Gå til innhold

Hjelp! Jobbfravær og samtale med arbeidsgiver


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en stor offentlig etat på Vestlandet. Neste uke kommer det en representant fra HR i direktoratet vårt for å snakke med ansatte som har hatt en del sykefravær. Jeg er dessverre blant disse. Jeg er i 30-årene og har hatt noe fravær i flere år av ulike årsaker, blant annet langvarige infeksjoner (bronkitt etc), skade etter fødsel, kraftig migrene mm. Altså fravær på grunn av ulike årsaker (ikke bare en vedvarende diagnose). Jeg er kjent med at ansatte i andre deler av landet har hatt samtaler med samme person og fått beskjed om at det "går en grense" for hvor lenge fravær kan aksepteres. Jeg forstår forsåvidt det... Men bare lurer: Hva kan skje når da denne grensen er nådd? Oppsigelse? Oppsigelse i en prosentandel av stillingen slik at du står igjen med en stilling arbeidsgiver anser du greier å stå i uten fravær? 

Noen som har vært borti lignende? Må innrømme at jeg blir bekymret og ser ikke fram til samtalen. Jeg ønsker å fortsette i full stilling, men kan jo ikke garantere at jeg ikke blir liggende med f.eks. bronkitt eller migrene av og til. 

Noen som har kunnskap om emnet? Eller tanker? 

Hilsen bekymret😔

 

Anonymkode: a01da...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring med dette, men det er altså fullt lovlig å være syk i arbeidslivet.

Går ut fra at du har hatt gyldige sykmeldingene i alle tilfeller du nevner. Dreier det seg om mye egenmeldinger i tillegg? Fordeler du og pappaen sykt barn-dager dere imellom, eller tar du alt der også? 

Vær ærlig og fortell det du skriver her om fraværet ditt, men du kan ikke pålegges å fortelle detaljert om egen helse.

Dersom det oppstår ubehageligheter, kontakter du tillitsvalgt i fagforeningen på arbeidsplassen din. Du kan jo gjerne snakke med fagforeningen også før dette møtet.

 

 

Anonymkode: 75bad...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det veldig klare regler på sokn alle arbeidsgivere må forholde seg til, så ingenting å være bekymret for. Jeg kan ikke reglene ordentlig,men du må ha vært sykemeldt minst et år før de kan si deg opp og da kun etter strenge regler. 

Jeg tipper hovedpoenget med samtalen er å finne ut om det er noe som kan tilrettelegges for at du skal unngå sykemeldinger og om det er noe med den lokale ledelsen som er årsaken til mange sykemeldinger. 

Anonymkode: 15215...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe av dette fraværet ditt dokumentert ?? Sånn som feks bronkitt og skade etter fødsel er vel noe du har legeerklæring eller sykemelding på?

Har du brukt opp alle egenmeldinger ?

Så lenge du har brukt egenmelding og i tillegg har sykemelding så kan de ikke bare si deg opp. Om du har masse fravær hvor du verken kan skaffe egenmelding eller sykemelding stiller det seg anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt ut som en metode for 'skremme folk' til å komme på jobb. Jeg hadde følt meg veldig liten og underlegen i en slik situasjon du beskriver, spesielt om jeg hadde følt meg presset til å fortelle om sykehistorien min. Enkelte lidelser kan være svært private (for eksempel fødselsskader og psykisk sykdom) og du er IKKE pålagt å fortelle om hvorfor du har vært sykemeldt. Du trenger bare å si at det ikke er forhold på jobb på førte til fraværet.

Ta med deg tillitsvalgt på møtet. Du bør og skal ikke sitte alene i et slikt 'bølle-møte'. Det er veldig godt å ha en person på din side der, som kan bryte inn dersom du får ubehagelige spørsmål. 

Anonymkode: b2e20...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde endel fravær, og derfor hadde arbeidsiver fritak fra arbeidsgiverperioden på meg når jeg var syk. Det lettet veldig for meg, samtidig som det ikke vle så dyrt for arbeidsgiver når jeg stadig var borte. Har du dette? Hvis ikke kanskje du kan få det.

Anonymkode: a47e9...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom nettopp en HR-dom som stadfestet en oppsigelse pga. sykefravær. Kanskje du bør gå ned i prosent dersom du ikke takler å jobbe 100% 

Anonymkode: d593d...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med tillitsvalgt eller noen andre du har tillit til. Skeiv ned ting underveis. Be om agenda for møtet i forkant. Still oppklarende spørsmål. Om det kommer uttalelser av typen 'det går en grense,' er det naturlig å si at dette blir litt uklart for meg, kan du konkretisere? Osv.

Ikke si og men noe særlig selv, ikke føl deg presset til å fortelle om bakgrunnen for fravær. Hør hva vedkommende vil, om det er forventet tilbakemelding, si du vil tenke på det. 

Det er bøllete ledelse å hente inn fremmede med vage agendaer for å rydde i rekkene med mistenkeliggjøring av sykefravær. Jeg ville gitt beskjed til nærmeste leder om at jeg undret meg stort over at han/hun ikke skulle delta i en slik samtale, om det er vi som vanligvis har dialogen om fravær.

Anonymkode: 87ad0...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta med tillitsvalgt eller noen andre du har tillit til. Skeiv ned ting underveis. Be om agenda for møtet i forkant. Still oppklarende spørsmål. Om det kommer uttalelser av typen 'det går en grense,' er det naturlig å si at dette blir litt uklart for meg, kan du konkretisere? Osv.

Ikke si og men noe særlig selv, ikke føl deg presset til å fortelle om bakgrunnen for fravær. Hør hva vedkommende vil, om det er forventet tilbakemelding, si du vil tenke på det. 

Det er bøllete ledelse å hente inn fremmede med vage agendaer for å rydde i rekkene med mistenkeliggjøring av sykefravær. Jeg ville gitt beskjed til nærmeste leder om at jeg undret meg stort over at han/hun ikke skulle delta i en slik samtale, om det er vi som vanligvis har dialogen om fravær.

Anonymkode: 87ad0...71f

Jeg og tenker at dette er en slags «skremme»-taktikk for å øke nærværet på jobb. Det er langt fra sikkert de ser at det kan virke sånn, godt mulig at intensjonene er å finne ut om noe kan tilrettelegges bedre, ev om høyt sykefravær generelt kan ha med dårlig ledelse å gjøre fex..

Ikke utbroder for mye, men greit å si noe om at fraværet ditt ikke har noe med jobben å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan råde deg til er å ta opp samtalen! Det gjorde heldigvis jeg når jeg var på samtale med arbeidsgiver og det ble fagforeningsmat! Hadde da en ekkel følelse i forkant av møtet..

Anonymkode: 8bbab...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver er pålagt å følge opp sykefravær. Det kan godt hende at det du ser på som bøllete og skummelt er et forsøk på å finne ut om det kan tilrettelegges for deg slik sykefraværet ditt kan reduseres.  Dersom du har migrene og ofte fravær synes jeg det er rart at du/dere ikke har søkt om fritak i arbeidsgiverperioden. Da er det ikke noen utgift for din arbeidsgiver når du er borte grunnet sykdom.

Når det er sagt er det strenge krav til oppsigelse også selv om du har mye fravær. Her går jeg ut fra at ditt fravær er legitimt ( dvs dokumentert med egenmelding eller sykemelding). Ta med deg noen på møtet og møt opp med en positiv innstilling. Si du er interessert i alt som de kan tilby som kan redusere ditt sykefravær og foreslå at dere kan søke om fritak i arbeidsgiverperioden på deg.

Anonymkode: b26b2...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde endel fravær, og derfor hadde arbeidsiver fritak fra arbeidsgiverperioden på meg når jeg var syk. Det lettet veldig for meg, samtidig som det ikke vle så dyrt for arbeidsgiver når jeg stadig var borte. Har du dette? Hvis ikke kanskje du kan få det.

Anonymkode: a47e9...263

Dette er et godt tips og noe jeg tenker at hr-avdelingen kan ønske å få etablert ordning på i forhold til deg og når du har fravær pga migrene. Det blir dyrt for arbeidsgiver om de alltid må betale for dette sykefraværet som trolig kan varekun fra timer til noen få dager. Arbeidsgiver må som et utgangspunkt betale arbeidsgiverperioden som er 16 dager før det offentlige går inn og betaler. Det er sånn sett bra med denne ordningen der det offentlige kan betale for sykefravær fra 1. dag- feks. for migrene.

Anonymkode: f7f5b...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli redd HI. Det har kommet noen dommer på dette nylig, og de bedriftene som har fått aksept for høyt fravær over tid har hatt ansatte med kroniske sykdommer som har medført fravær over flere år på over 25- 30 % eller mer per år.

Anonymkode: b3d7d...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver er pålagt å følge opp sykefravær. Det kan godt hende at det du ser på som bøllete og skummelt er et forsøk på å finne ut om det kan tilrettelegges for deg slik sykefraværet ditt kan reduseres.  Dersom du har migrene og ofte fravær synes jeg det er rart at du/dere ikke har søkt om fritak i arbeidsgiverperioden. Da er det ikke noen utgift for din arbeidsgiver når du er borte grunnet sykdom.

Når det er sagt er det strenge krav til oppsigelse også selv om du har mye fravær. Her går jeg ut fra at ditt fravær er legitimt ( dvs dokumentert med egenmelding eller sykemelding). Ta med deg noen på møtet og møt opp med en positiv innstilling. Si du er interessert i alt som de kan tilby som kan redusere ditt sykefravær og foreslå at dere kan søke om fritak i arbeidsgiverperioden på deg.

Anonymkode: b26b2...ada

Støttes.

Anonymkode: b3d7d...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...