Gå til innhold

Datteren min har hatt sex med en som har utnyttet henne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ho 15 i år eller ?

Anonymkode: 84389...001

Ja om ikke så lenge til

Anonymkode: 6904f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun ER jo skyld i det selv. Hun ble med på det ! Seriøst...

Anonymkode: 84389...001

Skremmende at ikke voksne folk ser mer nyanser og tenker litt dypere. Hun er 14!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, amandine skrev:

Skremmende at ikke voksne folk ser mer nyanser og tenker litt dypere. Hun er 14!

Blir straks 15. 

Ærlig talt, jeg er så lei av at jenter skal behandles som porselensdukker! Hvis situasjonen var omvendt, og jenta var 17 og gutten straks 15, så ville det vært helt snudd. Hvis gutten da viste frem stedet han hadde hatt sex, fortalte alle om opplevelsen og delte intime detaljer som jenta ikke var komfortabel med, så hadde alle her inne bedt mor om å stramme opp sønnen sin. Og det hadde kommet kommentarer som «Man et voksen nok til å bruke hodet når man er 14-15 år» og «Han burde vite bedre enn det»

Men med det samme det er snakk om ei jente, så hyler folk om utnyttelse og anmeldelse, selv om jenta var frivillig med på akten. Å bistå kvinner i nød er en ting, men å direkte si til ei ungjente at «Joda, du er blitt utnyttet!» når hun selv har en annen oppfattelse, blir fantastisk og dumt. Og helt ærlig: Hvor mange her inne mistet ikke jomfruen som tenåring? Var vi evneveike, eller visste vi muligvis hva vi gjorde?

 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke ha vaginalt sex med han jeg var sammen med fordi jeg ikke var sikker på om han var den rette eller om jeg var klar for sex. Nå når jeg har tenkt tilbake på det i etterkant syns jeg det høres fullstendig idiotisk ut, men jeg likte analsex da og jeg liker det nå også. Ser heller ikke på det som min debutering. 

Anonymkode: 5be3f...081

Hjelp, du høres skrudd ut!

Anonymkode: de1b5...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir straks 15. 

Ærlig talt, jeg er så lei av at jenter skal behandles som porselensdukker! Hvis situasjonen var omvendt, og jenta var 17 og gutten straks 15, så ville det vært helt snudd. Hvis gutten da viste frem stedet han hadde hatt sex, fortalte alle om opplevelsen og delte intime detaljer som jenta ikke var komfortabel med, så hadde alle her inne bedt mor om å stramme opp sønnen sin. Og det hadde kommet kommentarer som «Man et voksen nok til å bruke hodet når man er 14-15 år» og «Han burde vite bedre enn det»

Men med det samme det er snakk om ei jente, så hyler folk om utnyttelse og anmeldelse, selv om jenta var frivillig med på akten. Å bistå kvinner i nød er en ting, men å direkte si til ei ungjente at «Joda, du er blitt utnyttet!» når hun selv har en annen oppfattelse, blir fantastisk og dumt. Og helt ærlig: Hvor mange her inne mistet ikke jomfruen som tenåring? Var vi evneveike, eller visste vi muligvis hva vi gjorde?

 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Du tar feil. Hvis det var gutten som var yngst, ville det være like ulovlig.

Og loven er ikke veiledende. Du kan ikke ligge med en 14-åring og si at det er kort tid til 15-årsdagen. Blir jo som å kjøre i 60 og si at det er nesten det samme som 50: blir du målt, får du bot.

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er jo jentene mer modne enn guttene, så det er jo ikke sikkert de var så mentalt ulike egentlig... 

syns ikke dere skal anmelde, hun var med på det. Kanskje dere heller burde få litt hjelp til å håndtere henne og hennes tydelige behov for anerkjennelse og oppmerksomhet. Er du og far gift? Har hun et godt forhold til sin far? 

Han er 17, hun er 14. Det er ulovlig, ja, men ærlig talt. Om man skal anmelde og potensielt ødelegge alle gutters liv for noe jentene har vært med på så har vi det gående....

Anonymkode: 5c49b...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mange tilfeller er jo jentene mer modne enn guttene, så det er jo ikke sikkert de var så mentalt ulike egentlig... 

syns ikke dere skal anmelde, hun var med på det. Kanskje dere heller burde få litt hjelp til å håndtere henne og hennes tydelige behov for anerkjennelse og oppmerksomhet. Er du og far gift? Har hun et godt forhold til sin far? 

Han er 17, hun er 14. Det er ulovlig, ja, men ærlig talt. Om man skal anmelde og potensielt ødelegge alle gutters liv for noe jentene har vært med på så har vi det gående....

Anonymkode: 5c49b...38f

Ja, å be dem følge loven er visst litt mye forlangt. Såååå krevende altså.

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, å be dem følge loven er visst litt mye forlangt. Såååå krevende altså.

Anonymkode: 60cb3...143

Nei, men det er faktisk ikke greit for jentene å legge opp til det heller! Selvsagt skal man følge loven, men ærlig talt. Om de begge vil, hva er problemet?? 

Anonymkode: 5c49b...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er faktisk ikke greit for jentene å legge opp til det heller! Selvsagt skal man følge loven, men ærlig talt. Om de begge vil, hva er problemet?? 

Anonymkode: 5c49b...38f

Spør ordføreren i Vågå... Der ville jo jenta like mye. 

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, å be dem følge loven er visst litt mye forlangt. Såååå krevende altså.

Anonymkode: 60cb3...143

Det er mye som er ulovlig uten at vi går til anmeldelse. 

Anmelder du familie og venner hvis du får vite at de har kjørt etter et glass vin eller om de kjører for fort?

Anmelder du datteren din på 18 spm har gitt sønnen din på 16 en øl?

Anmelder du datteren din for å bruke dask legg for å komme inn på et utested?

Ingen av delene er jo greit, men de færreste av oss går direkte til politiet av den grunn.

Anonymkode: a5c21...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye som er ulovlig uten at vi går til anmeldelse. 

Anmelder du familie og venner hvis du får vite at de har kjørt etter et glass vin eller om de kjører for fort?

Anmelder du datteren din på 18 spm har gitt sønnen din på 16 en øl?

Anmelder du datteren din for å bruke dask legg for å komme inn på et utested?

Ingen av delene er jo greit, men de færreste av oss går direkte til politiet av den grunn.

Anonymkode: a5c21...845

Kjenner ingen som gjør dette, verken langer øl til ungdom eller fyllekjører. Ungdommen min har aldri brukt falsk leg, og om han hadde ville jeg anta at utestedet selv måtte anmelde; det er jo de som evt oppdager det. Samme skjer hvis noen kjører for fort. Jeg er ikke i besittelse av en lasermåler og kan ikke vurdere hvor fort de har kjørt (og i alle fall ikke hvis det bare er noe jeg "får vite", som du sier). Men jeg har ringt politiet når jeg har observert villmannskjøring, og har anmeldt folk som kjørte på gangveien. 

Disse tingene er imidlertid ikke sammenlignbare med det tilfellet som diskuteres her. For jenta i hovedinnlegget er jo helt åpenbart skada av hendelsen, den er blitt en hovedopplevelse i livet hennes. Og med så mye skandale som hun nå prøver å få ut av den, så høres det ut som om dette er noe sykelig. Det er i alle fall ikke med positivt fortegn. Hun kan føle seg voldtatt, og sier det til alle for å få hjelp. 

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spør ordføreren i Vågå... Der ville jo jenta like mye. 

Anonymkode: 60cb3...143

Det kan jo ikke sammenlignes. Der var det jo også en maktubalanse (bygdas leder, ressusjsvake foreldre osv) som (tilsynelatende) ikke er tilstede der.

Jeg syntes også det blir feil å gjøre jenta til offer, når hun egentlig ikke føler det selv. «Du ble voldtatt» «nei» «Joda. Han var slem» «nei, han var grei» «nei det var han ikke -Føl deg misbrukt nå. Det er syndt på deg -du er et offer!!»

Men hun trenger en alvorsprat, med masse forståelse, rundt kropp, egenverdi, trygghet, privatliv og grutpepressmentalitet.

————

 

Anonymkode: dcaa7...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at om dere anmelder saken så vil de bli bedømt til å være så nær hverandre i alder og utvikling at det ikke blir noen dom (eller noen sak for den del), evetuelt at han får en mild straff.

https://www.ung.no/lovbrudd/2903__Har_sex_med_noen_som_er_under_16_år.html

https://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article10435128.ece

Anonymkode: a5c21...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen har en barndomskamerat som hadde sex med en 15-åring da han var 19. Foreldrene anmeldte og han ble dømt. Han er i dag over 40 år og blitt en veldig fin mann, han er glad i barn og veldig flink med dem, men kan ikke jobbe med barn fordi han blir stemplet som pedofil når han må vise utvidet politiattest, han er jo dømt for sex med mindreårige....

Hadde jeg vært hi ville jeg nok ikke anmeldt, men jeg ville helt klart tatt kontakt med den gutten og fortalt hva jeg mente om han. Han ville også fått klar beskjed om at det han gjorde var straffbarn, nå vet "halve bygda" hva han har gjort og dette kan fort bli noe som følger han resten av livet. Ville også fortalt han hva strafferammen var for å ha sex med en 14-åring, jeg ville gjort mitt for å sørge for at han aldri gjør noe sånt igjen.

Så ville jeg bestilt time hos helsesøster for ungdom for datteren min, fortalt hva bakgrunnen for samtalen er og at jeg trenger hjelp til å nå inn til henne. Jeg ville også snakket mye med henne selv.

Jeg har også hørt hvordan jentene holder på. Jeg har en 14-åring selv, gutt, og han har fått flere tilbud fra jenter i klassen om å komme og "ligge inntil naken", kanskje ha sex osv. De er ganske pushy altså....

Anonymkode: 5b9fe...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner ingen som gjør dette, verken langer øl til ungdom eller fyllekjører. Ungdommen min har aldri brukt falsk leg, og om han hadde ville jeg anta at utestedet selv måtte anmelde; det er jo de som evt oppdager det. Samme skjer hvis noen kjører for fort. Jeg er ikke i besittelse av en lasermåler og kan ikke vurdere hvor fort de har kjørt (og i alle fall ikke hvis det bare er noe jeg "får vite", som du sier). Men jeg har ringt politiet når jeg har observert villmannskjøring, og har anmeldt folk som kjørte på gangveien. 

Disse tingene er imidlertid ikke sammenlignbare med det tilfellet som diskuteres her. For jenta i hovedinnlegget er jo helt åpenbart skada av hendelsen, den er blitt en hovedopplevelse i livet hennes. Og med så mye skandale som hun nå prøver å få ut av den, så høres det ut som om dette er noe sykelig. Det er i alle fall ikke med positivt fortegn. Hun kan føle seg voldtatt, og sier det til alle for å få hjelp. 

Anonymkode: 60cb3...143

Hvis du ikke venner noen som har kjørt for fort, kjørt etter litt alkohol, brukt falsk legg eller fått tak i øl før de var 18 må du leve veldig isolert eller være veldig blind.

Ikke synes jeg det virker som om jenta er skadet på noen måte heller. Hun er stolt. Det er det ikke noe galt i. Hun må bare lære seg å ikke skryte så mye.

Anonymkode: a5c21...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Hvis det var gutten som var yngst, ville det være like ulovlig.

Og loven er ikke veiledende. Du kan ikke ligge med en 14-åring og si at det er kort tid til 15-årsdagen. Blir jo som å kjøre i 60 og si at det er nesten det samme som 50: blir du målt, får du bot.

Anonymkode: 60cb3...143

Hvor gammel var du og dine venninner når dere hadde sex første gang? Var du klar over hva du gjorde? Eller var du litt smådum? For det er akkurat det dere gjør denne jenta til. Smådum.

Det er snakk om frivillig sex. Jeg var 15 da jeg hadde sex første gang. Han var 20. Det var 100% frivillig, absolutt ingen utnyttelse, og en fin opplevelse. Og bare tanken på at gamle kjerringer her inne skulle prøve å overbevise meg om at noe annet, gjør meg direkte hissig. «Joda! Du har blitt utnyttet. Joda, du er et offer». 

Og hvis mine foreldre hadde anmeldt ham, så tror jeg at jeg hadde snudd ryggen til dem fullstendig. 

Vet du hva som er feil? Å ta en annens opplevelse, og påstå at du vet bedre enn vedkommende som opplevde situasjonen. 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke anmeld. Og som en sier hadde det vært motsatt ville hønene bedt gutten slutte å skryte.  Merkelig å behandle kjønnene så forskjellig men det ser man i svømmehall og gutter i jentegarderobe poster, slik enkelte skriver skulle enn tro en gutt på 7 tenker seksuelt om kropp mens en " prinsesse" på 7 selvfølgelig ikke gjør det. Igjen ikke anmeld men lær datteren din respekt for seg selv og andre eller vil dette utvikle seg til at hun blir skolens felleshull. Unnskyld direkte tale ...

Anonymkode: a5fe0...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal selvsagt ikke anmelde. Dette var 100% frivillig. Eneste grunnen hun føler seg eventuelt litt dum er fordi han har blokka henne. Og det skjønner jeg jo godt med hennes oppførsel.

og i alle dager, hvordan oppfører hun seg? En ting er at hun skryter av det etc. Det er jo helt bak mål. MEN; det du skriver om at hun prøvde seg på typen til vennninna hennes? Hva slags verdier er det hun har? Hun er jo helt ute å kjøre.

Anonymkode: e8419...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke venner noen som har kjørt for fort, kjørt etter litt alkohol, brukt falsk legg eller fått tak i øl før de var 18 må du leve veldig isolert eller være veldig blind.

Ikke synes jeg det virker som om jenta er skadet på noen måte heller. Hun er stolt. Det er det ikke noe galt i. Hun må bare lære seg å ikke skryte så mye.

Anonymkode: a5c21...845

Drit nå i om vennene mine kjører for fort. Det er en avsporing som ikke interesserer meg. Poenget må jo være at de ikke misbruker barn, og uansett hva en fjortenåring "vil selv", så er det satt en regel som er lovfesta fordi så unge mennesker ikke er samtykkekompetente! Og den skal følges, den er ikke "veiledende". 

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva som er feil? Å ta en annens opplevelse, og påstå at du vet bedre enn vedkommende som opplevde situasjonen. 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Er du denne jenta?

Hvis ikke, så er din erfaring like irrelevant som min. 

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du denne jenta?

Hvis ikke, så er din erfaring like irrelevant som min. 

Anonymkode: 60cb3...143

Nei. Jeg tar utgangspunkt i hva jenta forteller, og støtter hennes utsagn. 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17 år gamle gutten var mest sannsynlig jomfru. Han øynet muligheten for å debutere da en 14-åring forelsket seg i ham. Han har neppe tenkt tanker om lovlig eller ei, men ett lett bytte tenkte han nok på.

Men ingen 17 år gamle gutter skryter av at den eneste de klarer å få et ligg med er en 14-åring. Selv ikke om de selv skulle være forelsket i 14-åringen. Det blir garantert kommentert av jevnaldrende, kanskje til og med de jevnaldrende jentene, som gjør flauhetsfaktoren ende større.

Så da blokkerer han henne raskt. Hadde han ikke gjort det hadde hun kanskje ikke gjort så stort nummer av det blant sine venner? Men akkurat nå er jo hun «tvunget» til å overbevise vennene sine om at han hadde sex med henne fordi han likte henne. 

For hvor flaut er det ikke for en 14- åring å føle på at hun ble utnyttet når hun selv hadde følelser for han og tenkte at dette var en super kjæreste? For hun trodde nok det, at de var kjærester. Og han lot henne tro det, for han var kåt og ville ha ett ligg.

En klassiker. Skjedd mange ganger. I mange generasjoner. Hennes reaksjon er en forsvarsmekanisme. Det beste du kan gjøre for henne er å vise henne at du er glad i henne uansett. Og snakke om prevensjon.

Og moren til venninnen hennes burde ta en snakk med sin datter, fortelle henne at hun skal være glad i venninnen sin uansett og at hun må vise det. 

Anonymkode: a42b8...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drit nå i om vennene mine kjører for fort. Det er en avsporing som ikke interesserer meg. Poenget må jo være at de ikke misbruker barn, og uansett hva en fjortenåring "vil selv", så er det satt en regel som er lovfesta fordi så unge mennesker ikke er samtykkekompetente! Og den skal følges, den er ikke "veiledende". 

Anonymkode: 60cb3...143

Den loven er ikke så klar som du vil ha det til. Det er gjort unntak der begge parter er omtrent like fysisk og psykisk modne. Det er det stor sannynlighet for at de vil bli regnet som,  spessielt når de var kærester først.

Jeg er enig i at det er litt på grensen med en 3 års aldersforskjell i den alderen, men så veldig art er det ikke. Jeg har selv en jente på 13 som har en del venner på opptil 19 år. Det er overaskende liten forskjell på mange av dem.

Anonymkode: a5c21...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den 17 år gamle gutten var mest sannsynlig jomfru. Han øynet muligheten for å debutere da en 14-åring forelsket seg i ham. Han har neppe tenkt tanker om lovlig eller ei, men ett lett bytte tenkte han nok på.

Men ingen 17 år gamle gutter skryter av at den eneste de klarer å få et ligg med er en 14-åring. Selv ikke om de selv skulle være forelsket i 14-åringen. Det blir garantert kommentert av jevnaldrende, kanskje til og med de jevnaldrende jentene, som gjør flauhetsfaktoren ende større.

Så da blokkerer han henne raskt. Hadde han ikke gjort det hadde hun kanskje ikke gjort så stort nummer av det blant sine venner? Men akkurat nå er jo hun «tvunget» til å overbevise vennene sine om at han hadde sex med henne fordi han likte henne. 

For hvor flaut er det ikke for en 14- åring å føle på at hun ble utnyttet når hun selv hadde følelser for han og tenkte at dette var en super kjæreste? For hun trodde nok det, at de var kjærester. Og han lot henne tro det, for han var kåt og ville ha ett ligg.

En klassiker. Skjedd mange ganger. I mange generasjoner. Hennes reaksjon er en forsvarsmekanisme. Det beste du kan gjøre for henne er å vise henne at du er glad i henne uansett. Og snakke om prevensjon.

Og moren til venninnen hennes burde ta en snakk med sin datter, fortelle henne at hun skal være glad i venninnen sin uansett og at hun må vise det. 

Anonymkode: a42b8...74c

Jeg var med deg hele veien her og kunne si meg enig i alt, bortsett fra siste setning. Hvorfor skal moren til venninnen hennes si til datteren sin at hun må være glad i henne og vise det?? Etter å ha prøvd seg på kjæresten?? Hadde du synes det var en naturlig reaksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den loven er ikke så klar som du vil ha det til. Det er gjort unntak der begge parter er omtrent like fysisk og psykisk modne. Det er det stor sannynlighet for at de vil bli regnet som,  spessielt når de var kærester først.

Jeg er enig i at det er litt på grensen med en 3 års aldersforskjell i den alderen, men så veldig art er det ikke. Jeg har selv en jente på 13 som har en del venner på opptil 19 år. Det er overaskende liten forskjell på mange av dem.

Anonymkode: a5c21...845

Jeg syns ikke 14 og 17 er tilnærmet like i alder og modenhet.

Anonymkode: 60cb3...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...