Gå til innhold

Starthjelp til blomsterbed


*Miss Marple*

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske flat tomt og har en drøm om å få til et bed som blomstrer fra tidlig vår til sen høst. Jeg vet at det er en stor jobb og langt frem, og jeg sliter allerede i oppstartsfasen. 

Hva starter jeg med, hvor plasserer jeg det og hvilke planter passer? Tomten er sørvendt og som sagt flat, så det blir lite naturlig nivåforskjell. Er det noen lur måte å bygge opp en slags "haug" på. Sirlige blomster i rekke og rad er ikke helt meg, jeg vil at det skal bugne og være frodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på hvor du vil se det fra. Er det i utkanten av tomta så du ser det fra terrassen,  vinduene? Da blir  det viktig at det høye blir i bakkant så det ikke skygger for det lavere. Eller er det midt på en plen så det blir sett fra alle kanter?

Høyde kan du få ved å plante noe høyt,  ved å  bygge opp med stein og jord til en haug før du begynner å plante, eller ved fx å få plassert en stor dekorativ stein som ting kan vokse rundt, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Flat, litt kjedelig tomt. For min del planlegger jeg i soner.

Fra godkroken på terrassen kan jeg se et bed med busker. Høye busker bak, lavere foran. Noen blomstrer og lukter godt, noen får nydelige høstfarger. Disse skjermer for naboen.

På trappa har jeg sommerblomster i krukker. Masse bugnende sommerblomster. Disse krever litt daglig stell, men med litt innsats blir de fantastiske. 

Rundtomkring ellers på tomta har vi frukttrær og busker. Jeg har lyst på et staudebed, men vet ikke helt hvor jeg skal plassere det enda. Elsker denne tiden på året, å planlegge og se at det spirer og gror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten planlegge og tegne nøye, eller plante det du synes er fint og se hva som går ;) eller en kombinasjon, som jeg foretrekker :P

Som de andre sier, det første er å finne ut hvilken side du skal beundre det fra. Så må du forberede grunnen, og skaffe god jord hvis du ikke har det fra før :) Opphøyde bed kan du lage av planker eller steiner, bare fantasien setter grenser! 

Av planter ville jeg foreslått en miks av løkblomster (kommer tidlig), juleroser (kommer tidlig), diverse stauder som peoner, storstjerneskjerm, marikåpe, bispelue, stivklematis/andre litt lavere klematis (evt med noe å klatre på), og roser. Hvis du har plass kanskje et fint lite tre i tillegg. Gjerne en helle eller to hvor du kan plassere krukker med sommerblomster, eller sett av plass til det i bedet :)

Nye bed er kjempegøy! (og dyrt 🙊) 

Anonymkode: 15fca...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...