Gå til innhold

Feriemas😩


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie som trives godt med å bare være hjemme om sommeren.Vi tar gjerne noen småturer som å dra til en plass ikke så mange timer unna å ligger på hotell, er på badeland osv...men jeg føler et press på jobb/venner om å dra noen sted."dere skal vell bare være hjemme i år også, husk det er viktig for barna å dra andre steder,tenk på vennene og deres opplevelser"...ja jo jeg skjønner på en måte, men barna våre er 3 og 7 år og blir superglad bare vi drar på lekeland!

I fjor var vi på "vanlig" ferie med fly til en plass spesielt for barn.Det var toppers, men ungene "krever" liksom ikke det enda så når vi føler oss glade og fornøyde"bare hjemme" kan vi ikke bare få være det da?vi har forresten også hytte vi bruker om sommeren😊

Flere som føler presset?

Anonymkode: 3a20d...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler meg ikke presset, bor på Sørlandet. Reiser ikke til syden når det er fint og sommer her, det gjør vi event på høsten.

Anonymkode: 709d4...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hva andre tenker og mener. Jeg og mannen bestemmer ferien vår etter hva vi har lyst til. Vi har små barn enda, og føler derfor ikke at Syden er noe for oss. Vi koser oss i Norge, med bilferie og strender/ famileparker/åpen gård. 

Heldigvis er ingen av oss vant til å dra til Syden fra da vi var barn, selv om vi begge har vært der mange ganger i voksen alder.

 

Anonymkode: 23f64...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med dyre og krevende ferier, når ungene trives i skogen, på hytta eller på stranda. Som lærer har jeg mye fri, ifjor var vi to dager i dyreparken ellers hjemme eller på hytta. Gjør som dere vil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er en familie som trives godt med å bare være hjemme om sommeren.Vi tar gjerne noen småturer som å dra til en plass ikke så mange timer unna å ligger på hotell, er på badeland osv...men jeg føler et press på jobb/venner om å dra noen sted."dere skal vell bare være hjemme i år også, husk det er viktig for barna å dra andre steder,tenk på vennene og deres opplevelser"...ja jo jeg skjønner på en måte, men barna våre er 3 og 7 år og blir superglad bare vi drar på lekeland!

I fjor var vi på "vanlig" ferie med fly til en plass spesielt for barn.Det var toppers, men ungene "krever" liksom ikke det enda så når vi føler oss glade og fornøyde"bare hjemme" kan vi ikke bare få være det da?vi har forresten også hytte vi bruker om sommeren😊

Flere som føler presset?

Anonymkode: 3a20d...6de

Jeg syns det er en u-ting at det er om å gjøre å ha den mest spennende sommerferien med flest reisemål og mest brunfarge når man kommer hjem. Men samtidig tenker jeg at barn har godt av opplevelser sammen med familien også, så det å bare være hjemme hele sommeren hvert år syns jeg høres kjedelig ut. Men dere har jo hytte og drar dit. Det er jo mer enn godt nok! 

Tur til hytta, overnatting hos bestemor og bestefar, småturer til lekeland og parker, dagsturer med båt. Slike ting tenker jeg er mer minnerike enn en sydentur. 

Anonymkode: 11117...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferie er fri til å gjøre hva man vil eller ingenting. Tid til å være med familie, venner, slappe av og nyte livet🔆😊 Noen liker å reise langt og noen vil reise kort, noen trives best hjemme, noen vil på fjellet og noen på stranda. Spiller ingen rolle så lenge man har den ferien man liker og har det fint👍🏻😊 

Anonymkode: b04b0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere dropper forurensende flyturer! Flere burde gjøre som dere.

Anonymkode: 292b5...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har i alle år " bare " vært på hytta hver sommer. De dro aldri noe annet sted. Familien min hadde ikke så god råd, men vi tok alltid en liten tur på camping eller noe. Mannen min har ikke opplevd noe som helst. Vet ikke hvor noe er i dette landet. Jeg syns faktisk det er dårlig at svigers aldri tok med barna på noe. 

Jeg er ihvertfall takknemlig for at jeg har vært på Galdhøpiggen, sett fjorder og fjell. Vært på museer, sett og opplevd litt. Bare det å bli kjent med andre barn på campingplassen...

Anonymkode: 7b3db...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist er de som må reise vekk hver gang det er mulig. Dere er heldige som trives der dere bor.

Anonymkode: 62772...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som maser om andres ferie. Slitsomme og rare folk dere omgås! 

Anonymkode: 237c0...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så burde dere tenke på å utvide horisonten litt, ihvertfall om et par år. Barn trenger å få sett nærområdet sitt, og landet sitt forøvrig etter hvert. Syden er en annen sak, vi elsker å dra til skikkelig varme strøk og ferie ved en strand er det beste vi vet. Vi vil også at barna skal få oppleve andre kulturer, matvaner og språk. Men nå er syden-prisene blitt til ran (vi må ut med 60 000 for å få den ferien vi vil om sommeren) så vi har tenkt alternativt nå og blir litt mer i eget land på fjellturer og storbyene, evt. drar vi til sør-kysten i England eller kjører nedover Europa. Hele familien lever lenge på slike minner. Trenger ikke være stort, flott eller dyrt, men opplevelser sammen bør man ha.

Anonymkode: d05b6...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere ikke trenger å bruke mange titusener kroner på å få en fin ferie!! Sikker på at ungene har det supert også! :-)

Anonymkode: c4856...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig så burde dere tenke på å utvide horisonten litt, ihvertfall om et par år. Barn trenger å få sett nærområdet sitt, og landet sitt forøvrig etter hvert. Syden er en annen sak, vi elsker å dra til skikkelig varme strøk og ferie ved en strand er det beste vi vet. Vi vil også at barna skal få oppleve andre kulturer, matvaner og språk. Men nå er syden-prisene blitt til ran (vi må ut med 60 000 for å få den ferien vi vil om sommeren) så vi har tenkt alternativt nå og blir litt mer i eget land på fjellturer og storbyene, evt. drar vi til sør-kysten i England eller kjører nedover Europa. Hele familien lever lenge på slike minner. Trenger ikke være stort, flott eller dyrt, men opplevelser sammen bør man ha.

Anonymkode: d05b6...4b9

Man må ikke utenlands for skape fine opplevelser sammen. Når det blir et press så blir det håpløst å være den i klassen som ikke har råd. Datteren min er 11 og har kun vært på ferie i Norge hos familie. Heldigvis er ikke vennene hennes (eller foreldrene deres) noen nepeskrell som gir henne pes for å være fattig.

Anonymkode: 936c0...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva! Drit i hva alle andre mener!! Følg hjertet! Du vet best hva som er best for deres familie💜

Anonymkode: 7cac0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt innafor å ha hjemmeferier i den alderen, men når eldste begynner å bli 11-12 bør dere vurdere flere opplevelser. Rundt samme alderen bodde jeg på et lite sted. Nesten ingen andre hadde vært i utlandet annet en en her og der som hadde vært i Sverige eller Danmark. Vi reiste minst en langreise i året og skilte oss derfor markant ut i forhold til dem som var på hjemmeferie. Språklig var vi barna milevis foran de andre og hadde opplevd mer enn man kan tenke seg i den alderen. En del gamle klassekamerater bor der fortsatt og de har ikke flyttet på seg eller reist. Det kan virke trist, men kanskje de trives med det?

Mannen min reiste ikke annet enn i Norge og Sverige som barn (og da kun på campingplasser). Han savnet ikke noe, men kjente at det var pga økonomien. 

Det åpnet seg en helt ny verden for han da vi begynte å reise sammen. Våre barn reiser en lang reise i året og mannen min nyter å oppleve nye ting. Han ønsker også at våre barn skal ha alle opplevelsene fra de er små av. Det må ikke være dyre reiser, men opplevelser må man ha.

Anonymkode: f107e...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er helt innafor å ha hjemmeferier i den alderen, men når eldste begynner å bli 11-12 bør dere vurdere flere opplevelser. Rundt samme alderen bodde jeg på et lite sted. Nesten ingen andre hadde vært i utlandet annet en en her og der som hadde vært i Sverige eller Danmark. Vi reiste minst en langreise i året og skilte oss derfor markant ut i forhold til dem som var på hjemmeferie. Språklig var vi barna milevis foran de andre og hadde opplevd mer enn man kan tenke seg i den alderen. En del gamle klassekamerater bor der fortsatt og de har ikke flyttet på seg eller reist. Det kan virke trist, men kanskje de trives med det?

Mannen min reiste ikke annet enn i Norge og Sverige som barn (og da kun på campingplasser). Han savnet ikke noe, men kjente at det var pga økonomien. 

Det åpnet seg en helt ny verden for han da vi begynte å reise sammen. Våre barn reiser en lang reise i året og mannen min nyter å oppleve nye ting. Han ønsker også at våre barn skal ha alle opplevelsene fra de er små av. Det må ikke være dyre reiser, men opplevelser må man ha.

Anonymkode: f107e...3a8

Det er helt på trynet at barn må ha en lengre reise hvert år for å oppleve nye ting. 

Jeg reiste aldri på ferier da jeg var yngre, kun en hyttetur i ny og ne og savnet avsolutt ingenting. 

Da jeg ble voksen nok reiste jeg masse selv for å oppleve. Bodde 6 år i utlandet. 

Det viktigste for barn er at de får gode opplevelser og gode minner. Hvor de er spiller ikke stor rolle så lenge de de er med bryr seg. Om man har lyst til p være hjemme eller reise det får være helt opp til foreldrene. Ingen blir bedre enn andre for dette for det handler utelukkende om interesse hos barna. 

Syns det er litt trist at andre foreldre syns at man må reise for å ha det fint. Det skaper en viss forventing til alle og er med på å bidra til presset det er rundt omkring. 

 

Anonymkode: 7c23e...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er helt innafor å ha hjemmeferier i den alderen, men når eldste begynner å bli 11-12 bør dere vurdere flere opplevelser. Rundt samme alderen bodde jeg på et lite sted. Nesten ingen andre hadde vært i utlandet annet en en her og der som hadde vært i Sverige eller Danmark. Vi reiste minst en langreise i året og skilte oss derfor markant ut i forhold til dem som var på hjemmeferie. Språklig var vi barna milevis foran de andre og hadde opplevd mer enn man kan tenke seg i den alderen. En del gamle klassekamerater bor der fortsatt og de har ikke flyttet på seg eller reist. Det kan virke trist, men kanskje de trives med det?

Mannen min reiste ikke annet enn i Norge og Sverige som barn (og da kun på campingplasser). Han savnet ikke noe, men kjente at det var pga økonomien. 

Det åpnet seg en helt ny verden for han da vi begynte å reise sammen. Våre barn reiser en lang reise i året og mannen min nyter å oppleve nye ting. Han ønsker også at våre barn skal ha alle opplevelsene fra de er små av. Det må ikke være dyre reiser, men opplevelser må man ha.

Anonymkode: f107e...3a8

Hvilke ting er det du mener er så viktige å oppleve som barn at man bare må reise?

Jeg ser at mange av ungenes venner ikke har forsøkt å fiske, de kan ikke tenne te bål, har aldri plukket sopp og aner ikke hvor de lokale museene er.

Det å reise utenlands gir ikke automatisk flere eller viktigere opplevelser enn du kan få hjemme.

Anonymkode: 62772...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg hi, liker ikke å reise langt bort med små barn. Synes det er mer stress og slit enn kos, så vi drar på campingen hele sommeren. Barna gleder seg enormt!

Anonymkode: 80fcc...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aldri i "Syden" da jeg var barn/ungdom med mine foreldre. Det var ikke fordi vi ikke hadde råd, men de hadde rett og slett ikke lyst å bruke ferien sin på sånt. Vi dro som regel på Norges-ferie, og hadde besteforeldre både i nord og sør som vi besøkte. Vi gikk fjellturer og hadde bilferier der vi opplevdre mye av Norge. Eneste gangen vi var i utlandet var ett år da vi dro til Danmark. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe som helst. Jeg dro på spåkreise til England da jeg var 16 og på utveksling ett år til USA året etter. Jeg er takkmenlig for de ferien vi har hatt, og alt jeg har fått oppleve av landet vårt. Vet det er dyrt å feriere i Norge, men så sant man har muligheten til det, er det jo virkelig fantastisk. "Fasiten" på en fin ferie er ikke å reise til "Syden".

Vi har gjort begge deler med våre barn, både vært i Spania og Italia på badefeire, i Usa, i Danmark, på storbyferier i Europa og på Norges-ferie. Det er jo greit å variere, og for noen kan en campingferie i nabokommunen være like så eksotisk som to uker i Thailand.

Anonymkode: 23732...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro på ferie til Dubai og besøkte Burj Al Arab, seilet, og det beste med hele ferien (ifølge barna på 5 og 7 år) var å kjøre heisen. Små barn er enkle, de trenger ikke en ferie til 70000 kr for å trives. 

Anonymkode: a3d9a...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke dra til Dubai, men syns man burde ta noen utflukter enn å bare sitte på hytta eller campingen.

Anonymkode: 7b3db...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere slipper ut mye mer CO2 enn vennene deres som absolutt skal reise langt unna med fly.

Vi drar utenlands kanskje en gang hvert 3. år selv. Fint å kunne være hjemme og finne på ting i området rundt

Anonymkode: 8352a...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere slipper ut mye mer CO2 enn vennene deres som absolutt skal reise langt unna med fly.

Vi drar utenlands kanskje en gang hvert 3. år selv. Fint å kunne være hjemme og finne på ting i området rundt

Anonymkode: 8352a...576

Mye mindre* mente jeg selvfølgelig :) med andre ord: ha GOD samvittighet

Anonymkode: 8352a...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke dra til Dubai, men syns man burde ta noen utflukter enn å bare sitte på hytta eller campingen.

Anonymkode: 7b3db...6e4

Men hvorfor det? Hva får tre barnehageunger ut av å reise et annet sted enn campingen? Der har de flust av unger å leke med, strand å bade på, kort vei å kjøre til feriemålet, bassenger og lekeområder. Jeg har prøvd et par utenlandsturer med barna tidligere, og det sliter meg fullstendig ut. Sitte å aktivisere en utålmodig unge på fanget som griner, klager og vrenger seg ut av armene i 5-6 timer gjør meg og ungen fullstendig utslitt før vi i det hele tatt har begynt ferien! Å gå ut å spise på restaurant med flere småbarn er også en mindre hyggelig opplevelse. Hvorfor bruke mye penge på en ferie som ikke gir deg maks glede når de er så små? Vi kommer sikkert til å ta noen småutflukter fra campingen, båtturer, badeland osv, men tror det blir flest dager der. 

Anonymkode: 80fcc...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...