Gå til innhold

Hvordan har dere det i 3 trimester?


memini

Anbefalte innlegg

Hei på dere :blomst: 

Jeg lurer på hvordan dere andre har det i 3 trimester? :) Er formen på topp, eller begynner det å bli tungt? Hvordan fungerer dere i jobb og hva jobber du evt med? Hva med fritiden deres? 

Jeg spør fordi jeg selv nå er i uke 33, og har hittil hatt et helt fantastisk svangerskap. 

Joda, såklart har jeg både vært kvalm og sliten (fra uke 7-15) men utover det kom energien raskt tilbake og dagene har gått overraskende fint, uten særlig store plager :bolledeig: Helt inntil nå i 3 trimester... Det skal sies at det tok lang tid før jeg fikk synlig mage (uke 25), men så kom den virkelig som et lynnedslag også, så det er nok litt av grunnen til at jeg nå sliter med å få endene til å møtes.

Jeg jobber i en 90% stilling i butikk, reiser kollektivt 2,5 time tur/retur og det starter bare her.. bussturen er helt forferdelig! Jeg føler jeg sliter med å puste og må lene meg fremover, så litt bakover, til siden, reise på rumpa litt og ja, pusten går ikke lenger ned en til brystet.. Bare turen sliter meg ut.

Så kommer jeg på jobb, her skal jeg stå i 7-8 timer med en liten 30 min pause midt på dagen, av og til kan jeg nesten gå en hel dag uten pauser. Leggene er hovne og de sprenger, dette starter allerede etter en liten time.. (sliter alltid med senestrekk i leggene på natten etter jobb.. for ikke å nevne åreknutene som har kommet..) så jeg vagger meg av gårdet fra kunde til kunde. Jeg må fylle på varer og bare det å bøye seg er en kamp når smertene iler fra midt på ryggen og langt ned i rumpa. Må på do sikkert 2 ganger i timen og kynnerne begynner bli så kraftig at de setter meg helt ut av spill. Tunge esker må bæres, eller skuffes bortover gulvet for så å finne en eller annen finurlig måte å tømme de på (eskene veier fra 5-10 kg i snitt og vi får gjerne 20-30 slike esker et par ganger i uka). Ferdig på jobb, pån igjen på den forferdelig bussen og så hjem.

Rett i seng. Orker ikke lage middag, den firebente må vente med tur til gubben kommer hjem. Sover til 21-22, opp å dusje og spise litt og rett i seng igjen. Gråter litt i mellom her, frustrert over å være så sliten.

Slik er hver eneste dag. Når helgen kommer så ligger jeg flat på sofaen, tar kanskje en liten handletur og tur med hunden, så tilbake på sofaen. Må lade opp til nok en arbeidsuke.

Hva tenker dere? Er det slik det skal være? Jeg er så takknemlig for den lille i magen, men nå er mamma så sliten at gleden uteblir helt, og det er trist. 

Jeg er jo ikke syk, og har bare de typiske gravidplagene, men på grunn av reisevei og at arbeidsgiver ikke tilrettelegger vet jeg ikke hvordan jeg skal klare dette.. Jeg føler at kroppen har sagt stopp nå og vurderer forklare situasjonen for legen min.. Gradert sykemelding hadde jo vært et alternativ, men det hjelper ikke på reiseveien.. for den i seg selv sliter meg helt, helt ut..

Kom gjerne med innspill, og egne opplevelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge så hadde det kostet meg lite å gått til legen og forklart situasjonen. Du skal ikke bære tungt som gravid og du er såpass nær termin at du ikke skal totalt slite deg ut i jobben din. Å være gravid er ingen sykdom men en stor påkjenning og man tåler langt fra like mye som ellers. Her høres det ut som du er på vei til å gå på en smell og jeg hadde forklart situasjonen til legen min og se hva hans vurdering er, om du så blir sykemeldt delvis eller helt så er det helt på sin plass og legens vurdering. Du skal vel uansett ut i permisjon om en mnd tid og er ikke i din eller babyen interesse at du er helt utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk helt vondt av å lese innlegget ditt. Dette var sånn jeg hadde det i uke 28 og da ble jeg sykmeldt. Nå er jeg i uke 33 og sm var en god løsning. Greit jeg er gravid og det er tungt, MEN jeg har fått tilbake energien igjen.. Jeg gjør litt småting iløpet av dagen, men bruker mye tid til å slappe av.. Tenker kroppen din trenger ro og hvile? Du har jo ikke noe liv utenom jobben? Husk at du skal ha energi til fødselen og den lille. Ukene går fort og nå er det på tide å kaste inn håndklet (100 prosent sykmelding). Nyt tiden og slapp av <3

Anonymkode: 6c73d...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...