Gå til innhold

Hvorfor belager kommunene seg på at foreldre skal bidra og holde barnehagen i orden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke kommunens ansvar å sørge for at barnehagens uteområder er i stand? Hvorfor må de tigge til foreldrene om at de skal fikse det, gratis? Og hvorfor er alltid oppgavene skikkelig teite, som "vi trenger en krakk, det må dere snekre" (kjøp krakk på IKEA, da, vel?)

Anonymkode: c914b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det ikke kommunens ansvar å sørge for at barnehagens uteområder er i stand? Hvorfor må de tigge til foreldrene om at de skal fikse det, gratis? Og hvorfor er alltid oppgavene skikkelig teite, som "vi trenger en krakk, det må dere snekre" (kjøp krakk på IKEA, da, vel?)

Anonymkode: c914b...3b6

Fordi barnehagene ikke har økonomi til det

Anonymkode: ab62f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt irritert på det selv. 

Men... det er dette mye av Norge er bygget på, dugnadsånd. 

Og når det er slik at det gjelder barna våre så er jeg villig til å strekke meg langt. 

Det stiller seg anderledes med korps, idrettslag, 17. Mai komité synes jeg, der må man bare bidra. Men akkurat det å feie barnehagen fri for grus og male apparater i en barnehage synes jeg er drøyt. Og når det er privat barnehage hvor eierne tar ut store overskudd så blir jeg grinete. 

Anonymkode: c4f1d...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør at barnehagen blir bedre enn den ellers ville blitt.

Dugnad gjør at foreldrene blir bedre kjent med hverandre og med barnehagen.

Barna lærer at det blir fint når voksne hjelper hverandre.

Foreldrene blir litt forberedt på dugnadsarbeidet som venter dem de neste årene. For mange er det første gang de blir "pålakt" å stille på dugnad. Det er også noe som skal læres.

Anonymkode: 18b31...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt koselig jeg :)  ser på det som deltakelse i barnas hverdag

Også får barna det finere.

Anonymkode: 53be7...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Styrer i vår barnehage sier det fint, når vi stiller opp og beiser og reparerer lekeapparater, kan hun bruke de pengene hun sparer ved å ikke betale noen for å gjøre det, på nye lekeapparater, tegnepapir (som ikke er en selvfølge å ha mye av i alle barnehager) eller nye dukker. I tillegg til at jeg som forelder blir bedre kjent med både de ansatte i barnehagen og de andre foreldrene.

Anonymkode: 5e25f...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør at barnehagen blir bedre enn den ellers ville blitt.

Dugnad gjør at foreldrene blir bedre kjent med hverandre og med barnehagen.

Barna lærer at det blir fint når voksne hjelper hverandre.

Foreldrene blir litt forberedt på dugnadsarbeidet som venter dem de neste årene. For mange er det første gang de blir "pålakt" å stille på dugnad. Det er også noe som skal læres.

Anonymkode: 18b31...688

Pålagt heter det 

Anonymkode: c3a7f...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør at barnehagen blir bedre enn den ellers ville blitt.

Dugnad gjør at foreldrene blir bedre kjent med hverandre og med barnehagen.

Barna lærer at det blir fint når voksne hjelper hverandre.

Foreldrene blir litt forberedt på dugnadsarbeidet som venter dem de neste årene. For mange er det første gang de blir "pålakt" å stille på dugnad. Det er også noe som skal læres.

Anonymkode: 18b31...688

NEI. Haha.. har vært med på dugnad i barnehagen hvert år i 4 år nå, og det blir ikke bedre. Tvert imot, så blir det dårligere. Et år snekret noen av de inkompetente fedrene noe som ødela hele uteområdet, de har heldigvis greit å få fjernet det nå så det ordnet seg igjen, men hvorfor i huleste skulle de bruke 3-5 timer på det egentlig? 

Hadde det enda blitt brukt på noe fornuftig, men det har jeg aldri opplevd, gitt!!! Og dessuten skal KOMMUNEN sikre at barnehagen gir et tilstrekkelig tilbud til barna. Hadde det vært privat - så ok! 

Anonymkode: c914b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Styrer i vår barnehage sier det fint, når vi stiller opp og beiser og reparerer lekeapparater, kan hun bruke de pengene hun sparer ved å ikke betale noen for å gjøre det, på nye lekeapparater, tegnepapir (som ikke er en selvfølge å ha mye av i alle barnehager) eller nye dukker. I tillegg til at jeg som forelder blir bedre kjent med både de ansatte i barnehagen og de andre foreldrene.

Anonymkode: 5e25f...7d1

Her kjøper de aldri nye leker. De bruker ikke penger på noe fornuftig. Dessuten handler ikke dugnadene her om å reparere, de har dugnad hvert eneste år helt uavhengig om det faktisk trengs en dugnad. Alle apparatene er i orden. De gir oss idiotiske oppgaver som å lage stygg pynt de kan pynte med osv - bruk heller tiden i bhg på sånt, så kan ungene lage pynt de kan pynte med. Det er både lærerrikt og givende for dem, og oss. Ikke at foreldrene bruker tiden sin på sånt tull. 

 

Anonymkode: c914b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er litt koselig jeg :)  ser på det som deltakelse i barnas hverdag

Også får barna det finere.

Anonymkode: 53be7...100

Nei, de gjør ikke det. 

Anonymkode: c914b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dugnad er helt ok. Men i vår bhg må man betale 200 kr mnd for VAKTMESTER i tillegg, den er på kanten synes jeg.

Anonymkode: b6fe1...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes dugnad er helt ok. Men i vår bhg må man betale 200 kr mnd for VAKTMESTER i tillegg, den er på kanten synes jeg.

Anonymkode: b6fe1...4e4

Det er jo helt vilt. Hvor mange barn er det i barnehagen?

Anonymkode: ab62f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de gjør ikke det. 

Anonymkode: c914b...3b6

De fleste steder blir det finere. Det blir raket, lukt og plantet, det blir malt, nye gardiner blir sydd, en bod får nytt tak, sanden i sandkassa blir byttet osv. Her er foreldrene flinke og resultatet blir bra. Høres ut som om foreldrene i deres barnehage enten er ekstremt klønete eller saboterer med vilje. Det er synd for deres barn.

Anonymkode: 18b31...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt vilt. Hvor mange barn er det i barnehagen?

Anonymkode: ab62f...6cc

Ca 100 barn.

Anonymkode: b6fe1...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ca 100 barn.

Anonymkode: b6fe1...4e4

20000 i måneden i vaktmester :hakeslepp: Da har de vaktmester der mye da, minst 50 %,  som fikser alt regner jeg med. Jeg jobber i bhg med 120 barn, og vi har vaktmester tilknyttet barnehagen. Vi skriver opp det som må fikses etterhvert som det dukker opp, så kommer vaktemsteren 1 - 2 ganger i mnd etter behov,og fikser det. Foreldrene betaler ingenting ekstra. Jeg hadde satt meg helt på bakbeina med å betale det, 2400 i året pr barn for vaktmester. Har de i det hele tatt lov til å ta betalt for vaktmester?

Anonymkode: ab62f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi foreldre skal bli bedre kjent med hverandre. Forebygge mobbing. Barna dyns det er stas at vi foreldrene har vært med å hjelpe til. Da lærer de seg og å ta i et tak i samfunnet når de blir voksne. 

Mange gode grunner. 

Anonymkode: 134b4...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri vært borte i. Har hatt barn både i privat og kommunal barnehage, og har aldri sett snurten av en dugnad.

Anonymkode: 8c5e6...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg er litt irritert på det selv. 

Men... det er dette mye av Norge er bygget på, dugnadsånd. 

Og når det er slik at det gjelder barna våre så er jeg villig til å strekke meg langt. 

Det stiller seg anderledes med korps, idrettslag, 17. Mai komité synes jeg, der må man bare bidra. Men akkurat det å feie barnehagen fri for grus og male apparater i en barnehage synes jeg er drøyt. Og når det er privat barnehage hvor eierne tar ut store overskudd så blir jeg grinete. 

Anonymkode: c4f1d...bc5

Da burde de på stortinget laget dugnad for å minske underskuddet på stortings-garasjen. 

Anonymkode: 1ebdc...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de gjør ikke det. 

Anonymkode: c914b...3b6

Har du vært rundt i alle barnehagene som har hatt dugnad og sjekket?

Anonymkode: 9c6be...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at skal vaktmesteren gjøre det tar det årevis!!! De klarer jo ikke å skru sammen en stol en gang uten å bruke en uke på det!🙈

Det er for å gjøre hverdagen for ungene deres bedre. Slutt å klag😅

Anonymkode: 3e040...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de gjør ikke det. 

Anonymkode: c914b...3b6

Ikke i din barnehage kanskje, men i de fleste andre barnehager gjør det det

Anonymkode: ab62f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i din barnehage kanskje, men i de fleste andre barnehager gjør det det

Anonymkode: ab62f...6cc

Du skjønte ikke at hun svarte fra eget ståsted? 

Anonymkode: c4f1d...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønte ikke at hun svarte fra eget ståsted? 

Anonymkode: c4f1d...bc5

Nei for jeg er så dum.....ehhh.......

Pga måten hun skriver det på det på, så ser det ut som om hun ikke mener at det bare gjelder hennes barnehage. Ikke bare meg som har svart henne på det

Anonymkode: ab62f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

NEI. Haha.. har vært med på dugnad i barnehagen hvert år i 4 år nå, og det blir ikke bedre. Tvert imot, så blir det dårligere. Et år snekret noen av de inkompetente fedrene noe som ødela hele uteområdet, de har heldigvis greit å få fjernet det nå så det ordnet seg igjen, men hvorfor i huleste skulle de bruke 3-5 timer på det egentlig? 

Hadde det enda blitt brukt på noe fornuftig, men det har jeg aldri opplevd, gitt!!! Og dessuten skal KOMMUNEN sikre at barnehagen gir et tilstrekkelig tilbud til barna. Hadde det vært privat - så ok! 

Anonymkode: c914b...3b6

Absolutt langt mer problematisk om barnehagen er privat av den kommersielle typen. Jeg har blitt kalt inn på dugnad i mine barns private og kommersielle barnehage, det var ikke Ok så lenge eier tok ut store summer i utbytte og lot barnehagens ansatte sitte å telle på knappene for å finne ut om de kunne kjøpe isoporkuler til påskeverkstedet.

Vi sa i fra, de prøvde seg på å relansere dugnad som trivselsdugnad, vi sa i fra igjen og fikk avskaffet hele greia. 

 

I en kommunal eller ideelt drevet barnehage hadde jeg gjerne stilt til dugnad.

Anonymkode: dd5ca...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage fikser vaktmesteren sånt. Ingen dugnader. Bra kommune vi, sikkert:-)

Anonymkode: cf9d4...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...