Gå til innhold

Okei, jeg har et superdumt spørsmål ang plast i havet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

.. hvordan havner det der?? Det som ender i kroppene på fisk og sjødyr, komme vel ikke fra søppeldynga? Er det at folk selv kaster søppel rett i havet? 

Og ja; jeg vet at jeg er dum.

Anonymkode: 894f0...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kastes i havet og føres med strømmen. Noe havner i havet fra forurenset vann. 

Anonymkode: dabee...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe kastes i havet fra båter, noe er garnrester og lignende. som har satt seg fast og klippes løs, evt slites løs og dermed havner dit. Noe kommer fra fabrikker som kanskje har "søppelplass" på baksiden av bygget, men ikke godt nok sikret, slik det lett kan blåse på havet. Noe kommer kanskje fra bønder som har jorder nær havet, kanskje kuene har spist opp høyet i halmballene og plasten flyr på havet evt hives på havet.

Det er vel forholdsvis lite som kommer fra den vanlige forbrukeren, men alle monner drar, jeg mener ikke at vi andre ikke skal tenke over hva vi legger igjen av søppel i naturen.

Noe kommer selvfølgelig som nevnt her med strømmen og med elver som har utgang i havet. Dette kan være rester fra byggeplasser nær elver og lignende.

Anonymkode: d5615...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste at 90% av all plast i havet kommer fra ti elver; ni asiatiske og én afrikansk. Hvis det stemmer ville veldig mye vært gjort hvis verdenssamfunnet gikk sammen og renset/filtrerte utløpene. Dette er ikke uproblematisk, da dette er viktige elver med stor trafikk. Når land mangler infrastruktur og system for håndtering av avfall, ender det med at søppel kastes i elven for at man tilsynelatende blir kvitt den.

Anonymkode: 972ea...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener jeg leste at 90% av all plast i havet kommer fra ti elver; ni asiatiske og én afrikansk. Hvis det stemmer ville veldig mye vært gjort hvis verdenssamfunnet gikk sammen og renset/filtrerte utløpene. Dette er ikke uproblematisk, da dette er viktige elver med stor trafikk. Når land mangler infrastruktur og system for håndtering av avfall, ender det med at søppel kastes i elven for at man tilsynelatende blir kvitt den.

Anonymkode: 972ea...23a

Ja, dette er et enormt problem. Søppelhåndtering i de asiatiske millionbyene ville desimere problemet!

Anonymkode: 87ee5...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er desto viktigere at de landene som har ressurser til å håndtere problemet setter inn tiltak i egne samt hjelper andre land. Å gå vekk fra plastprodukter til biologisk nedbrytbar plast, samt senke empallasjeforbruket vil minke problemet.

Når indi klarer å forby engangsplast, klarer fanken meg vestlige land det!

https://infinitummovement.no/india-fobyr-engangsplast/

 

Anonymkode: a49fd...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikkje kvifor ikkje plastposer kan koste 10 kr stk. Tror mangen hadde hatt med nett.

Anonymkode: 09db2...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan all søppel som kastes i naturen havne i havet. Spesielt lette ting som blåser med vinden. I tillegg inneholder veldig mange produkter mikroplast (tannkrem, såper/skrubb, fleeceklær m.m.) og dette havner også i havet. 

Håper flere butikkjeder gjør som Kiwi, slik at vi får begrenset noe av plasten der i alle fall. 

Anonymkode: dd72b...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plukket med oss en pose plast fra stranden i dag. Det var åpenbart ikke plast som kom fra havet, men som ville endt der. Var ispapir, pølsebrødposer, plastikkbegre, osv. Folk er overraskende sløve! 

Anonymkode: 5d667...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også har man slike «småting» som feks at kroppspeelingen med plastkuler renner ned i sluket og ut i havet når man dusjer (mange land har ikke renseanlegg). 

Anonymkode: ed342...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge kommer også mye med elvene og mye kommer via kloakdystemer som flommer over. Det er mye rester av bind og qtips som folk har skylt ned i toalettet.

Toast som folk "mister" ute ender også ofte i sjøen etter hvert. Vinden tar det, fuger frakter det osv. Det kan ta mange år, men det aller meste ender i sjøen.

Anonymkode: 239d0...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

...også har man slike «småting» som feks at kroppspeelingen med plastkuler renner ned i sluket og ut i havet når man dusjer (mange land har ikke renseanlegg). 

Anonymkode: ed342...5af

Selv om man har renseanlegg er det mye som går forbi. Spessielt ved kraftig regn passrer mye rett ut i havet uten rensing.

Anonymkode: 239d0...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikkje kvifor ikkje plastposer kan koste 10 kr stk. Tror mangen hadde hatt med nett.

Anonymkode: 09db2...52f

Men hva bruker folk i boss spannet? Vi bruker bæreposer... når vi har en del poser i skapet da bruker vi kiwi posene...

Anonymkode: 9633f...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikkje kvifor ikkje plastposer kan koste 10 kr stk. Tror mangen hadde hatt med nett.

Anonymkode: 09db2...52f

Plastposer er ikke noe vesentlig problem i Norge. Det er først når posene blir kastet feil de er problematiske.  Nettene er ikke mer miljøvennige enn posene og papirposer er på mange måter enda værre.

Anonymkode: 239d0...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Plastposer er ikke noe vesentlig problem i Norge. Det er først når posene blir kastet feil de er problematiske.  Nettene er ikke mer miljøvennige enn posene og papirposer er på mange måter enda værre.

Anonymkode: 239d0...2da

På hvilken måte er papirposer verre enn plast? 

Anonymkode: c63ca...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte er papirposer verre enn plast? 

Anonymkode: c63ca...10f

Å lage papir er ressurskrevende.

Anonymkode: 87ee5...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge kommer også mye med elvene og mye kommer via kloakdystemer som flommer over. Det er mye rester av bind og qtips som folk har skylt ned i toalettet.

Toast som folk "mister" ute ender også ofte i sjøen etter hvert. Vinden tar det, fuger frakter det osv. Det kan ta mange år, men det aller meste ender i sjøen.

Anonymkode: 239d0...2da

Toast??

Anonymkode: 87ee5...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Plastposer er ikke noe vesentlig problem i Norge. Det er først når posene blir kastet feil de er problematiske.  Nettene er ikke mer miljøvennige enn posene og papirposer er på mange måter enda værre.

Anonymkode: 239d0...2da

Feil! All bruk av plast er et problem, og handlenett av tøy som kan brukes hundrevis av ganger er mye bedre. 

Anonymkode: 42420...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Plastposer er ikke noe vesentlig problem i Norge. Det er først når posene blir kastet feil de er problematiske.  Nettene er ikke mer miljøvennige enn posene og papirposer er på mange måter enda værre.

Anonymkode: 239d0...2da

Hvordan kan stoffnett være like stort problem som plast?

Anonymkode: 9b2f2...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, du har fått mange gode svar. Jeg vil bare si en ting... du er ikke dum, du var bare uopplyst. Den dumme ville aldri ha spurt og aldri ha reflektert nok over dette til å bry seg :)

Anonymkode: 362ba...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye mikroplast er det vi som forbrukere som står for. Dusjsåper med peeling-effekt, tannkremer, skurekremer, sminke med glitter i osv er alle ting med små plastkuler i som havner rett i kloakken og som er så små at rensefilteret ikke plukker det opp, slik at de går ut i havet. 

Renseanlegg tar ikke alt, det er derfor vi bl.a. forgifter fiskene våre med hormoner, ved at vi som går på ppiller tisser ut en liten andel hormoner...

Anonymkode: 33c7b...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hva bruker folk i boss spannet? Vi bruker bæreposer... når vi har en del poser i skapet da bruker vi kiwi posene...

Anonymkode: 9633f...795

Vi kjøper poser på rull, de er billige, nedbrytbare og vi kaster dem bare i søpla, ikke i naturen.

Anonymkode: 2846e...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikkje kvifor ikkje plastposer kan koste 10 kr stk. Tror mangen hadde hatt med nett.

Anonymkode: 09db2...52f

Det tror ikke jeg. Jeg er så dum at jeg kjøper plastposer , som jeg igjen bruker som søppelposer . 

Anonymkode: 53803...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...