Gå til innhold

Hvor tidlig er det mulig å kjenne på murringer o.l ved graviditet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har svært regelmessig syklus og hadde samleie uten prevensjon dag 9 i syklusen. Altså ca 5 dager før eggløsning. Allerede et døgn etter kjenner jeg på mye murringer i nedre del av magen, (særlig venstre side) rundt egglederne. Litt likt som rett rundt mens. Kan det rett og slett være cellene som vandrer og fester seg jeg kjenner på allerede så tidlig? Eller er denne følelsen mest sannsynlig innbilning?

 Plutselig slår det meg forøvrig at vi også hadde samleie uten prevensjon siste menstruasjonsdag. Altså dag 5 i syklusen. Tenkte dette var relativt lite sannsynlig sjans for å bli gravid så tidlig i syklusen. Altså ca 9 dager før eggløsning. Men kan det være en mulighet? At at det jeg kjenner nå kanskje er et egg som akkurat har festet seg? Ja hvor tidlig er det egentlig mulig å kjenne at en har blitt gravid?

Har dessverre litt blandede og ambivalente følelser ift å bli gravid akkurat nå. Til tross for at vi hadde bestemt oss for å droppe pillen og ta det litt som det kommer framover. Men likevel bruke kondom rundt eggløsning fordi det passer best å bli gravid om noen måneder mht jobben min. 

*

Så OM jeg velger å ta en angrepille i morgen og allerede kan være gravid. Vil dette kunne være skadelig for embryoet på noen måte? Og hva med meg eller muligheten for å bli gravid igjen? Håper ingen dømmer meg her eller at innlegget mitt virker støtende på noen. Og håper noen kanskje kan svare meg på noe av dette.

 

 

 

Anonymkode: a8688...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt angrepille gjør er å stoppe el. Har du allerede hatt el så hjelper ikke angrepille. Teoretisk sett skader det ikke fosteret å ta den, men kan gi økt fare for sv utenfor livmor. 

Angrepillen skal ikkeha noe å si for senere befruktning, men av erfaring så er det en solid dose hormoner og det kan forskyve sykluser.

Spermier kan leve og befrukte i egglederen intill 7dager.

Jeg har vært gravid 6 ganger, og hver gang hatt sterke pms tegn (inkl murringer) et par dager etter el. Har det alltid på dag 8 (sjekket med el test og ul), selv med 25-27dagers sykluser.

Anonymkode: 7bc4c...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig ikke kjenne noe tegn på at du er gravid før du har hatt EL. Murringer kan man ha pga man venter EL eller av andre grunner. Men gravid kan du ikke føle seg før du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Pobie skrev:

Du kan selvfølgelig ikke kjenne noe tegn på at du er gravid før du har hatt EL. Murringer kan man ha pga man venter EL eller av andre grunner. Men gravid kan du ikke føle seg før du er gravid.

Men hun kan ha hatt el før hun trodde hun skulle ha det... 

Anonymkode: 7bc4c...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt angrepille gjør er å stoppe el. Har du allerede hatt el så hjelper ikke angrepille. Teoretisk sett skader det ikke fosteret å ta den, men kan gi økt fare for sv utenfor livmor. 

Angrepillen skal ikkeha noe å si for senere befruktning, men av erfaring så er det en solid dose hormoner og det kan forskyve sykluser.

Spermier kan leve og befrukte i egglederen intill 7dager.

Jeg har vært gravid 6 ganger, og hver gang hatt sterke pms tegn (inkl murringer) et par dager etter el. Har det alltid på dag 8 (sjekket med el test og ul), selv med 25-27dagers sykluser.

Anonymkode: 7bc4c...fb5

Takk for svar! Har hørt at angrepillen både stopper eggløsning og hindrer egget i å feste seg om det allerede har løsnet og blitt befruktet. I såfall passer jo nesten begrepet 'abortpille' egentlig litt likevel:-/

Uansett så mistenker jeg jo at jeg kan ha hatt kluss i syklusen min pga amming og at jeg kanskje kan ha blitt gravid for ca 11 dager siden. Jeg har også vært gravid 2 ganger før og dette kjennes 100% likt ut. Men gyn i doktor online forum sier at det skal være umulig å kjenne så sterke symptomer på graviditet så tidlig, så får prøve å forholde meg til det og vente talmodig på at bivirkningene skal gå over. Om de ikke gjør det er det jo ikke annet å gjøre enn å ta en test om to ukers tid..Satser på jeg skal klare å ta det positivt uansett hva testen viser:)

Anonymkode: a8688...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun kan ha hatt el før hun trodde hun skulle ha det... 

Anonymkode: 7bc4c...fb5

Det er nettopp det jeg mistenker har skjedd. At jeg kan ha blitt gravid på slutten av sist mens periode, allerede 5 dager i syklusen når jeg trodde det skulle være ganske så umulig. Men ja, då må jeg altså ha hatt ekstremt tidlig eggløsning plutselig denne måneden. Kanskje pga kluss i hormoner pga amming. Og så har jeg lest at sædceller som 'ligger og venter kan fremskynde eggløsningsprosessen, men vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: a8688...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun kan ha hatt el før hun trodde hun skulle ha det... 

Anonymkode: 7bc4c...fb5

Likevel lite sannsynlig at hun kjenner murringer så kort tid etter befruktning. Embryoet fester seg først 5 dager etter befruktning, og de aller fleste vil ikke merke noen symptomer før etter ikm. Jeg ville ikke tolket murringer så tidlig i syklusen som tegn på graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har det også sånn. Gjorde det 10-11 dagen i syklusen, og nå 13-14 kjenner jeg murringer. Begynte i går. Tenker det er EL. Men, av erfaring så stemmer det at en kan kjenne sånne ting tidlig i graviditeten, rundt den tida egget fester seg😊

Anonymkode: 5e510...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...