Gå til innhold

Må ta tak i økonomisk situasjon. Jeg har rota det til.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så sinna. Jeg har egentlig følelsen av at vi burde greie oss fint. Tom spare. 

Men nei da, det er tomt hver mnd, og gradvis er alle kontoer tappet.

Låner fra den og den kontoen, og så skal jeg sette inn der når lønna kommer, men så.... en ekstra tannlege regning, jentungen måtte ha nye goretex sko, eller jeg måtte 5 ganger tul fysioterapaut....og så har svigermor bursdag, en venn er 60 år, ett fadderbarn giftet seg... ja .....

 

Selv er jeg desverre på aap, og blir nok det fremmover, det er snakk om å søke ufør. DESVERRE. Det var slett ikke slik det var tengt.

Men det er det vi må forholde oss til.

Jeg har satt opp ett budsjett, og regnet ut hvor mye vi må sette av til utgifter hver mnd. For å kunne dekke alle utgifter ila året. Utgiftene varierer jo fra mnd til mnd, men en gitt sum må inn på en regningskonto hver mnd og den vil stå med noen tusen i pluss ved utgang av des.

Det er alle utgifter som er med, huslån, billån, 3 mobiler, internett, IPS, alle forsikringer, strøm, Bunkeroil/bensin til 2 biler, fagforening, PLAN,  nrk, eiendomsskatt, canal digital,, pensjonssparing, sparing til en kommende konfirmasjon, lommepenger til en tennåring, ett mindre sparebeløp, osv.

Min aap på 11989,- pr mnd går rett dit, pluss 300000,- fra mannen. 

Så totalt ca 42tusen.

Min mann har utbetalt ca 47tusen.

Det betyr at når 30 av hans penger er overført på regningkontoen sitter vi igjen med 17tusen.

vi pleier overføre 7000 på matkonto, da er det mat, shampo, kubbelys, brødposer, pils, barberhøvler, vaskemidler, toalettpapir, plumbp, og alt sånt som man kjøper på vanlig butikk.

Men vi bruker ALTID mer......

De resterende 10000, da går noe til abonement på netfliks, spotify, vg+ osv, pluss det ekstra til mat osv.

Men alikevell går jeg tom hver mnd, så den der sparingen jeg driver med fra regningskontoen forsvinner jo hver mnd, jeg setter unna til sparing i begynnelsen av mnd og tar de igjen fra mitten og utover.

 

Jeg ser jo galskapen, vi er 3 voksene i familien, og burde greie oss.

Men nå har jeg tappet alle reserver i lang tid så det står bare 20 kr her, og 140 kr der, og tom ungen sine kontoer er tomme.

Det er JEG som svir av pengene. 

Dette er MIN skyld.

Men.....

På en måte skjønner jeg ikke hva jeg bruker penger på.... på den annen side.... det går stadig 3-4 hundre her og der, og heilt sikker så unødvendig. 

 

Off jeg er så frustrert.

Noen som kan komme med konstruktiv kritikk, eller gode tips og tiltak?

Hvordan bruker dere penger?

Vær så snill ikke kom med masse pes og kritikk og døm meg nord og ned.

 

Anonymkode: 29770...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere bruker jo masse penger på ting dere ikke må ha. 

Kubbelys, pils, Netflix, Spotify, VG+. Dere kan ikke kjøpe dette om det er så trangt. 

Ser du ikke selv at dere bruker penger på unødvendige ting? 

Følte nesten dette var en trolletråd når du beskriver forbruket deres. 

Anonymkode: 4e2c0...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo begynne å kutte ut pils, for deretter, nettflix, VG+, PLAN og kubbelys. Deretter kutte ned på alt annet. Må dere ha to biler?
Det høres ut som fråtsing og masse unødvendig for en på AAP. Da kan man ikke kjøpe det samme som folk som har bedre inntekt, sånn er det bare, uansett om det ikke var verken planlagt eller ønskelig. Men man må gjøre noe med det man kan.
Spis billigere mat, hjelp tenåringen med å skaffe seg en jobb slik at dere slipper å sponse alt av lommepenger (og i tillegg bør han /hun spare til bolig/studier selv).
 

Og så kan du ikke kjøpe deg klær, og div. annet utstyr, som du ikke beskriver, men de fleste har en hobby eller fem. Enten det er sykling eller scrapbooking så koster det penger. 

Anonymkode: 52cb5...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spotify og en øl eller to i helgen er absolutte nødvendigheter for meg, så den hadde jeg ikke kuttet ut, som noen foreslår - jeg kan ikke huske livet før Spotify! Og hvis man ikke skal kunne kose seg med en øl eller to i helgen, blir livet bare for trist i mine øyne...  Kjøper aldri brus da, det gjør kanskje noen av dere som foreslår å kutte ut øl? 

Ellers har jeg og mine to barn mindre enn halvparten av HI og mannens inntekt hver måned, men jeg sparer fast og er nesten aldri nede i null i slutten av måneden. Handler hver uke, planlegger middager osv., det gjør en kjempeforskjell her. 

Anonymkode: 6c125...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ut som du har god oversikt. Dessuten er det dyrt å ikke være i form.

Hvor gammel er datteren din? Kunne hun fått seg en liten deltidsjobb?

Vær litt smartere med handling og tilbud. Mat er rådyrt!!

Tror dere har det likt som mange andre.

Lykke til!

Anonymkode: 16658...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere har lite matbudsjett til å være 3 voksne egentlig, det viktigste er å ha et "romslig" nok budsjett til at man ikke tar fra andre kontoer. Gå gjennom kontoutskrifter og se hva du bruker penger på. Småhandler du? Ukeshandling er lurt, så fyller du på litt på fredager til helga. Med 17 000 til overs etter regninger burde dere hatt det romslig, så gå nøye gjennom hvor pengene går og vær realistisk når du setter opp nytt budsjett. Kubbelys-sesongen er over nå, så det kan du kutte :P Vi har omtrent det samme inn pr mnd på gode måneder og vi går litt i samme fella, men her bruker vi mye på kattepusen (som snart må ryke pga sykdom) og jeg bruker MYE penger på ungene. Så vi jobber litt med det samme, og det er litt å ta tak i. 

Anonymkode: 44036...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å kutte ut alle unødvendige utgifter som plan, kubbelys, brødposer(bruk posene dere tar frukt i til brødposer istedenfor) Netflix, Spotify, VG+ osv. Du er på vei til å bli uføretrygdet og barnet deres er stort siden du skriver dere er 3 voksne. Er det da nødvendig med 2 biler? Jeg ville ha solgt den ene. Du trenger jo ikke bilen for å kjøre til arbeid eller levere småbarn i bhg. 

Dere har 17.000 etter alle regninger er betalt og 7000 går til mat. Det vil si at dere bruker 10.000kr i mnd på bare tull, 120.000 i året. Det er mye penger! 

Det virker som om du har god oversikt over utgiftene, men har du prøvd å finne billigere forsikringer? Bytte strømselskap? 

Siden du skriver at dere er 3 voksne så regner jeg med at barnet ditt er stort, hvorfor har ikke han/hun jobb? Det burde han/hun skaffe seg.

7000 i mnd på mat burde holde for 3 voksne. Men ser at du skriver at det går litt ekstra til mat fra de 10.000 dere har igjen. Vi er 5 stk, 2 voksne og 3 barn på 1,8 og 10 år. Vi bruker 7000 i mnd på mat og husholdningsartikler, det inkluderer da bleier, bakepapir, dopapir, vaskepulver, oppvaskemiddel osv. Vi lager omtrent all maten fra bunnen av, det blir billigere og smaker mye bedre. Vi handler ofte inn ekstra når det er tilbud og fryser ned det som kan fryses ned. 

Lag middagsplan hver uke og handle inn for en uke av gangen. Da unngår man å kjøpe alt mulig rart man egentlig ikke trenger. 

Anonymkode: 23c23...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i minus her måned ut fra inntekt så må du begynne å kutte NÅ. 

Anonymkode: 3fe0a...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som mat og husholdning er pengetyven? Hvor ofte handler dere? En gang i uka burde nemlig være mer enn nok, (skjær opp brød i butikken og legg i fryseren). Hadde litt samme problemet før, sjekket kontoutskriften, og det viste seg at jeg handlet minst annenhver dag, da gikk det fort 3-400kr hver gang i ukedagene, mye mer i helgene. Skulle egentlig kunne holdt meg på 5000kr i måneden til mat og husholdning, og da hatt mer enn nok i skap og frys, men havnet plutselig på det dobbelte fordi jeg handlet for ofte.

Anonymkode: 071a2...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her !!

Takk for tilbakemeldinger.

Ja, kubbelys og pils..... jeg er vant til at vi brenner en del lys, elsker levende lys og ser lissom ikke på det som sløsing. Mulig det er litt av problemet? Tenker på det som på vanlig husholdningsting. Dog jeg ser jo det at jeg nok brenner noe mer enn gjennomstittet,  og det å kjøpe en 6 pk pils og/  eller cider ett par helger i måneden, noen ganger hver  fredag er lissom vår form for helgekos da.  Men jeg ser jo at det nok blir dyrt.

Men jeg prøver  å leve sunt, men det å ha nok friske grønnsaker til alle middager igjennom hele uken, reint kjøtt og fisk, det blir dyrt. Fullkornspasta er mye dyrere enn vanlig.  Men jeg kjøper first prise ost, og kokt skinke, majones, osv. Firstprise brødposer, og billigste wc papir  og kjøkkentørk. Likedan billigste sort oppvaskmiddel. Prøver å handle på kivi og rema, men også på eurospar på 10 kr marked.

Hamstra kaffe der no, 10 kr for 250 gr.

Har hatt sånn regel at jeg handler på torsdag/fredag, lager lang liste, og middager for hele uken, samt pålegg. Men jeg må uansett innom butikken over helga, for påfyll av grønnsaker, og frukt. Gulerætter blir fort myke og rynkete :(  Salat like så.

Men jeg er egentlig klar over at det fort går 2-3 hundre hver gang jeg er ekstra innom. Dette VET jeg jo egentlig.

Beklager om jeg formulerte meg dårlig, men jeg  skrev 3 voksene, forde 13 åringen spiser jo som voksen, og koster vel det samme om ikke mer enn en voksen. 

2 biler må vi ha selv om jeg ikke jobber, forde jeg er avhengig av å komme meg til og fra diverse legetimer, behandlinger og sånt. Samt komme meg på apotek osv.

Vi bor i ei bygd utpå landet litt i midtten på norge, og har ikke trikk og t bane, og bussen går bare av og til, det er ikke akkurat bussavgang en gang i timen her. DET hadde vert luksus.

Desuten koster det 78 kr for èn vei til byen. Så den bussen koster også.

Ja, nettfliks, det er jo bare en liten sum, tenker ikke på det som sløs. Men det er jo det, jeg ser det når dere peker det ut for meg. Men er det ikke vanlig å kunne kjøpe kubbelys og pils og kose seg med en serie på nettfliks?

Nei, det er kanskje ikke det, ikke når man er på aap.

Men under 12 tusen utbetalt i mnd, og en mulig uføretrygd til neste år er det vel omtrent full krise. Alle sier man får bare enda mindre som ufør.

Vel, det får bli slutt på å tenne kubbe lys, og å kose seg med en 6 pk cider.

Ei heller en og anna turen innom polet for en flaske captain morgan. Jeg er så vant til det at jeg tenker virkelig ikke på det som overforbruk.

Jeg må åpenbart ta grep her, og prøve komme meg ovenpå igjen.

Så jeg går og gleder meg til å komme på plantasjen, og handle planter og fylle opp i krukker og kasser, kanskje noen nye voksdumker, og annen pynt ute. Men det er nok bare å glemme. Det er nok tankeløst og bare for de som har god råd.

Off, nei no blei jeg litt mer lei meg enn jeg var i sta. Forde jeg ser at det er helt og holdent min feil.

 

Men, jeg har ute mange mange annonser på finn, mest klær, men INGEN vil kjøpe.

Virker som om man MÅ legge ut på fasebook.. Men det synes jeg også er litt trasig, det å legge ut for gud og hvernann hva man vil selge.

Og vi bor så langt utenom byen at dersom vi får napp på finn så vil de ikke betale porto, eller de avlyser kjøpet når jeg sier de må komme å hente der her.

Så jeg får ikke solgt en skit.

 

Vel, jeg får gå i tenke boksen å bare stikke fingeren i jorda og innse at jeg ikke kan ha samme forbruk som da jeg var i jobb.

Takk for alle fine svar.

Anonymkode: 29770...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her !!

Takk for tilbakemeldinger.

Ja, kubbelys og pils..... jeg er vant til at vi brenner en del lys, elsker levende lys og ser lissom ikke på det som sløsing. Mulig det er litt av problemet? Tenker på det som på vanlig husholdningsting. Dog jeg ser jo det at jeg nok brenner noe mer enn gjennomstittet,  og det å kjøpe en 6 pk pils og/  eller cider ett par helger i måneden, noen ganger hver  fredag er lissom vår form for helgekos da.  Men jeg ser jo at det nok blir dyrt.

Men jeg prøver  å leve sunt, men det å ha nok friske grønnsaker til alle middager igjennom hele uken, reint kjøtt og fisk, det blir dyrt. Fullkornspasta er mye dyrere enn vanlig.  Men jeg kjøper first prise ost, og kokt skinke, majones, osv. Firstprise brødposer, og billigste wc papir  og kjøkkentørk. Likedan billigste sort oppvaskmiddel. Prøver å handle på kivi og rema, men også på eurospar på 10 kr marked.

Hamstra kaffe der no, 10 kr for 250 gr.

Har hatt sånn regel at jeg handler på torsdag/fredag, lager lang liste, og middager for hele uken, samt pålegg. Men jeg må uansett innom butikken over helga, for påfyll av grønnsaker, og frukt. Gulerætter blir fort myke og rynkete :(  Salat like så.

Men jeg er egentlig klar over at det fort går 2-3 hundre hver gang jeg er ekstra innom. Dette VET jeg jo egentlig.

Beklager om jeg formulerte meg dårlig, men jeg  skrev 3 voksene, forde 13 åringen spiser jo som voksen, og koster vel det samme om ikke mer enn en voksen. 

2 biler må vi ha selv om jeg ikke jobber, forde jeg er avhengig av å komme meg til og fra diverse legetimer, behandlinger og sånt. Samt komme meg på apotek osv.

Vi bor i ei bygd utpå landet litt i midtten på norge, og har ikke trikk og t bane, og bussen går bare av og til, det er ikke akkurat bussavgang en gang i timen her. DET hadde vert luksus.

Desuten koster det 78 kr for èn vei til byen. Så den bussen koster også.

Ja, nettfliks, det er jo bare en liten sum, tenker ikke på det som sløs. Men det er jo det, jeg ser det når dere peker det ut for meg. Men er det ikke vanlig å kunne kjøpe kubbelys og pils og kose seg med en serie på nettfliks?

Nei, det er kanskje ikke det, ikke når man er på aap.

Men under 12 tusen utbetalt i mnd, og en mulig uføretrygd til neste år er det vel omtrent full krise. Alle sier man får bare enda mindre som ufør.

Vel, det får bli slutt på å tenne kubbe lys, og å kose seg med en 6 pk cider.

Ei heller en og anna turen innom polet for en flaske captain morgan. Jeg er så vant til det at jeg tenker virkelig ikke på det som overforbruk.

Jeg må åpenbart ta grep her, og prøve komme meg ovenpå igjen.

Så jeg går og gleder meg til å komme på plantasjen, og handle planter og fylle opp i krukker og kasser, kanskje noen nye voksdumker, og annen pynt ute. Men det er nok bare å glemme. Det er nok tankeløst og bare for de som har god råd.

Off, nei no blei jeg litt mer lei meg enn jeg var i sta. Forde jeg ser at det er helt og holdent min feil.

 

Men, jeg har ute mange mange annonser på finn, mest klær, men INGEN vil kjøpe.

Virker som om man MÅ legge ut på fasebook.. Men det synes jeg også er litt trasig, det å legge ut for gud og hvernann hva man vil selge.

Og vi bor så langt utenom byen at dersom vi får napp på finn så vil de ikke betale porto, eller de avlyser kjøpet når jeg sier de må komme å hente der her.

Så jeg får ikke solgt en skit.

 

Vel, jeg får gå i tenke boksen å bare stikke fingeren i jorda og innse at jeg ikke kan ha samme forbruk som da jeg var i jobb.

Takk for alle fine svar.

Anonymkode: 29770...b11

Jeg tror i grunnen at hovedproblemet ditt heter "unne seg". Du er vant til å unne deg mye, og om du er i butikken bare for å kjøpe salat og det kommer på 400,-, så unner du deg antagelig en del annet også. Kaster du forresten mye mat? For om gulrøttene dine blir slappe fra torsdag til mandag, så oppbevarer du dem feil. Jeg vil tipse deg om å spare på alle kvitteringer i 14 dager, og så sette deg ned og se på hvor pengene flyr. 40,- kroner her, 79,- der osv blir faktisk mye penger når du legger det sammen for en måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo klart at i perioder med dårlig råd så kan man ikke unne seg like mye. Kanskje ting endrer seg for deg HI, kanskje du kan jobbe noe eller du har en hobby du kan tjene litt på.

13 åringen kan etter hvert få seg noen småjobber og bidra litt til eget forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her !!

Takk for tilbakemeldinger.

Ja, kubbelys og pils..... jeg er vant til at vi brenner en del lys, elsker levende lys og ser lissom ikke på det som sløsing. Mulig det er litt av problemet? Tenker på det som på vanlig husholdningsting. Dog jeg ser jo det at jeg nok brenner noe mer enn gjennomstittet,  og det å kjøpe en 6 pk pils og/  eller cider ett par helger i måneden, noen ganger hver  fredag er lissom vår form for helgekos da.  Men jeg ser jo at det nok blir dyrt.

Men jeg prøver  å leve sunt, men det å ha nok friske grønnsaker til alle middager igjennom hele uken, reint kjøtt og fisk, det blir dyrt. Fullkornspasta er mye dyrere enn vanlig.  Men jeg kjøper first prise ost, og kokt skinke, majones, osv. Firstprise brødposer, og billigste wc papir  og kjøkkentørk. Likedan billigste sort oppvaskmiddel. Prøver å handle på kivi og rema, men også på eurospar på 10 kr marked.

Hamstra kaffe der no, 10 kr for 250 gr.

Har hatt sånn regel at jeg handler på torsdag/fredag, lager lang liste, og middager for hele uken, samt pålegg. Men jeg må uansett innom butikken over helga, for påfyll av grønnsaker, og frukt. Gulerætter blir fort myke og rynkete :(  Salat like så.

Men jeg er egentlig klar over at det fort går 2-3 hundre hver gang jeg er ekstra innom. Dette VET jeg jo egentlig.

Beklager om jeg formulerte meg dårlig, men jeg  skrev 3 voksene, forde 13 åringen spiser jo som voksen, og koster vel det samme om ikke mer enn en voksen. 

2 biler må vi ha selv om jeg ikke jobber, forde jeg er avhengig av å komme meg til og fra diverse legetimer, behandlinger og sånt. Samt komme meg på apotek osv.

Vi bor i ei bygd utpå landet litt i midtten på norge, og har ikke trikk og t bane, og bussen går bare av og til, det er ikke akkurat bussavgang en gang i timen her. DET hadde vert luksus.

Desuten koster det 78 kr for èn vei til byen. Så den bussen koster også.

Ja, nettfliks, det er jo bare en liten sum, tenker ikke på det som sløs. Men det er jo det, jeg ser det når dere peker det ut for meg. Men er det ikke vanlig å kunne kjøpe kubbelys og pils og kose seg med en serie på nettfliks?

Nei, det er kanskje ikke det, ikke når man er på aap.

Men under 12 tusen utbetalt i mnd, og en mulig uføretrygd til neste år er det vel omtrent full krise. Alle sier man får bare enda mindre som ufør.

Vel, det får bli slutt på å tenne kubbe lys, og å kose seg med en 6 pk cider.

Ei heller en og anna turen innom polet for en flaske captain morgan. Jeg er så vant til det at jeg tenker virkelig ikke på det som overforbruk.

Jeg må åpenbart ta grep her, og prøve komme meg ovenpå igjen.

Så jeg går og gleder meg til å komme på plantasjen, og handle planter og fylle opp i krukker og kasser, kanskje noen nye voksdumker, og annen pynt ute. Men det er nok bare å glemme. Det er nok tankeløst og bare for de som har god råd.

Off, nei no blei jeg litt mer lei meg enn jeg var i sta. Forde jeg ser at det er helt og holdent min feil.

 

Men, jeg har ute mange mange annonser på finn, mest klær, men INGEN vil kjøpe.

Virker som om man MÅ legge ut på fasebook.. Men det synes jeg også er litt trasig, det å legge ut for gud og hvernann hva man vil selge.

Og vi bor så langt utenom byen at dersom vi får napp på finn så vil de ikke betale porto, eller de avlyser kjøpet når jeg sier de må komme å hente der her.

Så jeg får ikke solgt en skit.

 

Vel, jeg får gå i tenke boksen å bare stikke fingeren i jorda og innse at jeg ikke kan ha samme forbruk som da jeg var i jobb.

Takk for alle fine svar.

Anonymkode: 29770...b11

Det der er en mentalitet du bare må legge vekk med en eneste gang, livet blir ikke trist uten de tingene der. Det er hva du gjør det til. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Og jeg vet hvor vanskelig det er, går selv på AAP. Og man må bare finne seg i at livet blir forandret. Budsjettet mitt er steinhardt, men det går det og, og nå er jeg blitt så vant til det at det er sjelden jeg savner noe. Men i begynnelsen tenkte jeg som du, at man må jo kunnne unne seg noe, men har man ikke penger til det, så kan man faktisk ikke det.

Men jeg skjønner ikke helt fordelingen deres? Du setter hele din AAP inn i fellespott, og han setter noe av sitt så han sitter igjen med 17000  til seg selv hver måned, forstår jeg det riktig da? Så det du sløser er fra fellespott, hvorfor er det da bare ditt ansvar? Han bruker vel og sporify, vg+, canal digital, nettflix osv. Men uansett så synes jeg at 42000 er mye penger og at det er endel feilprioriteringer her., for jeg tenker at dere egentlig ikke burde ha dårlig råd i det hele tatt, dere har faktisk 10000 i rent forbruk til 3 personer. I mine øyne er spotify, PLAN, netflix, kubbelys, alkohol hver helg og vg+ fullstendig unødvendig hvis man egentlig ikke har råd til det.

Anonymkode: a1a7c...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du til fysioterapeut med frikortordning? Har du sjekket om du har sykdom eller bruker medisiner som gir deg rett til gratis tannbehandling? Dette med tannbehandling kan du sjekke på HELFO sine nettsider. Eier eller leier dere bolig? Hva betaler dere i måneden på renter/avdrag eller husleie? Har dere billån på noen av bilene? Hva med kasko? Full eller delkasko? Hva med strømutgifter? Er de høye så dere kan ta grep for å redusere utgiftene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du trenger bil for å handle på apotek. Kan du ikke handle på lørdager, få mannen til å handle for deg eller bestille varer på nettet?

Du kan ta mye taxi til/fra behandling og fortsatt spare mye ved å selge en bil.

Tenk løsning, ikke hindring

Anonymkode: f0461...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har gjort for å bedre økonomien er å byttet TV pakke til den billigste, sagt opp ulike betalingsapper (som vi ikke visste at vi betalte for), byttet fra dyr 7 seter til billig el-bil, og har lagt ut campingvogn for salg (ikke solgt ennå). 

Har fire barn 3-15 år, og til de to minste arver vi veldig mye klær, og kjøper minimalt nytt. De to største arver noe, kjøper noe brukt, og supplerer med nytt. 

Det vi må lære er å lage ukesmenyer og handle sjeldnere, for det er vi dritdårlige på, og selv om velger billige middager og billige merker (First price og xtra), så er det veldig mye penger å spare der hos oss. 

Kjøper mindre brus enn tidligere, ikke øl eller dill dall, er kritisk når jeg handler, og stopper ofte opp og spør meg selv - trenger jeg EGENTLIG dette. 

Anonymkode: ec669...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der er en mentalitet du bare må legge vekk med en eneste gang, livet blir ikke trist uten de tingene der. Det er hva du gjør det til. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Og jeg vet hvor vanskelig det er, går selv på AAP. Og man må bare finne seg i at livet blir forandret. Budsjettet mitt er steinhardt, men det går det og, og nå er jeg blitt så vant til det at det er sjelden jeg savner noe. Men i begynnelsen tenkte jeg som du, at man må jo kunnne unne seg noe, men har man ikke penger til det, så kan man faktisk ikke det.

Men jeg skjønner ikke helt fordelingen deres? Du setter hele din AAP inn i fellespott, og han setter noe av sitt så han sitter igjen med 17000  til seg selv hver måned, forstår jeg det riktig da? Så det du sløser er fra fellespott, hvorfor er det da bare ditt ansvar? Han bruker vel og sporify, vg+, canal digital, nettflix osv. Men uansett så synes jeg at 42000 er mye penger og at det er endel feilprioriteringer her., for jeg tenker at dere egentlig ikke burde ha dårlig råd i det hele tatt, dere har faktisk 10000 i rent forbruk til 3 personer. I mine øyne er spotify, PLAN, netflix, kubbelys, alkohol hver helg og vg+ fullstendig unødvendig hvis man egentlig ikke har råd til det.

Anonymkode: a1a7c...185

De 17000 er det som brukes til mat og forbruk etter at HI og mannen har satt av til lån, regninger og andre utgifter. De har altså 17000 til mat, klær, lege, presanger, og annet forbruk. Jeg mener det burde gå, men klart det er ikke rom for så mye sprell.

Tenkte på det med mat. Lag opp ferdige middagsretter, vi pleier å lage store pastaporsjoner med mye grønnsaker som vi fryser ned. Du sier frisk frukt og grønt blir dyrt. Men er ikke frosne grønnsaker egentlig like sunne? Og følg med når butikkene har salg på mat, da kan det være penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matbudsjettet er alt for lite og de faste utgiftene alt for høye. 

Hva pokker! Over 40.000 i faste utgifter? 😱 Der må det kuttes. 

«Det er alle utgifter som er med, huslån, billån, 3 mobiler, internett, IPS, alle forsikringer, strøm, Bunkeroil/bensin til 2 biler, fagforening, PLAN,  nrk, eiendomsskatt, canal digital,, pensjonssparing, sparing til en kommende konfirmasjon, lommepenger til en tennåring, ett mindre sparebeløp, osv.»

Plan fadder ordningen må sies opp. Dere har ikke nok penger til å leve for. 

Hvor stort er bolig lånet? Hvor mye er avdrag og hvor mye er renter? Kan dere mekke noe til der? 

Antar dere trenger to biler? Hvor store lån, hvor mye restgjeld, og hvor store betalinger? 

Hvilke forsikringer har dere, og hva betaler dere? Sjekket priser? 

Hvor mye sparer dere til konfirmasjon? Hvor mye trenger dere, og hvor mye har dere? Mulig det ikke kan bli dyrere komf på jenta? 

Netflix, canal digital og plan greia kutter dere. 

Hva er poenget med å spare så vanvittig når dere ikke gar nok til mat 😱

Anonymkode: 45cf4...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukt opp sparekontoen til barnet på kubbelys, øl og cider ? 

Du burde skjemmes. 

Med fare for å virke streng.. 

Har man ikke penger kutter man på det som ikke er akutt nødvendig. Man stjeler ikke fra barnet. Man må ikke "unne seg noe" hele tiden. Har man ikke råd så må man ta høyde for det. Kanskje blir det noen magre år til man har fått spart opp en buffer. Sånn er det. Ingen menneskerett å frotse. 

Anonymkode: 890f6...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Matbudsjettet er alt for lite og de faste utgiftene alt for høye. 

Hva pokker! Over 40.000 i faste utgifter? 😱 Der må det kuttes. 

«Det er alle utgifter som er med, huslån, billån, 3 mobiler, internett, IPS, alle forsikringer, strøm, Bunkeroil/bensin til 2 biler, fagforening, PLAN,  nrk, eiendomsskatt, canal digital,, pensjonssparing, sparing til en kommende konfirmasjon, lommepenger til en tennåring, ett mindre sparebeløp, osv.»

Plan fadder ordningen må sies opp. Dere har ikke nok penger til å leve for. 

Hvor stort er bolig lånet? Hvor mye er avdrag og hvor mye er renter? Kan dere mekke noe til der? 

Antar dere trenger to biler? Hvor store lån, hvor mye restgjeld, og hvor store betalinger? 

Hvilke forsikringer har dere, og hva betaler dere? Sjekket priser? 

Hvor mye sparer dere til konfirmasjon? Hvor mye trenger dere, og hvor mye har dere? Mulig det ikke kan bli dyrere komf på jenta? 

Netflix, canal digital og plan greia kutter dere. 

Hva er poenget med å spare så vanvittig når dere ikke gar nok til mat 😱

Anonymkode: 45cf4...308

7000 er vel ikke altfor lite på 3 personer? Hvor mye mener du det bør være på?

Anonymkode: a1a7c...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har brukt opp sparekontoen til barnet på kubbelys, øl og cider ? 

Du burde skjemmes. 

Med fare for å virke streng.. 

Har man ikke penger kutter man på det som ikke er akutt nødvendig. Man stjeler ikke fra barnet. Man må ikke "unne seg noe" hele tiden. Har man ikke råd så må man ta høyde for det. Kanskje blir det noen magre år til man har fått spart opp en buffer. Sånn er det. Ingen menneskerett å frotse. 

Anonymkode: 890f6...fda

Ikke heilt.... men nye ski før jul, ny skihjelm, nye vintersko osv. Disse litt større utgiftene har vi betalt fra hennes konto. Vi har ikke akkurat tatt ut 400 kr til pils da. 

Anonymkode: 29770...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglån på 3 mil, betaler 14000 totalt, så det er lite avdrag. O gjeld på 1 bil, og 90 000 på den andre. 

Det er ikke frikort på fysioterapi før man kommerbopp i 3-4 tusen...da får du frikort klasse 2. Og det er ofte ikke før  mai/ juni jeg når dit. 

Og nå har det vert ekstra timer pga noen betente slimposer og kortison behandlinger. Og 1 januarver jo frikortene nullstilt igjen. 

Likedan  så har jeg slitt med så lave jernverdier at jeg måtte ta 8 injeksjoner på 8 uker. Og siden jeg ikke har en spesifikk sykdom som forårsaker lave jern verdier får jeg de ikke på blå resept.  Og de jernsprøytene er svindyre, tror det far rundt 900 kr for 4 eller 5 stk.  I tilegg må jeg hver 3 uje ta b12 injeksjoner. De må jeg også betale selv, i tilegg til 168 kr på gang når de setter de sprøytene. 

Forsikringene har vi hettopp justert. 

40000 er mye i utgifter. Men av det er 1000 til pensjonsparing, 1000 til fond, 1000 til ips, 2000 til tilbakebetaling av ting vi gar lånt fra andre kontoer, pluss 2000 til konfirmasjon, bunad, sølv, lokale, mat osv. 

Nei, det får bli slutt på å unne seg ting.

 

Det er grenseløst bittert å bli helsemessig satt ut av spill, så de mulighetene man hadde til å få 100 prosent stilling i en jobb jeg elsket og tjene greit med penger er tattbort fra meg.....

Anonymkode: 29770...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...