Gå til innhold

Dere som har flyttet til Spania feks...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var det noe spesiell grunn? 

Det er drømmen min, men min mor har kun oss her, så jeg har bare ikke hjerte til det... eneste som stopper meg fra å gjennomføre det! 

Men vil gjerne høre fra dere :)

Anonymkode: a6f61...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sal du gjøre i Spania og hvorfor kan ikke moren din flytte sammen med dere om hun vil bo nær dere?

Anonymkode: 7f269...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske tilfeldig at vi endte opp i spania. Skulle tilbringe mannens pappapermisjon her, da mine foreldre har ferieleilighet her. Så bare ble vi her -kjøpte hus, og nå har vi bodd i spania i 4,5år. Stortrives :)

Anonymkode: d688e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var ganske tilfeldig at vi endte opp i spania. Skulle tilbringe mannens pappapermisjon her, da mine foreldre har ferieleilighet her. Så bare ble vi her -kjøpte hus, og nå har vi bodd i spania i 4,5år. Stortrives :)

Anonymkode: d688e...815

Hva jobber dere med?

Anonymkode: 2a2e8...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva sal du gjøre i Spania og hvorfor kan ikke moren din flytte sammen med dere om hun vil bo nær dere?

Anonymkode: 7f269...0d4

Jeg er ufør grunnet Helse. Varme er helt klart positivt. Men min mor er ei som aldri (!) gjør nye ting. Holder seg på stedet hvil okke som. Hadde hun tatt sjansen så hadde det ikke vært tvil :) 

Anonymkode: a6f61...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har så lyst til det. Selge alt her og flytte til et annet land. Jobbe, men et enklere liv. Mannen vil vi skal beholde huset og da må vi vinne i Lotto først.

Anonymkode: 73cbb...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å, jeg har så lyst til det. Selge alt her og flytte til et annet land. Jobbe, men et enklere liv. Mannen vil vi skal beholde huset og da må vi vinne i Lotto først.

Anonymkode: 73cbb...5c1

Hvordan tenker du at livet blir enklere i Spania..?

Anonymkode: d3cad...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, jeg har så lyst til det. Selge alt her og flytte til et annet land. Jobbe, men et enklere liv. Mannen vil vi skal beholde huset og da må vi vinne i Lotto først.

Anonymkode: 73cbb...5c1

Hvordan da?

Hva er det som gjør livet i utlandet så mye enklere?

Anonymkode: 7f269...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare litt 😊

Mange drømmer om et liv i Spania. Spesielt nå når vinteren er hard.. Men her er noen ting du skal huske på før du flytter!

-Jobb! Å skaffe seg en jobb i Spania er utrolig vanskelig. Du bør kunne språket, men likevel er det få jobber her. Du må være villig til å gjøre alt! Vaskedame tjener 10€ PR time. Barnehageansatt i norske bhg får 6€ PR time. En sykepleier får 14€ PR time, og her er trangt om jobben!

Skal du bo i en norsk koloni er det høye leiepriser. Mange drømmer om å bosette seg i en spansk koloni for å integreres med lokalbefolkningen. Vel.. få spanjoler er interessert i å integreres med deg. Det tar lang tid å få spanske venner. 

Å bo i Spania handler også ofte om å reise fra familien sin, og sitte alene i et annet land. Flybillettene kan kjøpes billig, men blir du syk er det ikke godt å være alene. Derfor anbefales faktisk områder med norske kolonier, da mennesker i miljøet er fantastiske til å stille opp.

Utgifter! Mat og drikke er billig! Strøm, vann, forsikring, drivstoff, husleie er dyrt. Vinteren kan være hard, og de fleste hus mangler isolasjon. Mange hus er plaget med fukt og mugg, noe som merkes godt på vinterstid!

Sparepenger er alltid lurt å ha i bakhånd! Også jobb relatert til Norge enten du jobber hjemmefra eller pendler offshore, til sykepleierjobb el. Å starte egen bedrift er du langt fra alene om, og få lykkes. 

Man kan ikke flykte fra problemer hjemme. I Spania kan problemer bli forsterket fordi man er alene i starten. 

Men alt i alt! Er du klar for alt dette, og også klare for å bryte barrierer så kan livet i Spania bli fantastisk! Men en kan ikke reise med drømmer, fantasier og på rosa skyer. Det er tøft! En må omstille seg fullstendig, og være åpen! Og prøv å lære så mye spansk som overhodet mulig.

Lykke til med valget 😊

Anonymkode: d3cad...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig fra anonym over her. Har selv bodd 3 år i Tyrkia og angret ikke på det, men jeg hadde en viss trygghet i ryggen. Jeg jobbet i norsk firma, hadde leieinntekter i Norge så vi klarte oss bra, mitt barn gikk på privat skole som ikke akkurat var billig, men som gjorde sitt til at barnet lærte å snakke tyrkisk og kunne følge med i undervisningen. Det jeg dessverre så mange ganger var at mange ønsket å flytte til varme strøk, så de tok med seg barna, satte de i offentlig skole siden privat var dyrt og levde livet en kort stund til pengen tok slutt. Barna mistet jo gjerne 1-2 år med skole. 

Anonymkode: a3f07...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å flytte ned selv. Jeg er ufør, og min helse blir betraktelig bedre der nede. Men jeg og barnefar er ikke sammen, så han nekter meg å ta med barnet. Selv om han kun har barnet 10 helger i året. Og før det var det 2 ganger i året. Eneste er at jeg kanskje kan få dra, da barnet mitt skal begynne på videregående.

Planen er da at barnet skal gå på norsk skole, for mest sannsynlig skal jo barnet tilbake til Norge, og ta høyere utdannelse her. Jeg skal leie først, for å se om vi trives. Så kjøpe etterhvert. Jeg eier her, så har bra egenkapital. Nå har jeg hatt familie som bodde der i 5 år, og venner som bor der nå. Så vi har vært mye på ferie der, og får jo og vite hvordan de har hatt det, hva som er positivt og negativt. Med min helse, er vel jeg 95% sikker på at jeg vil få ett mye bedre liv der.

Anonymkode: b2d09...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva jobber dere med?

Anonymkode: 2a2e8...d03

Jeg er hjemmeværende/student. Mannen min jobber offshore. Har også leieinntekter fra bolig i norge. Barn på spansk skole som stortrives. Anbefales å lære seg spansk så fort som mulig, om man ikke vil bli sett på som turist for alltid.

Anonymkode: d688e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er ufør, vet dere med sikkerhet om dere får beholde uføretrygden frs Norge om dere blir spansk statsborger? Det ville jeg undersøkt, for det høres veldig rart ut om Norge vil "lønne" dere om dere ikke lenger bor i Norge.

Anonymkode: 4dd83...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i spania pga studier i noen år med barn. 

Fungerte veldig fint, ungene stortrives. Anbefaler at du ordner alt av papirer på forhånd, lærer spansk så fort som mulig og har barna i spansk skole/barnehage hvis du skal flytte ned. 

Anonymkode: 97a7b...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som er ufør, vet dere med sikkerhet om dere får beholde uføretrygden frs Norge om dere blir spansk statsborger? Det ville jeg undersøkt, for det høres veldig rart ut om Norge vil "lønne" dere om dere ikke lenger bor i Norge.

Anonymkode: 4dd83...e9f

Selvfølgelig har jeg undersøkt det, og det får jeg beholde.

Anonymkode: b2d09...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...