Gå til innhold

Jente 15 mnd - forsinket motorisk- tar ikke belastning på beina


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei foreldre og spesielt mødre der ute, dette er mitt første innlegg her inne og dette fordi jeg er veldig veldig beskymret for min jente på 15 måneder.

Hun er forsinket motorisk i utviklingen og ligger dermed åpenbart langt etter hva som er normalt i denne alderen. 

Dette klarer hun:

- Spiser bra og all slags mat

- Kan snu seg fra mage til rygg og omvendt

Men det hun ikke klarer og de det vi er bekymret for er at:

Hun ikke har balanse når hun sitter. Og det er ingen tegn på at hun er klar for å krabbe. Hun gråter/ klager hvis vi bære hun og prøver av få henne til å få litt belastning på beina. Dette vil hun bare ikke! 

Røntgen av bekken og hofter var helt normale. Hun ligger ca 6 mnd etter med utviklingen.

Noen som har lignend erfaring eller er i slik situasjon som oss, og som kanskje vil dele erfaringen deres? 

Jeg har mange ulike følelser og tanker,er veldig bekymret og vil hun gjerne hjelpe hun, men jeg føler det er såå lite jeg kan gjøre. Jeg trener med hun bede på gulvet/ matta hver dag. Leker med henne. Hun er blid og sosial, gir god kontakt og reiser gjerne beina opp og holder føttene osv..

Men dette er ikke nok, hun prøver å gjøre mer uten at hun lykkes......

Anonymkode: f1730...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg er ikke mamma enda (har termin i april) men jobber med barn som har forsinket motorisk utvikling i snart 14 år. Har dere fått noen diagnose eller mistanke om hva som årsaker forsinkelsen? Liker hun lille å ligge på magen (de fleste gjør vel ikke det)? Det er veldig bra at hoftene er helt normale, men hvordan er hun i leddene? Er hun veldig slapp og kan "tøyes-bøyes" lett eller er hun litt spent i visse muskelgrupper?

Det er veldig vanskelig å gi tips og råd uten at man ser barnet, men hvis du gir litt info hvilken område dere bor så kan jeg hjelpe med tips og råd om hvor kan dere gå for å få litt vurdering og masse tips og råd:)

Hvis hun liker ikke å ligge på magen så er det det første hun skal mestre litt før dere kan tenke på kryping/krabbing/alle fire pos. Dere kan støtte henne i den posisjon med en opprullet håndkle/smal pute dere setter under hennes bryst slik at hun får litt støtte og kan se mer av verden i den posisjonen:)

 

 

Anonymkode: 16f35...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...