GÃ¥ til innhold

Greit at bestemor kaller barnebarnet Amanda for Sofia?😡


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Amanda er snart 3år. Bestemoren nekter å kalle henne for Amanda fordi det er «så vanskelig å huske». Bestemor kaller barnet for Sofia i stedet, det er «enklere». Jeg blir irritert hver gang det skjer. «Sett deg Sofia», «vil du ha drikke Sofia».. 

hvordan respondere på dette? Mistenker at hun misliker navnet. Hukommelsen er i orden så ikke det som er problemet.

Anonymkode: eade8...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde coachet barnet på hva hun heter og hadde gitt klar beskjed om at bestemor har det med å tiltale henne med riktig navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Mange foreldre og besteforeldre har kallenavn på hverandre. Ser ikke problemet

Anonymkode: d8ce3...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke et kallenavn, bestemor demonstrerer mot navnevalget, og det er ikke akseptabelt.

Jeg hadde gjort som Lille Krøll sier, coachet barnet på at det kan si fra til bestemor at hun skal bruke Amanda.

Og så ville jeg helt konsekvent hver eneste gang bestemor sier Sofia til barnet sagt på dypt alvor til henne at nå er det på tide at hun går til legen og blir utredet for demens, for du er alvorlig bekymret for at hun uten å forstå det selv er i ferd med å utvikle demens siden hun etter tre år fremdeles ikke greier å huske at barnet heter Amanda. Og dette ville jeg sagt uansett hvor vi var, gjerne så annen familie eller andre hører det også. Du vet jo at det trolig ikke er tilfelle, Hi, men å si dette konsekvent hver gang kan "speile" bestemor litt slik at hun ser hvor idiotisk det er, spesielt argumentet med at "det er et så vanskelig navn å huske". Spør du bestemor først hvorfor hun kaller Amanda for Sofie mens andre hører på, og bestemor kanskje ler det bort og sier at navnet er så vanskelig å huske - da er det en super mulighet til å "da blir jeg alvorlig bekymret for at du er i ferd med å utvikle demens, for dårlig hukommelse er en av første tegnene, du bør bestille deg en time til legen så fort som mulig, for det er lettere om man får diagnosen tidlig og kan gjøre tilpasninger".

Anonymkode: d9c09...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er skikkelig tåpelig, og slemt gjort mot ungen.

Anonymkode: ca29f...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo ikke et kallenavn, bestemor demonstrerer mot navnevalget, og det er ikke akseptabelt.

Jeg hadde gjort som Lille Krøll sier, coachet barnet på at det kan si fra til bestemor at hun skal bruke Amanda.

Og så ville jeg helt konsekvent hver eneste gang bestemor sier Sofia til barnet sagt på dypt alvor til henne at nå er det på tide at hun går til legen og blir utredet for demens, for du er alvorlig bekymret for at hun uten å forstå det selv er i ferd med å utvikle demens siden hun etter tre år fremdeles ikke greier å huske at barnet heter Amanda. Og dette ville jeg sagt uansett hvor vi var, gjerne så annen familie eller andre hører det også. Du vet jo at det trolig ikke er tilfelle, Hi, men å si dette konsekvent hver gang kan "speile" bestemor litt slik at hun ser hvor idiotisk det er, spesielt argumentet med at "det er et så vanskelig navn å huske". Spør du bestemor først hvorfor hun kaller Amanda for Sofie mens andre hører på, og bestemor kanskje ler det bort og sier at navnet er så vanskelig å huske - da er det en super mulighet til å "da blir jeg alvorlig bekymret for at du er i ferd med å utvikle demens, for dårlig hukommelse er en av første tegnene, du bør bestille deg en time til legen så fort som mulig, for det er lettere om man får diagnosen tidlig og kan gjøre tilpasninger".

Anonymkode: d9c09...7a4

Dette! Det får jo være grenser for vrange besteforeldre! Jeg hadde blitt så irritert at jeg hadde hoppet over besøk til bestemor jeg!

Anonymkode: 3f2e4...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heter Regine. Mormor og morfar har alltid kalt meg Ida og Idamor. Jeg liker det og har aldri hatt problemer med det😊 Mulig mine foreldre har det, men jeg synes det er søtt og morsomt. 

Anonymkode: 45405...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Mange foreldre og besteforeldre har kallenavn på hverandre. Ser ikke problemet

Anonymkode: d8ce3...52a

Hæ?? Jeg hadde blitt såret hvis noen så Elisabeth til meg som heter Julie altså. Er jeg ikke bra nok ?

Anonymkode: 4b563...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker tilbake, så husker jeg at mormor konsekvent kalte meg Josefine. Der er ikke mitt navn, mitt navn er noe helt annet.

Jeg likte det, jeg var mamma og pappas "Linda", og så var jeg mormors Josefine. 

Anonymkode: 3f511...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?? Jeg hadde blitt såret hvis noen så Elisabeth til meg som heter Julie altså. Er jeg ikke bra nok ?

Anonymkode: 4b563...a2b

Mine besteforeldre kalte meg for Ellen. Jeg heter ikke det, men who cares! De elsket meg selv om de ikke kalte meg ved navn

Anonymkode: d8ce3...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig rart at folk kaller noen ved helt andre navn enn det de heter! Jeg hadde ikke likt det om folk hadde andre navn på barna mine. Det er helt greit med kallenavn og forkortelser, men andre navn blir jo helt merkelig. 

Anonymkode: 2f4a0...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er frekt. Og dette er heller ikke et søtt kallenavn for navnene er ikke like. Hadde gitt henne klar beskjed at om hun ikke sluttet ville jeg startet med å kalle henne Gunda ( eller noe annet du vet hun vil mislike) . Dette er langt over streken og utrolig respektløs, hva du har kalt ditt barn har hun ingenting med og hva hun mener er finere evt er det ingen som bryr seg om. Blir litt målløs egentlig hehe er jo helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt en alvorsprat med bestemor, og hvis jeg ikke hadde nådd inn ville jeg enten begynt å kalle henne noe helt annet enn navnet hennes (eller lært opp barnet til å svare med Johan i stedet for Bestemor), eller så hadde jeg gått for demens-ideen som kom fram lenger opp i tråden.

Hvis ikke noe av dette virket ville jeg kuttet kontakten. Og da hadde jeg fortalt henne, høyt og tydelig, at når hun har så dårlig mental kapasitet at hun ikke klarer å huske navnet Amanda etter tre års øving, da må jeg beskytte barnet mitt mot henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt å kalle bestemoren for Bernadotte, for det er mye lettere for meg...

Anonymkode: 57e3a...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt en alvorsprat med bestemor, og hvis jeg ikke hadde nådd inn ville jeg enten begynt å kalle henne noe helt annet enn navnet hennes (eller lært opp barnet til å svare med Johan i stedet for Bestemor), eller så hadde jeg gått for demens-ideen som kom fram lenger opp i tråden.

Hvis ikke noe av dette virket ville jeg kuttet kontakten. Og da hadde jeg fortalt henne, høyt og tydelig, at når hun har så dårlig mental kapasitet at hun ikke klarer å huske navnet Amanda etter tre års øving, da må jeg beskytte barnet mitt mot henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nei det hadde jeg ikke synes var greit. Hadde gitt klar beskjed og hvis det ikke gikk inn så hadde jeg lagd en fæl kombinasjon med dobbeltnavn jeg vet hun hadde hatet og begynt å kalle henne det. 

Men et godt tips nå når jenta begynner å bli eldre er å lære henne opp til å si «jeg heter Amanda». Eller at hun selv stiller spørsmål til bestemor om hvorfor hun bruker et annet navn. 

Anonymkode: 5c09f...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Amanda er snart 3år. Bestemoren nekter å kalle henne for Amanda fordi det er «så vanskelig å huske». Bestemor kaller barnet for Sofia i stedet, det er «enklere». Jeg blir irritert hver gang det skjer. «Sett deg Sofia», «vil du ha drikke Sofia».. 

hvordan respondere på dette? Mistenker at hun misliker navnet. Hukommelsen er i orden så ikke det som er problemet.

Anonymkode: eade8...7c8

Virker veldig spesielt. En normal person gjør ikke sånt. Sofia og Amanda er akkurat like motepregede navn fra den samme kurven, så jeg kan ikke skjønne hvorfor en bestemor skulle insistere på å kalle en Amanda for Sofia.

Anonymkode: 8ed86...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Haha nei det hadde jeg ikke synes var greit. Hadde gitt klar beskjed og hvis det ikke gikk inn så hadde jeg lagd en fæl kombinasjon med dobbeltnavn jeg vet hun hadde hatet og begynt å kalle henne det. 

Men et godt tips nå når jenta begynner å bli eldre er å lære henne opp til å si «jeg heter Amanda». Eller at hun selv stiller spørsmål til bestemor om hvorfor hun bruker et annet navn. 

Anonymkode: 5c09f...b76

Kall bestemoren Bjørg-Oddhild! Aud-Bjørgfrid! til hun slutter

Anonymkode: 8ed86...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kall bestemoren Bjørg-Oddhild! Aud-Bjørgfrid! til hun slutter

Anonymkode: 8ed86...741

Hadde nå heller smørt til med noe skikkelig hvis jeg først skulle gjort det:p Fanny-Mabel, Fia-Ragnar eller Petrine-Oddfrid..

Anonymkode: 5e32a...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg prøvde å se om det hjalp å gi bestemor andre navn. Arne-Jonny falt ikke helt i smak å hun mente jeg var barnslig. Forsåvidt enig, det er barnslig å gi barnet andre navn. Likevel ser hun ikke at det hun sier er galt.

 

barnet er snart tre år, men har snakket litt dårlig. Hun er for tidlig født, og fikk nylig dren i ørene. Nå har språket begynt å løsne. Hun klarer å si hva hun heter, men hun snakker bare setninger med tre ord. Så foreløpig er bestemor «trygg» da barnet ikke kan forsvare seg.

 

hi

Anonymkode: eade8...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fortsett med å være barnslig da. Og finn et fælt damenavn du alltid bruker på henne. Hun kommer jo ikke til å slutte bare av at du kaller henne et mannenavn for å lage et poeng. Men enda bedre fortell henne dere tar en pause fra henne i livene deres inntil hun slutter med feil navn.  Dette er total galskap og du må tydeligvis kjøre et hardt løp. 

Anonymkode: 0f14d...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser bestemor kun hver 3mnd. Hun bor ikke så langt unna, men det er hennes oppførsel (flere grunner) som ligger til grunn.

 

hun oppfører seg egoistisk , barnslig og kan være lite hyggelig. Kun pliktbesøk fra vår side.

 

hi

Anonymkode: eade8...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...