Gå til innhold

Hvor liten leilighet går det an å bo i for 3 personer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne og en datter på 3,5 år.

Jeg er ambivalent om vi skal gå for en studentleilighet på 43 kvm for 7000 kr per måned eller en studentleilighet på 60 kvm for 12000 kr per måned. Samboer skal studere og vil kun ha inntekt på 9000 kr per mnd mens jeg tar sikte på å jobbe 80 % som sykepleier.

Vil spare mye om vi bor på 43 kvm , men usikker om det er verdt det. 

Trenger ulike synsvinkler 

På forhånd takk!

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange soverom har de to leilighetene? 

Hvor lenge skal dere bo der? 

Anonymkode: db95f...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange soverom har de to leilighetene? 

Hvor lenge skal dere bo der? 

Anonymkode: db95f...1df

3-4 år. 2 soverom selv om jeg ikke skjønner hvordan de får presset inn 2 soverom på 43 kvm.. HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første leiligheten til sønnen min var på 45 kvadrat og det er ikke stort, men stort nok for en periode på feks tre år. Det er snakk om fem tusen dere kan spare hver måned og sette over som egenkapital. Det er det etter min mening verdt.

Personlig bodde jeg og mannen med 4 barn på 60 kvadrat i flere år. Det gikk kjempefint det og. Man må være litt kreativ og restriktiv på hva man fyller leiligheten med, men utover det går det fint for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3-4 år. 2 soverom selv om jeg ikke skjønner hvordan de får presset inn 2 soverom på 43 kvm.. HI

Anonymkode: 00874...0c7

Det går greit med den lille leiligheten nå når barnet er 3,5 år, og et år til eller to. MEN, om 3-4 år er barnet 6-7 år og har begynt på skolen. Og lenge før det vil det bli aktuelt å ha venner med hjem på besøk osv. Leker tar plass også. Det kan vel kanskje hende at det kommer et barn til ila disse årene også? 

Jeg ville definitivt gått for den store leiligheten. Å bo sammen med et barn på så liten plass så lenge er nærmest «skilsmissegaranti», spør du meg. 

Anonymkode: db95f...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det går greit med den lille leiligheten nå når barnet er 3,5 år, og et år til eller to. MEN, om 3-4 år er barnet 6-7 år og har begynt på skolen. Og lenge før det vil det bli aktuelt å ha venner med hjem på besøk osv. Leker tar plass også. Det kan vel kanskje hende at det kommer et barn til ila disse årene også? 

Jeg ville definitivt gått for den store leiligheten. Å bo sammen med et barn på så liten plass så lenge er nærmest «skilsmissegaranti», spør du meg. 

Anonymkode: db95f...1df

Okei jeg ser den. Vi planlegger å få barn nummer to neste sommer. Tenker også at leker tar plass og at om barnet vil ha besøk av barn fra barnehagen eller feire bursdagen blir det veldig ugunstig med så dårlig plass.

HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde helt klart gått for den minste.

Anonymkode: 39e96...f8c

Kan du begrunne hvorfor? HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også to soverom, på 47 kvm! Det er en ny leilighet med god planløsning. Vi får en baby til høsten, så vet jo ikke hvordan det blir, men tror absolutt det skal gå helt fint. Å ha det ekstra soverommet gjør hele forskjellen. Det er flere i blokka her som er tre stk på samme type leilighet, alle par med et lite barn. 

Anonymkode: 71ec0...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg glemte å nevne er at vi eier en leilighet på 64 kvm som vi bor i nå og har tenkt å leie ut og den kan vi få 13000 kr for per måned. Så der har vi også litt inntekt. 

HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også to soverom, på 47 kvm! Det er en ny leilighet med god planløsning. Vi får en baby til høsten, så vet jo ikke hvordan det blir, men tror absolutt det skal gå helt fint. Å ha det ekstra soverommet gjør hele forskjellen. Det er flere i blokka her som er tre stk på samme type leilighet, alle par med et lite barn. 

Anonymkode: 71ec0...456

Så dere blir 3 stk til høsten? 

God planløsning har stor betydning . 

HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er to voksne og en datter på 3,5 år.

Jeg er ambivalent om vi skal gå for en studentleilighet på 43 kvm for 7000 kr per måned eller en studentleilighet på 60 kvm for 12000 kr per måned. Samboer skal studere og vil kun ha inntekt på 9000 kr per mnd mens jeg tar sikte på å jobbe 80 % som sykepleier.

Vil spare mye om vi bor på 43 kvm , men usikker om det er verdt det. 

Trenger ulike synsvinkler 

På forhånd takk!

Anonymkode: 00874...0c7

Er planløsningen god i den minste da, er plassen godt utnyttet?

Anonymkode: 27e22...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for den minste leiligheten, med begrunnelse i økonomi, ville da lagt opp til sparing hver mnd, så dere kan reise på en deilig ferietur årlig, eller til egenkapital om dere trenger det, så dere føler at dere får noe gjen for å leve trangt. Men ville da flyttet når barn nummer to blir 1-1,5 år og må ut av foreldresoverommet. Ville ikke latt baby og jente på 5 dele rom, særlig ikke hvis hun var skolebarn.

Tangt er overhode ikke skilsmisse garanti! Vi bodde supertrangt (4 personer på 60 kvadrat med elendig planløsning) i flere år, og det gikk helt fint! og var så verdt det, når vi ser hvor mye vi fikk igjen for pengene vi sparte på å ikke bo ekstravagant i perioden med begrenset økonomi! Man tilpasser seg, og finner gode løsninger, og så kjøper man lite dill-dall for det har man ikke plass til :)

Lykke til HI

Anonymkode: 938f0...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er virkelig studentleiligheter så dyre. Det må jo være billigere å leie en vanlig leilighet vel?

Anonymkode: 27e22...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt den minste og sett på det som en utfordring. Dere kan alltids flytte hvis det ikke fungerer. 

Anonymkode: 389fc...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere mulighet til å flytte i en større, i løpet av 1-2 år? Er dette i Oslo, siden prisene er så høye? Lurer på om dere har mulighet til å leie noe annet, til en pris midt i mellom.

Anonymkode: e035b...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo starte med den minste leiligheten og se hvordan det går. Det er jo få valg man tar for evig tid. Det er sikkkert mulig å flytte inn i større studentleilighet etter ett år hvis dere da ser at det ikke fungerer så bra. 

Anonymkode: a9359...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for den minste leiligheten, og bodd der så lenge det føltes greit. Du binder deg jo uansett ikke for 3 år liksom. Om dere har leilighet som skal leies ut, hvorfor ikke heller flytte tilbake dit når den minste leiligheta blir for liten? Du må jo skatte for leieinntektene når du leier ut utover 1 år. og om dere da skal flytte til en større leilighet som dere må leie, så vil dere tape på det, da, selv om dere "tjener" en 1000- lapp på den dere leier ut.

Anonymkode: 8273e...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville gått for den minste leiligheten, og bodd der så lenge det føltes greit. Du binder deg jo uansett ikke for 3 år liksom. Om dere har leilighet som skal leies ut, hvorfor ikke heller flytte tilbake dit når den minste leiligheta blir for liten? Du må jo skatte for leieinntektene når du leier ut utover 1 år. og om dere da skal flytte til en større leilighet som dere må leie, så vil dere tape på det, da, selv om dere "tjener" en 1000- lapp på den dere leier ut.

Anonymkode: 8273e...439

Sjansen for at den leiligheten de skal leie it er i en annen by er vel rimelig stor, tror du ikke? Ingen normale folk flytter it av egen leilighet for å bobi studentbolig i samme by... 

Anonymkode: db95f...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er i Oslo har man vel mulighet for å søke overflytting til annen leilighet. Ville derfor startet i den minste, og bodd der kanskje de første to årene om dere planlegger et barn til etterhvert. Vær kreativ med oppbevaring i høyden, høy seng med oppbevaring under romslige kommoder. Planløsning har mye og si men ville forsøkt den minste først.

Anonymkode: 782a0...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den minste blir for liten, flytter dere. Det er ikke verre enn det. Du kan jo jobbe 100  %, så tjener du mer?

Har dere en plan B for hvis dere ikke får studentleilighet, da? Husk at det er mange om beinet.

Anonymkode: 5d3e4...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er planløsningen god i den minste da, er plassen godt utnyttet?

Anonymkode: 27e22...a92

Vi skal finne ut av det til uka, men leiligheta er fra 70-tallet , så det spørs ... HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom det er i Oslo har man vel mulighet for å søke overflytting til annen leilighet. Ville derfor startet i den minste, og bodd der kanskje de første to årene om dere planlegger et barn til etterhvert. Vær kreativ med oppbevaring i høyden, høy seng med oppbevaring under romslige kommoder. Planløsning har mye og si men ville forsøkt den minste først.

Anonymkode: 782a0...5e1

Vi skal begynne produksjon av barn nr 2 til høsten så det er en faktor vi må ta med i betraktningen ang størrelse på leilighet. Takk for tips ang å opobevare i høyden. HI

Anonymkode: 00874...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...