Gå til innhold

Hvordan vaske tisseklær?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Merkelig spørsmål, kanskje, men:

Jeg har alltid hatt klær som jeg ikke har vært redd for. Med gulpebaby og en og annen bæsjelekkasje, har jeg bare slengt alt i maskinen på 95 grader. 

Nå er babyen min ikke lenger baby, og holder på med bleieavvenning. Så langt bare uhell i et par sett «vanlige klær». 

Men hva om det tisses i ulltøy, vinterdress, sko...? Man kan jo ikke kjøre alt på 60 eller 95 grader. Blir en finbukse ren nok på 40, feks? 

Anonymkode: 9b6d8...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg kjører ulltøy på ullprogram på 40 grader. Funker fjell. Bomull kjøres på 60 og annet på 40. 

Anonymkode: b3b4a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiss blir borte om du så bare skyller. Ikke bakterier og fett og sånn. 

Anonymkode: 92848...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar ☺️

Jeg er liksom litt fæl med at om jeg har begynt med en ting, så er det vanskelig å gå tilbake på det. Jeg vasker alle håndklær og kluter på 95. Jeg vet at håndklær blir rene nok på 60, men det føles ikke slik når man eg vant til 95, om dere skjønner?

Men takk - godt å vite at det blir rent nok 👍🏼

Anonymkode: 9b6d8...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urin er ekstremt vannløselig. Som de over sier, så holder det å skylle det for å bli kvitt alt. 

Jeg anbefaler deg å skylle ullklær med urin i før du legger de i skittentøyet, da urinen danner ammoniakk etter noen timer, noe som kan ødelegge ulla. Bomull tåler det derimot. 

 

Det er forresten vaskemidlene som tar knekken på bakteriene, ikke varmen, så du kan godt vaske på 60 istedet for 95. 

Anonymkode: 9bea5...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er forresten vaskemidlene som tar knekken på bakteriene, ikke varmen, så du kan godt vaske på 60 istedet for 95. 

Anonymkode: 9bea5...049

Øøøøh - med den logikken kan man jo vaske alt i romtemperatur. Det stemmer jo ikke.

Anonymkode: eaca0...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Urin er ekstremt vannløselig. Som de over sier, så holder det å skylle det for å bli kvitt alt. 

Jeg anbefaler deg å skylle ullklær med urin i før du legger de i skittentøyet, da urinen danner ammoniakk etter noen timer, noe som kan ødelegge ulla. Bomull tåler det derimot. 

 

Det er forresten vaskemidlene som tar knekken på bakteriene, ikke varmen, så du kan godt vaske på 60 istedet for 95. 

Anonymkode: 9bea5...049

Ehhh, nei. Det er temperaturen som dreper bakteriene. 

 

Kanskje lese deg opp litt før du skriver så påståelig? 

Anonymkode: c0ef9...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

vasker aldri mer enn 40 grader, babyklær tåler ikke så veldig høyt

Anonymkode: 1977d...7ea

?

Jeg vasker også på 40, men de tåler da vitterlig mer! 

Anonymkode: 65d91...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

vasker aldri mer enn 40 grader, babyklær tåler ikke så veldig høyt

Anonymkode: 1977d...7ea

Ull tåler riktignok Max 40, hvis ikke tover de, men babyklær i bomull tåler masse! Bomull generelt tåler masse. Det blir ikke plutselig veldig delikat og skjørt bare fordi det er klær til baby altså... 

Anonymkode: b3b4a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

vasker aldri mer enn 40 grader, babyklær tåler ikke så veldig høyt

Anonymkode: 1977d...7ea

Babyklær i vanlig stoff tåler da det samme som voksentøy og barnetøy

Anonymkode: fba16...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

vasker aldri mer enn 40 grader, babyklær tåler ikke så veldig høyt

Anonymkode: 1977d...7ea

Du bør endre den praksisen. 40 grader er ideelt for bakterievekst...

Anonymkode: eaca0...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ull tåler riktignok Max 40, hvis ikke tover de, men babyklær i bomull tåler masse! Bomull generelt tåler masse. Det blir ikke plutselig veldig delikat og skjørt bare fordi det er klær til baby altså... 

Anonymkode: b3b4a...77a

Det er ikke temperaturen alene som tover ulltøy. Det kan godt legges i vann på 95 grader uten hverken å tove eller krympe, men hvis du gir det bevegelse i tillegg de du problemer. 

Du kan også Tove og krympe ull i kaldt vann hvis du behandler det uforsiktig. Det er derfor maskinene har egne ullprogrammer. Det holder ikke bare å senke temperaturen.

Anonymkode: 1d333...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke temperaturen alene som tover ulltøy. Det kan godt legges i vann på 95 grader uten hverken å tove eller krympe, men hvis du gir det bevegelse i tillegg de du problemer. 

Du kan også Tove og krympe ull i kaldt vann hvis du behandler det uforsiktig. Det er derfor maskinene har egne ullprogrammer. Det holder ikke bare å senke temperaturen.

Anonymkode: 1d333...0f3

Fint med en innføring i toving, men det var vel litt utenfor tema kan man si. 

Anonymkode: b3b4a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke temperaturen alene som tover ulltøy. Det kan godt legges i vann på 95 grader uten hverken å tove eller krympe, men hvis du gir det bevegelse i tillegg de du problemer. 

Du kan også Tove og krympe ull i kaldt vann hvis du behandler det uforsiktig. Det er derfor maskinene har egne ullprogrammer. Det holder ikke bare å senke temperaturen.

Anonymkode: 1d333...0f3

Tre ting må til for å tove ull: varme, bevegelse og alkalitet. Derfor gjør man det ved å gni ulla i varmt grønnsåpevann.

Anonymkode: eaca0...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker klær med tisseuhell som alle andre klær, på 40 eller 60 grader. Aldri vasket barneklær på 95 grader, verken gulp eller tiss er giftig og det blir rent på vanlig vask. Ulltøy vasker jeg på 30-40 grader.

Anonymkode: bcd84...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...