Gå til innhold

Det spøker hjemme hos meg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spøkelsesforklaringen er i hvertfall mye mindre sannsynlig enn at du har glemt at du gjorde det selv.

 

Anonymkode: 70b82...238

For dere ja, som ikke kjenner meg. For alt dere vet kan jeg være dement. Men for meg, som vet med meg selv at jeg ikke gjorde det og at jeg ikke har noen problemer med hukommelse, så er det faktisk ikke noe å lure på. Da er det ikke lengre snakk om hva som er mest sannsynlig, for det at jeg har glemt det er ikke et alternativ. Jeg var veldig nøye på kokinga, og jeg "dampet" aldri flasker, altså lot de ligge på toppen uten vann. Ikke denne dagen heller. 

Anonymkode: c46ba...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For dere ja, som ikke kjenner meg. For alt dere vet kan jeg være dement. Men for meg, som vet med meg selv at jeg ikke gjorde det og at jeg ikke har noen problemer med hukommelse, så er det faktisk ikke noe å lure på. Da er det ikke lengre snakk om hva som er mest sannsynlig, for det at jeg har glemt det er ikke et alternativ. Jeg var veldig nøye på kokinga, og jeg "dampet" aldri flasker, altså lot de ligge på toppen uten vann. Ikke denne dagen heller. 

Anonymkode: c46ba...03c

Spøkelsesyeorien er fortsatt svakere enn teorien om at du ikke husker alt du gjør, selv om du tror det. Hadde du husket at du glemte ting hadde du jo ikke glemt dem.

Anonymkode: 70b82...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spøkelsesyeorien er fortsatt svakere enn teorien om at du ikke husker alt du gjør, selv om du tror det. Hadde du husket at du glemte ting hadde du jo ikke glemt dem.

Anonymkode: 70b82...238

Hvis det at jeg har glemt det er den eneste logiske løsningen du klarer å se, så anser jeg det som at historien min er ganske troverdig, for det eneste som egentlig betyr noe for meg er jo hva jeg vet, ikke hva du tror på. Men det er jo alltids fint om du lærer deg å ikke avfeie andres meninger fordi du tror noe annet. Vær litt åpen, så skal jeg si meg enig i at jeg forstår at det virker veldig rart og uforståelig for andre enn de som opplever det. 

Anonymkode: c46ba...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at det er større sannsynlighet for spøkelser, eller at jeg har en sannhet. Det er jo nettopp det jeg kritiserer? At man ikke kan si at man alltid vet.

Anonymkode: edf8e...594

Det var da virkelig du som anbefalte en "renselse"?

Jeg aner heller ikke hva det er, men spøkelser er for meg like (lite) sannsynlig som for eksempel aliens eller husnisser eller parallelle virkeligheter. Derfor synes jeg det er så rart at det gjerne er nettopp spøkelser/ånder/gjenferd som er konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I forhold til at de som bodde der før har sagt at de en gang så skikkelse av en mann, så heller jeg mer mot spøkelse/gjenferd/ånder enn husnisser, men jeg har aldri sett dem selv, så jeg vet ikke med sikkerhet hva det er altså 😄

Anonymkode: c46ba...03c

Så det logiske oppsettet er slik:

1. A skjedde
2. Du kan ikke huske å ha utført A
3. En tidligere beboer har sett "en skikkelse" i huset ved en tidligere anledning
4. "Skikkelser" = spøkelser
5. Et spøkelse har utført A.

Du står ikke til logikkeksamen på ex.phil med den tankerekka der, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ostepop123 skrev:

Så det logiske oppsettet er slik:

1. A skjedde
2. Du kan ikke huske å ha utført A
3. En tidligere beboer har sett "en skikkelse" i huset ved en tidligere anledning
4. "Skikkelser" = spøkelser
5. Et spøkelse har utført A.

Du står ikke til logikkeksamen på ex.phil med den tankerekka der, altså.

Er ikke logikkeskamen jeg går for heller, altså. Jeg vet jo at det ikke høres logisk ut. Jeg vet at det jeg sier ikke kan bevises. Jeg vet at du ikke tror. Jeg vet at sannsynligheten er i mot meg. Men jeg vet hva jeg opplevde, og det kan du ikke si noe på. Du kan velge å ikke tro, men du kan ikke so det ikke stemmer og du kan ikke si at det jeg mener er feil. Det vet du ikke. 

Anonymkode: c46ba...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, ostepop123 skrev:

Det var da virkelig du som anbefalte en "renselse"?

Jeg aner heller ikke hva det er, men spøkelser er for meg like (lite) sannsynlig som for eksempel aliens eller husnisser eller parallelle virkeligheter. Derfor synes jeg det er så rart at det gjerne er nettopp spøkelser/ånder/gjenferd som er konklusjonen.

 

Ja, men du har lov å synes akkurat hva du vil 😊

Anonymkode: edf8e...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke logikkeskamen jeg går for heller, altså. Jeg vet jo at det ikke høres logisk ut. Jeg vet at det jeg sier ikke kan bevises. Jeg vet at du ikke tror. Jeg vet at sannsynligheten er i mot meg. Men jeg vet hva jeg opplevde, og det kan du ikke si noe på. Du kan velge å ikke tro, men du kan ikke so det ikke stemmer og du kan ikke si at det jeg mener er feil. Det vet du ikke. 

Anonymkode: c46ba...03c

Jeg mener absolutt ingenting om det du opplevde, jeg har full tro på at det du sier er sant. Det er forklaringen jeg tviler på, fordi det er så ekstremt lite sannsynlig, og fordi det av en eller grunn er sånn at forklaringsmodellen er "spøkelser" når vi opplever noe vi ikke skjønner. Hvorfor akkurat spøkelser?

 

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men du har lov å synes akkurat hva du vil 😊

Anonymkode: edf8e...594

Ja, det gjør jeg i full gang med, som du ser. Jeg forfekter som deg, at "man ikke kan si at man alltid vet". Kan vi ikke egentlig slå oss til ro med det, heller enn å finne opp eventyrfigurer? Du derimot, du "synes" ikke, du anbefaler en "renselse". Det virker faktisk som om du har en bestemt oppfatning av hva dette egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ostepop123 skrev:

Jeg mener absolutt ingenting om det du opplevde, jeg har full tro på at det du sier er sant. Det er forklaringen jeg tviler på, fordi det er så ekstremt lite sannsynlig, og fordi det av en eller grunn er sånn at forklaringsmodellen er "spøkelser" når vi opplever noe vi ikke skjønner. Hvorfor akkurat spøkelser?

 

Ja, det gjør jeg i full gang med, som du ser. Jeg forfekter som deg, at "man ikke kan si at man alltid vet". Kan vi ikke egentlig slå oss til ro med det, heller enn å finne opp eventyrfigurer? Du derimot, du "synes" ikke, du anbefaler en "renselse". Det virker faktisk som om du har en bestemt oppfatning av hva dette egentlig er.

Ok 😊 

Anonymkode: edf8e...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hittil har dette skjedd hjemme hos meg: 

Lampen vi har i gangen datt plutselig ned fra taket.

Vi må skifte lyspærer hele tiden

Yngste barnet syns det er ekkelt å gå i trappa

Eldste barnet sier det er noen som tar han på skulderen når han skal inn på rommet sitt

Lyset på kjøkkenet skrur seg av 

Jeg har våknet på sofaen at noen tar på meg

Hunden til moren min vil ikke gå forbi et punkt i gangen , går helt inntil veggen om den må gå forbi

Ett smykke jeg trodde jeg hadde mistet, dukket plutselig opp etter 1 år og det lå midt på baderomsgulvet. ( var alene hjemme)

Og i dag datt en bolle ned fra benken mens vi satt å spiste middag og senere på kvelden datt  folie og bakepapiret jeg oppbevarer oppå kjøleskapet i gulvet i stor fart når jeg sto ved komfyren. 

Det jeg syns er så rart er at jeg ikke blir redd. 

Har noen av dere opplevd noe lignende?

Anonymkode: 4dafd...ae4

Ingenting av dette er overnaturlig. 

Anonymkode: a6cb0...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke logikkeskamen jeg går for heller, altså. Jeg vet jo at det ikke høres logisk ut. Jeg vet at det jeg sier ikke kan bevises. Jeg vet at du ikke tror. Jeg vet at sannsynligheten er i mot meg. Men jeg vet hva jeg opplevde, og det kan du ikke si noe på. Du kan velge å ikke tro, men du kan ikke so det ikke stemmer og du kan ikke si at det jeg mener er feil. Det vet du ikke. 

Anonymkode: c46ba...03c

Kanskje det var julenissen? Eller påskeharen? Hva med tannfeen? Spøkelser som koker flasker er mer plausibelt? Hmm...😂

Anonymkode: acdd1...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det var julenissen? Eller påskeharen? Hva med tannfeen? Spøkelser som koker flasker er mer plausibelt? Hmm...😂

Anonymkode: acdd1...65b

Der sier du noe, kanskje det var julenissen. Kan fort ha vært rundt juletider. Da var det oppklart :)

Anonymkode: c46ba...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det var julenissen? Eller påskeharen? Hva med tannfeen? Spøkelser som koker flasker er mer plausibelt? Hmm...😂

Anonymkode: acdd1...65b

Fordi spøkelser finnes, det gjør ikke de andre.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det at jeg har glemt det er den eneste logiske løsningen du klarer å se, så anser jeg det som at historien min er ganske troverdig, for det eneste som egentlig betyr noe for meg er jo hva jeg vet, ikke hva du tror på. Men det er jo alltids fint om du lærer deg å ikke avfeie andres meninger fordi du tror noe annet. Vær litt åpen, så skal jeg si meg enig i at jeg forstår at det virker veldig rart og uforståelig for andre enn de som opplever det. 

Anonymkode: c46ba...03c

Så denslags ting er det de avdøde driver med, altså? Flytte på små bruksgjenstander?

https://www.dagbladet.no/kultur/gjenferd-i-andenes-makt-som-beveger-mobler-innser-at-hun-kaster-bort-doden/61473222

Anonymkode: 587f3...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror da ei på spøkelser, men det er vel en rekke andre ting som kan ha forårsaket disse hendelsene.

Lampen i taket kunne ha dettet pga dårlige skruer (eller hva enn som holdt den der).

Det kan hende du kjøper feil eller dårlige lyspærer, noe som kan føre til at de går så ofte. Men det kan også bare være en sikring.

Jeg hadde også en vanvittig angst for å gå rundt hjørner / åpne dører da jeg ikke visste hva som var på andre siden, da jeg var ung. Det yngste barnet er vel bare litt engstelig.

Å føles ut som man blir tatt på skulderen, er en utrolig vanlig følelse som kan forekomme når man er trett, kald, sliten, osv.

Det kan være en gående sikring som får kjøkkenlyset til å kortslutte. Det ville ikke overrasket meg hvis huset deres er gammelt.

I søvn blir man så utrolig mye mer oppfattsom, så det er lett å fantasere seg ting og føle dem som de er ekte. Innbilningen din om at det er spøkelser på ferd, kan også ha mye på spill her.

Dyr er sære; behøver jeg å si mer?

Det yngste barnet ditt kunne ha funnet det, lekt med det, og til slutt lagt det der.

Disse tingene kan ha sklidd om mistanken min om at huset deres er gammelt, er rett. Gamle hus er ofte skjeve.

 

Prøver, liksom, ikke å være noen gledesdreper her, men spøkelser er vel den siste beslutningen jeg ville havnet ved.

Anonymkode: 35c6b...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi spøkelser finnes, det gjør ikke de andre.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Hva får deg til å tro at spøkelser finnes noe mer enn nisser, troll og feer?

Anonymkode: 35c6b...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva får deg til å tro at spøkelser finnes noe mer enn nisser, troll og feer?

Anonymkode: 35c6b...cfc

Feer finnes, men ikke tannfeen. Nisser finnes, men ikke julenissen. Troll finnes ikke. Spøkelser finnes.

Hvordan jeg kan si det? Fordi jeg ser dem. Har alltid gjort det.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Okei, se for deg en situasjon som har hendt hos oss: Du står hjemme i andreetasje, mens du har satt flasker på koking på kjøkkenet nede. Du er alene hjemme (og ja, du ER alene hjemme fordi ingen andre har verken kode eller nøkkel til døra). Plutselig hører du noe bråk nede på kjøkkenet, uten å helt kunne sette fingeren på hva lyden er. Etter bråket begynner babyen som sov i gangen nede å gråte. Du løper ned, og tenker at nå nå vogna ha tippa eller noe, men nei. Vogna står helt rolig. Finner ikke ut hva som bråkte, for alt ligger der det skal. Ingenting på gulvet, ingenting som har falt ned på benken. 

Når flaskene er ferdig kokte, ser du at den siste flaska, den du lot vente til etterpå fordi det var for fult oppi kjelen og den dermed ikke traff vannet, plutselig er puttet oppi. Og du skjønner at lyden du hørte, er nøyaktig dem samme som lokket på kasserollen som ble løftet av og satt på igjen. 

Hvor er logikken i dette?

Du kan gjerne si at logikken er at jeg er gal og forestilte meg hele hendelsen, eller skylle på ammetåke og at jeg dermed hadde lagt den oppi selv, men jeg vet med hundre prosent sikkerhet at det ikke var meg, og at jeg faktisk hørte den lyden. De som bodde i huset tidligere har masse lignende erfaringer. Er vi gale hele gjengen? Eller har du en logisk forklaring nå også? 

Anonymkode: c46ba...03c

Jeg opplevde en litt lignende episode for mange år siden. Bodde i et hus som ikke var mitt, alle andre var på jobb/skole/i utlandet. De hadde også to små hunder, hunder som var for små til å åpne dører.

Den dagen skulle jeg bl.a. vaske en del av huset som jeg aldri hadde vært inne i. Det var en glassdør fra en stue i andreetasjen inn til et større rom, der var det en bratt spiraltrapp opp til en hems og på hemsen var det et stort skrivebort, hemsen ble brukt som kontor av den som da var i utlandet. De ukene jeg hadde bodd der hadde glassdøren aldri blitt åpnet, og jeg hadde som sagt aldri vært inne i det store rommet eller på hemsen. Alle dører og vinduer i huset var låst/lukket.

Jeg bestemte meg for å gjøre ferdig noe i førsteetasjen først, og la en ting på kjøkkenbordet hvor jeg lett kunne finne den igjen etterpå. Brukte kanskje en halvtime på den andre oppgaven, var hele tiden i nærheten av kjøkkenet, men ikke inne på selve kjøkkenet. Hørte ingen lyder denne perioden. Så skulle jeg bare innom kjøkkenet før jeg skulle gå opp for å vaske i det rommet/hemsen. Tingen jeg hadde lagt på kjøkkenbordet var borte. Jeg forstod lite. Gjennomsøkte hele første etasje, tingen var ikke å finne. Jeg regnet med at jeg sikkert fant tingen igjen senere, så gikk opp for å vaske. For å komme inn på det større rommet måtte jeg bruke kraft for å åpne glassdøren, den var ordentlig treg og det bråkte når jeg åpnet den. Hadde den blitt åpnet mens jeg holdt på nede hadde jeg garantert hørt det, for det var åpen løsning. Så gikk jeg opp på hemsen, den svarte spiraltrappa var støvete, ingen spor i støvet. Midt på pulten som stod oppe på hemsen lå den tingen jeg hadde lagt fra meg midt på kjøkkenbordet! Eneste vei opp på hemsen var via spiraltrappen som ikke hadde noen spor i støvet da jeg gikk opp.

Da de som bodde der kom hjem og fortalte dette sa det bare "åja, det er husspøkelset vårt, det, han fulgte visst med fikk vi vite, han liker å tulle slik". Og de mente det helt seriøst, de sa de var vant med at slikt skjedde.

 

Anonymkode: 89c7f...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feer finnes, men ikke tannfeen. Nisser finnes, men ikke julenissen. Troll finnes ikke. Spøkelser finnes.

Hvordan jeg kan si det? Fordi jeg ser dem. Har alltid gjort det.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Kan du lære meg hvordan se disse skapningene? Jeg har alltid drømt om å ha en samtale med en nisse.

Anonymkode: 35c6b...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du lære meg hvordan se disse skapningene? Jeg har alltid drømt om å ha en samtale med en nisse.

Anonymkode: 35c6b...cfc

Du kan starte med å være sannferdig og ærlig. Du må begynne der du er, ikke der du vil overbevise  meg om at du er.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig hukommelse på grunn av lite søvn og amming?

Anonymkode: 70b82...238

Å forklare at hun hørte skramling med kasserollen med «dårlig hukommelse» er ikke mer logisk enn spøkelser og husnisser.  Du kan ikke velge ut deler av historien og utelate det som ikke passer med forklaringen din. 

Anonymkode: d47cc...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å forklare at hun hørte skramling med kasserollen med «dårlig hukommelse» er ikke mer logisk enn spøkelser og husnisser.  Du kan ikke velge ut deler av historien og utelate det som ikke passer med forklaringen din. 

Anonymkode: d47cc...821

Lyder trenger ikke være det man tror de er. Skramlinga kan være en lyd utenfor, men man tolker det som kasseroller, f eks.

Anonymkode: 587f3...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lyder trenger ikke være det man tror de er. Skramlinga kan være en lyd utenfor, men man tolker det som kasseroller, f eks.

Anonymkode: 587f3...421

Jeg hører da forskjell på lyder som kommer innenfra og utenfra når det ikke er noen dører som skiller meg og lyden. 

Men siden du er så bastant, forklar denne: Jeg ligger på soverommet mitt, og plutselig skrur vasken seg på med fullt trykk inne på badet. Det er en sånn vask hvor du må fysisk skru på krana. 

Eller da de tidligere eierne hørte fotskritt i overetasjen (ingen husdyr og enebolig). 

Eller da bilnøklene som hadde vært borte i flere uker, plutselig hang på knaggen sin i gangen. Synlig knagg altså, og tro meg, de hang ikke der i flere uker mens jeg lette. 

Eller da jeg hadde besøk, jeg dro en tur på butikken og besøket mitt løp ut i hagen og ikke ville gå inn fordi hun var overbevist om at det var noen i etasjen over. 

Du vil nok prøve å forklare det logisk, men virkelig, hvor logisk er det egentlig at det er noe galt med alt fra gulver til tak i huset, eller at både jeg, tidligere eiere og besøket mitt sliter med dårlig søvn og amming?

Anonymkode: c46ba...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi spøkelser finnes, det gjør ikke de andre.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Og det vet du??

Anonymkode: acdd1...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Feer finnes, men ikke tannfeen. Nisser finnes, men ikke julenissen. Troll finnes ikke. Spøkelser finnes.

Hvordan jeg kan si det? Fordi jeg ser dem. Har alltid gjort det.

Anonymkode: 8ff39...0aa

Haha, så fordi DU ikke ser troll så finnes ikke akkurat troll men alt det andre??

Anonymkode: acdd1...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...