Gå til innhold

Fabulinus


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, som ansatt i Ppt har jeg lest noen av rapportene fra firmaet. Reagerer på at utredningsverktøyene de bruker er utdatert og lite relevante for fungering i skolen. Firmaet bruker Raven, og denne gir kun svært begrenset informasjon om barns intelligens. Ville heller lett etter et firma som benytter Wppsi-IV eller Wisc-V.

Anonymkode: 627d6...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest rapporter fra firmaet, og har heller ikke egen erfaring. Men som PP-rådgiver må jeg si meg enig med forrige svar. Ville ikke benyttet tjenestene til et firma som ikke bruker wisc-v eller wppsi-iv. Ville absolutt sendt de en mail og forhørt meg om hva slags materiell de bruker.

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, som ansatt i Ppt har jeg lest noen av rapportene fra firmaet. Reagerer på at utredningsverktøyene de bruker er utdatert og lite relevante for fungering i skolen. Firmaet bruker Raven, og denne gir kun svært begrenset informasjon om barns intelligens. Ville heller lett etter et firma som benytter Wppsi-IV eller Wisc-V.

Anonymkode: 627d6...0cc

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lest rapporter fra firmaet, og har heller ikke egen erfaring. Men som PP-rådgiver må jeg si meg enig med forrige svar. Ville ikke benyttet tjenestene til et firma som ikke bruker wisc-v eller wppsi-iv. Ville absolutt sendt de en mail og forhørt meg om hva slags materiell de bruker.

Anonymkode: 98e15...e70

Dette er interessant.. for gutten vår er testet med Raven, og det var det ppt som gjorde. Så vi ser etter en mulighet til å få testet og kartlagt grundigere.. HI 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Dette er interessant.. for gutten vår er testet med Raven, og det var det ppt som gjorde. Så vi ser etter en mulighet til å få testet og kartlagt grundigere.. HI 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Der jeg jobber bruker vi ikke Ravens matriser lenger. Vi bruker wisc eller wppsi for å evneteste.

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Der jeg jobber bruker vi ikke Ravens matriser lenger. Vi bruker wisc eller wppsi for å evneteste.

Anonymkode: 98e15...e70

Kan jeg spørre ppt om de kan teste på nytt med wisc eller wppsi?

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre ppt om de kan teste på nytt med wisc eller wppsi?

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Det tviler jeg på at de vil gjøre. Men dette kan være forskjellig fra kommune til kommune. 

Hvor gammelt er barnet?

 

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tviler jeg på at de vil gjøre. Men dette kan være forskjellig fra kommune til kommune. 

Hvor gammelt er barnet?

 

Anonymkode: 98e15...e70

Han er 5 år. 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er 5 år. 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Du kan jo forhøre deg, dersom det er tenkt at han skal ha ny sakkyndig vurdering til skolestart? 

Men evnerike barn får i utgangspunktet ikke spesialundervisning. Hvorfor ble barnet henvist til ppt?

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo forhøre deg, dersom det er tenkt at han skal ha ny sakkyndig vurdering til skolestart? 

Men evnerike barn får i utgangspunktet ikke spesialundervisning. Hvorfor ble barnet henvist til ppt?

Anonymkode: 98e15...e70

 Han har jo like mye krav på tilrettelagt undervisning han som alle andre.. 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 Han har jo like mye krav på tilrettelagt undervisning han som alle andre.. 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Ja, alle elever har rett til tilpasset opplæring. Men man trenger ikke utredes av ppt av den grunn. Elever som skal ha spesialundervisning må ha en sakkyndig vurdering. 

Det er stor forskjell på tilpasset opplæring og spesialundervisning. Evnerike elever «tilhører» ikke ppt. Men dette praktiseres ulikt fra kommune til kommune.

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, alle elever har rett til tilpasset opplæring. Men man trenger ikke utredes av ppt av den grunn. Elever som skal ha spesialundervisning må ha en sakkyndig vurdering. 

Det er stor forskjell på tilpasset opplæring og spesialundervisning. Evnerike elever «tilhører» ikke ppt. Men dette praktiseres ulikt fra kommune til kommune.

Anonymkode: 98e15...e70

Skjønner :) jeg blander nok litt begreper her også.. jeg er jo ingen fagperson i dette, kun en mamma som prøver å sikre at sønnen min får det han trenger til skolestart. :) 

vi har fått tips om at det kan være enklere å få den tilretteleggingen han trenger hvis vi har tester og kartlegginger å vise til skolen. Derfor vurderer vi nå Fabulinus.

Det er ikke planlagt noen ny vurdering hos ppt før skolestart, men det er planlagt et møte mellom skole, SFO, ppt, barnehage og oss foreldre.

 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der jeg jobber bruker vi ikke Ravens matriser lenger. Vi bruker wisc eller wppsi for å evneteste.

Anonymkode: 98e15...e70

Oi, bor dere på en liten plass der Ppts ansatte ikke har tekstkompetanse på wisc? 

Anonymkode: 627d6...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre ppt om de kan teste på nytt med wisc eller wppsi?

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Det avhenger av begrunnelsen din. Dersom det er knyttet opp til behovet for å vurdere tiltak slik at barnet får en forsvarlig utvikling (klarer å følge læreplanen) vil det absolutt være relevant. Om det handler om å vurdere "hvor begavet" barnet ditt er, så har du ut i fra opplæringsloven ingen rettigheter. Raven gir dessverre kun et svært begrenset inntrykk av barns evner og gir også urealistiske høye skårer. 

Anonymkode: 627d6...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, bor dere på en liten plass der Ppts ansatte ikke har tekstkompetanse på wisc? 

Anonymkode: 627d6...0cc

Jeg tror du misforstår? Alle rådgiverne hos oss har bred tekstkompetanse, blant annet i Wechsler-batteriet. Bor på sentrale Østlandet.

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du misforstår? Alle rådgiverne hos oss har bred tekstkompetanse, blant annet i Wechsler-batteriet. Bor på sentrale Østlandet.

Anonymkode: 98e15...e70

Sorry, linket til feil innlegg. Mente innlegget der et barn var testet med Raven. 

Anonymkode: 627d6...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, linket til feil innlegg. Mente innlegget der et barn var testet med Raven. 

Anonymkode: 627d6...0cc

Stor kommune på sentrale Østlandet! Vet ikke om de kun bruker Raven, eller om de bruker andre tester ved behov.. det var aldri snakk om ulike tester!

 

i følge fabulinus så bruker de Raven av følgende grunn:

«Wechslertestene er kliniske verktøy som tester mange funksjoner, både krystallisert og flytende intelligens, verbal og visuoperseptuell, og støttefunksjonene minne- og prosesseringshastighet. Dette er nyttig dersom en ser etter spesifikke lærevansker eller andre utfordringer, og det er derfor de brukes av psykologer, psykiatere og spesialpedagoger som ser etter vansker. En Wechslertest koster derfor mye å utføre og tolke, og tar lang tid å administrere.
 
En Ravens matrisetest måler det vi er interessert i på kortere tid og med mindre belastning på barnet eller ungdommen. På den måten kan vi benytte mer tid på andre sider av personen enn IQ-skåren, og kartleggingen blir heller ikke så kostbar å utføre. Ravens matriser er mye brukt i identifiseringen av elever til «gifted»-program ved skoler i andre land.
 
Vi kan vise til psykologer som kan utføre Wechslertester dersom det er spesielt behov for det, men slike tester utføres normalt uten kostnader ved PPT og BUP. Vi kan også tolke en utført test for å finne indikasjoner som understøtter en hypotese om høy generell intelligens. Men vi minner om at en intelligenstest alene ikke gir så mye informasjon om hvilke behov en person har i skole og fritid.
 
Vår kartlegging tar utgangspunkt i «Tripartite model of giftedness» av Dr. Stephen Pfeiffer, som ser etter tre perspektiver for å fange opp flest mulig:
-intelligensperspektivet, som identifiseres ved bruk av evnetest
-talentperspektivet, som identifiseres gjennom vurdering av prestasjoner innen fem domener
-potensialperspektivet, som identifisere gjennom kartleggingsskjema, observasjon og intervju
 
Denne modellen er fundert i Francoys Gagnes «Differentiated model of giftedness», hvor det tas utgangspunkt i at talent er et resultat av høy intelligens og optimale miljøforhold.
 
Vi gjør altså en omfattende kartlegging for å finne individuelt tilpassede og de beste mulige tiltakene for å hjelpe den unge. Vi erfarer at vår kartlegging også fanger opp barn og unge med ekstraordinært læringspotensial som ellers ikke ville bli identifisert, fordi de har sprikende eller lave resultater på evnetest, talenter på andre områder enn hva som er anerkjent i skole og av foreldre, og ikke oppfører seg typisk for hva en forventer av en «flink» og «smart» person.
Wechslertestene er kliniske verktøy som tester mange funksjoner, både krystallisert og flytende intelligens, verbal og visuoperseptuell, og støttefunksjonene minne- og prosesseringshastighet. Dette er nyttig dersom en ser etter spesifikke lærevansker eller andre utfordringer, og det er derfor de brukes av psykologer, psykiatere og spesialpedagoger som ser etter vansker. En Wechslertest koster derfor mye å utføre og tolke, og tar lang tid å administrere.
 
En Ravens matrisetest måler det vi er interessert i på kortere tid og med mindre belastning på barnet eller ungdommen. På den måten kan vi benytte mer tid på andre sider av personen enn IQ-skåren, og kartleggingen blir heller ikke så kostbar å utføre. Ravens matriser er mye brukt i identifiseringen av elever til «gifted»-program ved skoler i andre land.»
 
 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravens er en dårlig test med gammelt normeringsgrunnlag. De som skårer høyt på Ravens skårer ikke nødvendigvis bra på wisc. Og sistnevnte er gullstandarden for å utrede evner, iq om man vil.

Det er heller ingen belegg for at wecshler-tester er særlig belastende for barn/ungdom, eller kostbart. Og de siste er nærmest selvskårende..

Å bruke Ravens i 2018 er dårlig håndverk 

Anonymkode: 63ee8...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stor kommune på sentrale Østlandet! Vet ikke om de kun bruker Raven, eller om de bruker andre tester ved behov.. det var aldri snakk om ulike tester!

 

i følge fabulinus så bruker de Raven av følgende grunn:

«Wechslertestene er kliniske verktøy som tester mange funksjoner, både krystallisert og flytende intelligens, verbal og visuoperseptuell, og støttefunksjonene minne- og prosesseringshastighet. Dette er nyttig dersom en ser etter spesifikke lærevansker eller andre utfordringer, og det er derfor de brukes av psykologer, psykiatere og spesialpedagoger som ser etter vansker. En Wechslertest koster derfor mye å utføre og tolke, og tar lang tid å administrere.
 
En Ravens matrisetest måler det vi er interessert i på kortere tid og med mindre belastning på barnet eller ungdommen. På den måten kan vi benytte mer tid på andre sider av personen enn IQ-skåren, og kartleggingen blir heller ikke så kostbar å utføre. Ravens matriser er mye brukt i identifiseringen av elever til «gifted»-program ved skoler i andre land.
 
Vi kan vise til psykologer som kan utføre Wechslertester dersom det er spesielt behov for det, men slike tester utføres normalt uten kostnader ved PPT og BUP. Vi kan også tolke en utført test for å finne indikasjoner som understøtter en hypotese om høy generell intelligens. Men vi minner om at en intelligenstest alene ikke gir så mye informasjon om hvilke behov en person har i skole og fritid.
 
Vår kartlegging tar utgangspunkt i «Tripartite model of giftedness» av Dr. Stephen Pfeiffer, som ser etter tre perspektiver for å fange opp flest mulig:
-intelligensperspektivet, som identifiseres ved bruk av evnetest
-talentperspektivet, som identifiseres gjennom vurdering av prestasjoner innen fem domener
-potensialperspektivet, som identifisere gjennom kartleggingsskjema, observasjon og intervju
 
Denne modellen er fundert i Francoys Gagnes «Differentiated model of giftedness», hvor det tas utgangspunkt i at talent er et resultat av høy intelligens og optimale miljøforhold.
 
Vi gjør altså en omfattende kartlegging for å finne individuelt tilpassede og de beste mulige tiltakene for å hjelpe den unge. Vi erfarer at vår kartlegging også fanger opp barn og unge med ekstraordinært læringspotensial som ellers ikke ville bli identifisert, fordi de har sprikende eller lave resultater på evnetest, talenter på andre områder enn hva som er anerkjent i skole og av foreldre, og ikke oppfører seg typisk for hva en forventer av en «flink» og «smart» person.
Wechslertestene er kliniske verktøy som tester mange funksjoner, både krystallisert og flytende intelligens, verbal og visuoperseptuell, og støttefunksjonene minne- og prosesseringshastighet. Dette er nyttig dersom en ser etter spesifikke lærevansker eller andre utfordringer, og det er derfor de brukes av psykologer, psykiatere og spesialpedagoger som ser etter vansker. En Wechslertest koster derfor mye å utføre og tolke, og tar lang tid å administrere.
 
En Ravens matrisetest måler det vi er interessert i på kortere tid og med mindre belastning på barnet eller ungdommen. På den måten kan vi benytte mer tid på andre sider av personen enn IQ-skåren, og kartleggingen blir heller ikke så kostbar å utføre. Ravens matriser er mye brukt i identifiseringen av elever til «gifted»-program ved skoler i andre land.»
 
 

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Det er sikkert mange meninger om dette. Jeg mener dette er tull. Useriøst fra bedriftens side. Etter å ha lest dette tenker jeg at de prøver, etter beste evne, å melke foreldre som tror barna deres er evnerike.

De kan henvise til psykolog for å teste med wisc/wppsi, men gjør det ikke selv. Tenker det forklarer alt. De har ikke nødvendig kompetanse for det de driver med. De benytter seg ikke av den mest anerkjente IQ-testen, som stadig revideres for å være så nær g-faktor som mulig.

Wecshler-testene er ikke spesielt belastende, tar ikke lang tid og er ikke spesielt vanskelig eller tidskrevende å skåre eller tolke. Testen er derimot veldig dyr å gå til innkjøp av, og man må ha to, eventuelt tre forskjellige batterier (wisc/wppsi/wais). Man må teste maaaange barn, unge og voksne før dette skal lønne seg. I motsetning til ravens, som kan brukes over større aldersspenn og er veldig mye billigere. Her tenker de bare profitt. 

Dette firma driver med lureri, etter min mening. 

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at firmaet drives av fire ansatte uten relevant utdanning innen for psykometri. Da forstår jeg bedre hvorfor de bruker en utdatert test og kommer med uriktige påstander på sin hjemmeside. 

Anonymkode: 627d6...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at firmaet drives av fire ansatte uten relevant utdanning innen for psykometri. Da forstår jeg bedre hvorfor de bruker en utdatert test og kommer med uriktige påstander på sin hjemmeside. 

Anonymkode: 627d6...0cc

En lærer, det er det nærmeste de kommer fagkompetanse på barn. Øvrige ansatte har jo helt urelevant utdanning. Syns det er helt utrolig. Dette er juks og fanteri.

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at firmaet drives av fire ansatte uten relevant utdanning innen for psykometri. Da forstår jeg bedre hvorfor de bruker en utdatert test og kommer med uriktige påstander på sin hjemmeside. 

Anonymkode: 627d6...0cc

hva slags påstander er uriktige?

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

hva slags påstander er uriktige?

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Regner med hun mener det de sier om wisc og ravens. De er helt på bærtur her.

Anonymkode: 98e15...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen om vet hvor man kan få utført Wisc da? Hvis ppt ikke er interessert å gjøre det..

Anonymkode: 0fe4b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...