Gå til innhold

Bryte kontakt med egen familie


Eibwen

Anbefalte innlegg

Jeg har nå valgt å bryte kontakt med min egen familie. Lang historie. Men har vokst opp med en stefar som jeg tror er psykopat. Han takler ikke når andre trosser han og svarer med trusler om bank og verre. Har gjort dette mot utallige mennesker. Har også vært utro flere ganger mot min mor. Når jeg var liten var han alltid sint. Men nå har han klart å vri det om til at det er min mann som er psykopaten. Har vært trøbbel før men det som starter det nå var at jeg fikk kontakt med min biologiske far. Det endte med at han la skylden på min mann og sørget for at han mistet jobben da min mann jobbet for svigerfar. Men fikk erstatning da dette selvfølgelig ikke er lov. Han har hjernevasket min mor og mine søstre til å tro at det er mannen min som er psykopaten og fortalt dem masse løgner de tror på som jeg har bevis for ikke stemmer. Men de ikke vil tro meg allikevel. Har da sagt jeg ikke vil at våre barn skal ha noe mer med han å gjøre. Og nå etter jeg hørte det siste de diktet opp har jeg brutt med resten også. Min stefar er smart og flink til å sjarmere i begynnelsen men mange har sett hans sanne jeg, de fleste er bare for redde til å snakke ut. 

Men sliter med samvittigheten med å kutte ut min mor og at mine barn ikke får oppleve å ha en mormor. Selv om jeg har sagt vi må møtes å ordne opp vil hun ikke det. Hun sier det ikke går å finne ut av. Hun vil aldri ha noe med min mann å gjøre og tror på alt min stefar side uten å engang ville høre på meg. Vil kun møte meg og mine barn uten å ta det opp en sjelden gang. Men synes det blir feil å at det blir det samme som å godta måten de behandler min mann. Jeg blir også lei meg hver gang hun kontakter meg da det minner meg på situasjonen. Så har da valgt å bryte alt kontakt det det føles lettere.

Tenker det kunnet hjulpe å høre hva andre mener om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har tatt sitt valg. Det gjorde hun for lenge, lenge siden, da hun begynte å akseptere at din stefar var stygg mot deg og alle andre. Du kan ikke bestemme over henne. Men du bestemmer over deg selv.

Anonymkode: 6045f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det svaret du fikk over her! Dette blir jo ikke noe bedre, når hun selv ikke vil høre din versjon. Ikke verdt å ta noen kamp for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har gjort det rette. Og jeg er også enig med de over.

Man kan godt si at din mor har tatt et valg, og det har hun. Men husk også på at hun sikkert ikke planla å være i et forhold med en voldelig psykopat. Det ligger i psykopatens natur at han bryter ned, psyker ned, manipulerer... og når man forsøker å protestere truer han, og til og med mishandler. Han driver et spill hvor han tror han styrer alt og alle. Og når din mor er så ødelagt av denne mannen som hun må være, så er det ikke rart at hun "velger" som hun gjør.

Har du mulighet til å møte din mor alene én gang til? I så fall ville jeg vurdert å gjøre det, og da fortalt henne at du respekterer at hun velger å leve med en voldelig psykopat og at hun velger ham fremfor sine barn, men at da forventer du også at hun respekterer at du kutter kontakten - fordi du ikke kan leve med at hun til og med nekter å godta det du og din mann har helt klare beviser for. Si at det er hennes valg å leve på en løgn, men at du forventer at hun som mor slutter å lyve om deg og din mann og at du forventer at hun ikke tillater at andre forteller slike løgner om dere. Fortell henne at du mer enn gjerne ønsker å ha et godt forhold til henne, men at det er umulig å ha kontakt så lenge hun velger å leve med denne mannen som ødelegger livene til alle rundt seg. Velger hun ham og å tro på ham så er det også hun som velger bort deg - si til henne at hun oppdro deg til å stå opp for deg selv (uansett om det er sant eller ikke) og at du nekter å la en syk mann få ødelegge ditt eller din families liv. Si til henne at når hun velger å akseptere de bevisene du og mannen har og begynner å tro på dere og støtte dere, da kan hun ta kontakt med deg igjen - og vil hun ikke det så forventer du at hun ikke tar kontakt.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en psykolog, for det du har gått gjennom og det du går gjennom og tiden fremover, det er tøft.

Anonymkode: 27139...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Det hjelper faktisk veldig å høre at jeg har tatt rett avgjørelse. Kan nok få til et møte, men hun vil nok nekte å snakke om dette. Har lurt på å gå til psykolog før. Men med små barn er det vanskelig å få tid, men hadde nok vært lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort det rette. Jeg gjorde det samme. Det som var veldig fint for meg og hjalp veldig i tiden etterpå var å gå til en god psykolog (det koster penger, men er en investering).

 

klem

Anonymkode: 233bb...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Eibwen skrev:

Takk for gode råd. Det hjelper faktisk veldig å høre at jeg har tatt rett avgjørelse. Kan nok få til et møte, men hun vil nok nekte å snakke om dette. Har lurt på å gå til psykolog før. Men med små barn er det vanskelig å få tid, men hadde nok vært lurt.

Du må lage tid. Jeg fikk faktisk sykemelding til behandling en dag annenhver uke, så jeg kunne gå til psykologen på dagtid og fokusere på det den dagen. Eller så må du få mannen din til å passe på ungene når du har time.

 

det er veldig viktig. Lykke til!

Anonymkode: 233bb...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får bare lage tid til det. Skal prøve å se om det hjelper 😊 Er det best å gå gjennom legen? Hørt det er lang ventetid på de offentlige psykologene 🤔 har heldigvis gode venner jeg også kan snakke med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Eibwen skrev:

Takk for gode råd. Det hjelper faktisk veldig å høre at jeg har tatt rett avgjørelse. Kan nok få til et møte, men hun vil nok nekte å snakke om dette. Har lurt på å gå til psykolog før. Men med små barn er det vanskelig å få tid, men hadde nok vært lurt.

Om hun nekter å snakke med deg om dette, kan du be henne om å bare lytte til deg, og si at du ikke kommer til å si noe om denne saken bare hun vil høre deg ut. Du kan ev. også gi henne et brev der og da som sier det samme, da kan hun lese det om hun vil en annen gang.

Ta deg tid til å gå til en psykolog, det vil gjøre prosessen enklere for deg, for du må nok også forvente å møte motstand hos henne, og at hun/de kan forsøke å lage bråk eller baksnakke deg og mannen. Det å ha en fagperson å støtte seg til i en slik prosess er godt.

Lykke til videre :)

Anonymkode: 27139...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal treffe henne idag. Hun som ønsket en samtale. Noen tips til hva man burde gjøre? Si? Tviler på hun har våknet da min bestemor som støtter oss sa hun nettopp hadde prøvd å vinne henne over på deres side. Men hun har heldigvis gjennomskuet de for lenge siden etter selv vært i mange kamper oppigjennom.

Tar med meg de gode rådene jeg har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eibwen skrev:

Skal treffe henne idag. Hun som ønsket en samtale. Noen tips til hva man burde gjøre? Si? Tviler på hun har våknet da min bestemor som støtter oss sa hun nettopp hadde prøvd å vinne henne over på deres side. Men hun har heldigvis gjennomskuet de for lenge siden etter selv vært i mange kamper oppigjennom.

Tar med meg de gode rådene jeg har fått. 

Jeg har lenge kuttet kontakt med ett søsken, men det som hjalp meg å tenke på var at søskenet mitt antagelig innerst inne viste at ektefellen ikke var god. Og forstod at ikke ALLE andre var problemet. Jeg prøvde å fokusere på hva som var best for mitt søsken. Unngå konflikt mest mulig da det er nok av det fra før. Så mitt tips er å prøv å høre på hva moren din har å si, la henne få snakke ut. Ikke begynn å forsvar mannen din for mye. Situasjonen vil da bli mer låst. been there done that. 

Lykke til. 

Anonymkode: 589ec...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...