Gå til innhold

Barn med ADD/ADHD


SiljeNyg

Anbefalte innlegg

Hei! 

Mitt første innlegg her, så håper jeg kan få noen svar på det jeg ikke har funnet svar på når jeg har googlet. 🙈

 

Jeg har en gutt på 9 år som er under utredning hos BUP. Jeg regner med at han vil få diagnosen ADD eller ADHD ut ifra den informasjonen de har til nå, så jeg har endel spørsmål i forhold til dette. 

Han har selv fått informasjon om at grunnen til at han er på BUP er at de kanskje skal finne en måte for han slik at det kan bli lettere for han å konsentrere seg på skolen (som feks med en assistent). Problemet er at gutten min sliter overhodet ikke med selvtillit, og han er "best" i alt i følge han selv, også på skolen. Dette stemmer jo selvfølgelig ikke helt i alle fag, så jeg lurer på hvordan jeg kan få han til å få bedre selvinnsikt slik at han kan forstå at han faktisk trenger denne hjelpen i enkelte fag? 

En annen utfordring vi har er at det er veldig mye tulling og ablegøyer hele tiden, og det virker ikke som han klarer å la det være.. Han oppfører seg litt umodent i forhold til sin alder, og jeg er redd for at dette er noe som kan føre til mobbing etterhvert, selv om det ikke er slik ennå (han har veldig mange venner og er godt likt). Men er det noen måte jeg kan begrense denne tøysingen? 

Og når det kommer til beskjeder så sliter han veldig med å høre etter. Jeg kan feks si til han 20 ganger pr dag at han skal la være å gjøre samme tingen, og selv om jeg forsøker å si det på forskjellige måter så hjelper det ikke. Hvordan gjør dere dette?

Så, når det kommer til diagnosen; hvordan fortelle det til en gutt som ikke virker som han synes selv at han sliter med noe? Jeg vet jo at han kanskje merker selv at han ligger litt etter de andre på skolen i noen fag, men han vil jo ikke innrømme dette. 🤔

Og: deres erfaringer med medisinering? 

 

På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også et barn som har vært under utredning og bup har gitt diagnosen Adhd , barnet er 6 år! Sliter bare med konsentrasjon, og jeg valgte ikke medisinering. Det mye pga alle bivirkninger og ikke lett å si om han vil ha hjelp av den. Går i 1 trinn, kan skrive/lese, men sliter med matte og tall. Vil se hvordan det går videre før vi gjør noe mer...

Anonymkode: d2093...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom tema, men er det skolen som foreslo utredningen hos BUP, eller tok dere initiativ til det selv?
Har en liten misstanke om ADD på jentungen vår og har lyst til å få det sjekket

Anonymkode: eb3db...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt utenom tema, men er det skolen som foreslo utredningen hos BUP, eller tok dere initiativ til det selv?
Har en liten misstanke om ADD på jentungen vår og har lyst til å få det sjekket

Anonymkode: eb3db...9bc

Hei! Det var skolen som foreslo det, men jeg var ikke uenig i det hele tatt. Men er ikke noe problem å ta tak i det selv, men du går da gjennom fastlegen. Skolen vil uansett måtte fylle ut diverse skjemaer og informasjon om observasjoner på skolen etterhvert i utredningen. :) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har også et barn som har vært under utredning og bup har gitt diagnosen Adhd , barnet er 6 år! Sliter bare med konsentrasjon, og jeg valgte ikke medisinering. Det mye pga alle bivirkninger og ikke lett å si om han vil ha hjelp av den. Går i 1 trinn, kan skrive/lese, men sliter med matte og tall. Vil se hvordan det går videre før vi gjør noe mer...

Anonymkode: d2093...7ce

Ja, jeg er også bekymret for bivirkninger, så vil helst bare ha inn en assistent til å begynne med i allefall. Så får vi håpe det kan hjelpe på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 12 åring som fikk add diagnose etter nyttår. Han har startet med medisin og den har hatt 100% positvt virkning. Han startet opp med conserta, denne fungerte fint men han ble veldig kvalm av den. Byttet til elvanse og som sagt den fungerer som magi.Ungen er strålende fornøyd og han har fått en helt ny skolehverdag der han opplever mestring og at han faktisk rekker å fullføre det han har begynt med i tide. Han tar medisinen mellom kl 6 og 7 om morgenen og den er ute til han legger seg rundt kl 21. 

Anonymkode: 3b6cd...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en 12 åring som fikk add diagnose etter nyttår. Han har startet med medisin og den har hatt 100% positvt virkning. Han startet opp med conserta, denne fungerte fint men han ble veldig kvalm av den. Byttet til elvanse og som sagt den fungerer som magi.Ungen er strålende fornøyd og han har fått en helt ny skolehverdag der han opplever mestring og at han faktisk rekker å fullføre det han har begynt med i tide. Han tar medisinen mellom kl 6 og 7 om morgenen og den er ute til han legger seg rundt kl 21. 

Anonymkode: 3b6cd...0c2

Takk for svar og din erfaring! :) Er spent på neste uke når vi skal på BUP og få tilbakemelding på hva de tenker videre. Har alltid vært skeptisk til disse medikamentene, men om det kan hjelpe mennesker, så er det jo kun positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, SiljeNyg skrev:

Hei! Det var skolen som foreslo det, men jeg var ikke uenig i det hele tatt. Men er ikke noe problem å ta tak i det selv, men du går da gjennom fastlegen. Skolen vil uansett måtte fylle ut diverse skjemaer og informasjon om observasjoner på skolen etterhvert i utredningen. :) Lykke til! 

Ok, takk.
Vurderte å be om et møte med helsesøster på skolen og spørre læreren om hun kunne være med for å diskutere om de var enige som en start

Anonymkode: eb3db...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å innarbeide gode rutiner, og legge til rette for at barna skal få konsentrert seg. Nok søvn, og å evt. ta vekk distraksjoner.

En samtale med andre foreldre i barnets nærhet er også å foretrekke, for da møter barnet ofte større aksept og forståelse for "ablegøyer" og frittalenhet.

Anonymkode: 4abbf...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SiljeNyg skrev:

Ja, jeg er også bekymret for bivirkninger, så vil helst bare ha inn en assistent til å begynne med i allefall. Så får vi håpe det kan hjelpe på. :)

Det skal ganske mye til at man får innvilget assistent ved adhd, da skal oppførselen være nok så ekstrem. 

Anonymkode: 1a3bf...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heilt sant! Vi har ikke fått assistent til vårt barn, selv om de må tilrettelegge. Mitt barn faller i en egen boble av og til og trenger hjelp til å få forstå hva som skal gjøres. Men egen assistent fås ikke! 

Anonymkode: d2093...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvert fall si at jeg var ekstremt skeptisk til å medisinere min 7-åring. Men etter å ha tenkt oss nøye om, snakket med andre og fått høre erfaringer, og ikke minst sett hvor mye barnet har slitt, så har vi kommet frem til at vi skal prøve medisin. Om det ikke hjelper så er det greit nok det, men da har vi i hvert fall prøvd. Mange barn med ADHD opplever en kjempeeffekt av medisin og dersom dette tilfeldigvis kan være noe som hjelper barnet mitt i sin skolehverdag så er det virkelig verdt det! 

Vi får heller ikke assistent, ikke snakk om. Han har de spes.ped timene han får i uken og ikke et fnugg mer bare pga ADHDdiagnosen. 

Anonymkode: bce55...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar jeg har fått til nå dere. Både jeg og lærer har gitt uttrykk for at en assistent inne i klassen hadde vært til god hjelp, så vi får håpe på det til å begynne med, selv om dere sier at det er usannsynlig.. Hvis ikke får jeg vurdere medisin, selv om jeg er redd for bivirkningene. 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt har add. Fikk diagnosen da han var 10 år. Gutten vår er veldig rolig, nærmest usynlig og har slitt på skolen. Ppt skrev sakkyndig vurdering hvor de anbefale assistent og pedagog, og han har nå nærmere 300 timer i året i sitt vedtak. Skolen har plikt til å tilrettelegge, ikke bare etter en diagnose. Dersom lærer allerede nå mener at han trenger ekstra ressurser, hvorfor i alle dager settes det ikke inn? Etter medisinering og tilrettelagt undervisning har gutten en helt annen hverdag. Det har jo vist seg at han er svært så intelligent, når alt innvendig støy ble dempet og han fikk hjelp til å konsentrere seg. Fra å ligge langt under snittet ligger han nå godt over, til tross for to års tapt skolegang.  

Anonymkode: 553ec...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt har add. Fikk diagnosen da han var 10 år. Gutten vår er veldig rolig, nærmest usynlig og har slitt på skolen. Ppt skrev sakkyndig vurdering hvor de anbefale assistent og pedagog, og han har nå nærmere 300 timer i året i sitt vedtak. Skolen har plikt til å tilrettelegge, ikke bare etter en diagnose. Dersom lærer allerede nå mener at han trenger ekstra ressurser, hvorfor i alle dager settes det ikke inn? Etter medisinering og tilrettelagt undervisning har gutten en helt annen hverdag. Det har jo vist seg at han er svært så intelligent, når alt innvendig støy ble dempet og han fikk hjelp til å konsentrere seg. Fra å ligge langt under snittet ligger han nå godt over, til tross for to års tapt skolegang.  

Anonymkode: 553ec...1bd

Hei! Så bra at skolen har tilrettelagt for gutten deres! :) Det er ikke slik at læreren ikke har gjort sitt altså. Hun har vært veldig flink å tilrettelegge for han, og har gitt meg hyppige tilbakemeldinger på hvordan det går. Og nå har hun også fått inn en ekstra assistent som følger han i mattetimene hvor han sliter mest. Men jeg håper jo at når/om han får en diagnose, så vil dette være noe som vil være skrevet på papiret at han skal ha fast, og det er dette læreren også ønsker. Er spent på hvordan det vil gå til neste skoleår når han både skal opp på mellomtrinnet og bytte lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiljeNyg skrev:

Tusen takk for alle svar jeg har fått til nå dere. Både jeg og lærer har gitt uttrykk for at en assistent inne i klassen hadde vært til god hjelp, så vi får håpe på det til å begynne med, selv om dere sier at det er usannsynlig.. Hvis ikke får jeg vurdere medisin, selv om jeg er redd for bivirkningene. 😑

Vi fikk assistent helt problemfritt. Min sønn er hverken hissig eller voldsom :)

Anonymkode: c173c...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose gir ingen rettigheter. Det er det fungering som gjør. PPT bør på banen og vurdere hva slags behov sønnen din har. Skolen har plikt til å tilrettelegge og trenger han noe mer enn de klarer så må ppt si noe om det i sin sakkyndige vurdering. Ingen vits å vente på diagnosen, da den ikke utløser noe. Kravene må du stå på selv. Får du ikke gjennomslag må du klage oppover i kommunen. Har en sønn med adhd. Han fikk heldigvis tilrettelegging fra dag en i første klasse, selv om han ikke hadde en diagnose. Som du leser så er det mange som får hjelp uten diagnose, du har mest sannsynlig en tafatt skole/ledelse som ikke gir noe før de må. Da forverrer ofte vanskene seg også...desverre ganske vanlig.

Anonymkode: 38b6d...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tulling og ablegøyer er jo vanlig hos veldig mange barn, (og da mer hos gutter) i barne- og ungdomsalder. Dette er et personlighetstrekk, ikke ADHD-trekk, men vil selvsagt kunne forsterkes om gutten har problemer med selvregulering (regulering av egen adferd, egne følelser, reakasjoner, impulsivitet etc.). 

 

Barn med ADHD (Og ADD) har som regel mye som foregår i hodet, og vil ikke nødvendigvis fullt ut motta beskjedene som gis, selv om du står like ved barnet og snakker. Gis det flere beskjeder på en gang, er også sannsynligheten mindre for at barnet klarer å ta til seg det som blir sagt. Ikke fordi de ikke Vil høre etter - noe som er viktig å huske på.

 

Et godt tips er å forsikre deg om at sønnen din ser og hører deg, og så gi èn kort og tydelig beskjed om gangen. Om det er en spesifikk handling du ønsker at han skal stoppe med, og du vet at den ikke er underbevisst (tygging, fikling, lage lyd etc.) kan en (igjen, kort og tydelig) forklaring på Hvorfor du vil at han skal stoppe, være til hjelp. Om du er opphisset, irritabel eller sint når du gir beskjedene, vil det også være fryktelig vanskelig å motta det som blir sagt.

 

Det er også Veldig hjelpsomt med belønningssystem! Her i huset har vi «Stjernedryss», en tavle med ulike oppgaver (f.eks. pusse tenner, huske å gå på toalettet, holde rommet ryddig, spise frukt og grønt), som vi ser om er gjort hver kveld før leggetid, hvorpå det gis grønn, gul eller rød stjerne. Et fast antall opparbeidede grønne stjerner, fører til en avtalt premie. Hyppige belønninger kreves, da noe langt frem i tid virker fjernt og diffust, og vil gjøre motivasjonen vanskelig å holde oppe. 

 

Ønsket, positiv atferd burde også belønnes med umiddelbar ros, noe som oppleves ekstra sterkt hos de fleste barn (og ungdom) med ADHD, mens mild, uønsket oppførsel ikke trenger å få så stor oppmerksomhet. 

 

Jeg har en datter med diagnosen, og under utredning leste vi boken Lotte Loppe og så en episode av «Sånn er jeg og sånn er det» (NRK), rettet mot jenter med diagnosen (den utarter seg ofte litt annerledes), og så snakket vi sammen om det etterpå. Her har jeg selv også ADHD, og forklarte under utredningen at det Kunne være hun hadde det, fordi det er arvelig. Samtalen ble jo deretter litt mindre «brå» når diagnosen var endelig. Jeg passet også på å legge vekt på de positive sidene med diagnosen. 

 

Medisinering skal du få god informasjon om, før du så gir beskjed om du er interessert i å forsøke medikamentel behandling, som Så skal vurderes av fastlege og psykiater om er aktuelt for ditt barn. Ting Tar Tid... Noen barn har god nytte av medisin, andre ikke. Mitt beste råd angående det tema, er dermed å ikke lese for mye om andres erfaringer på nett. Du får aldri All nødvendig informasjon, vet ikke nok om deres barns forutsetninger, hjemmemiljø, andre helsetilstander som kan påvirke, legens opptrappingsstrategi, etc. Snakk heller med deres lege/psykiater/barnelege angående Deres barn. Detter er Veldig individuelt! :)

 

Ang. Skolen, behøver ikke barnet noen spesiell diagnose for å få ekstra assistanse. Om det vurderes at barnet har behov utover det som normalt sett tilbys i klasserommet, ber skolen og foreldre om en sakkyndig vurdering, som så ut i fra observasjoner stiller krav til hva skolen må legge til rette for barnet (for eksempel pauser i løpet av skoletiden, assistent, egen fast plass, etc.)

 

Får barnet en diagnose, vil dette som regel resultere i at dere som foresatte, pluss 1-2 ansatte fra skolen, gis mulighet til å delta på kurs (som regel et dagskurs) om diagnosen. I tillegg finnes mange andre kurs og veiledningstilbud, og det anbefales å delta på noe av dette, både for barnets, og deres egen del. 

 

Dette ble jo en hel avhandling, men håper i det minste noe av dette kunne være til hjelp. :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...