Gå til innhold

Spamming av forumet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Få brukeren vekk. Dette her er ikke et forum hvor man annonserer for sex!

Anonymkode: 301b4...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det heletatt slik at noen moderatorer er her i dag? Forumet spammes ned av den brukeren !

Anonymkode: 7ea85...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette - og samme lignende episoder - viser veldig tydelig at det IKKE er nok med bare AC og HM til å moderere forumet. HM jobber vel bare vanlig arb.tid, om jeg har forstått det rett, og er ikke nødvendigvis på forumet hele tiden da heller. AC er jo ikke akkurat døgnansatt 365 dager i året hun heller.

Modereringen fungerte stort sett veldig bra den tiden Kira var adm. og det var x antall brukermoderatorer i tillegg. Da var det ulike moderatorer som var innom forumet stadig vekk og ting ble fjernet mye raksere. Det som skjer nå er jo at det blir attraktivt å spamme forumet med slike tråder/svar/linker som vi ser nå, fordi de ser at de får være i fred i lengre tid. Det vi ser nå er sikkert også bare en forsmak på hva høytiden ellers vil føre med seg.

Jeg regner med at det ikke var tilfeldig at så mange moderatorer sluttet samtidig, at noe har skjedd på "bakrommet" som fikk dem til å slutte. Er det tilfelle burde ting endres slik at det igjen kan komme flere moderatorer. Vi har sett både AC og HM si flere ganger at "det er i øyeblikket ikke behov for flere moderatorer på forumet", noe som blir litt komisk når vi stadig ser at uakseptable tråder/svar/linker får ligge altfor lenge på forumsidene. Da er svaret ofte "vi har 24 timer på oss til å slette". Javel, da sies det jo også at Egmont mener det er helt akseptabelt at uakseptable ting blir liggende så lenge på forumet.

Anonymkode: 62a2e...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren er nå sperret så skal få ryddet opp i eventuelle svar til innlegget. Når slike brukere kommer inn poster de store mengder tråder på veldig kort tid og om ting blir ryddet eller ikke gjør sjeldent en stor forskjell for samme spammeren eller nye spammere da det ikke er fysiske personer som poster det, men programvarer. Har opplevd samme problem på Doktor Online forumet, og selv om de er sperret ute på alle mulige måter kommer de dessverre tilbake.

Nå skal det sies at dette skjer såpass ofte at behovet for moderatorer generelt er lite. Det er irriterende at gamle tråder dras opp med nye innlegg, men hadde det vært en bruker som gjorde dette ville det få stått. Om det går ett par timer før ting blir ryddet i må man nesten regne med selv med mange moderatorer.  Hvertfall i høytider som påsken da de fleste er på ferie, men vi har som sagt vår 24 timers grense. I påsken er det ofte et problem da folk fleste drar på fjellet/hytta og vi har hatt mangler på moderatorer rundt høytider før. Jeg derimot er teknisk sett som du sier døgnansatt 365 døgn i året, men om jeg ikke skulle ha mulighet til å stikke innom pga. noe får Hanne Mari beskjed og sjekker innom flere ganger.
Nå skal det sies at vi søkte etter moderatorerer for en god stund siden, men da var responsen dessverre uteblivende.

Jeg får mail hver gang ting rapporteres, men denne gangen har noe skjedd feil for jeg har ikke fått noen mail om de, eller taggingen.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann Christin skrev:

Nå skal det sies at vi søkte etter moderatorerer for en god stund siden, men da var responsen dessverre uteblivende.

 

Da var det ganske kort tid etter "episoden". Vi er fortsatt mange som husker "episoden". Vi har aldri fått noen forklaring på hva som forårsaket "episoden".

Nå vet jeg ikke hvor mye du driver med data og slike tekniske ting, men alle større bedrifter vet i dag at si at du blir hacket, da er det dummeste du kan gjøre er å late som ingenting. Late som om alt er i sin skjønneste orden. I stedet er det lurest å være ærlig, åpen, fortelle hva som skjedde og si i fra om at "vi jobber med saken".

Men "episoden" ble i stedet ignorert og dere lot som om alt var i skjønneste orden.

Da blir folk skeptiske.

Vel, det skal i alle fall sies, du og Hanne Mari er laaaaangt bedre enn det der svenske firmaet som var en gang. Det var et maaaaareritt! Det var ren tilfeldighet hvilke innlegg som fikk bli og hvilke som ble fjernet.

Men brukermoderatorer savnes. Vi brukere savner det som var. Det skapte en varm atmosfære.

Skal dere få folk interessert i å bli brukermoderatorer må dere nok fortelle om hva som skjedde rundt "episoden" og hvorfor den oppsto. Jeg gir blanke i om det var snakk om kyniske penger og noe slikt, nye regler som krevde umenneskelige ting av BMene, eller hva som. Ærlighet og åpenhet er det jeg, og tror jeg, vi alle ønsker.

Jeg har full forståelse for at du ikke vil prate om "episoden". Jeg forteller bare at det skjedde, sånn opplevdes det og sånn er det.

Takk for at du trådde til, Ann Christin, og selv om det er jobben din, takk for at du gjør den! :hjerte:

Håper du, og dine, har en fantastisk fin påske!

klem

Anonymkode: ccc4a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal jobbe hele påsken, så det blir fantastisk når lønna kommer :D

Men, når det gjelder angående episoden du snakker om kommer dessverre Hanne Mari og jeg til kort da ingen av oss har info om hva som skjedde og hvorfor. Moderatorere ble vel søkt etter i den perioden vi gjorde om forumet om jeg husker riktig. Om det ble søkt etter nye før den tid var det da gamle forumansvarlig hadde ansvaret så jeg husker ikke hele den prosessen med søkere den gangen dessverre (om hvor mange som søkte o.l. da det ikke var jeg som mottok søknadene).

Nå vet jeg ikke hvordan det er spesielt her, men mange velger å ikke søke da de føler at de plutselig må være autoritetspersoner og syntes kanskje er ubehagelig å fjerne innlegg og sende advarsler til personer de har pratet med i mange herrens år. Reglene må følges samme om det er ei god veninne eller om det er noen man ikke vet hvem er fordi de alltid poster under anonym.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ann Christin skrev:

Men, når det gjelder angående episoden du snakker om kommer dessverre Hanne Mari og jeg til kort da ingen av oss har info om hva som skjedde og hvorfor.

Ann Christin, admin

Alle brukermoderatorene trakk seg samtidig. Det var tydelig at det var skjedd noe. Det er den episoden jeg sikter til. All den stillheten rundt det gjør at folk blir skeptiske. At alle prøver å late som om, "nei nei, det er ikke noen spesiell anledning, det er bare tilfeldig at alle trekker seg samtidig", gjør bare folk enda mer skeptiske.

Igjen, du trenger ikke si noe om du ikke vil. Jeg har bare sagt: det skjedde, sånn opplevdes det.

Jeg vet du sikkert blir defensiv og vil si noe for å forsvare et eller annet. Jeg er ikke ute etter å såre eller tråkke noen på tærne. Jeg vil bare gjøre det klart: mange ble skeptiske etter at det skjedde, i og med at ingen ville si noe om hva som skjedde.

Sånn er det bare.

 

Anonymkode: ccc4a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg at alle trakk seg, men jeg var ikke inne på forumet på den tid derfor vet jeg ingenting om saken :) Jeg kom inn i ettertid da jeg ble spurt om å bli admin siden jeg var moderator på Kvinneguiden. Hanne Mari er også ansatt etter den episoden.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ann Christin skrev:

Jeg fikk med meg at alle trakk seg, men jeg var ikke inne på forumet på den tid derfor vet jeg ingenting om saken :) Jeg kom inn i ettertid da jeg ble spurt om å bli admin siden jeg var moderator på Kvinneguiden. Hanne Mari er også ansatt etter den episoden.

Ann Christin, admin

Det var jo en episode før jul her da flere trakk seg, da var både du Hanne Marit her

Anonymkode: 274a7...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo en episode før jul her da flere trakk seg, da var både du Hanne Marit her

Anonymkode: 274a7...432

Det var ikke før jul nei. Ann Christin og Hanne Mari har vært de eneste moderatorene i over et år. 

Anonymkode: a4f05...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo en episode før jul her da flere trakk seg, da var både du Hanne Marit her

Anonymkode: 274a7...432

Jeg bryr meg ikke. Kan være hun lyver, kan være jeg husker feil og hun er ærlig.

Uansett kan hun eller Hanne Mari enkelt finne ut av hva som skjedde. Flere av de som var BMer er fortsatt brukere her.

Hvis hun vil vite hva som skjedde er det lett og fort gjort å finne ut av det. Så kan hun fortelle oss hva som skjedde, hvis hun vil.

At hun ikke gjør det tolker jeg som at hun ikke vil fortelle oss hva som skjedde. Da vil vi fortsatt være skeptiske til å bli BMere.

Det er et valg som er opp til dem (og Egmont) å ta.

Jeg sier bare at sånn er det.

Anonymkode: ccc4a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke før jul nei. Ann Christin og Hanne Mari har vært de eneste moderatorene i over et år. 

Anonymkode: a4f05...5c3

Det er rart siden her Kira har understrevet som moderator i denne tråden, i oktober - 17

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/144332934-tommel-opp-for-kjapp-reaksjon-og-sletting-ang-tråd-om-farmen-deltager/

Og i denne tråden har Modesty Blaise underskrevet som moderator i oktober 17

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/144330925-hetsing-av-enkeltbrukere/?tab=comments#comment-148553233

 

Anonymkode: 274a7...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er rart siden her Kira har understrevet som moderator i denne tråden, i oktober - 17

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/144332934-tommel-opp-for-kjapp-reaksjon-og-sletting-ang-tråd-om-farmen-deltager/

Og i denne tråden har Modesty Blaise underskrevet som moderator i oktober 17

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/144330925-hetsing-av-enkeltbrukere/?tab=comments#comment-148553233

 

Anonymkode: 274a7...432

Ah, da er jeg med. Tenkte på forrige moderatorexit...

Anonymkode: a4f05...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg har dessverre ikke lov til å gå ut med info om hvorfor noen slutter på grunn av taushetsplikt. Da en hel gjeng sluttet som moderatorer i 2017 jobbet jeg ikke på forumet, da var det Ina RS som var forumansvarlig. Om det var interne konflikter eller uenigheter den gangen kjenner jeg ikke til detaljene rundt dette siden jeg da ikke jobbet i Egmont. Hvis dette er "episoden" du sikter til blir det dessverre vanskelig for meg å svare på dette.

Når det gjelder da to moderatorer slutter før jul går som nevnt dette på taushetsplikt. Å være moderator er en frivillig jobb, og siden man ikke mottar lønn er man heller ikke kontraktsbundet til en oppsigelsestid. Derfor kan man velge å slutte når som helst, uansett årsak. Jeg kan imidlertid forsikre dere om at jeg ikke har bedt noen om å slutte, det har vært høyst frivillig.

Vi vet det tidvis kan være knapt med bare én admin og meg, men som Ann Christin sier har vi ikke greid å rekruttere nye, kanskje nettopp fordi det kan føles som en litt skummel jobb, og at ikke folk har tid til å moderere på fritiden i en travel hverdag. Vi følger opp rapportene så kjapt vi kan. Dersom noe haster kan dere også sende en pm til meg, den får jeg også på mail. Som noen nevner jobber jeg i arbeidstiden primært, men i tider der det er mer pågang av regelbrudd og lignende er jeg også tilgjengelig på andre tider av døgnet.

Spammere er dessverre et økende problem, og som AC nevner hadde vi et stort utbrudd på Doktor Online. Da var det snakk om ca 100 sider som kun besto av spam, og man måtte inn manuelt og fjerne hver enkelt tråd, siden dette er spamroboter som lager falske brukere og poster automatisk. Vi har lagt inn sikkerhetssperrer på flere måter, men noen ganger klarer de dessverre å komme inn likeve.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Vi har lagt inn sikkerhetssperrer på flere måter, men noen ganger klarer de dessverre å komme inn likeve.

Hanne Mari, forumansvarlig

Som jeg har forstått det så betaler de folk som taler det fremmedspråket som brukes, for å opprette bruker på forumet/forumene de ønsker tilgang til, disse spammerne. Så selv om det er spørsmål på norsk som må bokstaveres så kan det hende at det ikke hjelper godt nok.

Ta opp med Egmont om det burde være et sikkerhetsspørsmål ved innlogging også (IKKE en captcha, det blir for mye, men noe så enkelt som å legge opp til alle tallordene fra 1-9 på norsk og legge sammen to av de, så be om svar, bokstavert, ved innlogging - som eksempelvis, "hva er to pluss ni? Bokstaver tallordet.", hvor altså to og ni blir tilfeldig utvalgt og alle tallord opp til 18 (9+9) er lagt inn som svar på disse tallordene, ville kunne gjøre det vanskeligere for disse spambottene.

Googles captcha kjører bare en sjekk på hvordan musen styres mot "I'm human"-sjekkeboksen. Beveges den i veldig rette linjer så trigges disse bildene hvor en f.eks. skal krysse i for de områder hvor det er biler.

Den er lett å overstyre med en bot. Det er bare til å lage en "skjelven" og litt tilfeldig bevegelse mot den boksen som krysses i.

Så ikke stol for meget på googles captcha. Ikke at den er verdiløs, men den er ikke 100% effektiv.

Det beste ville egentlig være å bruke nynorsk. Ganske enkelt fordi google translate ikke har nynorsk. :P 

Anonymkode: ccc4a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange tips, du har mange gode poeng! Jeg kan høre med Teknisk, og også gå inn selv og sjekke hva vi har av sikkerhetforanstaltninger som kan legges inn. 

Hehe, tror vel nynorskpåbud hadde skapt noe dårlig stemning! :P 

Hanne Mari

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hehe, tror vel nynorskpåbud hadde skapt noe dårlig stemning! :P 

Hanne Mari

Ja, påbud ja. Jeg tenkte mer som i istedet for norske tallord, noe med nynorske ord som, "kva er ein evamaskin på bokmål?". Lykke til med å google translate den...

Anonymkode: ccc4a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, påbud ja. Jeg tenkte mer som i istedet for norske tallord, noe med nynorske ord som, "kva er ein evamaskin på bokmål?". Lykke til med å google translate den...

Anonymkode: ccc4a...0ee

aaah! Sånn ja! Ja, det kunne nok funka bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. mars 2018 den 19.38, Anonym bruker skrev:

Alle brukermoderatorene trakk seg samtidig. Det var tydelig at det var skjedd noe. Det er den episoden jeg sikter til. All den stillheten rundt det gjør at folk blir skeptiske. At alle prøver å late som om, "nei nei, det er ikke noen spesiell anledning, det er bare tilfeldig at alle trekker seg samtidig", gjør bare folk enda mer skeptiske.

Igjen, du trenger ikke si noe om du ikke vil. Jeg har bare sagt: det skjedde, sånn opplevdes det.

Jeg vet du sikkert blir defensiv og vil si noe for å forsvare et eller annet. Jeg er ikke ute etter å såre eller tråkke noen på tærne. Jeg vil bare gjøre det klart: mange ble skeptiske etter at det skjedde, i og med at ingen ville si noe om hva som skjedde.

Sånn er det bare.

 

Anonymkode: ccc4a...0ee

Dette. Det var åpenbart at folk ikke ønsket å ha den funksjonen, og det nytter ikke å leke at det var tilfeldig....

Anonymkode: 7c8b8...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 22.30, Anonym bruker skrev:

Ah, da er jeg med. Tenkte på forrige moderatorexit...

Anonymkode: a4f05...5c3

Jeg er bombesikker på at det var noe grums når de to her og sluttet

Anonymkode: 274a7...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan som sagt ikke gå ut med selve grunnen til hvorfor noen velger å slutte da det er brudd på taushetsplikten, det vi derimot kan si at forandringer på systemet gjorde moderatorjobben mer tungvint. Og ettersom jobben er frivillig er det forståelig at et mer tungvint system veier negativt for en frivillig jobb.

Ann Christin, admin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det var lite grums og drama. Så disse konspirasjonsteoriene stemmer ikke 😂

Men jeg har mer eller mindre holdt på med dette siden brukermoderatorer ble innfør i 2013 (tror jeg?). Nå var jeg lei ansvaret det medførte. Så verre enn det var det ikke. Beklager hvis jeg nå skuffet noen med mangel på konflikter 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...