Gå til innhold

Jeg er så kresen at det er barnslig og jeg er så flau!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker nesten ikke noe sunt. Liker ikke fisk. Bare fiskekaker og fiskepinner. 

Liker veldig lite i grønnsaksjungelen. Gulrøtter og kålrabi er det jeg kommer på nå. Liker epler og appelsiner. Likte banan før men synes de er blitt så ekle i midten i det siste. Liker isbergsalat og agurk, men synes det er kjedelig å spise mye av det.

Har gått opp 10 kg det siste året som jeg desperat ønsker å gå ned igjen. Men det går jo ikke uten sunt kosthold. Hvordan lære meg å like sunn mat? Har også et barn som vokser til som jeg må være et godt forbilde for i matveien

Anonymkode: 159e6...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må smake samme mat 15 ganger før man starter å like noe nytt. Dessuten må du tenke at maten smake OK, at du spiser det fordi det er godt ikke fordi det er yndlingsretter din.

Anonymkode: 4ceac...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker nesten ikke noe sunt. Liker ikke fisk. Bare fiskekaker og fiskepinner. 

Liker veldig lite i grønnsaksjungelen. Gulrøtter og kålrabi er det jeg kommer på nå. Liker epler og appelsiner. Likte banan før men synes de er blitt så ekle i midten i det siste. Liker isbergsalat og agurk, men synes det er kjedelig å spise mye av det.

Har gått opp 10 kg det siste året som jeg desperat ønsker å gå ned igjen. Men det går jo ikke uten sunt kosthold. Hvordan lære meg å like sunn mat? Har også et barn som vokser til som jeg må være et godt forbilde for i matveien

Anonymkode: 159e6...038

Du må bare smake igjen og igjen, tilberede det på forskjellige måter for å se om du finner en som smaker ok. Jeg hatet fisk gjennom hele oppveksten og helt frem til jeg var over 30, bare lukta gjorde meg kvalm. Så begynte jeg å jobbe i en barnehage som hadde fisk som varmmat stort sett 2 ganger i uka. Alle voksne skulle være med å spise, og man satt ved langbord. Jeg var nødt til å spise, jeg kunne ikke sitter der sammen med 1-5 åringene og pirke i maten. Jeg sleit skikkelig de første ukene, men jeg spiste det. Men etterhvert så begynte jeg å like det, og nå lager jeg fiskemiddager hver uke hjemme, og er blitt kjempeglad i de fleste fisk. Du må bare tvinge deg selv til å smake igjen og igjen og igjen og igjen

Anonymkode: 8e1f8...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg liker ALL mat. Absolutt alt. Og det er takket være foreldre som serverte alt mellom himmel og jord, gang på gang, gjennom oppveksten min. Og det er jeg veldig takknemlig for i dag.

Du må bare forsøke nye retter med nye ingredienser. Vær litt hobby-kokk, test uvanlige oppskrifter og gjør det til en livsstil, der du koser deg på kjøkkenet med kokkeleringen din. Detxer ikke alltid råvarene er så innbydende, men en god oppskrift vil gjøre at det meste er spiselig og smakfullt.,

Anonymkode: af9ed...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker nesten ikke noe sunt. Liker ikke fisk. Bare fiskekaker og fiskepinner. 

Liker veldig lite i grønnsaksjungelen. Gulrøtter og kålrabi er det jeg kommer på nå. Liker epler og appelsiner. Likte banan før men synes de er blitt så ekle i midten i det siste. Liker isbergsalat og agurk, men synes det er kjedelig å spise mye av det.

Har gått opp 10 kg det siste året som jeg desperat ønsker å gå ned igjen. Men det går jo ikke uten sunt kosthold. Hvordan lære meg å like sunn mat? Har også et barn som vokser til som jeg må være et godt forbilde for i matveien

Anonymkode: 159e6...038

Jeg liker ikke noe mer i grønnsaksjungelen en deg, men holder meg på 51kg (1,60 høy) uten mye jobb. Så syntes at å skylde på at du ikke liker ting gjør at du ikke går ned er tåpelig.

En trenger ikke være kanin for å gå ned i vekt. Lag de grønnsakene du liker , spis mindre porsjoner av det du liker som du vet er usundt. Skeier du ut, ja så ta en løpetur på kvelden. Selv spiser jeg både bernes, fløte og annet snadder -men kompanserer.

Anonymkode: d6372...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 25 før jeg lærte meg å like kokte grønnsaker. Før det spiste jeg kun rå gulrot. Jeg liker best å steke grønnsakene og krydre de med godt krydder.

Anonymkode: 04f31...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg liker ALL mat. Absolutt alt. Og det er takket være foreldre som serverte alt mellom himmel og jord, gang på gang, gjennom oppveksten min. Og det er jeg veldig takknemlig for i dag.

Du må bare forsøke nye retter med nye ingredienser. Vær litt hobby-kokk, test uvanlige oppskrifter og gjør det til en livsstil, der du koser deg på kjøkkenet med kokkeleringen din. Detxer ikke alltid råvarene er så innbydende, men en god oppskrift vil gjøre at det meste er spiselig og smakfullt.,

Anonymkode: af9ed...c2a

Samme her. Jeg sliter med én eneste ting, nemlig blåmuggost, men kan det ikke unngås så spiser jeg det også. 

Du må bare få det ned, HI. 

Anonymkode: f57b6...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at du og bare du kan gjøre noe med dette. Og den eneste måten å endre det på, er ved å spise det du "ikke liker". Test ut ulike måter å tilberede maten på, finn oppskrifter. Kjøp deg en kokebok, les matblogger. Se matlagingsprogram på tv.

Jeg kunne ikke fordra fisk da jeg var barn. Men det vi fikk når vi hadde fisk til middag, var kokt torsk. Ihjelkokt. Gulrøttene (som var fast tilbehør) var også ihjelkokt. Det finnes mye mer du kan gjøre med fisk enn å overkoke den, altså. Prøv deg fram med stekt fisk, fisk bakt i folie i ovnen. Forskjellig tilbehør. Jeg er den dag i dag ikke glad i kokt gulrot, så jeg serverer den ofte rå.

Utvid også med hvilke grønnsaker du spiser og flere sorter frukt. Også grønnsaker kan tilberedes på mange forskjellige måter.

Du er den eneste som kan gjøre noe med dette, og da må du være villig til å ta jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker nesten ikke noe sunt. Liker ikke fisk. Bare fiskekaker og fiskepinner. 

Liker veldig lite i grønnsaksjungelen. Gulrøtter og kålrabi er det jeg kommer på nå. Liker epler og appelsiner. Likte banan før men synes de er blitt så ekle i midten i det siste. Liker isbergsalat og agurk, men synes det er kjedelig å spise mye av det.

Har gått opp 10 kg det siste året som jeg desperat ønsker å gå ned igjen. Men det går jo ikke uten sunt kosthold. Hvordan lære meg å like sunn mat? Har også et barn som vokser til som jeg må være et godt forbilde for i matveien

Anonymkode: 159e6...038

Samme her! Jeg er ekstremt kresen. Liker ikke fisk i det hele tatt . Til nød fiskekaker og fiskeboller. Det jeg sliter med er konsistensen. Jeg føler maten vokser i munnen min, og det tar ikke lange tiden før jeg brekker meg. Råflaut og det er virkelig en plage for meg. Har innført fisk en gang i uka, og jeg lager da stort sett ulike former for stekt fisk. Det går ned, med masse saus og tilbehør. Men jeg har gjort dette i et år nå og jeg kan fortsatt ikke si jeg liker det. Syns tvert i mot det er noe av det verste som finnes, men barna elsker det heldigvis! 

Anonymkode: 33988...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Jeg sliter med én eneste ting, nemlig blåmuggost, men kan det ikke unngås så spiser jeg det også. 

Du må bare få det ned, HI. 

Anonymkode: f57b6...d11

Jeg spiser det meste, men sliter også med blåmuggost.  

Det kan jeg ikke få ned!

Anonymkode: 9cb03...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du bestemme deg for hva du ikke liker eller ikke synes er godt og hva du absolutt ikke kan klare å få ned. Det du ikke kan få ned, holder du deg unna. Og antageligvis er det ikke så mange ting som du tror, om du bare tør å være ærlig med deg selv. Så begynner du med det du ikke synes er så godt, men som du likevel klarer å spise. "Pakk" det gjerne inn i ting du klarer å spise sånn at du vender deg til det. Da er du allerede et stykke på vei. Neste steg er å prøve på det du ikke liker, for da har du antageligvis kommet så langt at du også på de tingene klarer å kjenne om du ikke klarer å spise det eller at du synes at det er forferdelig fælt, eller om at du kan vende deg til det, sakte, men sikkert. Akkurat som for unger, så er det en treningssak med mat for oss voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...