Gå til innhold

Påskeferie og godteri


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan løse det med å invitere folk til dere, på tur eller noe annet. Det er ikke normalt å dra på kaffeslaberas 3 ganger om dagen. En ting er at du vil treffe flest mulig, men før ungene må det være helt pyton, selv om de liker folkene.

Gjør litt om på planene deres. Inviter 4 familier i slengen på tur eller p middag. Det er ikke nødvendig å dra på kaffe og kaker til alle.

Anonymkode: 275d2...9c4

Vi bor hos en familie. Spiser middag hos farmor og stikker innom tante Gerd på vei hjem.. en halv bløtkake og to sjokoladekake senere..

Hovedvekten av dagene er vi i aktivitet.. men jeg har inntrykk av at vaflene serveres om så må i gangen med klærne på hvis vi bare stikker innom..

Spørsmålet er egentlig ikke hvor mange vi besøker.. men heller om det er nødvendig.. og vanlig.. at det er så mye fokus på å servere kaker og godteri..

😊 HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi bor hos en familie. Spiser middag hos farmor og stikker innom tante Gerd på vei hjem.. en halv bløtkake og to sjokoladekake senere..

Hovedvekten av dagene er vi i aktivitet.. men jeg har inntrykk av at vaflene serveres om så må i gangen med klærne på hvis vi bare stikker innom..

Spørsmålet er egentlig ikke hvor mange vi besøker.. men heller om det er nødvendig.. og vanlig.. at det er så mye fokus på å servere kaker og godteri..

😊 HI

Anonymkode: fce76...613

Og også om det er innafor å si på forhånd at man ikke ønsker servering.. det var vel egentlig hovedspørsmålet mitt 😊

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har mange å besøke når vi først reiser hjem..

Og jeg kan ikke forstå at vi skal måtte la være å treffe folk... på grunn av kake 😂😂 Så da er det viktigere for folk at vi spiser da.. enn at vi kommer på besøk? 

Jeg ville jo aldri tenke på å si at det ikke skal serveres kaker i et større selskap.. men jeg sier ifra at det ikke er nødvendig å sette det frem for vår skyld.. når bare vi kommer.

Igjen.. jeg skjønner ikke denne kosekulturen.

Og gud forby at man sier nei til fredagskaka noen har bakt på jobben liksom..

Vi snur ikke i døra om vi lukter boller. Jeg bare setter spørsmålstegn ved denne enorme trangen til å servere godteri..

HI

 

Anonymkode: fce76...613

Men de dere er på besøk hos spiser jo ikke kaker og snop like ofte som dere som drar rundt på besøk? Det er kanskje ikke så mange anledninger til å sette over kaffe og by på kake. 

At dere er innom flere pr dag kan ikke være vertenes problem, og jeg tror ikke ev fedme kommer av påskekos altså. 

Det er nå ofte slik at man byr på det beste man har når det kommer gjester som er sjelden innom og det tror jeg ikke noen har vondt av. 

Anonymkode: 5d552...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære barna dine måtehold. Det vil alltid være fristelser og du vil ikke alltid være der for å begrense barnas inntak. Kaker og godteri vil bli tilbudt på 90% av alle fremtidige besøk.

Anonymkode: a5b36...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må lære barna dine måtehold. Det vil alltid være fristelser og du vil ikke alltid være der for å begrense barnas inntak. Kaker og godteri vil bli tilbudt på 90% av alle fremtidige besøk.

Anonymkode: a5b36...3c8

Og det gjør jeg også.

Men jeg forsøker også å lære dem at man ikke ALLTID må tenke kake eller godteri når man tenker hyggelige sammenkomster og situasjoner hvor man skal hygge seg.

Jeg lærer dem at godteri er til lørdag. Og det er blant annet med tanke på at barna er ned hverandre hjem, og som oftest er hjemme alene etter skolen.. 

Da er de jo på besøk.. og de har et skap fullt av godteri.. og de har jo lært at besøk er lik kos er lik kaker.

Jeg syns ikke at ett kakestykke er greit hver dag i påsken heller.. så da må jeg nekte dem å forsyne seg.. og da blir det dårlig stemning både hos barn og vertskap.. 

Uansett.. man må gjerne være uenig i mitt "regime" men det jeg stiller spørsmålstegn ved er hvorfor vi alltid må trekke frem det usunne når vi skal kose oss..

Bare et lite hjertesukk fra meg som ønsker å reservere det til EN dag i uka..

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og det gjør jeg også.

Men jeg forsøker også å lære dem at man ikke ALLTID må tenke kake eller godteri når man tenker hyggelige sammenkomster og situasjoner hvor man skal hygge seg.

Jeg lærer dem at godteri er til lørdag. Og det er blant annet med tanke på at barna er ned hverandre hjem, og som oftest er hjemme alene etter skolen.. 

Da er de jo på besøk.. og de har et skap fullt av godteri.. og de har jo lært at besøk er lik kos er lik kaker.

Jeg syns ikke at ett kakestykke er greit hver dag i påsken heller.. så da må jeg nekte dem å forsyne seg.. og da blir det dårlig stemning både hos barn og vertskap.. 

Uansett.. man må gjerne være uenig i mitt "regime" men det jeg stiller spørsmålstegn ved er hvorfor vi alltid må trekke frem det usunne når vi skal kose oss..

Bare et lite hjertesukk fra meg som ønsker å reservere det til EN dag i uka..

HI

Anonymkode: fce76...613

Du trenger ikke servere noe søtt når du har besøk. Da bestemmer du. Når dere er på besøk er det vertskapet som bestemmer.

Anonymkode: 275d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke servere noe søtt når du har besøk. Da bestemmer du. Når dere er på besøk er det vertskapet som bestemmer.

Anonymkode: 275d2...9c4

Og poenget mitt er at vi bor hos andre hele påska.. derfor har vi bedt om å slippe at det settes frem til oss hver dag..

Hvis ikke de vi bor hos gjør det fordi de selv har lyst på.. da kan vi selvfølgelig ikke nekte på det.

Men vi har sagt at det ikke skal piskes sammen ei kake per dag for vår skyld.. 

Og hadde vi vært flere familier på hyttetur hadde vi rettet oss etter flertallets ønske dersom de ville ha fri flyt.

Vi er ikke vanskelige folk..

Men jeg kunne ønske flere tenkte som meg så det ikke ble så mye av det.. overalt... 

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagen tenker jeg likt deg.

Men i julen og i påsken følger vi tradisjonene. Og vi baker. Rett og slett fordi vi endelig har tid til det. Det har vi jo aldri ellers.

Anonymkode: e8970...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og poenget mitt er at vi bor hos andre hele påska.. derfor har vi bedt om å slippe at det settes frem til oss hver dag..

Hvis ikke de vi bor hos gjør det fordi de selv har lyst på.. da kan vi selvfølgelig ikke nekte på det.

Men vi har sagt at det ikke skal piskes sammen ei kake per dag for vår skyld.. 

Og hadde vi vært flere familier på hyttetur hadde vi rettet oss etter flertallets ønske dersom de ville ha fri flyt.

Vi er ikke vanskelige folk..

Men jeg kunne ønske flere tenkte som meg så det ikke ble så mye av det.. overalt... 

HI

Anonymkode: fce76...613

Problemet er at det som tydeigvis blir 3 ganger om dagen i en uke for dere er bare en gang før dem dere besøker.

Anonymkode: 275d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg!

Jeg er normalvektig men det er kun fordi jeg passer på å holde meg unna sukker.  Folk blir faktisk snurt når jeg takker nei til fredagskaka. Jeg gjør som deg og tar med fryktspyd eller fruktsalat. Heldigvis er det flere i min omgangskrets som tenker likt. Vi koser oss med godteri i påska, men ikke hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, istedenfor å dra på besøk å bo gratis med kost inkludert, burde du ha invitert familien til deg hele påsken. Da kunne du gjort som du ville. Nå er du borte, og da bestemmer vertskapet. Jeg er normalvektig og lever sunt hele året med unntak av jul og påske, da spiser jeg søtt og godt. Påsken hos oss innebærer kaker og snop, men også 1-2 mil på ski for oss alle hver dag (også 6 åringen). Jeg dauer ikke av å spise ei kake eller to når mora mi serverer det, om at du vil dra på besøkt til samtlige tanter og onkler i påsken får du ta på egen kappe.

Anonymkode: ad775...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du sier det er liksom slik at kos og sosialt samvær =usunn mat.

Men jeg tror ikke det er påskeuka eller julen som er problemet for folk men det daglige kostholdet.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva, istedenfor å dra på besøk å bo gratis med kost inkludert, burde du ha invitert familien til deg hele påsken. Da kunne du gjort som du ville. Nå er du borte, og da bestemmer vertskapet. Jeg er normalvektig og lever sunt hele året med unntak av jul og påske, da spiser jeg søtt og godt. Påsken hos oss innebærer kaker og snop, men også 1-2 mil på ski for oss alle hver dag (også 6 åringen). Jeg dauer ikke av å spise ei kake eller to når mora mi serverer det, om at du vil dra på besøkt til samtlige tanter og onkler i påsken får du ta på egen kappe.

Anonymkode: ad775...55c

Ehhh..... ok....

Det kan gjerne være en grunn til at vi reiser til dem og ikke omvendt? Og bor gratis! Du store verden... 

For meg er menneskelige relasjoner viktig. Og jeg vil gjerne møte alle når jeg først er hjemme.  Jeg lufter min frustrasjon rundt forventningene om at man skal takke ja til kaker og godteri hver dag i ferien..

Og om man lurer på om folk lar seg provosere av at man ber om å slippe det.. ja da kan de jo bare lese ditt innlegg.

HI

 

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Skjønner hva du sier det er liksom slik at kos og sosialt samvær =usunn mat.

Men jeg tror ikke det er påskeuka eller julen som er problemet for folk men det daglige kostholdet.

Det er jeg helt enig i.. og jeg tenker også at påske får være påske.. men jeg syns likevel det blir veldig mye. Torsdag til mandag i påskeuka er alt tillatt.. men vi skulle gjerne hatt fravær av usunn mat og kaker fra søndag til torsdag.

10 dager blir voldsomt..

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår tankegangen din, HI, men i mine øyne er det uhøflig og litt sært å legge seg bort i hva vertskapet skal servere dere. Jeg holder med de andre her som foreslår at dere heller tar en skikkelig prat med barna i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser at vi er ganske alene om å tenke som vi gjør 😊

Jeg sliter vel bare litt med å skjønne hvorfor kos = godteri.. 

Skal ikke sette foten i døra for kakeselskapet jeg altså.. men nå har vi kan alle fall sagt til foreldre at vi ikke ønsker det for vår del, men at de gjerne må hygge seg om de vil det selv.

Tanter og besteforeldre får servere av hjertens lyst 😊

Så får vi satse på at barn følger det vi blir enige om på forhånd om å ta litt og ikke hive innpå.  

Men det er klart.. tre besøk på en dag.. litt hver plass.. blir endel det altså.  

HI

Anonymkode: fce76...613

Så utrolig kjipt å si fra om! Bare spis, dere,  men vi gjør det ikke? Uhøflig og skikkelig sært. Det er ikke kakestykkene og godteriet i påsken som er problemet.  Eller i jula. Eller andre sosiale settinger.  Det er alle de andre dagene.  Vis måtehold,  men ikke vær den dama som sier nei..

Anonymkode: a2f9c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig kjipt å si fra om! Bare spis, dere,  men vi gjør det ikke? Uhøflig og skikkelig sært. Det er ikke kakestykkene og godteriet i påsken som er problemet.  Eller i jula. Eller andre sosiale settinger.  Det er alle de andre dagene.  Vis måtehold,  men ikke vær den dama som sier nei..

Anonymkode: a2f9c...4f5

Tror nok foreldrene mine takler det helt fint. Sånn er i alle fall vårt forhold. Og det går begge veier.

Som sagt ville jeg ikke sagt noe til besteforeldre eller annen familie / venner.

Helt tydelig at det provoserer.. fint å få synspunkter. Det var jo derfor jeg spurte her.. fordi jeg var litt usikker på om folk syns det er ok å si ifra om at man ikke ønsker å bli servert kaker hver dag. 

Det er det da ikke 😊

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting til fra stemningsdreperen :)

Jeg ser at det  skulle gi beskjed på forhånd er litt "over the top".. og litt (ganske) sært :) Der skal jeg faktisk ta til meg gode råd herfra om å ikke bry vertskapet med mine ønsker :) 

Men det som også er vanlig - som jeg aldri kommer til å forstå.. er at folk blir snurt dersom man takker nei.

Sier man nei takk til servering når man er på besøk, eller sier man nei takk til kaken når fredagen igjen kommer og det er en som har bakt, eller tar man bare en kopp kaffe på selskapet fordi man ikke har lyst på kake.. Da blir det så utrolig mye styr rundt det. Folk blir irritert.. og den som har bakt tar det som en personlig kritikk.

Det er så vanskelig å godta at alle selv kan få bestemme hva de ønsker å spise. Når det gjelder middagsselskaper smaker jeg på alt, og spiser gjerne opp selv om jeg ikke syns det var helt topp. Komplimenterer kokken og takker fra hjertet på slutten av kvelden. Vi passer også på å invitere tilbake innen rimelig tid slik at det ikke bare skal gå en vei.. så jeg tenker at jeg er rimelig oppdatert på sosiale koder..

Men jeg vil ikke spise kaker og godteri hvis jeg ikke har lyst på. Det er et valg jeg har tatt Og det er et valg som jeg til stadig må forsvare. Og skulle jeg finne på å takke ja en gang, ja da blir det styr rundt det også.. oi.. skal DU ha? også er det hundre spørsmål rundt det.

Hva tenker dere? er det slik at man faktisk bare må godta at sukker / kaker/ godteri er noe man bare MÅ spise for å holde samfunnshjulene i gang? 

Er kaken litt som gaveutvekslingen som de snakker om i antropologien? En stadfestelse av relasjoner? Slik at en avvisning av en gave  (eller en bit kake) indirekte kan skape ubalanse i forholdet?

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok foreldrene mine takler det helt fint. Sånn er i alle fall vårt forhold. Og det går begge veier.

Som sagt ville jeg ikke sagt noe til besteforeldre eller annen familie / venner.

Helt tydelig at det provoserer.. fint å få synspunkter. Det var jo derfor jeg spurte her.. fordi jeg var litt usikker på om folk syns det er ok å si ifra om at man ikke ønsker å bli servert kaker hver dag. 

Det er det da ikke 😊

HI

Anonymkode: fce76...613

Til sine egne foreldre som man bor hos spiser man selvsagt det man vil, men jeg fikk inntrykk av at det var de x antall kaffebesøkene hos andre slektninger som var problemet?

Anonymkode: 5d552...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til sine egne foreldre som man bor hos spiser man selvsagt det man vil, men jeg fikk inntrykk av at det var de x antall kaffebesøkene hos andre slektninger som var problemet?

Anonymkode: 5d552...9f1

De andre var et hjertesukk :) Et ønske om at det var flere som tenkte som meg.. at man ikke alltid behøver å servere kake om man kommer på besøk midt i uka..

Jeg hadde aldri kommet til å ringe tante  eller min gamle venninne med informasjon om serveringsønsker ;)

Det var bare greit å få avklart det med dem vi da skal bo hos (foreldre) slik at det ikke er noe som skjer hver dag i det huset hvor vi skal bo..

Og de hadde jo uansett gjort det for å imøtekomme noen ønsker de trodde vi hadde, fordi at man som vertskap tror at man hele tiden må fikse til et eller annet.. Nå kan mamma slappe av isteden :) 

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Generasjoner har overlevd på påskehygge og familie/vennebesøk i ferier. Gjør nok det dere også.

 

Anonymkode: d8926...5ff

«Generasjoner» har faktisk ikke hatt den tilgangen på alle mulige slags søtsaker som vi har i dag. Vi ser helt nye helseutfordringer i dag da folk flest har fått bedre råd, sukker har blitt billigere og mange færre har fysisk aktiv hverdag. 

Årets påske i seg selv, gjør ikke den helt store forskjellen, men så kommer alle fri- og høytidsdagene i mai, kanskje noen har bursdag og så er det ferie. 

Når terskelen for å «kose seg» med noe søtt eller annet usunt blir tilstrekkelig lav, har tankegangen en helseeffekt. Vi ser det ikke så tydelig i Norge ennå, men USA er på god vei inn i en skikkelig fedmekrise. 

Jeg vet ikke hvordan TS skal løse påska, men jeg mener at argumentet «folk har spist kaker og godterier gjennom hele ferien i uminnelige tider» er helt på jordet. Det har de ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

«Generasjoner» har faktisk ikke hatt den tilgangen på alle mulige slags søtsaker som vi har i dag. Vi ser helt nye helseutfordringer i dag da folk flest har fått bedre råd, sukker har blitt billigere og mange færre har fysisk aktiv hverdag. 

Årets påske i seg selv, gjør ikke den helt store forskjellen, men så kommer alle fri- og høytidsdagene i mai, kanskje noen har bursdag og så er det ferie. 

Når terskelen for å «kose seg» med noe søtt eller annet usunt blir tilstrekkelig lav, har tankegangen en helseeffekt. Vi ser det ikke så tydelig i Norge ennå, men USA er på god vei inn i en skikkelig fedmekrise. 

Jeg vet ikke hvordan TS skal løse påska, men jeg mener at argumentet «folk har spist kaker og godterier gjennom hele ferien i uminnelige tider» er helt på jordet. Det har de ikke. 

Så bra  og tankevekkende formulert! Der satte du ord på mye viktig.

Vi kommer til å løse påska ved å oppfordre (kreve) at barna viser måtehold, og spise sunn mat der vi kan..

Og jeg er så enig i det du sier.. påska er en ting.. men det er ALLTID en  anledning. Det syns jeg tradisjonen med fredagskaka på jobben viser.. Vi m spise kake fordi det er helg om 4 timer, liksom.. også må vi spise mer kake fordi det er lørdag. Og på søndag er det jo dessert.. det har det vært i generasjoner.. også er det bursdag til Kine på tirsdag og kino på torsdag, og da MÅ man jo ha popcorn..

Resultatet er at vi ser at barn får diabetes, og antallet barn med overvektsproblematikk vokser (voksne også..)

Når vi da har en jente som har problemer med å stoppe når hun får servert.. så må vi ta noen rep i hverdagen. Først og fremst å innprente holdninger hos henne om at kos ikke er lik godteri.. For en dag skal hun flytte hjemmefra, og da vil jeg at hun skal ha med seg det i bagasjen. Og det er ikke snakk om å strupe tilgangen. Lørdagene spiser hun rikelig, og drar vi på kino så blir det en popcorn..

Jeg blir bare fortvilet over alle disse anledningene som man forventes å glede seg over.. og hvor man stemples som sær dersom man ikke ønsker å delta i kakeslaberaset..

HI

Anonymkode: fce76...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Altfor mange som spiser for mye søtsaker. Å spise litt sånn hele tiden, gjør at spesielt barn ikke har lyst på den sunne maten.

Vi har gjerne dessert hver dag, men det er stort sett en type frukt med litt yoghurt eller krem kun tilsatt vaniljepulver, kaker søtet med banan, minipannekaker med rørte jordbær (fra frysen/uten sukker) o.l. 

Det er vanskelig, for mine tre barn sier at "mamma, vi har aldri smågodt". Det har vi jo, når det er barnebursdager. Men ser at det er veldig mange familier som er helt ville i disse smågodt diskene - hver eneste helg. 

Anonymkode: 81297...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et det samme hos svigers og har vært det i alle år. Eldstebarnet har en sensitiv mage og hos svigers kom det alltid kaker/godteriet osv på bordet hele dagen .Jeg måtte jo passe på at hun ikke fikk i seg for mye men da ble det jo bråk når kusiner og fettere kunne spise mye mer. Nå er hun 12 år og klarer å regulere det selv. Men uansett jeg synes det er unødvendig at det skal stå fremme så mye dritt i 10 dager.

Anonymkode: 02ea4...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...