Gå til innhold

Så, hagedamer, er det håp? Hva spirer ute?


sug lut

Anbefalte innlegg

Her er det (med lupe...) mulig å se tuppen av åtte spirende kuleløk, to som jeg tenker kanskje er perleblomster, og en gjeng med ruteliljer. Ene storkenebven skyter blader som bare det. Og så har sjasminrotskuddet fra i fjor overlevd i potte og har begynnende bladskudd. Samme med en herreløs akeleie jeg reddet fra en hageavfallshaug, tegn til liv nedi tørrkvisten!

Hos dere, da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlige greier, men løvetannen blomstrer langs en husvegg i nærheten og magnoliaen har knopper. I fjor var det godt i blomst på denne tiden. Ser litt små grønne antydninger på jordbærplantene og bregnene hadde grønne små skudd da bladverket fra i fjor ble fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagen er full av snøklokker, scilla titter opp, tulipanblader i bedet (de pleier som regel bare å bli bladere da, men koselig på dette stadiet). Irisen har skutt saftige, lysegrønne blader (og det minner meg på at den burde deles i år), rabarbraen står med røde små knoller og syrinen har fete, grønnlige bladknopper. Og så ser rosenroten ut til å ha overlevd ute i en alt for liten potte, det er visst en tøffing, jeg klarer ikke finne ut hvor den skal få høre hjemme i hagen, men om den overlevede denne vinteren i potte, kan den kanskje forbli en krukkeplante egentlig. Venter på at marsfiolen skal blåne også. Mmmmm. Har ikke vært så vårsjuk på årevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det. Snøen gikk i går... 😅

Jeg tror kanskje jeg kan se noen tulipaner, litt usikker, det kan også være ugress. Ellers har snøklokkene vært framme en ukes tid, og løvetannen er på full fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blomstrer perleblomster, påskeliljer, pinseliljer, juleroser, blåveis og tulipaner, vel å merke de som står i den luneste kroken. Krokus og snøklokker er avblomstra. Akeleiene og stjerneskjermene har store blader, magnoliaen og prydkirsebæren har knopper og den ene rosa jeg har har røde skudd. Jeg har pirka og sett at det er liv i astilber og hosta, så de kommer forhåpentligvis smått om senn. Jeg tror jeg har mista en fjellflokk, en storkenebb og kanskje en lavendel. Dessuten har den ene rododendronen fått frostskader, men ellers ser det bra ut. Jeg føler nesten at jeg møter igjen gamle venner etterhvert som ting kommer opp av bakken, men så er jeg litt smårar da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tuppen av fire-fem (av 15-20) gladioler stakk plutselig opp av jorda i går, juhu! Ellers er det meste på gang - den mest interessante lista nå er det som IKKE viser tegn til liv ennå (når gir man egentlig opp, tro?):

Storkenebb Rozanne og en storkenebb til
Store valmuer
Apotekerkattost
Høye campanula
Salvie
Den ene skogsymren
Klematis

Disse får nå ei uke på å vise at de vil, ellers kommer jeg med spaden (og så kan jeg dra på hagesenteret, juhu!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har fancy-tulipanene mine nettopp begynt å blomstre! Først ute er de doble Gudoshnick tulipanene, og de er rett og slett til å dø litt for! Må ut flere ganger daglig for å beundre dem + smugtitte fra vinduet støtt og stadig. Gleder meg til de neste, tror det blir Dream Touch:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 23.09, thessi og lillemor skrev:

Nå har fancy-tulipanene mine nettopp begynt å blomstre! Først ute er de doble Gudoshnick tulipanene, og de er rett og slett til å dø litt for! Må ut flere ganger daglig for å beundre dem + smugtitte fra vinduet støtt og stadig. Gleder meg til de neste, tror det blir Dream Touch:strix:

Høres kjent ut, bortsett fra at hos meg er tulipanene viltvoksende, små og pjuske. Men plommetreet er et syn! Det dufter fantastisk, og de hvite blomstene er bare helt nydelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...