Gå til innhold

Gluten-, melke- og nøttefri kake til voksne?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en kake (eller småkaker) til et voksenselskap. Har tenkt på macroner, men de har jo mandler i seg. Pavlova blir rart uten noen form for krem på toppen. Har dere forslag til noe godt? 

Anonymkode: d1827...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pavlova med frukt, og krem ved sidenav til de som kan spise det? Og Evt laktose/proteinfri mix til krem (feks menkomel krem på boks. Må ha den vedsidenav da)

Ellers så pleier jeg å lage eplekake, men bytter ut mel med semper glutenfri mix. 

Melk kan byttes med havremelk , soyamelk (husk melkeproteinalergikere reagerer på soya(protein) men ikke laktosealergikere ), eller rismelk og merkes ikke i bagst. 

Anonymkode: 882d4...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrotkake/muffins med smørkrem i stedet for ostekrem.

I kaken bruker du glutenfritt mel og i glasuren bruker du melange uten melk i stedet for smør.

Er riktignok ofte nøtter i gulrotkake, men de er jo bare å droppe.

Anonymkode: f742e...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flødeboller ( negerboller dom det het i gamle dager) sprøytet ut på glutenfrie ritzkjeks og trukket med mørk melkefri sjokolade.  Lag dem kun med eggehviter og varm glukose/sirup,  så slipper du  gelatinsmaken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pavlova med krem fra suksessterte. Google melkefri suksessterte, så finner du oppskrift på kremen. 

Anonymkode: d8030...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=456

denne er veldig god og veldig lett å lage... men vi gjør det enda enklere og dropper kremen i midten. 

jeg pleier bare å lage bunnen (med melkefri mørk sjokolade), så fyller vi den med aprikossyltetøy eller friske bær. 

Pisker melkefri fløte og har på toppen med litt hakket sjokolade over..

Soleklar favoritt her i huset :) 

Anonymkode: a3ac2...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=456

denne er veldig god og veldig lett å lage... men vi gjør det enda enklere og dropper kremen i midten. 

jeg pleier bare å lage bunnen (med melkefri mørk sjokolade), så fyller vi den med aprikossyltetøy eller friske bær. 

Pisker melkefri fløte og har på toppen med litt hakket sjokolade over..

Soleklar favoritt her i huset :) 

Anonymkode: a3ac2...d0d

Den kan selvfølgelig også lages i porsjonsstørrelser. 

Anonymkode: a3ac2...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal lage en kake (eller småkaker) til et voksenselskap. Har tenkt på macroner, men de har jo mandler i seg. Pavlova blir rart uten noen form for krem på toppen. Har dere forslag til noe godt? 

Anonymkode: d1827...a2e

Mandler er faktisk en frukt, ikke en nøtt, så nøtteallergikere pleier ikke ha problemer med det. 😊

Anonymkode: bad08...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode tips! Jeg skal høre med nøtteallergikeren om han tåler mandler. Han er ekstremt allergisk, så det nøtter jeg er mest redd for å gjøre noe galt med😬

Hvor finner jeg melkefri fløte? Det er melkeproteiner som er problemet, ikke laktose. De som reagerer på melkeproteiner kan vel ikke ha smør heller? Beklager dumme spørsmål. Jeg er relativt blank på allergimat. Enklere med barn, da kan man bare bruke posekakene😊

Anonymkode: d1827...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå soft spesial og melange uten melk kan benyttes ved melkeprotein allergi. Tåler han soya? Isåfall vil du finne både fløte og vaniljesaus basert på soya på Meny.

Friske bær og krem/brownies 

Ris-is og bær 

Endret av trollmor & trollungene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trollmor & trollungene skrev:

Blå soft spesial og melange uten melk kan benyttes ved melkeprotein allergi. Tåler han soya? Isåfall vil du finne både fløte og vaniljesaus basert på soya på Meny.

Friske bær og krem/brownies er en grei dessert....

Takk! Jeg skal sjekke om soya går bra (hun nevnte i alle fall ikke at soya var et problem, men jeg dobbeltsjekker👍🏻). Dette er en annen person. Det går visst greit med gluten nå, men hun styrer helst unna melkeproteiner. Ja, brownies med bær er absolutt godt, men det er til et litt fint selskap, så jeg prøver å finne en litt «dekadent» kake🧐😜

Anonymkode: d1827...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, trollmor & trollungene skrev:

Linda Stuhaug har mange oppskrifter hvor hun benytter kokosķrem i stedet for melk.

Hva med oreokake eller ostekake?

http://www.bakemag.no/oreokake-fri-gluten-melk-og-egg

 

http://www.bakelyst.no/oppskrift/kaker/gluten-og-melkefri-ostekake/

Ostekaken så god ut! Hun vil heller ikke ha gelatin, men jeg kan kanskje bytte ut sitrongele med agar og skall og litt saft av sitron? Det kan bli godt. Bunnen kan jeg lage som nøttebunn, men bytte ut malte nøtter med kokos, kanskje? 

Anonymkode: d1827...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrotkake behøver det verken å være melk, nøtter eller gluten i (en favoritt i huset her uten disse ingrediensene)

Med pavlova så fins det krem som går an å bruke uten melk i, den er kjemepgod! Bruker den mye når jeg lager kaker og lignende til ungen min som ikke tåler melk. Men unnskyld at jeg spør.. Siden hun sier at hun ikke vil ha gelatin.. Er det det at hun ikke vil ha melk, gluten og nøtter også? Er det et voksent menneske det er snakk om?

Er det allergi hadde jeg nok strekt meg langt for å få til en kake, men er det bare et innfall kan vel vedkommede lage noe selv gitt at den er voksen ;) 

Anonymkode: 22239...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pavlovan kan du få kjøpt vaniljesaus som er veldig tykk, blir som vanilje krem nesten. Som er melkefri, laget i havremelk serien. 

Man får også matfløte i samme serie. Som kan erstatte litt av havremelka for en tykkere og sikkert rundere smak på kakene.

Anonymkode: 47518...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mandler er faktisk en frukt, ikke en nøtt, så nøtteallergikere pleier ikke ha problemer med det. 😊

Anonymkode: bad08...ad5

Har i huset tåler ikke samboer nøtter. Mandler er en av de han reagerer mest på. Men peanøtter kan han spise

Anonymkode: 47518...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trollmor & trollungene skrev:

Linda Stuhaug har mange oppskrifter hvor hun benytter kokosķrem i stedet for melk.

Hva med oreokake eller ostekake?

http://www.bakemag.no/oreokake-fri-gluten-melk-og-egg

 

http://www.bakelyst.no/oppskrift/kaker/gluten-og-melkefri-ostekake/

Jeg som har nøtteallergi, er og allergisk mot kokos. Det er og en form for nøtt. Og for dere som foreslo mandler, jeg reagerer og kraftig på det.

Anonymkode: ef206...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gulrotkake behøver det verken å være melk, nøtter eller gluten i (en favoritt i huset her uten disse ingrediensene)

Med pavlova så fins det krem som går an å bruke uten melk i, den er kjemepgod! Bruker den mye når jeg lager kaker og lignende til ungen min som ikke tåler melk. Men unnskyld at jeg spør.. Siden hun sier at hun ikke vil ha gelatin.. Er det det at hun ikke vil ha melk, gluten og nøtter også? Er det et voksent menneske det er snakk om?

Er det allergi hadde jeg nok strekt meg langt for å få til en kake, men er det bare et innfall kan vel vedkommede lage noe selv gitt at den er voksen ;) 

Anonymkode: 22239...eb0

Det er litt vanskelig å si. Gelatin er hun neppe allergisk mot, og hun har en tendens til å hive seg på motedietter, men hun har også reelle helseproblemer, så jeg vil helst ta hensyn så alle føler seg inkludert  

Tror jeg går for ostekake med masse friske bær👍🏻

Anonymkode: d1827...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder nøtteallergi ringer jeg og spør. Det er så alvorlig at han må gå med epipen, og ikke kan være i rom der det spises peanøtter, så der vil jeg helst være på den trygge siden. 

Hi

Anonymkode: d1827...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget makroner med malte gresskarkjerner i stedet for nøtter/mandler en gang. Det fungerte for den allergikeren jeg lagde til, men det er jo ikke sikkert det går for alle.

Anonymkode: c9450...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...