Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å tenke rundt dette? Alle skylder på dårlig syn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn. Har har dårlig syn. Hatt lapp fra han var 1-6 år og har styrke +5,5 og +6,25. Ble vurdert til operasjon for å rette opp skjeling, men lapp hadde gjort jobben godt nok.

Han er nå 8 år. En smart gutt. Lærer fort og kan masse. Ligger over snitt i alle fag på skolen. Men han sliter. Vanskelig å klippe med saks, vanskelig å lime øyne på påskekyllingen, vanskelig å skrive. Det motoriske henger ikke med. Kniv og gaffel går i stå hver dag. Helle melk i glasset blir søl, smøre brødskive blir gris. Han får det rett og slett ikke til. 

Har tatt det opp med lærer, helsesøster og barnelege. Har ønsket utredning. Alle skylder på synet. «Han ser jo litt dårlig og da er det vanlig å slite med det». Men han har også et problem til. Han er sengevæter. Ikke av og til. Hver natt! Sluttet med bleier da han var 2,5 år, men har brukt «nattbleie» siden. Forsøkte en periode uten bleier og med minirin, og tok han opp på do før jeg la meg. Likevel var det vått i sengen. Et par ganger har det gått bra, men de kan jeg telle på en hånd. 

Jeg har tenkt at det kanskje er en sammenheng mellom det motoriske og sengevætingen. Kanskje noe med musklene. Han spiller fotball og er den beste spilleren laget har og har 1:1 treninger for å bruke potensialet sitt etter anbefaling fra trener. Han elsker det. Men han faller på banen hele tiden. Klarer liksom ikke å holde seg på beina. Men alt (unntatt sengevæting) skylder de på grålig syn. 

Kan det stemme at det bare er synet som gjør det vanskelig? Han har jo briller på hele tiden og har hatt det siden han var 11 mnd, så han har jo fått hjelp til å se nesten hele livet. Det kan vel ikke bare være synet? Han synes jo også det er flaut med alt dette. Han vil ikke være med på altiviteter han vet han ikke mestrer. Han ser jo selv at andre klarer det der han ikke klarer det. Også med sengevætingen. Er ikke med på noe overnatting utenfor hjemmet fordi det er flaut. Hvordan kan jeg hjelpe gutten?

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at han ikke har dybdesyn? Jeg vet om flere som ser helt perfekt, men som ikke har dybdesyn. Tror jeg ville sjekket det om det ikke allerede er gjort. 

Jeg ville tatt en tur til legen angående sengevætingen. Det kan jo være fysiske årsaker til at han ikke klarer å bli tørr.?

Anonymkode: 5ac6e...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan det være at han ikke har dybdesyn? Jeg vet om flere som ser helt perfekt, men som ikke har dybdesyn. Tror jeg ville sjekket det om det ikke allerede er gjort. 

Jeg ville tatt en tur til legen angående sengevætingen. Det kan jo være fysiske årsaker til at han ikke klarer å bli tørr.?

Anonymkode: 5ac6e...d85

Han har gått til øyeleger, ortoptister og optikere på sykehuset fra han var 10 mnd, så han er godt utredet på synet. 

Han går til barnelege grunnet barneastma og de har bare gitt minirin og sagt at det går over dette her... ikke funnet fysisk årsak 

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang syn trenger han åpenbart mer utredning. Han er nå så stor at han nok er lettere å samarbeide med på tester. 

Få henvisning til øyelege. Hvor i landet bor du? Kan anbefale deg en fantastisk mann her jeg bor. Akershus nord. 

Angående sengevæting. Min sønn på nå 14 gjorde dette til han var rundt ti. Hormonelt betinget. Det kan ta tid men det blir bedre. Vi kjøpte trusebleier. Han våget seg på overnatting rundt den alderen din sønn er nå. Han tok bare på seg denne trusebleia og hadde en lang t-skjorte over. Det var aldri noen som oppdaget dette. Jeg sendte med en lufttett søppelpose han kunne legge den i og våtservietter slik at han kunne vaske underlivet litt, og han ordnet dette helt fint selv. 

 

Anonymkode: ff956...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan ikke være pga synet at han søler og det andre du nevner, iom at han er så godt utredet på det. Eventuelt har han feil styrke på brillene. Men jeg regner med at det er sjekket? 

Anonymkode: e9c74...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det kan ikke være pga synet at han søler og det andre du nevner, iom at han er så godt utredet på det. Eventuelt har han feil styrke på brillene. Men jeg regner med at det er sjekket? 

Anonymkode: e9c74...5c2

Det er sjekket. Han er på sykehuset for kontroll to ganger i året. En med ortoptist og øyelege og en med ortoptist og optiker. Får dråper og sjekkes godt hver gang. 

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ang syn trenger han åpenbart mer utredning. Han er nå så stor at han nok er lettere å samarbeide med på tester. 

Få henvisning til øyelege. Hvor i landet bor du? Kan anbefale deg en fantastisk mann her jeg bor. Akershus nord. 

Angående sengevæting. Min sønn på nå 14 gjorde dette til han var rundt ti. Hormonelt betinget. Det kan ta tid men det blir bedre. Vi kjøpte trusebleier. Han våget seg på overnatting rundt den alderen din sønn er nå. Han tok bare på seg denne trusebleia og hadde en lang t-skjorte over. Det var aldri noen som oppdaget dette. Jeg sendte med en lufttett søppelpose han kunne legge den i og våtservietter slik at han kunne vaske underlivet litt, og han ordnet dette helt fint selv. 

 

Anonymkode: ff956...dec

Han er godt og grundig utredet på syn. Han gikk 4 ganger i året fra 1-6 år og nå er det 2 ganger i året. Han har vært hos øyeleger, ortoptister og optiker. Syn er altså godt utredet. 

Han synes selv at sengevætingen er flaut og han er veldig sår på det. Derfor vil jeg hjelpe han å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er godt og grundig utredet på syn. Han gikk 4 ganger i året fra 1-6 år og nå er det 2 ganger i året. Han har vært hos øyeleger, ortoptister og optiker. Syn er altså godt utredet. 

Han synes selv at sengevætingen er flaut og han er veldig sår på det. Derfor vil jeg hjelpe han å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Her må han rett og slett bare våge å prøve og erfare at det går fint. 

Kanskje du kan ta intiativ til «gymsalovernatting» med gutta i klassen og være med første gangen? Han kan jo fint bruke pysjbukse og trøye over trusebleia også. Eneste måten å få han til å gjøre det er jo å la han få erfaringen at det går fint. 

Vi sendte også alltid med en sovepose så skulle det bli en lekkasje så bare rullet han sammen posen så slapp han lage noe ut av dette. 

Å snakke med han om at dette er helt normalt for mange barn regner jeg med du gjør alt. 

Anonymkode: ff956...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her må han rett og slett bare våge å prøve og erfare at det går fint. 

Kanskje du kan ta intiativ til «gymsalovernatting» med gutta i klassen og være med første gangen? Han kan jo fint bruke pysjbukse og trøye over trusebleia også. Eneste måten å få han til å gjøre det er jo å la han få erfaringen at det går fint. 

Vi sendte også alltid med en sovepose så skulle det bli en lekkasje så bare rullet han sammen posen så slapp han lage noe ut av dette. 

Å snakke med han om at dette er helt normalt for mange barn regner jeg med du gjør alt. 

Anonymkode: ff956...dec

Han har boken «blir jeg tørr» og vi snakker mye om at dette ikke er flaut eller farlig. Men han vil ikke og da kan jeg ikke tvinge han heller. Han overnatter hos mormor av og til, men vil for det meste ikke. 

Han overnattet i barnehagen da han gikk siste året der, men etter det så har han nektet. Vil ikke rett og slett. Han er også en gutt som har på boxer under badeshortsen og gruer seg til å begynne å dusje på skolen og etter svømming. Viser seg ike for andre enn nær familie om han har på boxer. 

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sengevæting er jo sårt selvfølgelig, men er slett ikke uvanlig. Bestekameraten til sønnen min tisset på seg om natta til han gikk i 8.klasse, det er ganske mye lenger enn det som er normalt, men han sluttet med det han også til slutt. Han fortalte det til de to beste kompisene da, og ingen gjorde noe stor greie ut av det. Når han ble 10-12 år gammel tisset begynte det fungere med alarm, så han hadde alarm på telefonen klokken to på natta og sto opp for å tisse, da tisset han ikke i senga.

Du kan prøve akupunktur, det er flere som sier det kan hjelpe, men ellers må det bare gå sin gang og du må snakke med han om at han ikke er alene om dette og at det vil gå over når han blir eldre.

Når det kommer til å være klønete motorsik så er det jo noen som bare er sånn, helt uten at det er noe galt med synet også. Vi kjenner vel alle noen som er sånn? Jeg har både en venninne og en nevø som er sånn. Det er oppsann og hoppsann hele tiden, kræsjer i ting, velter ting, svimer og svinser..

Anonymkode: 8a429...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få hjelp til utredning av motorikken. Vårsnø hadde fysiske utfordringer i  tillegg til dysleksi. Siden motorikk og dydleksi henger sammen fikk vi utredning på sykehuset hvor de testet både finmotorikk og grovmotorikk. 

Anonymkode: 8c30d...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette med sengevæting er jo sårt selvfølgelig, men er slett ikke uvanlig. Bestekameraten til sønnen min tisset på seg om natta til han gikk i 8.klasse, det er ganske mye lenger enn det som er normalt, men han sluttet med det han også til slutt. Han fortalte det til de to beste kompisene da, og ingen gjorde noe stor greie ut av det. Når han ble 10-12 år gammel tisset begynte det fungere med alarm, så han hadde alarm på telefonen klokken to på natta og sto opp for å tisse, da tisset han ikke i senga.

Du kan prøve akupunktur, det er flere som sier det kan hjelpe, men ellers må det bare gå sin gang og du må snakke med han om at han ikke er alene om dette og at det vil gå over når han blir eldre.

Når det kommer til å være klønete motorsik så er det jo noen som bare er sånn, helt uten at det er noe galt med synet også. Vi kjenner vel alle noen som er sånn? Jeg har både en venninne og en nevø som er sånn. Det er oppsann og hoppsann hele tiden, kræsjer i ting, velter ting, svimer og svinser..

Anonymkode: 8a429...622

Heldigvis er ikke sengevætingen der verste. Jeg kjenner ingen voksne som tisser om natten hver natt og den ene jeg kjenner som gjør det var utsatt for overgrep som barn. Vi leser dette heftet «blir jeg tørr» ofte og han vet det ikke er uvanlig. Men likevel er det flaut for han og jeg sier hele tiden at jeg forstår det, men det går over og vi snakker rundt det. Jeg har bare tenkt at det kan ha sammenheng med det motoriske. At musklene kanskje ikke fungerer optimalt og skulle ønske de kunne hjelpe han litt. Det er vanskelig å skrive når han gjør lekser bla og han føler seg underlegen andre hele tiden. Og han er jo en smart fyr med en masse kunnskap. Har sånne perioder hvor han blir helt opphengt. Han kan alt om Titanic, om dinosaurer (ikke alt, men har lest seg opp mye). Han leser fort og har bøker som de «beste» elevene i klassen har, så han er absolutt ikke dum, men han kjenner selv veldig på det han ikke mestrer. Som feks å klare å klippe ut en kylling eller bruke kniv og gaffel når han spiser.

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan få hjelp til utredning av motorikken. Vårsnø hadde fysiske utfordringer i  tillegg til dysleksi. Siden motorikk og dydleksi henger sammen fikk vi utredning på sykehuset hvor de testet både finmotorikk og grovmotorikk. 

Anonymkode: 8c30d...22d

Hva ble resultatet? Han har ikke dysleksi.

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva ble resultatet? Han har ikke dysleksi.

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Nå sa jeg heller ukke st ditt barn har dysleksi, jeg fortalte om min erfaring. 

Vi hadde utredning for motoriske vansker. Og fikk tilpasset behandlingsprogram etter dette. Det innebar blant annet fysioterapi, opptrening og spesifikke øvelser. 

Anonymkode: 8c30d...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange med dårlig syn har noe som heter dyspraksi, som er problemer med finmotorikk.

Jeg har selv problemer med samsyn, noe som påvirker dybdesynet. Jeg tror jeg var tenåring før jeg fikk diagnosen dyspraksi.

Anonymkode: ba425...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå sa jeg heller ukke st ditt barn har dysleksi, jeg fortalte om min erfaring. 

Vi hadde utredning for motoriske vansker. Og fikk tilpasset behandlingsprogram etter dette. Det innebar blant annet fysioterapi, opptrening og spesifikke øvelser. 

Anonymkode: 8c30d...22d

Årsaken til at jeg sa at han ikke har dysleksi er fordi dere fikk utredningen fordi han har det. Jeg har ikke den bakgrunnen og kanskje mindre sjanser for å få den utredningen. Alle legene sier at det er synes som er årsaken og henviser så ikke

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange med dårlig syn har noe som heter dyspraksi, som er problemer med finmotorikk.

Jeg har selv problemer med samsyn, noe som påvirker dybdesynet. Jeg tror jeg var tenåring før jeg fikk diagnosen dyspraksi.

Anonymkode: ba425...df4

Nå må jeg Google. Takk for tips

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Årsaken til at jeg sa at han ikke har dysleksi er fordi dere fikk utredningen fordi han har det. Jeg har ikke den bakgrunnen og kanskje mindre sjanser for å få den utredningen. Alle legene sier at det er synes som er årsaken og henviser så ikke

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Nei, han fikk utredning fordi gan hadde motoriske utfordringer😉

Anonymkode: 8c30d...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om motorisk pyspraksi nå og en del stemmer. Klarer ikke sykle og krasjer med ting og ikke bestemmer seg for høyre/venstre osv. Men... på oversikten finnes det INGEN steder som behandler og utreder i Buskerud/Akershus/Vestfold som er mitt område. Noen som vet om noe disse stedene?

Anonymkode: 9c8f9...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunens fysioterapeut og få en motorisk utredning. De vil vurdere behov for henvisning til sykehuset dersom resultatene peker i retning av store motoriske vansker. I Norge er det ikke så vanlig å sette navnet Dyspraksi på motoriske vansker. Ofte brukes heller diagnosen "blanded forstyrrelse i motorisk ferdighet" (mulig det siste er litt feil, men er i denne duren). 

Anonymkode: 1201e...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal fokusere mindre på semgevætingen. Du sier dere leser en bok om det ofte. Har selv en datter på snart 13 som er sengevæter. Har aldri fokusert på det, skifter på senga når den er våt,  og hun har dusjet selv fra hun var 4-5. Hun har sovet borte fra hun var liten,  og har ikke skilt seg ut i forhold til andre. Hun har vært med på stevner og sovet med andre. Bruker trusebleie når hun sover borte,  hun bruker å ha shorts over når hun sover. Nå er det lenge siden siste uhell,  så håpet er jo at hun har vokst det av seg.

Anonymkode: 19e17...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han er godt utredet med tanke på synet, kan det godt hende han har dårlig samsyn som kan gjøre en del ting vanskeligere. Mange som har brukt lapp har det. Det er likevel viktig å finne ut om det kan være andre ting i tillegg. Jeg ville, som noen andre også skriver, tatt kontakt med fysioterapeut. 

Hvis konklusjonen blir at det ikke er noe annet som er galt, vil det alltid hjelpe å øve. Jeg har også en sønn som er dårlig til å klippe ok, det er fordi det aldri har vært gøy så han har aldri gjort det og da blir det mindre og mindre gøy. Forskjellen er at han ikke bryr seg. 

Anonymkode: 7de39...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at barn som skjeler (eller har skjelet) og har forskjellig styrke på øynene sliter med samsyn og dybdesyn. Hva sier symsutredningen om samsynet hans? Er det helt normalt? 

For sengevæting ville jeg prøvd alarm. Mange barn trenger å lære (ubevisst) koblingen mellom full blære og det å våkne og at blæren godt kan bli fullere før de ubevisst tisser mens de sover. Vi brukte alarm i trusen med stor suksess fra første gang. 

Anonymkode: 6b4c2...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...