeldent hatt ro til å sitte på fanget og vil heller ikke kose. Hun sier klart ifra at hun ikke liker å bli sussa på og d er jo greit. Men det er ikke ofte vi får kose henne heller. Vi gjør d jo hele tiden, men hun trekker seg gjerne unna og gir en kald skulder. Innimellom tar hun selv initiativ, men ikke så ofte. Hun har en lillebror som er rake motsetningen og får ikke kosa nok. Syns dette er trist og føler d blir en avstand. Vet ikke åssen jeg skal håndtere det..

Noen flere med barn som ikke liker kos? Tips ?

Anonymkode: de521...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips: Respekter hennes grenser! Hvis hun har gitt klart uttrykk for at hun ikke liker fysisk kos, og dere likevel gjør det hele tiden, så er det respektløst og et stort overtramp. Noen mennesker synes fysisk nærhet er ubehagelig, og noen får ikke nok. Der er vi helt ulike. Dere skaper garantert mer avstand til datteren deres ved å presse dere på henne!

Anonymkode: 49cf2...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En åtteåring som ikke liker å bli nussa på og kosa meg er da slettes ikke uvanlig? Og de er vel i ferd med å slutte å sitte på fanget i den alderen? Våre unger har aldri vært fysisk avvisende og har både likt å bli klødd på ryggen, fått nattaklem eller sittet i armkroken eller blitt trøstet fysisk. Men å nusse på dem har vært temmelig uaktuelt. Er det virkelig vanlig å holde på sånn altså med så store unger?

Uansett så må hennes grenser respekterer. Uten slingringsmonn,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

En åtteåring som ikke liker å bli nussa på og kosa meg er da slettes ikke uvanlig? Og de er vel i ferd med å slutte å sitte på fanget i den alderen? Våre unger har aldri vært fysisk avvisende og har både likt å bli klødd på ryggen, fått nattaklem eller sittet i armkroken eller blitt trøstet fysisk. Men å nusse på dem har vært temmelig uaktuelt. Er det virkelig vanlig å holde på sånn altså med så store unger?

Uansett så må hennes grenser respekterer. Uten slingringsmonn,

Ja mener ikke bare nå. Hun har alltid vært sånn. Og hun sier d selv. Men føler d skaper en avstand. At jeg ikke kommer innpå henne.  Hun vil ha nattaklem og gjerne bli strøket på ryggen før hun sovner. 

Anonymkode: de521...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tips: Respekter hennes grenser! Hvis hun har gitt klart uttrykk for at hun ikke liker fysisk kos, og dere likevel gjør det hele tiden, så er det respektløst og et stort overtramp. Noen mennesker synes fysisk nærhet er ubehagelig, og noen får ikke nok. Der er vi helt ulike. Dere skaper garantert mer avstand til datteren deres ved å presse dere på henne!

Anonymkode: 49cf2...3a4

Vi holder henne ikke fast og koser henne! Men her inne skal jo alt vris og vendes på 😥 vil jo fortelle og vise henne at vi ønsker like mye nærhet m henne som m lillebror . Redd hun skal føle d sårt at han koser mye mer

Anonymkode: de521...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja mener ikke bare nå. Hun har alltid vært sånn. Og hun sier d selv. Men føler d skaper en avstand. At jeg ikke kommer innpå henne.  Hun vil ha nattaklem og gjerne bli strøket på ryggen før hun sovner. 

Anonymkode: de521...b15

Da tar du imot nattaklem og stryker henne på ryggen. Og så lar du henne være i fred med kosing hun ikke vil ha, ellers tenker jeg det er kosebehovet ditt som skaper avstand, og ikke hennes lavere behov for kroppskontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Da tar du imot nattaklem og stryker henne på ryggen. Og så lar du henne være i fred med kosing hun ikke vil ha, ellers tenker jeg det er kosebehovet ditt som skaper avstand, og ikke hennes lavere behov for kroppskontakt. 

Ok.

 

 

Anonymkode: de521...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 8 år da jeg sluttet med å kose med mine foreldre. 

Det var ingenting som hadde skjedd før det, men jeg følte bare at der gikk mine intimgrenser. 

Det var nok verre for dem enn meg, jeg sluttet å gi klem før jeg gikk  på skolen eller før jeg la meg. Men det var det som føltes naturlig for meg. Vi snakkes mye sammen. Der har vi en god kontakt. Jeg trenges bare ikke å bli tatt på.

Anonymkode: c3767...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun fungerer greit ellers, er det nok bare sånn hun er. Ellers har jeg ei med ADHD som er på samme måte, men der er det jo uro og konsentrasjonsvansker i tillegg.

Anonymkode: 842ec...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres normalt ut, jeg. Er ikke alle barn som er så kosete og det må man respektere. Så lenge hun vil ha nattakos er det jo ikke det at hun ikke tåler at noen er nær henne, hun har bare ikke like stort behov som for eksempel broren sin. Gi henne nattakos og la det bli med den. Gi heller masse annen oppmerksomhet i løpet av hverdagen. Interesser deg for hva som har skjedd på skolen, hvordan det går med venner og still opp på kamper og turneringer med idretten hennes (hvis hun går på). Det er nok det datteren din trenger, og ikke masse kos og nussing :)

Anonymkode: cb2cc...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 10 som er lik. Har alltid vært sånn. Søstra på 12 er motsatt og trenger x antall klemmer Per dag. Men jenta mi på 10 liker andre typer å "bonde" på. Som å tegne sammen, snakke sammen, lese sammen, oppleve noe sammen osv. Tenker det er sånn du må gjøre det med din jente også :)

Anonymkode: b0423...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei på 10 som er lik. Har alltid vært sånn. Søstra på 12 er motsatt og trenger x antall klemmer Per dag. Men jenta mi på 10 liker andre typer å "bonde" på. Som å tegne sammen, snakke sammen, lese sammen, oppleve noe sammen osv. Tenker det er sånn du må gjøre det med din jente også :)

Anonymkode: b0423...012

Godt å høre. Da er det riktig slik vi gjør det. Føler vi har god kontakt når vi gjør ting sammen :hjerte:

Anonymkode: de521...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...