Gå til innhold

Skattesmell.. hvorfor?


Ásfríðr

Anbefalte innlegg

I år har jeg fått skattesmell, og greir ikke skjønne hvorfor. Jeg har tabelltrekk fra jobb. Tjente det samme som i fjor.

Forskjellen fra i 2016 er at jeg har litt mer lån i 2017 (600.000kr), og litt mer formue (en halv eiendom, verdisatt til 140.000kr. Fått barn sammen.

Hva gjør at jeg i år får skattesmell, og jeg i fjor fikk igjen på skatten? Skjønner ikke disse greiene jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Det gir i utgangspunktet ingen mening. Du har rett til å kreve fradrag for 23% på innbetalte gjeldsrenter, så en liten økning i formuen vil ikke ha noe å si. Du beskattes uansett ikke for formuen din.

Har du giftet deg og skiftet skatteklasse, og likner du skatten sammen med en partner? I så tilfelle vil det kunne gi et utslag. Husk at det også kan være en rekke fradrag du ikke har fått i år, eller som har blitt nedjustert fra tidligere skatteår. 

Det er dog umulig å gi deg noe klart svar, med mindre jeg ser skattemeldingen din. Og den skal du såklart ikke poste her på nett 😂 Snakk med en regnskapsfører, så får du all den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket skattekortet ditt? Husk at skattekortet du fikk for 2016 baserer seg på inntekten du hadde i 2014, og skatten for 2017 på inntekten du hadde i 2015.. Mange følger ikke med på hva skattekortet antar du skal tjene basert på forrige ferdiglignede år og ender derfor opp med å betale opp for lite skatt.. 

Anonymkode: cf362...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2018 at 8:24 PM, Ásfríðr said:

I år har jeg fått skattesmell, og greir ikke skjønne hvorfor. Jeg har tabelltrekk fra jobb. Tjente det samme som i fjor.

Forskjellen fra i 2016 er at jeg har litt mer lån i 2017 (600.000kr), og litt mer formue (en halv eiendom, verdisatt til 140.000kr. Fått barn sammen.

Hva gjør at jeg i år får skattesmell, og jeg i fjor fikk igjen på skatten? Skjønner ikke disse greiene jeg..

Hva betalte du i skatt i 2016 vs 2017, og hva er baksmellen på?

Anonymkode: 9f720...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...