Gå til innhold

Familiebil med isofix?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei damer!

Jeg er gravid og venter mitt første barn om ikke lenge. Skulle kjøpe bilstol idag, og ser at nesten alle bilstolene som kommer best ut i test har isofix-feste. Jeg har en volvo v50 fra 2010, men den har desverre ikke det. Vurderer nå å bytte bil, da jeg ser at den jeg har faktisk har litt liten plass. Har kjøpt ei Emmaljunga vogn som tar ALL bagasjeromsplassen, så tror nesten jeg skulle hatt en litt større bil til tross for at vi bare er to. 

Finnes det en rimelig familiebil (helst ikke mer enn 150.000 kr) som har god bagasjeromsplass og isofix-fester? Skulle helst hatt helskinn også. Noen som kan hjelpe meg?

Hvilken bil har dere og er dere fornøyd? 
Vil forsåvidt heller ikke ha en som er så dyr å reparere om det skulle oppstå problemer. 

Anonymkode: 39ad2...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 2 barn med isofix seter.

09 mod. Skoda octavia 4x4.

billig og grei familie bil.

Anonymkode: 88c97...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Volvo xc90 nå. Den er fantastisk, men den er jo litt dyrere enn det du skrev. Vår er fra 2008, kjøpt brukt. 

Ellers har jeg vært strålende fornøyd med VW Touran, Peugeot 5008 og mannen er veldig glad i sin Toyota Verso (selv om jeg synes den er liten....) 

Anonymkode: cb8fc...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres rart ut at en Volvo fra 2010 ikke har isofix? 

Men egentlig betyr det ingenting det er like sikkert å feste med bilens belter. Grunnen til at stoler med isofix kommer bedre ut er at risikoen for feilmontering er lavere.

De aller fleste stasjonsvogner egner seg som familiebil, De aller fleste biler som en nyere enn 15 år har isofix. Men igjen, det trenger ikke bety noe.. Det du bør ha ha i bakhodet er at du skal ha bilstol bakovervendt i mange år framover, særlig om du skal ha flere barn. Bilstol i neste gruppe tar større plass enn babystol. Denne kan med fordel gå til 25 kg og da får du ikke isofix uansett.

En annen ting du bør tenke på er om baksetene er bratte, dette er ofte negativ i forhold til om bilstolen passer i bilen. En babystol bør ha en helling på 45 gr når den er montert i bilen. Bilstol i neste gruppe bør ha 35 eller lavere. Brattere jo eldre barnet blir. Isofix gir dårligere mulighet for regulering av helling.

Anonymkode: 21ad4...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns det høres rart ut at en Volvo fra 2010 ikke har isofix? 

Men egentlig betyr det ingenting det er like sikkert å feste med bilens belter. Grunnen til at stoler med isofix kommer bedre ut er at risikoen for feilmontering er lavere.

De aller fleste stasjonsvogner egner seg som familiebil, De aller fleste biler som en nyere enn 15 år har isofix. Men igjen, det trenger ikke bety noe.. Det du bør ha ha i bakhodet er at du skal ha bilstol bakovervendt i mange år framover, særlig om du skal ha flere barn. Bilstol i neste gruppe tar større plass enn babystol. Denne kan med fordel gå til 25 kg og da får du ikke isofix uansett.

En annen ting du bør tenke på er om baksetene er bratte, dette er ofte negativ i forhold til om bilstolen passer i bilen. En babystol bør ha en helling på 45 gr når den er montert i bilen. Bilstol i neste gruppe bør ha 35 eller lavere. Brattere jo eldre barnet blir. Isofix gir dårligere mulighet for regulering av helling.

Anonymkode: 21ad4...8d9

Har leita, og finner ingenting som ligner på isofix-fester desverre. Er heller ikke merket i setet, slik mine foreldre har i sine volvoer. Så er temmelig sikker. 

Grunnen til at jeg ønsker isofix-fester er fordi de aller fleste bilstol-basene KUN har isofix-feste. Ønsker å kjøpte maxi cosi pebble plus eller besafe sin bilstol. Begge disse har isofix-baser, hvis ikke må bilstolen hver gang festes med belte :( Det tror jeg virkelig ikke jeg gidder, ikke er det like trygt å feste på den måten heller. Hvis jeg har forstått riktig. 

Men tusen takk for godt svar, lærte MYE av deg her som jeg skal  huske å ta med videre! :)

Ønsker deg ei riktig god helg :) 

Anonymkode: 39ad2...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har leita, og finner ingenting som ligner på isofix-fester desverre. Er heller ikke merket i setet, slik mine foreldre har i sine volvoer. Så er temmelig sikker. 

Grunnen til at jeg ønsker isofix-fester er fordi de aller fleste bilstol-basene KUN har isofix-feste. Ønsker å kjøpte maxi cosi pebble plus eller besafe sin bilstol. Begge disse har isofix-baser, hvis ikke må bilstolen hver gang festes med belte :( Det tror jeg virkelig ikke jeg gidder, ikke er det like trygt å feste på den måten heller. Hvis jeg har forstått riktig. 

Men tusen takk for godt svar, lærte MYE av deg her som jeg skal  huske å ta med videre! :)

Ønsker deg ei riktig god helg :) 

Anonymkode: 39ad2...769

Vi MaxiCosi CabrioFix, og basen der kam festet både med bilens belteog isofix. Og vi har det i midtsetet uten isofixfestee, og basen sitter som støpt.

 

Og hør på Volvo, mulig de kan ettermontere isofix. Det gjorde en venninne av meg på sin Volvo.

Anonymkode: 78569...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ford S-max.

Men du kjøper ingen sikker familiebil for skarve 150'. Du må i alle fall doble summen, helst tredoble. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ford S-max.

Men du kjøper ingen sikker familiebil for skarve 150'. Du må i alle fall doble summen, helst tredoble. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Det er bare tullmog tøys. Du får mange bra biler for 150 000

Anonymkode: 7d361...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ford S-max.

Men du kjøper ingen sikker familiebil for skarve 150'. Du må i alle fall doble summen, helst tredoble. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Og ellers har du en fin kveld?
 

Hvis det er det svaret du er ute etter kan jeg godt kjøpe en bil til 400.000 kr, men det orker jeg faktisk ikke prioritere mtp hvor fort bilene faller i verdi. Bruker heller ikke bilen så mye at det vil være verdt det, da jeg har gangavstang både til barnehage og jobb som nærmeste "nabo", sentrum, togstasjon, buss og t-bane :) Sløserier spør du meg, men- hversin måte å bruke pengene på!

 

Hi

Anonymkode: 39ad2...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og ellers har du en fin kveld?
 

Hvis det er det svaret du er ute etter kan jeg godt kjøpe en bil til 400.000 kr, men det orker jeg faktisk ikke prioritere mtp hvor fort bilene faller i verdi. Bruker heller ikke bilen så mye at det vil være verdt det, da jeg har gangavstang både til barnehage og jobb som nærmeste "nabo", sentrum, togstasjon, buss og t-bane :) Sløserier spør du meg, men- hversin måte å bruke pengene på!

 

Hi

Anonymkode: 39ad2...769

Vel, med våre to biler kjører vi ca. 50 000 km pr år. Da orker vi ikke å kjøre rundt i gamle rustholker til 150'. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tullmog tøys. Du får mange bra biler for 150 000

Anonymkode: 7d361...e1b

Javel. Vis meg gjerne f.eks. tre-fire eksempler fra finn.no. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, med våre to biler kjører vi ca. 50 000 km pr år. Da orker vi ikke å kjøre rundt i gamle rustholker til 150'. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

🤦🏻‍♀️ Så fint for dere at dere har så mye penger dere kan bytte ut biler som dere bytter sokker da👏🏻👏🏻👏🏻

Hilsen Ford S-Max eier som IKKE kostet 400000 og heller ingen rust...

Anonymkode: 3d544...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, med våre to biler kjører vi ca. 50 000 km pr år. Da orker vi ikke å kjøre rundt i gamle rustholker til 150'. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Det var da voldsomt til bedreviter! Jeg har en 2011 Citroën c4 Picasso,  ingen rust, isofix i 3 av 7 seter. Betalte 130 000kr. Vil hverken påstå at den er gammel eller en rustholk, til tross for at den var billigere enn 150 000kr!

Anonymkode: ee4e7...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isofix festene er ikke synlige. 

Du må leite med å stikke hånden din mellom baksetet og ryggen. 

De er en tykk ståltråd. De kan gå langs hele setet, eller de kan være to stk på et par cm for hvert feste. 

Veldig merkelig med en 2010 Volvo uten isofix. 

Jeg drev å leita på en Toyota, konkluderte med at de ikke hadde. Det var en toyotaseller som viste meg. Det var veldig lenge siden. Barnet er blitt tenåring. Bilen var fra 2002 tror jeg.

Anonymkode: 3e6ef...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse var jo til og med godt synlige. De synes vanligvis ikke, bare kjennes.

Jeg er overbevist om at de er der på din bil 😉

Er det deg og et barn? Eller er det flere barn, og en man også i familien? 

4D811B03-7A18-4BFE-B973-23DE0DD8FB33.jpeg

Anonymkode: 3e6ef...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ford S-max.

Men du kjøper ingen sikker familiebil for skarve 150'. Du må i alle fall doble summen, helst tredoble. 

Anonymkode: 74f5a...d3f

Tull!! 

Anonymkode: 88c97...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei damer!

Jeg er gravid og venter mitt første barn om ikke lenge. Skulle kjøpe bilstol idag, og ser at nesten alle bilstolene som kommer best ut i test har isofix-feste. Jeg har en volvo v50 fra 2010, men den har desverre ikke det. Vurderer nå å bytte bil, da jeg ser at den jeg har faktisk har litt liten plass. Har kjøpt ei Emmaljunga vogn som tar ALL bagasjeromsplassen, så tror nesten jeg skulle hatt en litt større bil til tross for at vi bare er to. 

Finnes det en rimelig familiebil (helst ikke mer enn 150.000 kr) som har god bagasjeromsplass og isofix-fester? Skulle helst hatt helskinn også. Noen som kan hjelpe meg?

Hvilken bil har dere og er dere fornøyd? 
Vil forsåvidt heller ikke ha en som er så dyr å reparere om det skulle oppstå problemer. 

Anonymkode: 39ad2...769

Anbefaler Ford Mondeo. Rikelig plass i den. Har isofix :)

Anonymkode: 50a3a...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Disse var jo til og med godt synlige. De synes vanligvis ikke, bare kjennes.

Jeg er overbevist om at de er der på din bil 😉

Er det deg og et barn? Eller er det flere barn, og en man også i familien? 

4D811B03-7A18-4BFE-B973-23DE0DD8FB33.jpeg

Anonymkode: 3e6ef...5ff

Takk for hjelpa. Finner desverre ingenting. Prøvd å løfta opp setene, kjent langst kantene og nesten "ennevendt" baksetene. Er nesten 110% sikker på at jeg ikke har det i min bil :( Foreldrene mine har Volvo, og i deres biler har dem merke for isofix. Dem er ikke synlige, men jeg kan kjenne dem hos de. Finner dessverre ikke noe lignende i bil min. 

Det blir bare meg og barnet, så tror nok bare det er den første tiden jeg trenger stor bil. Ikke at jeg bruker den så mye, mest om jeg er på langtur evt. handler på butikken. 

HI

Anonymkode: 39ad2...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...