Gå til innhold

Kan man dra på legevakten og få tømt en kjempebyll?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller abscess eller hva det heter...

Den er så sinnsyk vond nå! Trodde jeg skulle klare å vente til mandag, men det vil jeg ikke😫😖 Klarer knapt å gå og bare noe kommer så vidt borti (som buksa jeg har på) er det kjempevondt, og er ungene borti litt hardt ved et uhell hyler jeg (inni meg) fordi det gjør sååååå vondt!!! 

Vet ikke hva de gjør der, men ser ikke for meg det er særlig vondt i forhold om de skjærer den opp og tømmer den🙈

Anonymkode: 1b9b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du ikke tatt kontakt med fastlegen på dagtid? Dette kan ikke ha oppstått akutt i ettermiddag.

Anonymkode: af970...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de kan åpne den eller ikke avhenger av om den er "moden". Det kan bare de svare på når de kjenner på den. Ring og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du ikke tatt kontakt med fastlegen på dagtid? Dette kan ikke ha oppstått akutt i ettermiddag.

Anonymkode: af970...0fd

Jeg har mine grunner. Trodde du virkelig jeg ikke har tenkt på å dra til legekontoret?🤨

Anonymkode: 1b9b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Om de kan åpne den eller ikke avhenger av om den er "moden". Det kan bare de svare på når de kjenner på den. Ring og spør.

Åh.. så da må jeg først dra på legevakten, og kanskje vente litt?

Hvordan vet man om den er moden? Jeg føler iallfall at den er veldig moden :P

Anonymkode: 1b9b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh.. så da må jeg først dra på legevakten, og kanskje vente litt?

Hvordan vet man om den er moden? Jeg føler iallfall at den er veldig moden :P

Anonymkode: 1b9b2...42f

når den ikke er varm og kjempesprengt og dritvond, men bare stor - da er den moden. 

lykke til, håber du får orden på saken 

Anonymkode: f7df2...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan dra ned dit. Men husk at leger har forskjellig spesialitet, og kun en kirurg burde tømme. Noen leger på Lgv vil gjerne prøve fordi det er en interessant case. -ikke alltid med hell.

Jeg har selv jobbet på akuttmottak (på sykehus), og tatt imot flere på kveld/natt fra Lgv når Lgv har prøvd uten å lykkes -og pasienten får bare vondt uten hell. 

En tømming gjøres med god bedøvelse, og hele sekken må skrapes ut, så det krever litt kompetanse. 

Og til dere som kritiserer for at hun ikke har vært hos fastlegen -En byll kan utvikle seg iløped av få timer, og kan bli så ille at det går i infeksjon i hele kroppen (sepsis). 

Ring du, HI. 

Og nei, en absess trenger ikke være «moden»...det er kviser dere snakker om, absess er på et helt annet nivå.

Anonymkode: 10b6b...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du ikke tatt kontakt med fastlegen på dagtid? Dette kan ikke ha oppstått akutt i ettermiddag.

Anonymkode: af970...0fd

Du vet jo ikke hva du snakker om, så hvorfor så brå med kritiseringen

Anonymkode: 10b6b...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

når den ikke er varm og kjempesprengt og dritvond, men bare stor - da er den moden. 

lykke til, håber du får orden på saken 

Anonymkode: f7df2...421

Hadde det samme i fjor, da var den varm, sprengt og dritvond, og den sprakk helt av seg selv, og jeg fikk et digert stygt sår som ikke grodde på flere mnder..: :/ Vil ikke det samme nå. 

Anonymkode: 1b9b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det samme i fjor, da var den varm, sprengt og dritvond, og den sprakk helt av seg selv, og jeg fikk et digert stygt sår som ikke grodde på flere mnder..: :/ Vil ikke det samme nå. 

Anonymkode: 1b9b2...42f

Ikke vent så lenge. Bedre å snitte, tømme, rense og sy kontrollert -så slipper du kanskje å få det igjen

Anonymkode: 10b6b...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nei, en absess trenger ikke være «moden»...det er kviser dere snakker om, absess er på et helt annet nivå.

Anonymkode: 10b6b...f6a

Jeg hadde en abscess på 8 x 12 cm. Jeg måtte vente i flere dager med å få tømt den fordi den ikke var moden. Den ble vurdert av lege hver dag i nesten en uke før de åpnet den med skalpell uten bedøvelse fordi de vurderte at det var så betent at det ikke ville ha noen hensikt. Så det er ikke alltid de går fram som du beskriver. Tror de visste hva de holdt på med de også.

Anonymkode: c5576...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en absess? Er det en stor kvise? 8x 12 cm liksom hæ? Hva kommer ut da? Uvitende i know men litt glad jeg ikke har erfart dette her altså.

Anonymkode: 1a326...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fytti jeg googla det.... holder på å kaste opp. Kunne ikke vært lege el kirurg ...

Anonymkode: 1a326...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til legevakt med slikt to ganger. Første gang ble den åpent med skalpell uten bedøvelse og innholdet klemt ut. Fikk et dren og måtte sitte i grønnsåpevann flere ganger om dagen i en periode etterpå. Gang nr to fikk jeg bedøvelse. En mye bedre opplevelse. Var jo vondt å sette bedøvelsen men uansett mye bedre opplevelse enn å bli skåret i uten. Samme prosedyre gang nr to. Lite snitt, innhold klemt ut, dren og rensing. Har ikke blitt helt åpnet/skrapt noen av gangene. 

Anonymkode: 843a2...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en under brystet, gikk hull på da det var både vondt og ømt, og min mor tømte den (er fastlege og ikke kirurg) 

Gikk helt fint, selv om det var smertefullt. 

Anonymkode: 2842b...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde en abscess på 8 x 12 cm. Jeg måtte vente i flere dager med å få tømt den fordi den ikke var moden. Den ble vurdert av lege hver dag i nesten en uke før de åpnet den med skalpell uten bedøvelse fordi de vurderte at det var så betent at det ikke ville ha noen hensikt. Så det er ikke alltid de går fram som du beskriver. Tror de visste hva de holdt på med de også.

Anonymkode: c5576...07f

Nei, som du ser/opplever, yrkestittel er ikke det samme som et kvalitetsstempel 

Anonymkode: 10b6b...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ååå kom til meg. Jeg elsker slikt🙈🤩

Anonymkode: d9169...0f4

Det er jo ikke akkurat kviser som du kan klemme på.. antar du ikke har skapell og liknende..

Anonymkode: ac261...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke akkurat kviser som du kan klemme på.. antar du ikke har skapell og liknende..

Anonymkode: ac261...185

Joda, jeg har skalpell og slikt hjemme jeg🙈

Anonymkode: d9169...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har vært til legevakt med slikt to ganger. Første gang ble den åpent med skalpell uten bedøvelse og innholdet klemt ut. Fikk et dren og måtte sitte i grønnsåpevann flere ganger om dagen i en periode etterpå. Gang nr to fikk jeg bedøvelse. En mye bedre opplevelse. Var jo vondt å sette bedøvelsen men uansett mye bedre opplevelse enn å bli skåret i uten. Samme prosedyre gang nr to. Lite snitt, innhold klemt ut, dren og rensing. Har ikke blitt helt åpnet/skrapt noen av gangene. 

Anonymkode: 843a2...8a1

Fikk du stort arr? Hvor lang tid tok det før det grodde? Sydde de?

Mange spørsmål ja😆

Anonymkode: 1b9b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller abscess eller hva det heter...

Den er så sinnsyk vond nå! Trodde jeg skulle klare å vente til mandag, men det vil jeg ikke😫😖 Klarer knapt å gå og bare noe kommer så vidt borti (som buksa jeg har på) er det kjempevondt, og er ungene borti litt hardt ved et uhell hyler jeg (inni meg) fordi det gjør sååååå vondt!!! 

Vet ikke hva de gjør der, men ser ikke for meg det er særlig vondt i forhold om de skjærer den opp og tømmer den🙈

Anonymkode: 1b9b2...42f

Hvor sitter den da?

Anonymkode: 4c150...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor sitter den da?

Anonymkode: 4c150...842

Rett over kneet.. :S

Anonymkode: 1b9b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...