Gå til innhold

Leddgikt eller annen sykdom som forårsaker mye vondt i muskler og ledd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Finner de ut det på blodprøver.. evt hva? Har leddgikt i familien. Men trodde leddgikt var voldsomme smerter.. : S jeg har influensafølelse, mye sliten og utmattet og har ledd og muskelsmerter som er værst om morgenen og når det er kaldt. Finnes det noen som har leddgikt som har det som meg, eller hva kan dette være? Skal til nevrolog og revmatolog

Anonymkode: e8cf0...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være leddgikt ja, men det kan også være andre ting.

Jeg har ME og sliter med det samme.

Anonymkode: fc38e...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke leddgikt, men andre revmatiske og autoimmune diagnoser, og har blant annet symptomene du nevner. 

Mine sykdommer vises på blodprøver, men man kan ha sykdommene uten utslag på blodprøver også, hvis reumatologen påviser nok andre symptomer. 

Begynn med en time hos fastlegen du, og ta det derfra. 

Anonymkode: 4b164...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det forsvinner hvis du kutter ut mel, korn, melk og sukker fra kostholdet. Utrolig at folk ikke ser sammenhengen. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det forsvinner hvis du kutter ut mel, korn, melk og sukker fra kostholdet. Utrolig at folk ikke ser sammenhengen. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Ja, for det er jo superenkelt å leve på slikt kosthold...🙄

Anonymkode: 17cc7...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det forsvinner hvis du kutter ut mel, korn, melk og sukker fra kostholdet. Utrolig at folk ikke ser sammenhengen. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Oi, du bør virkelig være forsiktig med dine uttalelser. Har selv leddgikt, går på cellegift. At du tror at et enkelt skifte i kosthold hjelper på denne alvorlige sykdommen er trist. Og ja, jeg har i desperasjon forsøkt kostholdsrådene dine. Til deg Hi, min leddgikt utartet seg slik du beskriver. Jeg fikk symmetrisk vondt i leddene, influensafølelse og høy CRP. Blodprøvene mine slo ut på revmatisk sykdom. Lykke til. 

Anonymkode: adcdd...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det forsvinner hvis du kutter ut mel, korn, melk og sukker fra kostholdet. Utrolig at folk ikke ser sammenhengen. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Eeee jeg ser ikke sammenhengen. 

Datteren min har revmatisme og vi har vært på sykehus og på opphold for revmatikere men på alle steder fått servert alt det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på samme måten, og jeg endte opp med diagnosen hypermobilitet i alle ledd og fibromyalgi. 

Anonymkode: e9a35...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det er jo superenkelt å leve på slikt kosthold...🙄

Anonymkode: 17cc7...75b

Nå er ikke jeg den som skrev det over. Men det er faktisk ikke så vanskelig. Lever slik selv. Det trenger ikke å ha noen sammenheng. Men folk kan oppleve å bli bedre av for eks LK.  Det kommer jo litt an på hva årsaken er. Jeg har slitasje i ryggen og smerter i ryggen. Så det blir ikke bedre, uansett. Men generelle kroppsmerter har blitt bedre på LK. Spiste mye søtsaker før. 

Anonymkode: 98c97...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det. Eller i mitt tilfelle, at jeg hadde muskler som ikke tok opp nok oksygen. Jeg gikk med kroniske smerter i 4 år, prøvde kortisonsprøyter, smertestillende, betennelsesdempende... Dro på røntgen, MR...You name it. 

Dro til naprapat og fikk intensiv behandling i noen uker, og fikk tilbake bevegeligheten. ( naprapat = en slags manuellterapi )Det er vondt enda, men det har blitt betydelig bedre. Nå venter måneder med øvelser ( tøyning ) og etterhvert opptrening. Jeg føler iallefall at jeg endelig har funnet noe som virker for meg, og anbefaler derfor å sjekke litt rundt på hva som kan funke for din kropp. 

Anonymkode: b5874...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det er det ikke veldig smertefullt.. ikke slik at jeg trenger medisiner.. men er så sliten hele tiden. Å komme seg opp på jobb er en kamp hver dag.. blir bedre utover dagen og værre igjen på kvelden. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.. men verking..spesielt armer, hender, knær, legger, innside albue. Kan man ha former for leddgikt eller annet som ikke gir mer smerter enn dette? Har også mye mageknip, luft i magen, føler meg oppblåst og har aldri normal avføring. Har nevnt det for egen men han trodde inkke det hadde noen sammenheng. Har vært slik i mange år, men blir værre og værre føler jeg.

Anonymkode: e8cf0...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, du bør virkelig være forsiktig med dine uttalelser. Har selv leddgikt, går på cellegift. At du tror at et enkelt skifte i kosthold hjelper på denne alvorlige sykdommen er trist. Og ja, jeg har i desperasjon forsøkt kostholdsrådene dine. Til deg Hi, min leddgikt utartet seg slik du beskriver. Jeg fikk symmetrisk vondt i leddene, influensafølelse og høy CRP. Blodprøvene mine slo ut på revmatisk sykdom. Lykke til. 

Anonymkode: adcdd...baa

Det er jo ikke et enkelt skifte i kosthold. Det er ganske omfattende og mat er medisin. I dag tror alle at sykdommer ikke har noe med hvilket drivstoff man går på. De lever som før og propper kroppen full av junk.

Sukker og melkeprodukter er med på å skape betennelsestilstander i kroppen. Hun har heller ikke diagnosen leddgikt, så hun kan fint forsøke et annet kosthold for å teste det ut. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra symptomene dine kan det være mye. Hvis er mye leddgikt i familien din ville jeg nok har sjekket dette først. Noen spørsmål legen kommer til å spørre om er når andre i familien begynte å merke smerter, når dette kan være arvelig. Tretthet, kvalme, feber, dårlig matlyst kan være symptomer på leddgikt. Er faktisk en betennelse i leddene, derfor vanlig med betennelse symptomer. Leddgikt kan man ta blodprøver og røntgen for å få bekreftet sykdommen. 

Ut fra leddsmertene du beskriver, høres det veldig ut som leddgikt (Reumatoid Artritt). Du som har familie med dette vet nok mye om sykdommen fra før. Hos mange begynner sykdommen i de små leddene, f.eks. i hendene. For deretter å forflytte seg til de større leddene. Det gjelder selvfølgelig ikke hos alle. Du sier det er verre om morgningen og når det er kaldt. Største symptomet på leddgikt. Bruker morningen og deler av dagen på å komme igang, for så å bli betraktelig mye bedre. 

Min anbefaling for deg å oppsøke lege som kan hjelpe deg å undersøke slik at du rasket mulig får begynt med behandling og medisiner. 

Det dumme med leddgikt/RA er at skaden som sykdommen påfører deg blir ikke bra igjen etter du begynner med behandling, men det vil hindre og dempe aggresjonen i sykdommen. Den absolutt beste medisinen er uansett bevegelse, bevegelse og atter mer bevegelse. Ikke la sykdommen hindre deg i å være aktiv! Det er viktig. 

Du sier at smertene ikke er så store, noe som kan tyde på at du er tidlig i sykdomsforløpet. Lykke til!

Anonymkode: 75f23...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det forsvinner hvis du kutter ut mel, korn, melk og sukker fra kostholdet. Utrolig at folk ikke ser sammenhengen. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Går du med aluminiumshatt på hodet også...?

Jeg spiser daglig alt du nevner der, og har ingen symptomer. Hvilken sammenheng bør folk se da? At man blir frisk av akkurat de tinga? 

Anonymkode: 2363c...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går du med aluminiumshatt på hodet også...?

Jeg spiser daglig alt du nevner der, og har ingen symptomer. Hvilken sammenheng bør folk se da? At man blir frisk av akkurat de tinga? 

Anonymkode: 2363c...30e

Hehe.. ganske enig.. skal man kutte ut alt det der sitter man igjen med kål, kjøtt og fisk. Vanskelig. Hadde en i slekten som oppsøkte en privat klinikk.. og fikk beskjed om å kutte ut alt det her.. han ble syk.. raste ned i vekt. Har egentlig ikke noe tro på at vi mennesker ikke kan spise et vanlig kosthold hvis man ikke er allergisk

Anonymkode: e8cf0...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare for å ha sagt det er det ikke veldig smertefullt.. ikke slik at jeg trenger medisiner.. men er så sliten hele tiden. Å komme seg opp på jobb er en kamp hver dag.. blir bedre utover dagen og værre igjen på kvelden. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.. men verking..spesielt armer, hender, knær, legger, innside albue. Kan man ha former for leddgikt eller annet som ikke gir mer smerter enn dette? Har også mye mageknip, luft i magen, føler meg oppblåst og har aldri normal avføring. Har nevnt det for egen men han trodde inkke det hadde noen sammenheng. Har vært slik i mange år, men blir værre og værre føler jeg.

Anonymkode: e8cf0...472

 

Hadde det helt på samme måte. Som sagt ble det hypermobilitet og fibromyalgi her. 

Anonymkode: e9a35...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går du med aluminiumshatt på hodet også...?

Jeg spiser daglig alt du nevner der, og har ingen symptomer. Hvilken sammenheng bør folk se da? At man blir frisk av akkurat de tinga? 

Anonymkode: 2363c...30e

Ja, og den kler meg ganske godt. Ikke all mat er for alle. 

Anonymkode: 6ee2e...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går du med aluminiumshatt på hodet også...?

Jeg spiser daglig alt du nevner der, og har ingen symptomer. Hvilken sammenheng bør folk se da? At man blir frisk av akkurat de tinga? 

Anonymkode: 2363c...30e

For noen fungerer det helt å spise helt fin mat. Men ikke for alle. Jeg er en av de som sliter med å kontrollere søtbehovet mitt. Har hatt mye kroppslige smerter og i tillegg vært litt overvektig. Men lavkarbo har jeg gått ned i vekt, har mindre søtbehov og har mindre vondt i kroppen. Jeg er fortsatt ikke 100% frisk. Da jeg fortsatt sliter med tretthet og slitasje, som fører til smerter i kroppen. Å sammenligne foliehatt med kosthold synes jeg blir litt dumt. Selv om du selv ikke har plager, så burde du klare å se at alle er forskjellige. Og det som fungerer for deg, fungerer nødvendigvis ikke for alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Matthea skrev:

For noen fungerer det helt å spise helt fin mat. Men ikke for alle. Jeg er en av de som sliter med å kontrollere søtbehovet mitt. Har hatt mye kroppslige smerter og i tillegg vært litt overvektig. Men lavkarbo har jeg gått ned i vekt, har mindre søtbehov og har mindre vondt i kroppen. Jeg er fortsatt ikke 100% frisk. Da jeg fortsatt sliter med tretthet og slitasje, som fører til smerter i kroppen. Å sammenligne foliehatt med kosthold synes jeg blir litt dumt. Selv om du selv ikke har plager, så burde du klare å se at alle er forskjellige. Og det som fungerer for deg, fungerer nødvendigvis ikke for alle:-)

Skulle stå vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...