Gå til innhold

Nabobarn som spiser MYE


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har alltid hatt åpne dører her, og bana har ofte venner på besøk. De gjør lekser sammen, og er på trampolinen etc. 

Når jeg kommer hjem og har laget middag, er barna sultne.  Da er det naturlig å spørre om den vennen som er på besøk også vil ha, fremfor å sende vedkommende hjem (gjerne er ikke foreldrene hjemme enda) eller la han sitte på rommet og vente.  

Jeg lager alltid litt ekstra, og det er hyggelig med middagsbesøk.  Utfordringen er at den ene venne til yngste spiser så utrolig mye.  De er 10 år.  Vi har mange barn her, alt fra 9-14 år og de spiser normalt alle sammen. Men denne ene hiver seg over, og starter diskusjon tidlig i måltidet om hvordan den siste karbonaden, pizzabiten etc skal deles.

Da har han allerede spist mer enn alle, og jeg har gjerne droppet å spise for at barna skal få nok mat. 

Om de får saft så drikker han 4 glass på kort tid, så jeg gir alltid vann til disse middagene. 

 

Er ikke gniten på maten altså, men har oppdaget at jeg må lage nesten dobbel porsjon ift en dag med kun mine på 10 og 14 år og meg.  Det er ikke så lett å planlegge det akkurat.  

Han får mat hjemme og kommer fra et "ordentlig" hjem,men har nok bare så enorm apetitt.  

 

Forslag til hvordan jeg løser dette? 

 

1. Slutte å invitere dette barnet på middag

2.La vær å spise middag selv, og heller ta en skive etterpå ?

3.Prøve å ha noe "nødmat" på lur som er kjapt å lage og enkelt å supplere opprinnelig meny med ?  

Anonymkode: 0625f...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Porsjonere ut mat til alle på hvert sitt fat. Type dette er hva du får i dag. Klart du også må ha middag hver dag💜

Anonymkode: 4b983...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir de ferdig tallerken med en porsjon og hvis han er mer sulten får han spise mer når han kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi må dele middagen alle sammen. Den som er mer sulten etterpå, kan få en skive"

Og snakke med foreldrene? Han må jo lære normal høflighet, som er å styre seg litt når man er ute blant folk. 

Anonymkode: 2c78f...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle over. Maten skal deles og den som er mer sulten,får ha skive eller noe. 

Anonymkode: 0055e...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gitt posjoner til alle og sagt at hvis han var mer sulten må han spise hjemme. Evt satt av resten i kjøleskapet så de i fam. Kunne spist mer senere på kvelden. Vi har fire barn.. og alltid noen som er med barns våre hjem.. vi må stort sett lage mat til 8 stk hver dag.. har et enormt matbudsjett.. det er somregel hit de kommer.. vet snart ikke hva vi skal gjøre.. er ikke knipen i maten liksom.. men vi bruker sikkert 15000 i mnd på mat.. den ene av barna våre har også en venn som er litt som det du nevner.. men her er det ofte slik også at barnet er sultent en time etter mat.. er helt drøyt.. begynner å lure på om hun får mat hjemme. : s har du tenkt på det? De blir ikke utsatt for omsorgssvikt men har bare god matlyst: )?

Anonymkode: 2738d...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, men her er det to nabobarn som er sånn (søsken). Prøvde en gang å løse det ved å heller sette frem brød og pålegg og ta middagen senere, men da spiste de seriøst et helt brød til sammen. Kun de to. Og de er 7 og 9 år. :P Vi er 3 personer og bruker 2 brød i uka, så vi måtte fremskynde handlingen litt den uka. ;)

Men nå har jeg begynt å gjøre som de over sier, lar maten stå på kjøkkenet og serverer i porsjoner. Når alle har spist opp begynner jeg bare å rydde av og sier at de kan gå og leke. De er heldigvis for høflige til å spørre om mer når det ikke står tilgjengelig.

Hadde ikke gjort dette om de ikke hadde mulighet til å gå hjem å spise da (om vi var barnevakt eller noe), da måtte de jo fått spise seg mette, men da hadde jeg sannsynligvis også hatt mulighet til å planlegge middagen ut fra at de skulle være her.

Noen ganger når vi har mat som vi voksne ikke er så glad i så setter vi det bare frem og lar dem spise, så steker vi oss heller en grandis til kvelds. ;)

Anonymkode: e6462...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk som Høyre, det er foreldrenes ansvar å gi barna sine mat og kanskje folkeskikk?

Ikke vær redd for å snakke direkte til barn og være ærlig. Er det ikke mer mat så er det ikke mer mat, de sulter ikke ihjel akkurat.

Anonymkode: 53b77...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler middagen med dem som er der, men mine barn får mest mat. «Silje og Anna får jo ikke mer middag i dag, så de må få spise seg mette. Du, Eva, kan gjerne få en smak, og så spiser du mer når mamma kommer hjem. Det er veldig hyggelig at du er her!» Ofte spiser jeg mindre enn jeg burde, og spiser noe annet senere. Det gjør meg ingenting. 

For ordens skyld: når vi inviterer barn hjem her, har vi alltid nok mat. Over er slik vi gjør med de spontane nabobesøkene. 

Anonymkode: aa7ab...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lagt opp porsjoner på tallerkenene og servert. Mas etter mer mat ville jeg møtt med en kommentar a la det ...ce7 beskriver: Du skal jo hjem og spise middag litt senere, så du får mer da.

Diskusjoner om den siste karbonaden hadde jeg avskåret tvert, og fortalt gutten at slik får han ikke holde på.

Jeg har hoppet over middagen noen ganger jeg også, for ungdommer som trengte det, men jeg hadde aldri gjort det på fast basis for en tiåring som bor i nabohuset og får en middag til litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp på talerknen til alle. Til deg også selvfølgelig, og gi beskjed om at det er brødskiver til de som ikke er mette. Vi koker som oftest også mye ekstra poteter  når vi har det. Restene går til stekte poteter eller potetmos en annen dag.

Anonymkode: 50978...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her så løser vi dette, med at jeg deler opp all maten på tallerkener, så får alle like mye, og er besøket mer sulten, får det spise hjemme. Har vi invitert med barn hjem, så lager jeg ekstra, så gjesten skal få spise seg mett. 

Anonymkode: bc88e...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

"vi må dele middagen alle sammen. Den som er mer sulten etterpå, kan få en skive"

Og snakke med foreldrene? Han må jo lære normal høflighet, som er å styre seg litt når man er ute blant folk. 

Anonymkode: 2c78f...745

Dette.

Og hva skjedde med "nei, nå får du ikke mer"? 

Anonymkode: 4f239...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tipp topp skrev:

Du gir de ferdig tallerken med en porsjon og hvis han er mer sulten får han spise mer når han kommer hjem.

Dette!!!

Så enkelt er det;)

Anonymkode: ae335...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ungen høres frekk ut, eventuelt mangler sosiale antenner. Jeg hadde tatt letteste utvei med å si at "nå skal vi spise middag, og vi har ikke mat til gjester. Du kan komme tilbake og leke om en halvtimes tid". 

Jeg kan gjerne være med på å oppdra andres barn, men etter hvert går jeg lei det. 

Ta en "middagspause" fra denne ungen, så kan du heller spørre om han vil spise igjen med dere når det har gått ei stund. Er han/hun fortsatt like sulten, så får du ta ny middagspause.

Anonymkode: 63439...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min gutt. Sykt opptatt av mat. Jeg elsker forøvrig at han er det, fordi, jeg er også opptatt av mat:)

Anonymkode: 3a008...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det å server, men ikke å tilby brødskive etterpå, han skal jo ha appetitt til middagen hjemme også. 

Anonymkode: 7e402...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er enig med det å server, men ikke å tilby brødskive etterpå, han skal jo ha appetitt til middagen hjemme også. 

Anonymkode: 7e402...4a9

Skal han spise 2 middager ? 

Anonymkode: 39020...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man ikke mere mat i den alderen da ? Alle vi 4 barna hadde en periode i den alderen hvor vi aldri ble mette hehe

Jeg hadde gitt alle likt. Sagt det var tomt. 

Anonymkode: 39020...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har middagsgjester hver dag: blir dere ikke lei? Savner dere ikke å spise helt i fred og ro med kun kjernefamilien? 

Anonymkode: 7ff96...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har middagsgjester hver dag: blir dere ikke lei? Savner dere ikke å spise helt i fred og ro med kun kjernefamilien? 

Anonymkode: 7ff96...c26

Nå har ikke vi hver dag, men ofte (3 ganger i uka?). Jeg blir ikke lei. Ungene er flinke til å velge venner.

Anonymkode: 99582...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som min gutt. Sykt opptatt av mat. Jeg elsker forøvrig at han er det, fordi, jeg er også opptatt av mat:)

Anonymkode: 3a008...515

Ja det ender som regel skikkelig bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har middagsgjester hver dag: blir dere ikke lei? Savner dere ikke å spise helt i fred og ro med kun kjernefamilien? 

Anonymkode: 7ff96...c26

Nei, vi har bare ett barn, så bare kjernefamilien dag ut og dag inn blir litt stusselig, spesielt for barnet. ;) Fred og ro har jeg og mannen på kvelden. :)

Anonymkode: e6462...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...