Gå til innhold

Liste over pårørende på sykehus


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det pasienten selv som oppgir en liste ved innskrivelse, eller har sykehuset tilgang til informasjon om hvem som er pasientens foreldre, barn osv.? 

Anonymkode: 16320...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det pasienten selv som oppgir en liste ved innskrivelse, eller har sykehuset tilgang til informasjon om hvem som er pasientens foreldre, barn osv.? 

Anonymkode: 16320...fcf

Pasienten selv oppgir pårørende hvis det er første innleggelse. Det er vanlig å oppgi 1-2 pårørende. En hovedpårørende og en annen pårørende. Vi får ikke tilgang til mer enn det pasienten har oppgitt selv. 

Anonymkode: b4054...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til nød ved ulykker så hender det at politiet kontakter feks ektefelle (sjekker folkeregisteret og adresse) hvis pas fraktes bevisstløs til sykehus. Det taes en vurdering over hva det er «overveiende sansynlig» at pasienten ville ønsket. 

Anonymkode: a814e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kontaktet av sykehuset da minnast ble lagt inn. Han lå i koma på Ullevaal og traumeteamet kontaktet meg- jeg svarte ikke, broren min- tlf hans blokkerte nr som telefonselger, søsteren min- hun svarte ikke, og til slutt mamma- som han ikke har vært gift med de siste 30 år og så fikk mamma tak i meg. De avslørte nok mer enn de skulle til min mor, men spiller ikke noen rolle. Det viktigste var at han overlevde. Sykehuset skrev opp meg som deres hovedkontakt. Pappa lå på operasjonssalen i over 12 timer etterpå, så de tok avgjørelsen om hvem de ville forholde seg til og ringe til.

Anonymkode: 7dbfb...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en planlagt operasjon i fjor fikk jeg et skjema jeg skulle fylle inn med bl.a pårørende.

Anonymkode: 04668...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalltips: gå på minjournal og registrer pårørende selv. De fleste sykehus og AMK bruker den nå.

Anonymkode: a814e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pasienten selv oppgir pårørende hvis det er første innleggelse. Det er vanlig å oppgi 1-2 pårørende. En hovedpårørende og en annen pårørende. Vi får ikke tilgang til mer enn det pasienten har oppgitt selv. 

Anonymkode: b4054...1ec

Hva hvis man kommer inn og ikke kan gjøre rede for seg, og det ikke står noen pårørende i minjournal? Sjekkes det noe mer etter pårørende da?

Anonymkode: 29c20...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hvis man kommer inn og ikke kan gjøre rede for seg, og det ikke står noen pårørende i minjournal? Sjekkes det noe mer etter pårørende da?

Anonymkode: 29c20...9b5

Sykehuset har tilgang til folkeregistrert 

Anonymkode: cd658...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykehuset har tilgang til folkeregistrert 

Anonymkode: cd658...5fb

Så da ringer de, selv om man ikke har skrevet noen opp? Det kan jo være en grunn til at man ikke har noen der

Anonymkode: 29c20...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da ringer de, selv om man ikke har skrevet noen opp? Det kan jo være en grunn til at man ikke har noen der

Anonymkode: 29c20...9b5

Ja. 

Hvis det er så krise at ingen får vite det så får du skrive det i min journal, ha det på en lapp i lommeboken eller et kjede rundt halsen at ingen skal varsles.

»1.4.1 Generelt om varsling av pårørende
Som tidligere nevnt er hovedregelen at helsepersonell alltid skal søke å innhente samtykke til at helseopplysninger blir utlevert til politiet. Dette gjelder også der utlevering til politiet skjer for at de skal varsle pårørende om at pasienter er innlagt i helsetjenesten.
Dersom pasienten er bevisstløs og helsepersonell ikke selv kan få gitt opplysninger om innleggelsen til pårørende, kan helsepersonell likevel utlevere opplysninger slik at politiet skal kunne varsle pårørende/foreldre. Dette ut fra en vurdering av at det som hovedregel må kunne antas at pasienten ville ha samtykket til dette ved ulykker, krise-/katastrofe- situasjoner og andre akuttsituasjoner.
Hvis pasienten er under 16 år er det foreldrene som skal samtykke til utlevering av opplysninger. Hvis helsepersonell ikke selv får gitt opplysning om innleggelse til foreldrene, må det antas at foreldrene ville ha samtykket, slik at politiet kan få utlevert opplysninger for å informere foreldrene.»

Anonymkode: a814e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du sørge for å skrive opp noen på minjournal - problem solved..Det er sikker mulig å påpåke at en person ikke skal kontaktes også.

Anonymkode: 635ef...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasienten vil ved innleggelse få beskjed om å fylle ut ett skjema med pårørende.

- ved uplanlagte innleggelser hvor pasienten ikke er i stand til å redegjøre for pårørende kan man sjekke pasientens ice kontakter på mobil.Google pasientens adresse for å finne ut hvem som bor på samme adresse og/eller kontakte politiet.

Anonymkode: edf40...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men:

Hva gjør man om man ikke har noen pårørende?

Jeg har ingen søsken, min far er død, og min mor har jeg av meget tungtveiende grunner ikke hatt kontakt med på 10 år. Jeg bor alene og er ikke i noe forhold. Jeg ønsker overhodet ikke at min mor skal kontaktes om det skjer meg noe, men samtidig er det ikke akkurat så mange andre jeg kan skrive opp. Ved småprosedyrer har jeg skrevet opp en venninne, men hun har ikke lappen og jeg tror helt ærlig ikke hun hadde blitt særlig fornøyd med å måtte stille opp på et sykehus om det faktisk skjedde meg noe.

Anonymkode: aaff9...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. 

Hvis det er så krise at ingen får vite det så får du skrive det i min journal, ha det på en lapp i lommeboken eller et kjede rundt halsen at ingen skal varsles.

»1.4.1 Generelt om varsling av pårørende
Som tidligere nevnt er hovedregelen at helsepersonell alltid skal søke å innhente samtykke til at helseopplysninger blir utlevert til politiet. Dette gjelder også der utlevering til politiet skjer for at de skal varsle pårørende om at pasienter er innlagt i helsetjenesten.
Dersom pasienten er bevisstløs og helsepersonell ikke selv kan få gitt opplysninger om innleggelsen til pårørende, kan helsepersonell likevel utlevere opplysninger slik at politiet skal kunne varsle pårørende/foreldre. Dette ut fra en vurdering av at det som hovedregel må kunne antas at pasienten ville ha samtykket til dette ved ulykker, krise-/katastrofe- situasjoner og andre akuttsituasjoner.
Hvis pasienten er under 16 år er det foreldrene som skal samtykke til utlevering av opplysninger. Hvis helsepersonell ikke selv får gitt opplysning om innleggelse til foreldrene, må det antas at foreldrene ville ha samtykket, slik at politiet kan få utlevert opplysninger for å informere foreldrene.»

Anonymkode: a814e...29a

Takk for svar :) Jeg har fjernet min pårørende fra minjournal, så ble litt nysgjerrig

Anonymkode: 29c20...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da får du sørge for å skrive opp noen på minjournal - problem solved..Det er sikker mulig å påpåke at en person ikke skal kontaktes også.

Anonymkode: 635ef...957

Jeg har ingen å skrive opp

Anonymkode: 29c20...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, men:

Hva gjør man om man ikke har noen pårørende?

Jeg har ingen søsken, min far er død, og min mor har jeg av meget tungtveiende grunner ikke hatt kontakt med på 10 år. Jeg bor alene og er ikke i noe forhold. Jeg ønsker overhodet ikke at min mor skal kontaktes om det skjer meg noe, men samtidig er det ikke akkurat så mange andre jeg kan skrive opp. Ved småprosedyrer har jeg skrevet opp en venninne, men hun har ikke lappen og jeg tror helt ærlig ikke hun hadde blitt særlig fornøyd med å måtte stille opp på et sykehus om det faktisk skjedde meg noe.

Anonymkode: aaff9...68c

Dette kunne jeg skrevet. Min mor sto som pårørende på minjornal, men det har jeg fjernet, men ser visst ikke ut som om det hjelper. Ønsker ikke at hun skal kontaktes

Anonymkode: 29c20...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, men:

Hva gjør man om man ikke har noen pårørende?

Jeg har ingen søsken, min far er død, og min mor har jeg av meget tungtveiende grunner ikke hatt kontakt med på 10 år. Jeg bor alene og er ikke i noe forhold. Jeg ønsker overhodet ikke at min mor skal kontaktes om det skjer meg noe, men samtidig er det ikke akkurat så mange andre jeg kan skrive opp. Ved småprosedyrer har jeg skrevet opp en venninne, men hun har ikke lappen og jeg tror helt ærlig ikke hun hadde blitt særlig fornøyd med å måtte stille opp på et sykehus om det faktisk skjedde meg noe.

Anonymkode: aaff9...68c

Din mor er offisielt din pårørende selv om du ikke vil st hun skal kontaktes. Det innebærer at dersom det oppstår nekrose hvor du ikje kan redegjøre for deg selv, vil din mor bli kontaktet. Likeså vil hun bli kontaktet hvis du dør. 

Anonymkode: cd658...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pasienten vil ved innleggelse få beskjed om å fylle ut ett skjema med pårørende.

- ved uplanlagte innleggelser hvor pasienten ikke er i stand til å redegjøre for pårørende kan man sjekke pasientens ice kontakter på mobil.Google pasientens adresse for å finne ut hvem som bor på samme adresse og/eller kontakte politiet.

Anonymkode: edf40...aab

Ingen i politi eller helse bruker «Ice» kontakt på mobilen.

1) de fleste mobiler har kode

2) det er ingen garanti for at mobilen tilhører pasienten (selv om den er på pasienten)

3) personvern er strengt, derfor er det faktisk ikke lov for helse å bruke «Ice» kontakten, og fortelle hvor og hvorfor pasienten er der.

ICE farsotten er bare et tullete rykte folk har spredd. 

Anonymkode: a814e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen å skrive opp

Anonymkode: 29c20...9b5

Da fører du inn at ingen skal kontaktes

Anonymkode: a814e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...