Gå til innhold

Er det eksmannen eller jeg som er tullete nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Far har samvær annen hver helg. Når barna kommer derfra så vet de ikke hvor skoene skal stå (på sko stativet), eller hvor jakken skal (på henger i skapet). De dropper gjerne håndvasken etter de har vært på toalettet...og det er kommet litt bærsj på hånda så kan jeg plutselig finne en stripe tørket på vegge eller under doen..
De droppet å fortelle meg om lekser nå på fredag fordi de ville ha litt fri i helgen. Noe pappa sier de fortjener.
De synes det er idioti å dusje siden de ikke dusjer hos pappa, for man trenger jo ikke dusje hele tiden. Jeg dusjer de torsdagskveld da de reiser rett til far etter skolen på fredagen. Da forventer jeg at han dusjer de søndagskveld, ellers må de dusje hjemme, slik at de er rene til mandags morgen. De vasker ikke ansiktet eller tissen om morgnene hos far og bytter ikke truse heller. Ene barna har alltid hatt uhell (tisser på seg) og har det fremdeles i en alder av 8 år.. Og dette kan han da gå med hele helgen. Han har skikkelig eksem på tissen og har fått en krem av farmor som han skal smøre med - en krem som ikke hjelper. Men pappa har sagt det vil bli bedre så han nekter å smøre med noe annet. Det har blir mye mye værre de 3 siste ukene..

Far har ikke hatt samvær annet enn ferie til sommer og jul de siste 4 årene. De har kommet hjem som huleboere hver eneste gang etter ferier.
Nå som samværet er jevnlig er det ikke nok tid til å plukke av dem disse dårlige vanene før de påføres igjen.
Far mener jeg er for streng, og at de må få bli mer selvstendige selv. De er 9 og 10 år. 
Det er en ting å være selvstendig, men de greier jo ikke å følge enkle regler etter de har vært hos far.
Far mener de ikke trenger å følge skolen så mye, for de er jo også bare barn. Ikke alle barn liker skolen. Han selv hatet skolen og ble mobbet en hel masse. 
Det er alltid et av barna som kommer hjem med sår også. Ikke et lite skrubbsår, men hele fjeset fult på grunn av akebrett på skara, sprekt hake som måtte syes på legevakten, all huden under foten var prellet av grunnet våre og for små skisko, knekt kragebein på grunn av slossing med søsken, hundebitt av hans kjæreste - som jeg fant opp som heller ikke hadde hund - men bildene lå jo på facebook..

De kommer hjem og spør hvorfor jeg har tatt de vekk i fra pappa, noe jeg ikke har gjort, for han synes de er en kostnad og et ork mer enn noen få dager. De spør hvor de skal bo om jeg dør. De spør om jeg ikke kan gifte meg med pappa og så kan babyen i magen bli pappa sin.

De leker og rydder ikke. De skriker og knuffer seg i mellom. Far sier dette er naturlig og de må få holde på. Jeg mener de må kunne være uenige, men full slosskamp??

De var ikke mønsterbarn når far ikke hadde helgesamvær, det er ikke det jeg sier. Men de skiftet underbukser hver dag og vasket seg. De hørte etter og de jugde ikke til meg. 

Er det jeg som er hønemor her eller er far litt på bærtur med sitt samvær?

Det skal sies at jeg vet jeg beskytter de mye, men de har heller ikke tent på mitt kjøkken når de var alene hjemme.. De fikk lov til å tenne fyrstikker hos far når de var 3 år for å tenne på et lys. Det endte med at de tenkte på kjøkkenet når fyrstikkene bare lå på bordet og de fikk være alene i den enden av huset. De tente på igjen da far dro i butikken og lot de være hjemme. Det var kaldt så de skulle tenne i peisen...endte med stort svimerke i gulvet det da..

Kunne hold på til i morgen men..grrrr...
Hjelper ikke snakke med far heller, for han mener jeg er for streng og ikke lar barn være barn. 

Vræææææl, klikker i hodet mitt..

Hvordan få dette på rett kjør?

Anonymkode: 5efcd...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du den samme som skrev 17.mai tråden? Som har bodd i utlandet og flyttet hjem til Norge igjen og nå skal far ha samvær regelmessig?

Da tenker jeg at du må gi ungene litt tid, her er det store og mange omveltninger og de må få rom og tid til å tilpasse seg sitt nye liv. Plutselig er pappa en del av livet deres igjen, og selvfølgelig vil han være den populære helgepappaen og selvfølgelig ser de opp til han. Dette vil gå seg til.

Du må bare være tydelig på at pappa og mamma er like glad i dem, men at dere ikke er kjærester lenger og ikke kommer til å bli det igjen heller. Vær også klar på at pappa sine regler gjelder hos pappa og dine regler gjelder hos deg, de er gamle nok til å forstå at ikke alle voksne har samme regler og de er store nok til å huske hvilke regler som gjelder hos pappa og hvilke som gjelder hos mamma

Perioder med opprør mot dine regler er helt normalt. Det er ikke bare lett å være skilsmissebarn, og jeg tror absolutt alle skilte foreldre innimellom hører hvor dumme de er, at den andre forelderen er mye greiere, at de vil flytte til den andre osv.

Du må bare forholde deg rolig og svare enkelt og ærlig, uten å sverte pappa. Ingen har sagt at lappeteppefamilier er lett, men vanskeligst er det faktisk for barna.

Anonymkode: 88f82...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du beskriver er jo ikke akkurat uvanlig for barn i den alderen tenker jeg, mtp. hygiene. Far og du er to forskjellige personer, med forskjellige regler og forventninger. Du vil slite deg ut hvis du fortsetter å henge deg sånn opp i alt far ikke gjør riktig. Jeg skjønner at disse tingene er irriterende, men du må bare svelge kameler her. Barna bor mest hos deg, og du har mest påvirkningskraft i det lange løp.

De stryker ikke med om de ikke bytter truse eller dusjer de to nettene de er hos han. Jeg ville valgt mine kamper med omhu. Pass på at de dusjer før de drar og når de kommer hjem. Hadde ikke laget noen sak av dette selvom det hadde irritert meg også. Det viktigste oppi dette er at de har samvær med far. 

Anonymkode: df8de...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må ha ekstremt selvstendige unger totalt uten åpne til å tenke selv.

Får er nok litt uforsiktig, men det virker som om du detaljstyre ungene uten å lære dem å tenke selv.

Så store barn trenger ikke dusjes. De må kanskje minnes på å ta en dusj, men det er det.

Det er vanlig  måtte minne ungene på å rydde etter seg, men ikke å måtte si hvor ting skal.

Det er vanlig å ikke ha lekser i helgen.

Det er vanlig å sloss og de har godt av å oppdage at man kan få vondt hvis man er uforsiktig.

Ro ned litt. Gi ungene litt ansvar og godta at det ikke blir perfekt uten at du blander deg.

 

Anonymkode: 5a08d...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med de andre, for jeg mener det er flere ting som  gir inntrykk av at denne faren ikke har særlig god omsorgsevne.

Flere grunner: Det ene er at han nekter å følge opp behandling av gutten som sliter med å tisse på seg og som blir sår (lurer på hvordan han hadde opplevd å gå med så sår penis uten å behandle det selv om det ble verre og verre...). Det andre er at han ikke følger opp at barna gjør lekser og også gir uttrykk for at de ikke trenger gå så mye på skolen/gjøre særlig ut av skolen. Og det tredje er at han tydeligvis setter barna i en vanskelig situasjon ved å påvirke og manipulere dem fordi han vil være sammen med deg. En fjerde ting er det med at han gikk fra 3-4 åringer for å gå på butikken og de tente på med fyrstikker - den episoden er selvfølgelig gammel, men det sier en del om fars vurderingsevne.

Det at de er så vanskelige når de kommer hjem igjen, det ser jeg på som et tegn på hvor vanskelig denne situasjonen er for barna. Og også det at de tørker bæsj på vegg eller under doen om de har fått litt på seg når de har vært på do. Dette siste er IKKE normalt for så store barn som tidligere har hatt noenlunde normalt forhold til hygiene.

Jeg tror det er viktig som noen over har sagt, at du må være tydelig at det er ulike regler hos deg og hos far. Minn dem på det med det samme de kommer hjem "husk å sette/henge fra dere sko/klær der de hører hjemme".

Hvis du er samme som nettopp kom deg unna en voldelig mann i utlandet, så tenker jeg at ungene dine også står midt i en enorm livsomveltning - nytt land, nye omgivelser, ny skole, nye venner, snart nytt søsken... og mer kontakt med en far som tydeligvis ikke fungerer optimalt heller. Det er ikke helt uvanlig at barn kan gå tilbake til et lavere utviklingstrinn (f.eks. det å tørke bæsj på vegger) ved kriser. Det er som regel forbigående, men de trenger også hjelp.

Jeg synes du skal ta kontakt med barnevernet og diskutere alt du har fortalt her med dem, og alt det andre du sikkert ikke nevner her. Jeg tror ikke du kommer noen vei med det hygienemessige, bortsett fra det at heller ikke gutten med sår nedentil blir fulgt opp av far med vask og salve. Jeg er uenig med de andre - jeg mener du ikke skal se dette an, jeg mener du skal ta tak i dette med det samme, for jo lengre tid far får til å påvirke guttene negativt, jo vanskeligere blir det å snu både ham og guttene. Så kontakt barnevernet og snakk med dem og be om råd - kanskje velger de da å opprette en sak på far. Ikke for å ta fra far samvær, men for at far kan få foreldreveiledning slik at han kan bli en god far.

Anonymkode: 85c16...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke helt enig med de andre, for jeg mener det er flere ting som  gir inntrykk av at denne faren ikke har særlig god omsorgsevne.

Flere grunner: Det ene er at han nekter å følge opp behandling av gutten som sliter med å tisse på seg og som blir sår (lurer på hvordan han hadde opplevd å gå med så sår penis uten å behandle det selv om det ble verre og verre...). Det andre er at han ikke følger opp at barna gjør lekser og også gir uttrykk for at de ikke trenger gå så mye på skolen/gjøre særlig ut av skolen. Og det tredje er at han tydeligvis setter barna i en vanskelig situasjon ved å påvirke og manipulere dem fordi han vil være sammen med deg. En fjerde ting er det med at han gikk fra 3-4 åringer for å gå på butikken og de tente på med fyrstikker - den episoden er selvfølgelig gammel, men det sier en del om fars vurderingsevne.

Det at de er så vanskelige når de kommer hjem igjen, det ser jeg på som et tegn på hvor vanskelig denne situasjonen er for barna. Og også det at de tørker bæsj på vegg eller under doen om de har fått litt på seg når de har vært på do. Dette siste er IKKE normalt for så store barn som tidligere har hatt noenlunde normalt forhold til hygiene.

Jeg tror det er viktig som noen over har sagt, at du må være tydelig at det er ulike regler hos deg og hos far. Minn dem på det med det samme de kommer hjem "husk å sette/henge fra dere sko/klær der de hører hjemme".

Hvis du er samme som nettopp kom deg unna en voldelig mann i utlandet, så tenker jeg at ungene dine også står midt i en enorm livsomveltning - nytt land, nye omgivelser, ny skole, nye venner, snart nytt søsken... og mer kontakt med en far som tydeligvis ikke fungerer optimalt heller. Det er ikke helt uvanlig at barn kan gå tilbake til et lavere utviklingstrinn (f.eks. det å tørke bæsj på vegger) ved kriser. Det er som regel forbigående, men de trenger også hjelp.

Jeg synes du skal ta kontakt med barnevernet og diskutere alt du har fortalt her med dem, og alt det andre du sikkert ikke nevner her. Jeg tror ikke du kommer noen vei med det hygienemessige, bortsett fra det at heller ikke gutten med sår nedentil blir fulgt opp av far med vask og salve. Jeg er uenig med de andre - jeg mener du ikke skal se dette an, jeg mener du skal ta tak i dette med det samme, for jo lengre tid far får til å påvirke guttene negativt, jo vanskeligere blir det å snu både ham og guttene. Så kontakt barnevernet og snakk med dem og be om råd - kanskje velger de da å opprette en sak på far. Ikke for å ta fra far samvær, men for at far kan få foreldreveiledning slik at han kan bli en god far.

Anonymkode: 85c16...be9

Denne er jeg enig i.

Dette går på omsorgsevne til far.

Jeg ville startet med et møte på familievernkontoret. Først alene, hørt hva de sier. Også sender de en invitasjon til han. Om dette ikke fører frem så gå til barnevernet. 

Nie av det du nevner er ikke normalt. 

Anonymkode: a7635...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...