Gå til innhold

Datteren min har hatt sex med en som har utnyttet henne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun var veldig forelsket i denne gutten, som er 3 år eldre enn henne. Hun er fjorten år.

Historen er slik at datteren min hadde snakket mye på telefonen med denne typen. De hadde avtalt tid og sted der de skulle ha sex. Det var ubeskyttet sex, og etter hendelsen blokket han henne på alle sosiale medier. 

Jeg har blitt fortalt av en annen mor, at hun har gått og "skrytt" av hendelsen på skolen. Til flere! Og hun har sagt at hun er redd for å være gravid. Det er en venninne av henne som har fortalt dette hjemme. Denne gutten hun hadde sex med har tatt kontakt med henne for å be henne om å slutte å si dette rundt. Hun har snudd om på det, og sagt til gutten at det er noen som har funnet ut av det, og sagt det videre til andre. Men sannheten er visst at hun selv har gjort dette. Gutten ba henne si at dette bare var tull og rykter, at det ikke var sant. Det ville hun ikke. 

Her forleden hadde hun tatt med seg en hel vennegjeng for å vise hvor de hadde hatt sex, og som venninnen hadde referert "demonstrert" :-O Hun hadde altså forklart i detalj hele hendelsen, foran en hel gruppe venner. 

Jeg er jo helt lamslått og lurer på hva som skjer med henne her. Jeg ser jo at hun har et veldig oppmerksomhetsbehov, men dette er jo ikke bra. 

Anonymkode: 6904f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst, så vil jeg snu litt rundt på overskriften din. Datteren din hadde frivillig sex med en fyr, og har tydelig ingen anger fra hendelsen. Så, utnyttelse? Sterkt ord. 

Tvertimot, så er det vel datteren din som går utover alle grenser her? Det med å skryte over det som skjedde, lyve om graviditet og ellers hovere over situasjonen. Hvis det var jenta som trakk seg, og gutten som dro med seg kamerater til «åstedet» for å vise frem hvor han hadde sex med henne, spredte rykter på skolen osv, så hadde det skapt ganske sterke følelser? Hvorfor er det annerledes bare fordi hun er en jente? 

Og vet du hva? Hun er antakeligvis bare stolt. Jeg husker da selv hvor stolt jeg var første gang jeg hadde sex. Det føltes jo kjempestort! Og det var stort. 

Det eneste du skal gjøre her, er å snakke med jenta di om grenser, i forhold til ryktespredning og lignende, OG beskyttet sex. Få henne på p-piller, eller annet. Helst noe hvor hun ikke kan «gamble». For eks p-sprøyte. Da skal hun ikke huske pillen hver dag osv. 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg litt klossete ja. Jeg ser jo at datteren min er skyld i dette selv. Og jeg er sjokkert over hvor langt hun drar dette! Hun er antageligvis veldig stolt ja. Men det er jo selvskading hun holder på med nå synes jeg. Hun hoverer om dette på skolen, og viser folk stedet der det skjedde, osv osv. 

Det at gutten ba henne holde kjeft, skjønner jeg jo. Han blir 18 i år, og har hatt sex med ei på fjorten. Det er jo ikke helt innafor det nei. 

 

Anonymkode: 6904f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg formulerte meg litt klossete ja. Jeg ser jo at datteren min er skyld i dette selv. Og jeg er sjokkert over hvor langt hun drar dette! Hun er antageligvis veldig stolt ja. Men det er jo selvskading hun holder på med nå synes jeg. Hun hoverer om dette på skolen, og viser folk stedet der det skjedde, osv osv. 

Det at gutten ba henne holde kjeft, skjønner jeg jo. Han blir 18 i år, og har hatt sex med ei på fjorten. Det er jo ikke helt innafor det nei. 

 

Anonymkode: 6904f...f3b

Mange tenåringsjenter skryter nok veldig når de har sex for første gang. Helt normalt. Men, hun skal ha mer respekt for den andre parten i dette, og være mer påpasselig med hva hun forteller videre. 

Og! Prevensjon, og en god snakk om hvor viktig det er. 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, det kan selvfølgelig også være et ønske om anerkjennelse. Kanskje hun er den første i vennegruppen som har hatt sex, og føler seg litt ekstra stilig? 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og, det kan selvfølgelig også være et ønske om anerkjennelse. Kanskje hun er den første i vennegruppen som har hatt sex, og føler seg litt ekstra stilig? 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Hun er ikke det første vet jeg. Men hun vil gjerne overgå venninnen sin. Hun har prøvd seg på kjæresten til venninnen også. Jeg kjenner jeg blir helt matt. Hun er nok sjalu på venninnen sin. Men dette blir jo bare dummere for henne. 

Anonymkode: 6904f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frivillig, skryt, stolt? Han er over seksuell lavalder, hun under. Han skal vite bedre. Overskriften stemmer, hun har blitt seksuelt utnyttet. Dette er et straffbart forhold. Så er det en annen sak igjen å veilede din datter på å lære at sex er en intim handling mellom to mennesker, og det er ikke spesielt koselig å utlevere den andre parten uten samtykke. 

Anonymkode: 65e6b...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer datteren din ellers sosialt? Faglig? Hun virker mentalt mye yngre enn andre 14 åringer.

Ville snakket med lærer om hvordan denne oppfatter henne i forhold til gjevnaldrende.

Anonymkode: 8a11b...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er veldig sosial og ser ikke ut til å lide noe under dette. Men jeg tenker at det må være sårt at han har blokket henne slik hun forteller. Hun må jo forstå at han bare var ute etter en ting, og egentlig ikke likte henne. 

Faglig er hun også ganske sterk. 

 

Anonymkode: 6904f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at gutten vil hun skal tie still, han kan komme i fengsel for dette.

Det går en grense ved 14 år, da under 14 år regnes det som voldtekt uansett hvor frivillig det måtte være, for under 14 år regnes du som barn uten samtykkekompetanse, du ser ikke konsekvensen av hva du sier ja til.

Høres ut som datteren din, selv om hun har fylt 14 ikke helt er moden nok til å skjønne dette i det hele tatt.

Jeg vet sannelig ikke hva jeg hadde gjort, snakket med henne selvfølgelig, prøvd å få henne til å forstå at det ikke er positivt å være "løs på tråden". Tror også jeg ville tatt en telefon til helsestasjonen for ungdom og bedt helsesøster om råd, jenta bør få time til en samtale der og prevansjon bør vurderes. Om hun velger å ha sex får du ikke hidret henne uten å binde henne til postkassestativet og det kan du jo ikke gjøre. Da er det bedre hun har en p-stav (det er vel det som anbefales for minst mulig brukerfeil) enn at hun blir gravid.

Anonymkode: 5b9fe...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør ta en prat med hans foreldre. Jeg ville ikke anmeldt det lik du beskriver historien. Det tror jeg ikke vil være positivt for noen av dem, men han bær forstå at det å ha sex med mindreårige er alvorlig.

Når det gjelder datteren din tror jeg prevensjon og en graviditetstest, samt en kontroll for kjønssykdomer, er det viktigste. I tillegg ville jeg satset på mye oppmerksomhet på andre områder.

Anonymkode: a5c21...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste han at hun var 14 år før de avtalte å ha sex sammen? I så fall ville jeg ha anmeldt ham. Så får begge ta følgene av det.

 

Anonymkode: defc6...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Visste han at hun var 14 år før de avtalte å ha sex sammen? I så fall ville jeg ha anmeldt ham. Så får begge ta følgene av det.

 

Anonymkode: defc6...08c

Ja, det gjorde han. 

Anonymkode: 6904f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gjorde han. 

Anonymkode: 6904f...f3b

Da er det absolutt ingen tvil - anmeld ham!!!

Det at din datter har vært så på er ingen grunn til å ikke anmelde ham. Han er eldst, han er over den seksuelle lavalder, hun er to år under, han visste 100 % sikkert at det han gjorde var ulovlig, i tillegg er det tydelig at han ikke hadde noe ønske om noe mer enn bare sex av henne den ene gangen, og det at han nå ber henne slutte å fortelle at de har hatt sex er ikke bare fordi han er brydd, men fordi han VET at det han har gjort er straffbart.

Anmeld ham, og gjør det så fort som mulig, ikke vent.

Uavhengig av dette - skaff hjelp til din datter, for det er tydelig at hun sliter med noe og er selvdestruktiv i sin adferd. Det er det en årsak til, og hun trenger hjelp til å finne ut av ting, bli tryggere på seg selv slik at hun også setter grenser for seg selv.

Anonymkode: defc6...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med datteren min om dette. Respekt ovenfor andre parten, men også selvrespekt. Ta en graviditetstest og testes for sykdommer. Kanskje en gynekologisk undersøkelse er såpass ubehagelig at hun får tenkt seg om. Så ville jeg snakket med helsesøster for å avtale møte med datteren din om dette. Evt noen å prate med hos psykolog. 

Anonymkode: 03cb1...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er greit. Gutten har sex med en mindreårig som han ikke ønsker kontakt med og hun virker jo som hun mangler litt antenner, unnskyld meg. Hvor er selvrespekten og respekt for andre hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis alle gutter som har hatt sex med 15 åringer kom i fengsel. Da hadde det vært fullt i fengselet !  

Hva med å lære døtrene om å ikke ha sex før de er 16?? 

Jenter blir utnyttet? Gutter også!

Søstra mi på 14 år, fortalte meg at det var JENTENE som hadde konkurranse om hvem som lå med flest og hadde sett seg ut gutter før festen! Slik som guttene var/er. 

Jenter er f... meg ikke så uskyldige som mange tror. Naivt! 

Anonymkode: 84389...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare jeg som reagerer på at hun er 14 og han 18? Når ble det lov? 

Anonymkode: a785c...663

Han er 17. Er ikke noe vits i å tillegge gutten ett år ekstra bare for å gjøre historien mer dramatisk.

Anonymkode: da415...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først og fremst, så vil jeg snu litt rundt på overskriften din. Datteren din hadde frivillig sex med en fyr, og har tydelig ingen anger fra hendelsen. Så, utnyttelse? Sterkt ord. 

Tvertimot, så er det vel datteren din som går utover alle grenser her? Det med å skryte over det som skjedde, lyve om graviditet og ellers hovere over situasjonen. Hvis det var jenta som trakk seg, og gutten som dro med seg kamerater til «åstedet» for å vise frem hvor han hadde sex med henne, spredte rykter på skolen osv, så hadde det skapt ganske sterke følelser? Hvorfor er det annerledes bare fordi hun er en jente? 

Og vet du hva? Hun er antakeligvis bare stolt. Jeg husker da selv hvor stolt jeg var første gang jeg hadde sex. Det føltes jo kjempestort! Og det var stort. 

Det eneste du skal gjøre her, er å snakke med jenta di om grenser, i forhold til ryktespredning og lignende, OG beskyttet sex. Få henne på p-piller, eller annet. Helst noe hvor hun ikke kan «gamble». For eks p-sprøyte. Da skal hun ikke huske pillen hver dag osv. 

Anonymkode: 0f4bb...5ef

Hvordan kan du klare å snu dette på denne måten? Jenta er 14!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk hvis alle gutter som har hatt sex med 15 åringer kom i fengsel. Da hadde det vært fullt i fengselet !  

Hva med å lære døtrene om å ikke ha sex før de er 16?? 

Jenter blir utnyttet? Gutter også!

Søstra mi på 14 år, fortalte meg at det var JENTENE som hadde konkurranse om hvem som lå med flest og hadde sett seg ut gutter før festen! Slik som guttene var/er. 

Jenter er f... meg ikke så uskyldige som mange tror. Naivt! 

Anonymkode: 84389...001

Spiller ingen rolle om de 14-årige jentene planlegger noe slikt. Det er opp til de eldre guttene/mennene å si nei. De vet tross alt at det er ulovlig, da bør de også være så smarte at de beskytter seg selv ved å velge å la være å ha sex med jenter under den seksuelle lavalder. Guttene tvinges ikke til å ha sex med disse jentebarna!

Anonymkode: defc6...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spiller ingen rolle om de 14-årige jentene planlegger noe slikt. Det er opp til de eldre guttene/mennene å si nei. De vet tross alt at det er ulovlig, da bør de også være så smarte at de beskytter seg selv ved å velge å la være å ha sex med jenter under den seksuelle lavalder. Guttene tvinges ikke til å ha sex med disse jentebarna!

Anonymkode: defc6...08c

Hvem vil tjene på at denne gutten får en overgrepsdom og jenta reduseres fra "seksuelt aktiv" til "offer"?

Anonymkode: a5c21...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være stygg eller noe, men datteren din virker VELDIG umoden. Noen lenger oppe nevnte at de fleste tenåringsjentene/«fjortisene» skryter sv sin seksuelle debut. Jeg mistet jomfrudommen når jeg var 15 (analsex når jeg var 14) og gikk faktisk i 3-4mnd uten å fortelle noen som helst om det. Ikke engang mine to bestevenninner. Følte ikke det passet seg.

Du må nok ta en prat med henne om dette med selvrespekt, lære henne at sex er en intim og privat greie, grenser osv. Fiks p-plaster til henne. Uansett hvor lite du liker det, men bedre at hun er beskyttet enn at hun kommer hjem en dag med en positiv graviditetstest i hånda...Med p-piller kan det fort henne hun somler med å ta de, spesielt mtp hvor umoden hun virker så hadde jeg ikke tatt sjansen på det. Få også henne til å forstå at det ikke er greit å snakke rundt om det på den måten, da den andre kanskje ikke syns det er så veldig kjekt og sex er personlig. Uansett om fyren som hadde sex med henne var eldre og burde skjønt såpass, så trenger ikke ting å gjøres vondt verre. Snakk evt med foreldrene til denne gutten. Informasjon er viktig! konsekvenser, grenser og hva sex er. 

 

 

Anonymkode: 5be3f...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være stygg eller noe, men datteren din virker VELDIG umoden. Noen lenger oppe nevnte at de fleste tenåringsjentene/«fjortisene» skryter sv sin seksuelle debut. Jeg mistet jomfrudommen når jeg var 15 (analsex når jeg var 14) og gikk faktisk i 3-4mnd uten å fortelle noen som helst om det. Ikke engang mine to bestevenninner. Følte ikke det passet seg.

Du må nok ta en prat med henne om dette med selvrespekt, lære henne at sex er en intim og privat greie, grenser osv. Fiks p-plaster til henne. Uansett hvor lite du liker det, men bedre at hun er beskyttet enn at hun kommer hjem en dag med en positiv graviditetstest i hånda...Med p-piller kan det fort henne hun somler med å ta de, spesielt mtp hvor umoden hun virker så hadde jeg ikke tatt sjansen på det. Få også henne til å forstå at det ikke er greit å snakke rundt om det på den måten, da den andre kanskje ikke syns det er så veldig kjekt og sex er personlig. Uansett om fyren som hadde sex med henne var eldre og burde skjønt såpass, så trenger ikke ting å gjøres vondt verre. Snakk evt med foreldrene til denne gutten. Informasjon er viktig! konsekvenser, grenser og hva sex er. 

 

 

Anonymkode: 5be3f...081

Hva fikk deg til å ha analsex som 14-åring? Det var slik du debuterte altså?

Anonymkode: 225fb...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem vil tjene på at denne gutten får en overgrepsdom og jenta reduseres fra "seksuelt aktiv" til "offer"?

Anonymkode: a5c21...845

Tjene på? Merkelig valg av ord...

Gutten vil lære at det å ha sex med barn under den seksuelle lavalder får konsekvenser. Han tok et veldig bevisst valg om å ha sex med denne jenta for så å umiddelbart kutte all kontakt med henne. Han gjorde det bevisst. Det er sikkert ikke første gang, og det blir sikkert flere ganger. Om noen kan "tjene" på det så er det at man i det minste kan beskytte andre unge jenter fra å bli seksuelt utnyttet av ham.

Og jenta - hun er ikke et offer, hun får hjelp til å sette grenser, hun får se at det han gjorde mot henne ikke var greit, og hun lærer også at hun også må ta ansvar for de virkningene hennes valg og handlinger har på andre.

Med din tankegang - hvor setter du grensen, hvor stor aldersforskjell er greit når den yngste som har sex er under den seksuelle lavalder. Og hvorfor setter du ev. den aldersforskjellen som akseptabel når den eldste uansett helt bevisst utnyttet den yngste?

Anonymkode: defc6...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...