Gå til innhold

Bestemor og lekkasje


oslofrk

Anbefalte innlegg

Min elskede bestemor er snart 90år. Hun hører nesten ikke og ser nesten ikke, men er strålende blid og fornøyd. 

Dessverre har hun fått problemer med lekkasjer og det lukter så utrolig vondt. Jeg har lest at gamle menneskers urin er mye sterkere og det tror jeg stemmer. Mor har forsøkt å snakke med henne og besta blir lei seg og sier ja til å begynne med innlegg, men gjør det ikke. Hun vil vaske klærne sine selv og derfor lukter det i hele huset. Vi kan kkke dra innom og vaske hver dag, så hvordan oppbevare klær med urin uten at det blir amminiakk? 

Det er så uverdig og trist! I går var hun innom og da hun dro var stolen der hun hadde sittet helt våt. Dette går ikke lenger. Er det noen som har gode råd til hvordan vi kan hjelpe henne uten å miste verdigheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må begynne med inkontinensutstyr, det får hun på blå resept fra legen.  De fleste apotek leverer på døren, til og med, i min kommune.

Kanskje hun også trenger hjelp fra hjemmesykepleien til å huske det. Kontakt fastlegen hennes. Fint at du hjelper henne med å beholde verdigheten. 

Anonymkode: 2310c...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må til fastlege for resept, men det er kanskje greit at det begynner med at hjemmesykepleien kommer hjem til henne og snakker med henne om problemet, har med produktprøcer og finner fram til hvilke som passer henne best. For hjemmeboende eldre er bleiebukser greit (eller engangstruser som jeg kaller det når jeg selger det inn til eldre damer, "tenk så greit å slippe å vaske underbukser, bare kast og ta en ny"). Kontakt hjemmebasert omsorg i kommunen/bydelen, selvsagt i samråd med din bestemor.

De fleste apotek leverer på døra når resepten er i boks og en er kommet fram til hvilket produkt som passer. Diskret og praktisk. Rydd litt plass i leiligheten, de leverer gjerne tre måneders forbruk i slengen.

Fortell henne at dette er svært vanlig, og at minst halvparten av venninnene hennes trenger slike hjelpemidler.

Lykke til.

Anonymkode: afa32...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må til fastlege for resept, men det er kanskje greit at det begynner med at hjemmesykepleien kommer hjem til henne og snakker med henne om problemet, har med produktprøcer og finner fram til hvilke som passer henne best. For hjemmeboende eldre er bleiebukser greit (eller engangstruser som jeg kaller det når jeg selger det inn til eldre damer, "tenk så greit å slippe å vaske underbukser, bare kast og ta en ny"). Kontakt hjemmebasert omsorg i kommunen/bydelen, selvsagt i samråd med din bestemor.

De fleste apotek leverer på døra når resepten er i boks og en er kommet fram til hvilket produkt som passer. Diskret og praktisk. Rydd litt plass i leiligheten, de leverer gjerne tre måneders forbruk i slengen.

Fortell henne at dette er svært vanlig, og at minst halvparten av venninnene hennes trenger slike hjelpemidler.

Lykke til.

Anonymkode: afa32...786

Tusen takk for utrolig bra innsalgsargument! 

- og tusen takk for at du tok deg tid til å svare 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du...den lukten kan være urinveisinfeksjon. Mange eldre har det kronisk. Mye fordi de drikker alt for lite (kan også gi veldig stram urinlukt) Det burde testes og kureres.

Urinveisinfeksjon er en av hoved grunnene til «akutt forvirring» hos eldre, da det ikke skal mer til for kroppen og bli vippet av pinnen. -Bare som et tips hvis besta plutselig virker litt rar. 👵🏻😊

Anonymkode: caf55...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du...den lukten kan være urinveisinfeksjon. Mange eldre har det kronisk. Mye fordi de drikker alt for lite (kan også gi veldig stram urinlukt) Det burde testes og kureres.

Urinveisinfeksjon er en av hoved grunnene til «akutt forvirring» hos eldre, da det ikke skal mer til for kroppen og bli vippet av pinnen. -Bare som et tips hvis besta plutselig virker litt rar. 👵🏻😊

Anonymkode: caf55...120

Skriver under denne. Hadde akkurat tenkt å skrive det samme 😊

Anonymkode: 0f2d1...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skriver under denne. Hadde akkurat tenkt å skrive det samme 😊

Anonymkode: 0f2d1...dbe

Tusen takk begge to! 

Jeg skal prøve å få henne til legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...