Gå til innhold

Hva er meningen med livet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler det er det samme som skjer hver dag. Er gjerne deprimert av forskjellige årsaker så føles verre da. 

Anonymkode: 91255...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet har vel ingen annen mening enn livet selv.

Vi er pattedyr, vi skal fødes, bli voksne og fruktbare selv, føde barn også dø. Meningen med livet er å bevare arten.

Men hvordan vi har det mens vi lever er jo mye opp til oss selv da, hva vi gjør ut av livet, hva vi finner mening i, hva vi gleder oss over osv.

Det som er viktig i livet til naboen trenger overhodet ikke være viktig i mitt, man må finne sin egen greie.

Jeg har en sønn på 17 år som har allverdens planer, til han prøver jeg å formidle at vi må være åpne for livet også. Det er fint med planer, fint å ha mål, noe å jobbe mot, men samtidig må vi være forberedt på at veien blir til mens vi går. Plutselig tar livet en sving, ting endrer seg og vi må tilpasse oss, endre litt planer, finne glede i andre ting også. 

 

Anonymkode: 4af76...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen bestemt mening. Men jeg tenker at det er viktig at min tilstedeværelse på jorden gjør noe bra for noen andre. At jeg kan gi andre lykke, glede, osv. Og så er jeg tekknemlig for hvert dråpe av gode øyeblikk jeg selv kan få. Det er så viktig å tenke gjennom hvor heldige vi er som har fått et liv vi skal leve.

Etter en enorm sorg da mannen min, mitt livs kjærlighet og min snille, sterke, morsomme, kloke klippe, døde og barna mine ble uten far, er jeg nå veldig beviss på det å glede meg over de veldig små tingene, jeg leter etter sånne ting hver eneste dag. Eksempler fra sist uke:

- At jeg får leve i tid der fly er oppfunnet, så jeg får oppleve fly over landet fra øst til vest, i strålende sol, og se de vakre snøkledde fjellene og de dype fjordene.
- At jeg har en snill nabo som kommer bort til meg og har bakt kringle
- At jeg har søt og morsom hund som får meg til å le og som jeg kan bore ansiktet ned i pelsen til og snuse inn den gode varme lukten
- At jeg eier en stor fin leilighet som har en liten hage der jeg kan sitte og drikke kaffe på en lørdag og nye\te at våren er her
_ At jeg har sterke bein, gode lunger og et hjerte som fungerer utmerket, sånn at jeg kan gi alt på en treningsøkt sammen med andre (fremmede) og kjenne svetten sprute, og etterpå ligge og tøye ut med kroppen full av gode endorfiner.
- At de fortsatt fins småfugler  som jeg kan se på mens de strever med å bygge årets nye reder
- At jeg har en jobb som betyr noe og som er interessant og der jeg kan få brynt meg hver eneste dag.
- At jeg har kjøpt meg en ny bukse og søler meg fin

 

Sånne ting.

Anonymkode: 90519...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tror på noen Gud finnes det ingen mening. Du er verdt akkurat like mye eller lite som et sandkorn i Sahara.

Det kan være vanskelig å forholde seg til at du ikke har verdi, men fordelen er at vi ikke trenger være redde for noe heller. Hva så om du gjør noe dumt eller noen misliker deg. Det har ikke noe å si.

Anonymkode: bb9f1...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har verdi fordi liv har verdi.

Meningen med livet slik jeg ser det er å ta vare på hverandre. Ta vare på livet. 

Anonymkode: 96630...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke tror på noen Gud finnes det ingen mening. Du er verdt akkurat like mye eller lite som et sandkorn i Sahara.

Det kan være vanskelig å forholde seg til at du ikke har verdi, men fordelen er at vi ikke trenger være redde for noe heller. Hva så om du gjør noe dumt eller noen misliker deg. Det har ikke noe å si.

Anonymkode: bb9f1...d6d

Pisspreik. Mennesket har i høyeste grad egenverdi, langt ut over religiøs svartmaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler det er det samme som skjer hver dag. Er gjerne deprimert av forskjellige årsaker så føles verre da. 

Anonymkode: 91255...3d0

Tror ikke det er noen overordnet mening. Vi er biologiske vesener som blir født, formerer oss og dør. 

Anonymkode: 292f5...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mening med livet er vel at menneskearten tar vare på jorda, planter, og dyrker. Slik at den er klar for neste generasjon, og slik forsetter det 🤔

Anonymkode: 900e1...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petra Prøvedukke skrev:

Pisspreik. Mennesket har i høyeste grad egenverdi, langt ut over religiøs svartmaling. 

Hvem har mennesket verdi for? Seg selv? Hva skulle gjøre mennesket mer verdifullt enn andre ting?  Vi er tross alt bare en samling atomer vi som alt annet.

Anonymkode: bb9f1...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mening med livet er vel at menneskearten tar vare på jorda, planter, og dyrker. Slik at den er klar for neste generasjon, og slik forsetter det 🤔

Anonymkode: 900e1...da0

Men hva er poenget med det? I evighetens tidsregning er det da ingen som om hva du hadde til middag eller jordens undergang. 

Anonymkode: bb9f1...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Livet har vel ingen annen mening enn livet selv.

Vi er pattedyr, vi skal fødes, bli voksne og fruktbare selv, føde barn også dø. Meningen med livet er å bevare arten.

Men hvordan vi har det mens vi lever er jo mye opp til oss selv da, hva vi gjør ut av livet, hva vi finner mening i, hva vi gleder oss over osv.

Det som er viktig i livet til naboen trenger overhodet ikke være viktig i mitt, man må finne sin egen greie.

Jeg har en sønn på 17 år som har allverdens planer, til han prøver jeg å formidle at vi må være åpne for livet også. Det er fint med planer, fint å ha mål, noe å jobbe mot, men samtidig må vi være forberedt på at veien blir til mens vi går. Plutselig tar livet en sving, ting endrer seg og vi må tilpasse oss, endre litt planer, finne glede i andre ting også. 

 

Anonymkode: 4af76...3a1

☝🏻 AMEN

Anonymkode: 717b4...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

42

Anonymkode: 805a7...4bb

Sant, sant 😄

Anonymkode: 6ab29...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet skapes av oss. Hver dag, hvert minutt. Finn ut hva som gir deg glede, hva som gir deg energi. Bruk kroppen og hodet, vi er skapt til å brukes, til å bevege oss, til å bevege hverandre, kropp og sjel. Meningen med livet for meg er også kjærlighet.

 

Lykke til med å bryte ut av monotonien. Tillat deg selv små skritt, små gleder. Husk at du er unik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

42

Anonymkode: 805a7...4bb

Velger heller å kjempe mot intergalaktiske motorveier. Det er en uting og må settes en stopper for!

Anonymkode: 7c0d9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet i seg selv har absolutt ingen mening. Det er helt tilfeldig. Meningen med livet må du derfor skape selv. Være seg om det er karriere, barn, hobby og evt. religion, eller det å sette pris på de enkle godene som er rundt deg. 

Anonymkode: aeb38...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...