Gå til innhold

Takten til Ed Sheerans låt Perfect


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Hvilken takt er det? Den er jo litt vals-aktig, men går for fort til å være 2/3. Er det 4/6? Det er en nydelig låt, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med ikke å vite takten🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hører det som 4/4, bare at kompet er spilt i triolbevegelser. Ingen ting i sanglinja antyder 12/8

Anonymkode: 460d0...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På notene er den notert som 12/8-takt. Det kan du for såvidt høre ut fra teksten også,for hvis den hadde vært 4/4 ville sangen ha blitt skrevet unødvendig komplisert (notemessig) og vanskelig å lese.

Anonymkode: aaaa4...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar😊 Har takten noe spesielt navn? Som i hva slags dans danser man til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo litt uenighet om takten her, så litt vanskelig å svare på. 😜

 

Anonymkode: 3facd...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg insisterer på 12/8, kan jeg jo skrive litt om den. Det er ikke en typisk dansetakt, den har en litt mer langdryg svingende følelse. Sakte blues er ofte 12/8. Everybody hurts er kanskje den mest kjente sangen i denne takten? Eller so this is christmas (war is over). 

Du kan sikkert danse en slags smooth vals fordi fjerdedelene er delt inn i tredjedeler, men det blir fort litt heseblesende om man ikke er innmari god til å skli rolig gjennom trinnene. Ellers er vel Perfect egentlig best som klinedans i gymsalen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joggesko skrev:

Siden jeg insisterer på 12/8, kan jeg jo skrive litt om den. Det er ikke en typisk dansetakt, den har en litt mer langdryg svingende følelse. Sakte blues er ofte 12/8. Everybody hurts er kanskje den mest kjente sangen i denne takten? Eller so this is christmas (war is over). 

Du kan sikkert danse en slags smooth vals fordi fjerdedelene er delt inn i tredjedeler, men det blir fort litt heseblesende om man ikke er innmari god til å skli rolig gjennom trinnene. Ellers er vel Perfect egentlig best som klinedans i gymsalen 😜

Jeg noterer altså "War is over" i 6/8. 

Anonymkode: 460d0...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...