Gå til innhold

SiljeNyg

Anbefalte innlegg

Hei! 

Mitt første innlegg her, så håper jeg kan få noen svar på det jeg ikke har funnet svar på når. Jeg har googlet. 🙈

 

Jeg har en gutt på 9 år som er under utredning hos BUP. Jeg regner med at han vil få diagnosen ADD eller ADHD ut ifra den informasjonen de har til nå, så jeg har endel spørsmål i forhold til dette. 

Han har selv fått informasjon om at grunnen til at han er på BUP er at de kanskje skal finne en måte for han slik at det kan bli lettere for han å konsentrere seg på skolen (som feks med en assistent). Problemet er at gutten min sliter overhodet ikke med selvtillit, og han er "best" i alt i følge han selv, også på skolen. Dette stemmer jo selvfølgelig ikke helt i alle fag, så jeg lurer på hvordan jeg kan få han til å få bedre selvinnsikt slik at han kan forstå at han faktisk trenger denne hjelpen i enkelte fag? 

En annen utfordring vi har er at det er veldig mye tulling og ablegøyer hele tiden, og det virker ikke som han klarer å la det være.. Han oppfører seg litt umodent i forhold til sin alder, og jeg er redd for at dette er noe som kan føre til mobbing etterhvert, selv om det ikke er slik ennå (han har veldig mange venner og er godt likt). Men er det noen måte jeg kan begrense denne tøysingen? 

Og når det kommer til beskjeder så sliter han veldig med å høre etter. Jeg kan feks si til han 20 ganger pr dag at han skal la være å gjøre samme tingen, og selv om jeg forsøker å si det på forskjellige måter så hjelper det ikke. Hvordan gjør dere dette. 

Så, når det kommer til diagnosen; hvordan fortelle det til en gutt som ikke virker som han synes selv at han sliter med noe? Jeg vet jo at han kanskje merker selv at han ligger litt etter de andre på skolen i noen fag, men han vil jo ikke innrømme dette. 🤔

Og: deres erfaringer med medisinering? 

 

På forhånd takk! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...