Gå til innhold

Når skoleskade gir varige mén?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min fikk et slag mot hodet på skolen før jul. Kort tid etter denne skaden fikk hun mye hodepine med oppkast. Etter et par runder med lege og barnelege og nevrolog har hun nå fått diagnose migrene. Det er en klar sammenheng mellom slaget og diagnosen. 

Men hva nå? Skal skolens forsikring dekke noe her? Medisiner? Legeregninger? Hva med om hun i fremtiden ikke kan jobbe (ikke at jeg ser det som en sannsynlighet, men hva hvis?)? Hva skal skolen dekke og hva skal de ikke dekke? Alle sier jo at en skoleskade skal dekkes av skolen, men jeg har betalt alle legeregninger selv, alle medisiner. Da jeg fikk skademeldingen, så spurte jeg hva den er til for og da svarte de at det er i tilefelle det skulle bli varige mén, og da kan forsikringen på skolen utbetale et beløp og skolen er «ansvarlig» for skaden.

Så... hva gjør vi nå?

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med skolen

Anonymkode: 5f872...cb0

Det har jeg gjort. De synes ikke dette er så festlig og svarer ikke skikkelig uansett hvor mange ganger jeg spør.

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser det, så skal skaden meldes fra skolen til nav. Skolen sier at det trenger de ikke og det har de ikke gjort. Derfor kan ikke nav godkjenne det som skoleskade og heller ikke HELFO. Bare der står jeg fast. Kan jeg kreve at skolen melder inn til nav?

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg gjort. De synes ikke dette er så festlig og svarer ikke skikkelig uansett hvor mange ganger jeg spør.

Anonymkode: 081a8...68c

Da bør du vel ta direkte kontakt med forsikringsselskapet eller høyere opp i skolesystemet

Anonymkode: 5f872...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sånn jeg leser det, så skal skaden meldes fra skolen til nav. Skolen sier at det trenger de ikke og det har de ikke gjort. Derfor kan ikke nav godkjenne det som skoleskade og heller ikke HELFO. Bare der står jeg fast. Kan jeg kreve at skolen melder inn til nav?

Anonymkode: 081a8...68c

Lærer skulle ha skrevet skademeldingsskjema og sendt til nav inne tre dager etter skade.

Anonymkode: 77fa2...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lærer skulle ha skrevet skademeldingsskjema og sendt til nav inne tre dager etter skade.

Anonymkode: 77fa2...015

Skademelding har de skrevet og jeg har fått kopi. Men skolen har ikle sendt den til nav. Jeg har hørt med nav om jeg kan sende den, og de sa at jeg kan det, men den skal komme fra skolen før den blir godkjent

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg gjort. De synes ikke dette er så festlig og svarer ikke skikkelig uansett hvor mange ganger jeg spør.

Anonymkode: 081a8...68c

De SKULLE ha skrevet en skademelding og kontaktet sitt eget forsikringsselskap allerede da hun ble skadet. Gå oppover i systemet og prøv skolesjefen i kommunen.

Anonymkode: f4e18...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fylkesmannen du kan kontakt for å klage på skolen? Ville gjort det jeg altså, slike ting må jo skolen ha gode rutiner på.

Anonymkode: ad24e...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jo skolen feilet. 2 uker etter sønnen min fikk et lite brudd i ankelen på skolen, fikk jeg brev fra nav om at skaden ble godkjent som yrkesskade. Har fått igjen alt jeg har lagt ut i forbindelse med skaden. Skolen sendte selvsagt inn skademeldingsskjema til NAV samme dag som skaden skjedde.

Anonymkode: e3a9a...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har jo skolen feilet. 2 uker etter sønnen min fikk et lite brudd i ankelen på skolen, fikk jeg brev fra nav om at skaden ble godkjent som yrkesskade. Har fått igjen alt jeg har lagt ut i forbindelse med skaden. Skolen sendte selvsagt inn skademeldingsskjema til NAV samme dag som skaden skjedde.

Anonymkode: e3a9a...23e

Jeg må altså kontakte skolen og be de sende papirene til nav.?

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har faktisk plikt etter folketrygdloven å sende skademelding til NAV når elev skader deg i skoletiden. Men om de forsømmer plikten så kan du melde det selv. Da tar NAV direkte kontakt med skolen og krever skademeldingen fra dem. Dere skal ikke betale for behandling. Dekkes av Helfo, men først etter at NAV har fått skademelding og fattet vedtak. 

Anonymkode: a93b7...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skolen har faktisk plikt etter folketrygdloven å sende skademelding til NAV når elev skader deg i skoletiden. Men om de forsømmer plikten så kan du melde det selv. Da tar NAV direkte kontakt med skolen og krever skademeldingen fra dem. Dere skal ikke betale for behandling. Dekkes av Helfo, men først etter at NAV har fått skademelding og fattet vedtak. 

Anonymkode: a93b7...037

Men da jwg ringte nav, så sa de at skolen måtte sende inn, så det hjalp ikke om jeg sendte inn. Jeg har betalt både legetimer og en masse medisiner, men de var reseptfrie da, så det får jeg vel ikke noe igjen på?

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen skal melde inn. Dersom de ikke har gjort det, og du har kopi av skademeldingen, kan du sende den inn selv.

legetimer skulle du uansett ikke betalt for da barn opp til 16 ikke betaler egenandel. 

Nør det er sagt er det svært vanskelig å dokumentere en direkte sammenheng mellom hodeskade/ hjernerystelse og migrene. 

Anonymkode: 15274...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skolen skal melde inn. Dersom de ikke har gjort det, og du har kopi av skademeldingen, kan du sende den inn selv.

legetimer skulle du uansett ikke betalt for da barn opp til 16 ikke betaler egenandel. 

Nør det er sagt er det svært vanskelig å dokumentere en direkte sammenheng mellom hodeskade/ hjernerystelse og migrene. 

Anonymkode: 15274...6a9

Legene har dokumentert det godt, så det er ikke problemet. 

Nav sier jeg kan sende papirene selv, me. Ag de ikke vil gjøre noe med de. 

Jeg har ikke betalt egenandel hos legen, men en masse utstyr som det ikke er egenandel på. Sist betalte jeg over 500 for utstyr for 3 undersøkelser

Anonymkode: 081a8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ikke gi deg! 

Om skolen ikke følger opp så send en henvendelse til både rådmann og skolefaglig ansvarlig i kommunen. Gjør det skriftlig slik at du kan dokumentere alt i ettertid. Får du heller ikke svar der er Fylkesmannen nesteinnstans.

Jeg har selv en skoleskade. Dette må registreres som yrkesskade hos NAV. Jeg ødela meg i starten av mars da jeg var 12 år. Først i august klarte skolen å levere skademelding. Da tror jeg pappa omtrent hadde trua læreren min med bank om han ikke gjorde jobben sin til slutt. Nå sitter jeg her 25 år senere, har fått varige plager og kommer aldri til å bli helt bra.

Du må sørge for at hun får vedtak om yrkesskade fra Nav. Først da skaden er registrert for fremtiden. 

Lykke til og for din datters del så må du aldri gi deg selv om skolen prøver å trenere og håper saken går over.

Anonymkode: 66dd4...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...