Gå til innhold

Hvor masse husarbeid gjør deres barn fra 11 -14 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mine på 14 og 11 har daglige oppgaver. Som: 

- plukke ut av oppvaskmaskinen og sette inn.

-gå ut med søppel.

- støvsuge.

-vaske badet hver uke.

- plukke ut av middagsbordet og vaske bordet.

-dekke på middagsbordet.

- bære skittentøy ned i vaskekjellenren og hente det som er vasket. 

- rydde etter seg selv. 

Er dette for masse? Vi er en familie på 7😊 og jeg rekker ikke over alt med en nyfødt. 

De får 100 kr hver fredag!

Anonymkode: c1267...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min på 11 år får også 100kr i uka. Hun lager matpakke, legge tøy i skittentøyet, rydder rommet,dekker bordet,går med søpla, rydder håndkle og sengetøy på plass, rydde etter seg og sette i oppvaskmaskinen, hjelpe til ellers når jeg ber om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 10 går med søpla, rydder ut av oppvaskmaskinen hver dag, rygger rom, rydder inn alle klærne sine etter vask, støvsuger i huset ca 1 gang i uka i noen rom.

Han får ikke ukepenger 

Anonymkode: 7dafe...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 2 gutter på 13 og 11, de gjør ikke noe, de har nok med skole,lekser, fritidsaktiviter og venner.

får 200 hver fredag i ukelønn

Anonymkode: 9e1ee...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. april 2018 den 15.18, Anonym bruker skrev:

Mine på 14 og 11 har daglige oppgaver. Som: 

- plukke ut av oppvaskmaskinen og sette inn.

-gå ut med søppel.

- støvsuge.

-vaske badet hver uke.

- plukke ut av middagsbordet og vaske bordet.

-dekke på middagsbordet.

- bære skittentøy ned i vaskekjellenren og hente det som er vasket. 

- rydde etter seg selv. 

Er dette for masse? Vi er en familie på 7😊 og jeg rekker ikke over alt med en nyfødt. 

De får 100 kr hver fredag!

Anonymkode: c1267...b2f

Ok, hva gjør de voksne her, egentlig? Bare handle inn mat og lage middag? 

Anonymkode: 06b93...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, hva gjør de voksne her, egentlig? Bare handle inn mat og lage middag? 

Anonymkode: 06b93...e38

De vasker klærne også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tvillinger på 9 år setter inn i oppvaskemaskinen, og hjelper å rydde ut av den (setter det på benken)

Må legge sitt skittentøy i vaskedunken, og rydde ut og inn av sekk / sine leker.

Leker med lillesøster (jeg er gravid med bekkenløsning så det hjelper meg mye)

Skifter på sengene sine.

Dekker på bordet og rydder vekk etter seg, skyller før det går i maskinen.

De hjelper til ellers om jeg ber om det. Bærer matvarer fra bilen, og søppel ned til søppelrommet sammen med meg.

De får ikke ukelønn ennå.. men de får en 5/10 kroning her og der til sparebøsja si når de har vært flinke med lekser og ikke tullet.

 

Anonymkode: ccf84...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Evablaum skrev:

De vasker klærne også

Med vaskemaskin og tørketrommel så er jo det et nulloppdrag.

Anonymkode: 06b93...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, hva gjør de voksne her, egentlig? Bare handle inn mat og lage middag? 

Anonymkode: 06b93...e38

Vasker gulv

Vasker det andre badet. 

Vasker klær og sorterer.

Lager middag

Tørker støv

Vasker vindu

Utearbeid/hagearbeid.

Vanner blomster

Handler 

Henger opp klær

Rydder

Passer på att alle har de de trenger av medisiner.

Legger på plass klær

Rydder i kleskap og tar vekk for små klær.

Ja er en del av det vi voksne gjør!! 😊 

Hi

 

Anonymkode: c1267...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de ingen fast plikter, men de hjelper til med det som trengs. Etter det ble bare meg og to jenter i hus, så kuttet vi ut oppgver siden vi alle tar det som må taes. Hvem som gjør hva bryr vi oss lite om. Jeg jobber turnus, så gjør mye når jeg skal på kveldsvakt, men når jeg kommer hjem har ungene som oftes ordnet litt. Har jeg hengt opp tøy, er det brettet, ha rjeg asatt på oppvaskmaskinen er den tømt osv. Vi har kommet oss inn i en veldig fin rutine. Ungene har nok skjønt nå at jeg kan hjelpe de mer når de hjelper meg med huslige ting også samtidig som de skjønner de må hjelpe til for å få litt penger inn.

Søppel tar eldste ofte med seg om morra, hun går forbi søppeldunken så da slipper hun å ts en tur senere på dagen. Hun gjør det selv, ser om pappen er full, plast osv. 

Oppvaskmaskin tar den som er hjemme når den er ferdig. Ikke så ofte den går lengre når vi bare er tre.

klesvask tar jeg som oftes, men unegene henger opp og bretter tøy. De klarer å sette på også, men de syns det er bedre jeh vasker og de bretter. Det syns jeg er helt greit, for jeg sliter med å vite hvem som er hvem sitt tøy. Såvidt jeg vet hvem tøy som er mitt nå som hele klesskapet mitt måtte byttes ut siden jeg krympet ut av alle klær jeg hadde.

støvtørk, støvsuging, vask osv gjør vi som oftes sammen. Alle tre hater det, men når vi setter på musikk og gjør det sammen så er vi fort ferdige. 

Rydde etter seg selv gjør de alltid, før de legger seg tar de alltid en titt rundt om det er noe de har glemt eller har tenkt de skulle ta senere. Rommet deres er en annen sak, der er det som oftes bomba, men de rydder og ordner der selv også det bare er ikke like ofte. 

Dekke på bordet, rydde av bordet gjør vi som oftes sammen. Alltid gjort det, så ser ikke på det som en oppgave. Jeg er vant til slikt fra jeg var liten og for meg har det alltid bare vært en selvfølge. 

Anonymkode: 32479...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vasker gulv

Vasker det andre badet. 

Vasker klær og sorterer.

Lager middag

Tørker støv

Vasker vindu

Utearbeid/hagearbeid.

Vanner blomster

Handler 

Henger opp klær

Rydder

Passer på att alle har de de trenger av medisiner.

Legger på plass klær

Rydder i kleskap og tar vekk for små klær.

Ja er en del av det vi voksne gjør!! 😊 

Hi

 

Anonymkode: c1267...b2f

Jøss, ikke slit deg ut. Vanne blomster, faktisk.

Anonymkode: 06b93...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gutter på 13 og 8 år. Vi bruker appen "Gimi" hvor både jeg og barna kan legge til oppgaver, samt registrere når de blir gjort og godkjenne. Veldig greit og motiverende, spesielt for den yngste. De har ett grunnbeløp som de får hver fredag på 25 og 45kr, og kan jobbe seg opp til mer. 

Eksempel: 3 kroner for å ta utav eller sette inni oppvaskmaskin, for å lufte hunden, gå ut med søppel osv. 

Eldste får 20kr for å støvsuge 1 gang i uken. Yngste får 3 kr pr dag han gjør leksene uten at voksne må mase. 

Yngste gjør ikke så mye husarbeid enda, men eldste har mer faste ooogaver. Han står opp selv, lager frokost og matpakke. Han tar fast utav oppvaskemaskin og må holde rommet ryddig, samt skifte på sengen og støvsuge. 

Planen er å innføre at han må vaske sine egne klær og lage middag en gang i uken. 

Jeg hadde selv ingen oppgaver da jeg vokste opp, og da jeg flyttet for meg selv som 17 åring,  så tok det tid å lære alt. Foreldrene mine gjorde meg en bjørnetjeneste... Håper jeg klarer å lære mine å ta seg av ett hjem FØR de flytter ut :)

 

Anonymkode: 20eed...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring holder rommet ryddig, vasker og støvsuger rommet sitt en gang i uka, tømmer oppvaskmaskinen en gang om dagen, hjelper å rydde etter måltider, lager sin egen niste, klipper plen, og gjør andre ting når vi spør. 

Får 60 kroner uka i ukepenger, og penger utenom hvis han skal noe spesielt.

20 kr pr gang for plenklipp (tar to timer).

Anonymkode: 40c03...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

har 2 gutter på 13 og 11, de gjør ikke noe, de har nok med skole,lekser, fritidsaktiviter og venner.

får 200 hver fredag i ukelønn

Anonymkode: 9e1ee...9f8

Godt noen tar seg av det å oppdra folk som er vant til å få alt gratis, da! Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Godt noen tar seg av det å oppdra folk som er vant til å få alt gratis, da! Æsj.

bryr meg ikke om hva andre mener, de har ikke tid, og synes de 4 andre tingene er viktigere, Lillesøster på 5 hjelper litt til da :) 

Anonymkode: 9e1ee...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

bryr meg ikke om hva andre mener, de har ikke tid, og synes de 4 andre tingene er viktigere, Lillesøster på 5 hjelper litt til da :) 

Anonymkode: 9e1ee...9f8

Gutter vettu, har viktigere ting fore..

Anonymkode: 715a1...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...